SIDANG PEMBACA YANG DIRAHMATI ALLAH
Pada posting
kali ini kami cenderung untuk menjawab isu yang dibangkitkan oleh fuad akmal
dalam blog beliau antaranya isu Fatwa kufur ke atas Barelwi.Beliau telah
melampirkan dokumen fatwa tersebut dalam bahasa Urdu yang sebenarnya menunjukkan
tidak cerdiknya cara beliau
berfikir.Beliau hendak kita percaya kesesatan barelwi hanya fatwa dari deobandi
sahaja.Kaedah ini sama sebagaimana UMNO yang hendak mengharamkan PAS dengan
menggunakan Majlis Fatwa Kebangsaan agar melarang kalimah islam digunakan dalam parti politik.Sedangkan majlis Fatwa di
peringkat negeri tidak pernah pun sejak dahulu membangkitkan isu tersebut.Ini
kerana mereka tidak bermusuh dengan PAS .Sebaliknya Deobandi sangat memusuhi
dan berdendam dengan Barelwi disebabkan Fatwa Haramain tersebut.
Bahkan deobandi sangat terkejut bila fatwa kafir keatas 4 ulama awal
mereka oleh 33 ulama Haramain melalui hasil usaha Imam Ahmad Raza Khan melalui
kitab Husam Haramain.Bahkan lebih 200 orang ulama seluruh India menandatangani
buku Fatwa tersebut.Sebagai tindakbalas dari itu salah seorang ulama deobandi
iaitu maulana Khalil Ahmad Saharanpuri telah menulis satu kitab yang dinama
sebagai Al Muhannad ala Mufannad dengan melampirkan 25 soalan yang dijawab oleh
beliau sendiri.
Kebanyakan
pengikut Tabligh khususnya di Malaysia oleh kerana telah di brainwash oleh
eldest-eldest mereka ‘berkat’ keluar 40 hari dan 4 bulan ke India,Pakistan dan
Bangladesh menerima bulat-bulat jawapan yang ditulis dalam buku tersebut tanpa
menyemak dan membuat kajian mendalam.Mereka tidak tahu bahawa terdapat beberapa
penipuan sebagaimana yang telah didedahkan oleh banyak forum di luar Negara yang
membangkitkan isu tersebut contoh seperti disini:
Dalam
forum itu dinyatakan bahwa ulama deobandi telah menipu umat islam khususnya di
India bahawa mereka adalah ASWJ sedang hakikatnya mereka adalah pengikut Wahabi
dan ahlul bid’ah.Salah seorang karkun yang memberi komentor telah melampirkan satu link : http://www.deoband.org/2010/02/fiqh/miscellaneous/mawlid-deoband-and-hanafi-fiqh/
yang kununnya cuba membuktikan bahwa ulama deobandi
mengiktiraf maulid nabi Tetapi malangnya itu bukan website resmi deobandi
sebaliknya dalam FATWA RESMI Deobandi bahawa mereka tidak pernah sekalipun
merayakan maulid nabi sejak 150 tahun yang lalu.Ini kerana mereka patuh kepada
fatwa di sini: http://darulifta-deoband.org/showuserview.do?function=answerView&all=en&id=4786
Dan satu lagi website resmi deobandi telah
menukilkan ucapan@perkataan ulama al kabir mereka seperti Anwar Kashmiri,mufti Ibrahim
Desai dan lain-lain yang menghukum syirik dan sesat kepada pelopor maulid nabi
.Linknya disini: http://www.central-mosque.com/fiqh/dmawlid1.htm
Telah
menjawab isu kitab al Muhannad tersebut.Tetapi seperti
biasa pengikut tabligh seperti pesakit yang telah dibius urat sarafnya hanya tunduk
dan patuh kepada sumber dari ulama mereka sahaja walaupun kita bentangkan bukti
jelas penipuan mereka.
Karkun
Fuad akmal dan Abu Zakaria dalam membela penipuan ulama Deobandi telah terlupa
beberapa perkara penting antaranya:
1-
Kitab al Muhannad sebenarnya tidak ditulis dan
dibentangkan di hadapan ulama Haramain sebaliknya beliau (Maulana Khalil
Sarahanpuri) hanya menyenaraikan puluhan nama ulama berkenaan tanpa melampirkan
ulasan dan pengesahan (cop resmi) dari ulama tersebut sebagaimana yang terdapat
dalam kitab Husam Haramain.Buktinya kita boleh lihat video ini: http://www.youtube.com/watch?v=eSZYcxSqtp4
2-
Oleh kerana kitab al Muhannad gagal meyakinkan
umat islam maka pada tahun 1953 Maulana Manzur Noomani menerbitkan pula kitab ‘Faisla
Kun Munazara’ bagi menjawab isu yang sama.Walhal sekiranya dakwaan orang
tabligh bahawa kitab Al muhannad itu adalah fatwa ulama Haramain yang menarik
balik fatwa dalam Husam haramain kenapa perlu di tulis kitab Faisla Kun Munazara
lagi??
3-
Kenapa Maulana Manzur Nomani menulis buku
tersebut?
Sebabnya
ialah pada tahun 1933 telah berlaku satu perdebatan di Lahore membincangkan isu
fatwa kafir tersebut maka beliau telah menyediakan jawapannya terlebih awal tetapi
oleh kerana perdebatan tersebut terpaksa dibatalkan kerana campurtangan pihak
polis ketika itu maka pada tahun 1953 tulisan itu diterbitkan dalam bentuk buku.
4-
Walaupun begitu buku tersebut telah mendapat
kritikan yang hebat oleh para ulama India ketika itu antaranya Mufti Ajmal
Sambhali Rh (1900M-1963M) dalam bukunya “Rad Shahab e Sāqib bar Wahabi Khāib”
telah menyangkal semua hujjah dalam buku tersebut. Kemudian pada tahun 1988 ,
Mufti Sharif al Haq Amjadi Rh ( 1921-2000 ) menulis buku “Sunni Deobandi
Ikhtilaf Ka Munsifāna Jaiza” ( Analisis saksama Pertikaian Sunni - Deobandi ).
Buku ini ditulis untuk menyerlahkan pembohongan dan kejahatan Manzur Nomani yang
hadir dalam bukunya Faisla Kun Munāzra . Mufti Sharif al Haq menafikan setiap penipuan
Manzur Nomani itu . Buku yang mengandungi 151 muka surat dan telah
diterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris . Linknya disini: http://www.falaah.co.uk/books/info-about-books/207-sunni-deobandi-ikhtilaf-ka-munsifana-jaiza
5-
Tindakan Fuad Akmal dan Abu Zakaria yang
melampirkan link kitab hanya dalam bahasa arab dan urdu jelas menunjukkan
mereka takut kebenaran terserlah.Sedangkan mereka tahu dikalangan orang tabligh
sendiri tak faham langsung bahasa urdu tetapi kenapa mereka masih berbuat
begitu??
Bersambung……
No comments:
Post a Comment