Satu perbandingan ajaran jemaah tabligh dengan sunnah(perintah) nabi saw.
- Dalam jemaah tabligh di larang menegur/mengkritik orang lain kerana boleh mengaibkannya khususnya ketika khuruj.Sebaliknya dalam sunnah Nabi saw (ajaran islam) makmum boleh menegur@membetulkan bacaan imam yang salah di khalayak makmum yang lain.Bahkan boleh mufarakah dari imam tersebut.Bukankah itu secara tidak langsung mengaibkan imam tersebut??
- Dalam jemaah
tabligh konsep nahi mungkar yang mereka imani ialah apabila telah berjaya
mendakwah perlaku maksiat untuk solat berjemaah di masjid dan menyertai
khuruj tabligh maka secara otomatik mungkar tercegah.Sebaliknya dalam
sunnah Nabi saw (ajaran islam) diperintah kepada ibubapa menyuruh
anak-anak yang umur 7 tahun mendirikan solat dan pukul mereka jika tidak
solat ketika umur 10 tahun.Ini bermakna tidak solat itu adalah satu
kemungkaran maka kaedah pukul adalah cara mencegah kemungkaran itu.Tidak
ada istilah otomatik dalam bab cegah mungkar.
- Dalam jemaah
tabligh konsep menuntut ilmu bagi mereka ialah ketika keluar khuruj (3,40
hari dll) dan membaca 3 kitab (fadhail amal,muntakhab hadis dan hayatus
sahabah) sahaja.Selain dari itu (kuliah,majlis pengajian kitab dll) di
masjid surau BUKAN majlis ilmu dan tiada faedah.Pada mereka untuk
mendapatkan ilmu cukup dengan bertanya jika perlu.
Sebaliknya amalan para ulama salafus soleh yang
menjadikan mereka umat terbaik dan cemerlang di zaman keemasan islam ialah
kerana mereka mementingkan ilmu dan beramal berdasarkan ilmu tersebut.Buktinya
kita lihat istilah tabi’in merujuk kepada manusia yang sempat bertemu para
sahabat dan sempat mengambil ilmu(berguru) dengan mereka dan munculnya
kitab-kitab yang membahaskan berbagai masalah agama untuk umat hingga akhir
zaman ditulis dizaman mereka. TIDAK ADA ISTILAH TABI’IN MENGAMBIL KERJA PARA
SAHABAT. yang ada ialah mengambil ilmu dan menyebarkannya samada dalam bentuk
tulisan atau mengajarkannya.
Kalaulah istilah tabi’in itu merujuk kepada manusia
yang AMBIK KERJA SAHABAT (dakwah dari rumah ke rumah) ,tak dapat dibayangkan di
zaman kita ini tanpa himpunan kitab hadith Bukhari,Muslim dll,kitab tafsir al
quran at Tabari,Ibnu Katsir dll,kitab tasauf imam Ghazali,al hikam dll,kitab
fiqh ibadah al Umm dan berbagai kitab ilmu yang lain.
Tak dapat dibayangkan bagaimana kita mendirikan
solat tanpa kupasan para ulama tentang hadith bab solat,puasa,zakat dll.Betapa
besarnya jasa para ulama terdahulu dalam memberi kefahaman agama kepada kita
hingga hari kiamat tiba-tiba jasa mereka di nafikan hanya dengan berkata:
khuruj berdakwah 40 hari nanti ”Allah akan bagi faham agama”.
Kalaulah perkataan itu boleh diguna pakai,TAK
PERLULAH ADA UNIVERSITI DEOBAND,AL AZHAR,PASENTREN AZ ZAITUN DLL.Semua
pakat-pakat keluar 40 hari setiap tahun akan jadi ulama besar,mufti dll.
Orang tabligh jangan marah ye.......
Ini nasihat je.....................
tuan buat tuduhan tanpa bukti yang kukuh....mana rujukan yang tuan selalu laungkan?.tuan ana selalu berlapang dada.tuan jangan takut kalau benar tuduhan itu ana akan sokong tuan 100pratus,tapi biarlah dengan bukti yang kukuh....
ReplyDeletenak bukti??
Deletebanyak...antaranya http://pondokhabib.wordpress.com/2011/08/10/usul-usul-dakwah-tata-tertib-dakwah-khuruj-fii-sabilillah/
quote:
4. Empat perkara yang tidak boleh disentuh;
* Perbedaan aqidah.
* Khilafiah/ mazhab.
* Politik, aib masyarakat, pangkat serta derma.
* Berdebat (mujadalah).