Friday 27 April 2012

Bersih 3.0: Cerita yang mesti dibaca




Tuan Ibrahim Tuan Man,

Ini hanya cerita rekaan....

Situasi 1:


Ada sebuah rumah terbakar. Rumah terbakar tu ada manusia. Tidak pasti agamanya apa, amalannya apa, bangsanya apa.

Seorang bukan Islam bergegas cuba menyelamatkan mereka dan memadam api. Dia menjerit-jerit suruh orang ramai datang bersama selamatkan orang. Orang ramai pun datang, dia bagaikan ketua, sambil mengarah dan merisikokan nyawa utk menyelamatkan mereka yang terperangkap.

Tiba-tiba ada seorang Muslim yang berfahaman asabiah datang :


"Mengapa kamu semua terlibat dalam misi menyelamat yang diketuai oleh seorang yang minum arak? Tahukah siapa yang kamu hendak selamatkan? Mereka mungkin bukan orang kita...."

Seorang yang Muslim yang faham agama berkata :


"Selamatkan orang dulu. Manusia yang terperangkap itu ciptaan Allah juga. Matlamat kita membantu di sini untuk menyelamatkan nyawa, bukan bersama untuk menyokong orang minum arak? Apa gunanya orang yang tidak minum arak tapi tidak tahu membantu orang yang dalam kesusahan?”


Situasi 2:


Ada satu perlawanan bola, antara dua pasukan, team A dan team B. Team A adalah campuran antara orang Islam (majoriti) dan bukan Islam. Team B adalah orang Islam.

Selama 4 dekad, team A yang kaya dan selalu menang - walaupun diketuai orang Islam, mereka sanggup menang dengan cara merasuah pengadil, menindas team B dengan menghalang peruntukan yang sepatutnya sampai ke team B, yang semuanya Islam.

Walaupun tewas, miskin, team B tetap wujud tetap melawan team A.

Selama ini, penonton ditindas kerana membeli tiket menyaksikan perlawanan bola sepak berat sebelah yang memihak pada team A.

Team B sedar, bahawa ia perlukan bantuan utk menewaskan team A yang bermain secara kotor. Team B mula bergabung dengan pihak lain termasuk bukan Islam dan bekas pemain team A yang turut inginkan satu perlawanan yang adil untuk melawan team A.

Team A mula mengalami kekalahan, dulu daripada 14 perlawanan, team A tewas satu. Kini, team A kalah 5 daripada 14 perlawanan kpd team B walaupun dengan penipuan.

Orang yang berfahaman asabiah penyokong team A berkata:

"Mengapa team B sanggup bekerjasama dengan orang bukan Islam utk mengalahkan team A yang diketuai orang Islam. Mengapa team B tak nak bekerjasama dengan team A? Jika team B bekerjasama dengan team A, makan orang bukan Islam dalam team B tak boleh menang."

Orang ini terlupa bahawa walhal dalam team A, selama 4 dekad, mereka bekerjasama dengan orang bukan Islam untuk menang team B dengan cara kotor.

Orang yang betul memahami agama pula berkata:

"Kita bekerjasama atas sifat tahaluf siyasi - utk menentang ketidakadilan, ketidaksamaan dan kezaliman team A utk kekal kemenangan. Penonton selama ini ditindas, kerana mereka sebagai pembeli tiket tidak dapat menyaksikan satu pertandingan adil selama ini. Bukan soal menang atau kalah, soalnya ialah penonton mesti dapat melihat dua pasukan yang sama kuat bersaing dengan adil utk memajukan sukan bola utk negara.

Masa team A menang 4 dekad, tak terfikir pun nak bergabung dengan team B. Bergabung antara team A dan team B pula tidak betul, kerana team B yang mempertahankan prinsip keadilan selama ini akan bersekongkol dengan team A yang ingin menang dengan cara yang kotor. Takkan team B nak bersekongkol dengan orang yang menindas. Bila team A mula menang balik, apakah mereka masih perlukan team B?

Team B hanyalah sekadar utk menghilangkan saingan pd team A supaya team A boleh kekal juara."

Kini, wujud pula satu kumpulan C, yang cuba menghalau pengadil yang dibeli. Seperti situasi 1, team A yang ingin mempertahankan pengadilnya, menuduh team B bersekongkol dengan team C yang diketuai bangsa dan amalan berlainan utk menindas team A.

Bagaimanakah misi menukarkan pengadil, memastikan perlawanan bola lebih adil boleh dilihat sebagai satu tindakan menindas dan mencabar team A?

----------------------------------------------------------------------------------
Penulis adalah Ketua Penerangan PAS Pusat.

sumber:Harakahdaily.net

Tuesday 24 April 2012

PERBEZAAN ANTARA SISTEM SYURA DENGAN SISTEM DEMOKRASI


Dari segi pemilihan khalifah/pemimpin :

Perbezaan dari segi pemilihan pemimpin adalah perbezaan yang paling ketara antara sistem syura dengan sistem demokrasi. Dalam sistem syura pemilihan khalifah atau seseorang yang bakal memimpin negara adalah berdasarkan apa yang telah disarankan oleh Allah S.W.T dalam al-Quran.

Menurut apa terkandung dalam al-Quran seseorang pemimpin itu haruslah mempunyai ciri-ciri atau pun kriteria-kriteria tertentu seperti seorang yang tinggi keimanan dan ketaqwaannya kepada Allah S.W.T, mempunyai ilmu pengetahuan yang luas terutamanya dalam konteks politik atau pemerintahan negara serta dalam konteks ekonomi dan sosial.

Di samping itu juga, seseorang khalifah itu haruslah mempunyai kesihatan fizikal dan mental yang baik, serta mempunyai kemahiran dalam bidang pertahanan negara iaitu kemahiran dalam ilmu peperangan.

Dalam konteks yang berlainan, pemimpin yang dilantik mengikut sistem syura adalah berasaskan kebenaran dan menjauhi sebarang bentuk kebatilan yakni pemimpin yang mempunyai sahsiah dan keperibadian yang baik serta bukan dari kalangan orang yang fasik mahupun munafik.

Ini selaras dengan apa yang disarankan dalam al-Quran yang sering menyuruh umat Islam supaya mengikuti kebenaran dan menjaga kebaikan masyarakat manusia dengan tidak mengambil kira terhadap suara dan kehendak golongan majoriti sebagai ukuran yang boleh diterima terutamanya dari segi pemilihan pemimpin. Firman Allah S.W.T dalam Surah Yunus ayat 32 yang bermaksud :
“Maka tidak ada sesudah kebenaran itu, melainkan kesesatan.”

Dalam ayat yang sama Allah S.W.T berfirman:
Maka apakah orang-orang yang menunjuki kebenaran itu lebih berhak diikuti ataukah orang yang tidak dapat memberi petunjuk kecuali (bila) diberi petunjuk?”

Ini jelas berlainan sama sekali dengan sistem demokrasi yang menjadikan suara majoriti dalam pemilihan pemimpin sebagai asas tanpa mengira sahsiah, akhlak, serta keperibadian pemimpin itu sendiri. Asalkan seseorang itu dicalonkan untuk menjadi pemimpin dan mendapat sokongan majoriti daripada rakyat maka terlantiklah seorang pemimpin yang bukan hanya berasaskan prinsip kebenaran, malah berkemungkinan jelas mentampakkan ia berasaskan kebatilan.

Contohnya seseorang pemimpin itu dilantik adalah bukan kerana kelayakannya dari segi kepemimpinan tetapi berdasarkan pemilikan hartanya yang banyak serta pengaruhnya dalam bidang-bidang tertentu terutamanya pengaruhnya dalam bidang ekonomi membolehkannya dicalonkan dalam pilihanraya. Dengan sogokan yang diberikan kepada rakyat membuatkannya dilantik menjadi pemimpin. Ini jelas menunjukkan kebatilan yang nyata dari segi pemilihan pemimpin dalam sistem demokrasi.

Walaupun tidak dinafikan syarat-syarat yang diperlukan dalam sistem demokrasi untuk seseorang itu boleh dicalonkan untuk bertanding dalam pilihanraya seperti mempunyai latar belakang yang baik dari segi akademik dan peribadi, bukan seorang yang telah disenarai hitamkan dan tidak pernah terlibat dalam sebarang bentuk jenayah atau pernah dipenjarakan namun ia tidak menunjukkan pemilihan pemimpin yang berasaskan kebenaran yang disarankan dalam al-Quran yang menekankan ciri keimanan kepada Tuhan yang menjadi tonggak dan tunjang kepada kepimpinan yang adil, bijaksana dan seumpamanya.

Dalam sistem syura, sebelum seseorang itu dilantik menjadi khalifah, calon khalifah itu sendiri dinilai dalam permesyuaratan ahli-ahli majlis syura. Seterusnya ia dinilai berdasarkan persetujuan seluruh rakyat dan rakyat bebas untuk menerima atau menolak seseorang calon khalifah tersebut. Hak kebebasan rakyat dapat dilihat dengan mengkaji terus ucapan khalifah Abu Bakar as-Siddiq seperti berikut :
"Wahai Manusia, sesungguhnya aku telah dilantik ke atas kamu dan bukanlah aku orang yang paling baik di antara kamu. Kalau aku lemah kamu betulkanlah aku dan kalau aku berbuat baik, kamu tolonglah aku, benar itu amanah dan dusta itu khianat. Yang lemah di kalangan kamu adalah kuat di sisiku, sehingga aku mengambil hak daripadanya insya`Allah ...."

Daripada ucapan Khalifah Abu bakar ini terdapat beberapa perkara berkaitan kebebasan politik iaitu perkataan yang menyebut "saya telah dilantik ke atas kamu." Ini menunjukkan hak umat untuk memilih ketua negara. Manakala kata-kata “Bukankah aku orang paling baik di kalangan kamu." Ini menunjukkan ketua negara adalah juga daripada rakyat negara tersebut.

Selain itu, kata-kata seperti "Jika saya lemah kamu betulkanlah saya, jika saya berbuat baik kamu bantulah saya." Ucapan ini pula menunjukkan hak rakyat yang dianggap sebagai pemerhati bagi sesebuah pemerintahan. "Taatilah aku selagi aku taat kepada Allah, apabila aku durhaka kepada Allah dan Rasulnya kamu tidak wajib taat lagi kepada ku." Kenyataan ini pula menunjukkan, bahawa walaupun seseorang pemerintah itu ada mengikut sistem-sistem dalam sesebuah negara namun apabila beliau tidak lagi mengikut lunas-lunas agama Islam maka rakyat tidak perlu patuh kepadanya.

Berbeza sama sekali dalam sistem demokrasi apabila seseorang itu telah dilantik menjadi pemimpin, ia perlu patuh dan taat dalam segenap segi walaupun dalam perkara-perkara kemungkaran dan kemaksiatan. Dalam sistem demokrasi, seseorang pemimpin itu hanya boleh digulingkan dalam pilihanraya dan selagi ia memegang jawatannya, rakyat perlu akur dengan arahan yang dikeluarkan dan hanya boleh mempertikaikannya sekiranya ada sokongan majoriti. 

http://dukeamienerev.blogspot.com


ULASAN SAYA: 

Di dalam organisasi PAS ada Majlis Syura yang akan menapis setiap calon yang akan bertanding dlm PRU yang di anggotai oleh para ulama yang pakar dalam bidang siyasah (politik) dan lain-lain bidang.

Ini bermakna sekiranya PAS di beri peluang menjadi Kerajaan memerintah Malaysia maka sistem Syura ini akan di amalkan dan diletakkan di tempat yang selayaknya.

Masalahnya sekarang kuasa itu belum diberi maka sistem itu masih berada di peringkat parti dan belum dapat dilaksanakan di peringkat negara.

Di atas penerangan ini semoga dapat menjawab anggapan sesetengah golongan yang tidak mahu menyokong PAS di atas sebab tidak memahami kedudukan sebenar "DEMOKRASI VS SYURA" ...bukan "POLITIK VS SYURA"

Nasihat Emas Shaykh Sharif Hatim Aarif al-Awni.





Dari Kiri : Dr.Yusuf Qaradawi , Dr. Abdul Majid, Dr. Salman Aodah, Shaykh Kamil Umar dan Dr Hatim Aarif Awni


عن الإمام التابعي الفقيه الجليل عامر الشعبي أنه قال : (( حب آل البيت ، ولا تكن رافضيا . واعمل بالقرآن ، ولا تكن حروريا .واعلم أن ما أتاك من حسنة فمن الله وما أتاك من سيئة فمن نفسك ، ولا تكن قدريا . وأطع الإمام ولو كان عبدا حبشيا )) .

Dari Imam at-Tabien,seorang yang Faqih yang Agung Aamir As-Syaabi sesungguhnya dia telah berkata :
Cintailah AhlulBayt tetapi jangan jadi Rafidhi (Syiah Rafidhah) dan beramallah dengan al-Quran, dan janganlah menjadi Haroori (salah satu gelaran kpd golongan Khawarij, yg mendakwa berpegang teguh dgn al-Quran). Dan ketahuilah sesungguhnya apa yang didatangkan kepada kamu daripada kebaikan, maka ia daripada Allah dan apa yang didatangkan daripada keburukan, maka ia dari diri kamu. Dan jangan jadi Qadari (orang yang menolak takdir. Adapun yg berserah kpd takdir semata2 dan menolak ikhtiar manusia dia dipanggil Jabari). Dan taatilah pemimpin walaupun dia itu seorang hamba Habsyi(Hitam).

ولعله لو كان معنا لقال :

Dan semoga nasihat itu memberi makna, maka dia kata,

- كن سلفيا ، ولا تفرق الأمة ، ولا تتكبر على الآخرين . 
-
كن إخوانيا ، ولا تستبح أذية غير الإخواني ، وتبرأ من حزبية لغير الإسلام .
-
كن تبليغيا ، ولا تنتقص العلماء وطلبة العلم ، ولا تكذب لصالح الدعوة .
-
حارب الخرافة والتعلق بالقبور ، لكن لا تكفر أهل الشهادتين ، ولا تغلظ على جاهل المسلمين .
-
زك نفسك واعمل على صلاح قلبك ، مع تمسك شديد بالسنة وبهدي السلف .
-
اعتز بدينك ، من غير اعتداء على غير المسلمين .
-
كن إصلاحيا ، ولا تحصر الإصلاح فيما سوى الدين .
-
وقاوم التغريب ، ولا تقاوم التطور .
-
احرس الفضيلة ، ولكن لا تسجن المرأة بسياج سد الذريعة .
-
عظم النقل ، من غير انتقاص العقل .
-
عظم العقل ، ولا تعترض به على الوحي .
-
عظم العلماء ، ولا تخص بالتعظيم من يوافقك منهم .
-
ذب عن أعراض أهل العلم ، لكن لا تجعل مجرد تخطيئهم وقيعةً فيها .
-
انتقد ، ولكن لا تقف عند النقد ، بل أنشئ بناء جديدا ، أو رمم البناء الذي يصلح للترميم .
-
تحرر من التقليد ، لكن لا تسقط في الفوضى الفكرية .
-
ناد بالحرية ، لتتمحض العبودية لله تعالى وحده ، لكي لا تعبد نفسك .
-
حافظ على القيم والتقاليد ، لكن لا تخلطها كلها بالدين ، ولا تعترض على تحسينها وتطويرها .

-Jadilah salafi, tetapi tidak memecah belahkan ummat, dan jangan sombong dengan orang lain.
-Jadilah Ikhwani, jangan meredhai mudharat orang selain Ikhwan. dan berlepas diri daripada berpuak-puak kpd selain Islam.
- Jadilah orang Tabligh, tetapi jangan memperlekehkan ulama dan aktiviti menuntut ilmu, dan jangan menipu untuk maslahat dakwah.
-Perangilah khurafat dan selalu berkait dengan kubur, tetapi janganlah sampai mengkafirkan orang yang mengucap, dan jangan garang sangat dengan orang Muslim yang jahil.
-Bersihkan diri kamu dan beramal untuk memperbaiki hati kamu, bersama berpegang dengan kuat dengan Sunnah dan petunjuk dari Salafussoleh.
-Rasa bangga dengan agamamu, tanpa menunjukkan permusuhan kepada orang bukan Islam.
-Jadilah orang2 Islah (yang sentiasa muhasabah/membaiki dirinya), jangan mengehadkan pembaikan itu dengan apa yang selain daripada agama.
-Perangilah at-taghrib (usaha ke arah kebaratan) dan janganlah kamu memerangi at-Tathowwur (kemajuan).
-Jaga kesopanan/nilai-nilai murni, tapi jangan kamu memenjarakan wanita dengan pagar sadd azzarai3.
-Agungkan Nas(Al-Quran dan Sunnah), tanpa mengurangkan akal.
-Agungkan Akal, tetapi jangan sampai menyalahi wahyu.
-Agungkan Ulama, dan jangan khusus orang yang kamu setujui sahaja dari kalangan mereka(jangan taasub).
-Pertahankan maruah Ahlul Ilm, tetapi jangan jadikan setakat menyalahkan mereka (dlm sesuatu perkara itu) sebagai satu tindakan menghina maruah mereka.
-Komenlah, tetapi jangan berhenti dengan kritikan sahaja, bahkan berusaha untuk membina sesuatu yang baru, atau baiki binaan yang masih boleh dibaiki
-Bebaskan diri anda daripada taqlid, tetapi jangan jatuh dalam keserabutan pemikiran.
-Laungkan kebebasan, supaya kamu menyucikan diri (pure) dalam berubudiyyah kepada Allah, agar tidak menyembah diri kamu (riya).
-Jagalah nilai-nilai murni dan adat/budaya, tetapi janganlah kamu mencampuradukkannya setiapnya dengan agama, dan jangan sampai menghalang dari memperelokkannya dan memajukannya.

Islam di Malaysia.

Hedonisme dan maksiat cukup berleluasa di Malaysia.

Gerakan Islam banyak di Malaysia. Namun bilangan orang yang mengislahkan dirinya ketika orang lain mula rosak sangat sikit nisbah.Gerakan bermanhaj Ikhwan masih tidak bersatu selepas puluhan tahun bertapak di Malaysia. Semoga usaha penyatuan berhasil. Setakat ini masih ada 3 lagi kumpulan Ikhwan di Malaysia. Walaupun ISMA dikatakan bukan dari Ikhwan, namun saya hanya bertaqlid kepada kenyataan Shaykh Hisham Saqr. Perbezaan antara ISMA dan IKRAM hanya cara yang bersifat terbuka dan tertutup.

PAS masih gerakan Islam tunggal yang berjuang di dalam politik. Semoga ada parti yang cenderung kepada Islam yang lain menyertai politik supaya persaingan yang sihat dapat dilihat. Secara semulajadinya, apabila sesuatu itu tunggal dan tiada alternatif, maka usaha Islam dan kebaikan agak lambat berlaku. Dengan adanya persaingan, usaha-usaha memperbaiki diri akan semakin agresif.

Gerakan Sunnah cukup banyak di dalam NGO yang pelbagai, ada yang bernaung dibawah GASUMA dan GUASMA. Alhamdulillah, usaha-usaha dakwah Sunnah cukup subur di Malaysia dengan kedatangan masyaikh samada di dalam atau luar negara. Terima kasih kepada agamawan yang menyuburkan sifat curious dan beragama dengan ilmu di dalam masyarakat.

Revolusi Arab-Spring juga menyebabkan orang berminat kepada agama dan gerakan anti kerajaan semakin bersemangat. Kumpulan pro-jihadi dan mazhab bersenjata yang dulu menganggap kekerasan sebagai satu cara yang tunggal tanpa alternatif lain untuk menyuarakan suara mereka, kini menjadi lunak dan beranggapan demokrasi terdapat padanya 1001 kebaikan untuk menjadikan suara dan hasrat mereka didengari. Kini mereka agak lunak dan sokongan terhadap demokrasi semakin bertambah Namun ada dikalangan pejuang/aktivis Islam yang masih tidak mahu melibatkan diri dalam demokrasi. Memang demokrasi ada baik dan buruknya dan hukum Allah itu masih terbaik.

Semoga tahun 2012 dan tahun seterusnya menjadi pemangkin ke arah kemajuan Islam, kesedaran penganutnya dan kebangkitan gerakan-gerakan Islam. Fitnah semakin banyak dan tanda tanda akhir zaman semakin jelas. Banyakkan membaca Al-Quran khususnya Surah al-Kahfi dan kuatkan iman.

Kita bertemu di dunia, tetapi di sana impian kita. Semoga Allah membebaskan Syria dari thagut Bashar Si Tikus yang sangat kejam.

Sunday 22 April 2012

isu semasa

BERIKUT adalah artikel yang perlu diambil perhatian sekiranya anda belum membacanya... Sila baca artikel berikut mengenai orang yang HIV positif seronok menyebarkan virus HIV. 


Ianya pernah ke udara di dalam Televisyen Thai di mana pesakit HIV ditangkap & didakwa, tapi apa gunanya, beliau telah merosakkan ramai orang awam yang tak berdosa. Jadi sila berhati-hati... Beberapa tempat berbahaya dan kebarangkalian menemui jarum penyuntik yang telah digunakan penagih

1. Di kawasan pantai. Apabila anda berjalan di pantai sila pakai selipar atau kasut, ada penagih dadah yang melakukan aktiviti di tepi pantai dan menimbus jarum penyuntik di dalam pasir. Penyuntik ini kemudiannya terdedah akibat ombak.

2. Di kawasan permainan kanak-kanak. Satu lagi kawasan pilihan penagih.Terdapat kes di Australia di mana kanak kanak yg tak berdosa telah tercucuk jarum penyuntik apabila beliau turun daripada papan lunsur & kemudiannya didapati HIV positif.

3. Di panggung wayang. Sila pastikan kerusi yg anda duduki. Kes yang terjadi apabila seorang perempuan duduk di kerusi beliau dan terasa sesuatu benda mencucuk. Beliau berdiri dan mendapati ada penyuntik dan nota berbunyi 'Welcome to the real world, you are now HIV positive' . Doktor telah memeriksa jarum tersebut & mengesahkan ianya terdapatvirus HIV. Ianya berlaku di Hawaii jadi berhati-hati... ...

4. Di Georgia & Florida , ada kes menunjukkan pesakit HIV meletakkan penyuntik di dalam tempat mengembalikan syiling, mesin air minuman... jadi pastikan bila anda membeli air atau kandi, perhatikan betul-betul tempat mengembalikan wang syiling... .mungkin terdapat jarum penyuntik di
dalamnya.


5. Di restoran Burger King, pesakit HIV yang juga pekerjanya
meletakkan sedikit darah di dalam burger & mencampurkan dengan mayonis dan salad. Ianya seperti sos. Jadi cuba jangan pesan burger dengan mayonis & sos Order di tempat lain. Ini adalah nyawa anda. 

Sila SEBARKAN maklumat ini sebanyak mungkin kepada orang lain, especially orang yang anda cintai, anak anda dan sesiapa saja...

Wallahu'alam..
By: Al-Quran Peganganku

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...