Mengapa Kita Patut Tegakkan Islam Sebagai Undang-Undang Bukan Sekadar Aqidah Dan Ibadah?
Hari ini di seluruh dunia kalau kita mengajak umat Islam agar menjadikan syariat Islam yang bersumberkan Al Quran dan Sunnah sebagai undang-undang hidup, ramai di kalangan umat Islam rasa tidak senang. Mereka yang tidak senang itu bukan orang Islam biasa tapi cerdik pandainya terutama yang mendapat pendidikan Barat. Mereka rasa tidak senang dan membangkang. Bahkan sebahagian ulama pun ada yang berdalih dengan mendatangkan berbagai-bagai hujah mengapa Islam itu tidak boleh dijadikan perlembagaan hidup di dalam negara.
Mereka itu bila disebut sahaja Islam patut dijadikan perlembagaan dan undang-undang, ada yang mencemik. Ada yang kerut muka. Ada yang mengatakan:
- "Nanti apa kata bangsa lain."
- "Nanti orang takut."
- "Boleh membawa huru-hara."
- "Kita tidak mahu patah ke belakang."
- "Kita akan jadi mundur."
Bahkan bermacam-macam perkataan yang kita akan dengar daripada lidah mereka yang tidak setuju.
Kalau Islam itu ditegakkan sebagai aqidah dan ibadah, tidak mengapa. Mereka tidak menyanggah kerana golongan yang menentang itu pun sebahagiannya orang yang beraqidah dan melaksanakan ibadah. Cuma yang mereka tidak setuju ialah undang-undang Islam itu dijadikan perlembagaan hidup. Ini mereka tidak boleh terima. Kalau kita datangkan hujah-hujah dan dalil-dalil dari nas-nas Al Quran dan Sunnah pun mereka tidak akan setuju. Orang Islam zaman ini lebih senang menerima logik akal atau fikiran yang rasional. Katanya ini adalah zaman teknologi, zaman IT, zaman globalisasi, zaman langit terbuka dan zaman dunia tanpa sempadan (borderless world), bukan zaman unta.
Kalau Islam itu ditegakkan sebagai aqidah dan ibadah, tidak mengapa. Mereka tidak menyanggah kerana golongan yang menentang itu pun sebahagiannya orang yang beraqidah dan melaksanakan ibadah. Cuma yang mereka tidak setuju ialah undang-undang Islam itu dijadikan perlembagaan hidup. Ini mereka tidak boleh terima. Kalau kita datangkan hujah-hujah dan dalil-dalil dari nas-nas Al Quran dan Sunnah pun mereka tidak akan setuju. Orang Islam zaman ini lebih senang menerima logik akal atau fikiran yang rasional. Katanya ini adalah zaman teknologi, zaman IT, zaman globalisasi, zaman langit terbuka dan zaman dunia tanpa sempadan (borderless world), bukan zaman unta.
Sekiranya ada sesiapa yang serius juga memperjuangkan serta beria-ia sungguh untuk mendaulatkan Islam sebagai undang-undang, dia akan dicurigai, dimusuhi, ditentang, dihalang, dibuang, dituduh memecah belah umat dan menggugat keselamatan negara. Kerana itulah umat Islam yang lemah semangat atau yang ada kepentingan, sudah tidak mampu lagi memperjuangkan Islam itu secara global kerana tidak sanggup menerima risiko yang berat.
Sebenarnya kalau kita menggunakan hujah akal pun, adalah logik, rasional, patut serta munasabah bahawa Islam itu dijadikan undang-undang hidup untuk semua manusia di dalam berbagai-bagai bidang kehidupan mereka. Kalau jiwa tidak berpenyakit, akal mereka pun boleh menerima mengapa Islam itu patut dijadikan perlembagaan hidup. Tapi apabila jiwa sudah berpenyakit, terutama penyakit cinta dunia dan kuasa, hujah apa sekalipun yang dibawa, orang yang jiwa berpenyakit itu tetap tidak akan menerima. Mereka tetap juga akan berdalih dan menolaknya.
Di sini mari kita bawa hujah-hujah dan dalil-dalil akal yang amat logik dan rasional mengapa syariat Islam yang bersumberkan Al Quran dan Sunnah itu patut dijadikan perlembagaan hidup manusia bukan hanya sekadar di dalam sebuah negara tetapi juga untuk manusia sejagat. Di antaranya adalah seperti berikut:
Sebenarnya kalau kita menggunakan hujah akal pun, adalah logik, rasional, patut serta munasabah bahawa Islam itu dijadikan undang-undang hidup untuk semua manusia di dalam berbagai-bagai bidang kehidupan mereka. Kalau jiwa tidak berpenyakit, akal mereka pun boleh menerima mengapa Islam itu patut dijadikan perlembagaan hidup. Tapi apabila jiwa sudah berpenyakit, terutama penyakit cinta dunia dan kuasa, hujah apa sekalipun yang dibawa, orang yang jiwa berpenyakit itu tetap tidak akan menerima. Mereka tetap juga akan berdalih dan menolaknya.
Di sini mari kita bawa hujah-hujah dan dalil-dalil akal yang amat logik dan rasional mengapa syariat Islam yang bersumberkan Al Quran dan Sunnah itu patut dijadikan perlembagaan hidup manusia bukan hanya sekadar di dalam sebuah negara tetapi juga untuk manusia sejagat. Di antaranya adalah seperti berikut:
- Dunia ini adalah ciptaan Tuhan dan seluruh isinya termasuk manusia adalah ciptaan-Nya juga. Oleh itu siapa dapat menafikan bahawa dunia dan seluruh isinya adalah kepunyaan dan milik Tuhan. Manusia hanya menumpang sementara waktu di atas muka bumi ini. Oleh yang demikian adalah tidak logik dan tidak masuk akal bahawa Allah yang bersifat Rahman (pemurah) kepada hamba-hamba-Nya, demi kebaikan dan keselamatan hamba-Nya tidak membuat peraturan untuk manusia hidup di bumi ini. Tentulah Allah membuat peraturan. Takkanlah manusia yang menumpang ini pula yang membuat peraturan.
Sebagai contoh, kalau kita duduk di rumah tumpangan, apakah kita yang berhak membuat peraturan dan menentukan disiplin atau yang empunya rumah itu yang berhak membuat peraturan dan disiplin? Tentulah akal kita boleh menerima dan patut menerima yang punya rumah itulah yang berhak membuat peraturan. Kita yang menumpang tidak boleh memandai-mandai membuat peraturan di rumah tumpangan itu. Ertinya Allah jua yang berhak membuat peraturan di dunia dan bukannya manusia. - Setiap bangunan yang hendak dijadikan tempat orang menumpang seperti hotel, hospital, guest house, tidak pernah berlaku tuan punyanya tidak menetapkan peraturan. Demi keselamatan rumah itu bahkan demi keselamatan penumpang sudah tentu tuan punya rumah itu membuat peraturan. Apatah lagi Tuhan Pencipta alam yang Maha Bijaksana yang sangat kasih terhadap hamba-hamba-Nya, demi keselamatan hamba-Nya sudah pasti Dia membuat peraturan. Tidak munasabah Tuhan mencipta makhluk-Nya tanpa peraturan dan undang-undang. Tidak masuk akal, setelah makhluk dicipta kemudian Tuhan biarkan tanpa peraturan. Sedangkan manusia pun bila membuat sesuatu diadakan peraturannya.
- Di dalam kehidupan kita di dunia, tidak pernah berlaku bahawa setiap sesuatu ciptaan itu; demi keselamatan barang ciptaan itu; katalog dan manual penggunanya dibuat oleh si pengguna. Biasanya tukang cipta tentulah lebih arif tentang ciptaannya daripada pengguna. Oleh kerana itulah katalog dan manual pengguna bagi sebuah kereta contohnya, yang mengandungi peraturan-peraturan tentang pengendalian kereta, pencipta keretalah yang membuatnya. Kalau begitu, tentu lebih logik lagi untuk akal menerima bahawa demi keselamatan dunia terutama keselamatan manusia, maka Allah jua yang Maha Mengetahui tentang ciptaan-Nya itu. Sudah tentu Allah membuat peraturan untuk dunia dan manusia iaitu syariat Islam yang termaktub di dalam Al Quran dan Sunnah.
- Akal dan fitrah semula jadi kita tidak boleh menerima jika ada orang datang ke rumah kita, kemudian dia memandai-mandai membuat peraturan. Dialah yang hendak menentukan peraturan-peraturan di rumah kita. Dia hendak berbuat sesuka hati. Begitulah juga bagi akal yang waras dan jiwa atau fitrah yang bersih, sudah tentu boleh menerima bahawa kita sebagai hamba Allah yang menumpang di dunia ciptaan-Nya ini tidak boleh memandai-mandai membuat peraturan di dunia ini dan membuat apa sahaja dengan semahu-mahunya. Kerana dunia ini bukan ciptaan dan kepunyaan kita. Kita ini adalah ciptaan Allah. Kita hanya menumpang sementara waktu di dunia ini. Adalah dianggap tidak beradab kalau kita yang membuat peraturan dan bertindak sesuka hati, kemudian kita tolak peraturan dari Allah pencipta bumi tempat kita menumpang ini dan juga yang mencipta kita. Sepatutnya kita rasa malu dan merasa bersalah jika kita menolak peraturan Tuhan.
- Katalah di dalam sebuah rumah yang besar, di dalamnya ada keluarga yang besar, yang dikepalai oleh seorang ayah yang bijaksana dan bertanggungjawab. Demi kebaikan keluarga itu dan agar mereka boleh hidup bersatu padu, boleh hidup aman damai, mana lebih logik diterima oleh seluruh keluarga? Peraturan dari ayah sebagai ketua keluargakah yang boleh menyatupadukan seluruh keluarga atau setiap orang bebas membuat peraturan untuk semua?
Fitrah semula jadi dan akal yang waras tentu boleh menerima bahawa peraturan dari ayah lebih mudah kerana yang membuat peraturan itu adalah ayah bersama. Tiada siapa yang iri hati. Tapi kalau dibebaskan setiap orang membuat peraturan untuk semua orang di dalam rumah itu tentu akan timbul perbalahan. Abang yang tua tentu tidak boleh menerima pandangan adik kerana dia merasa tercabar. Dia akan berkata: "Mengapa patut saya mengikut adik." Yang adik pula walaupun dia adik, mungkin kerana dia merasa lebih pandai dari abang-abangnya memandangkan dia lulusan universiti sedangkan abangnya bersekolah rendah sahaja, maka dia akan berkata: "Aku kelulusan universiti, mengapa pula aku mesti ikut abang yang tidak berpelajaran." Jika setiap orang membuat cadangan, mesti ada kepentingan. Yang lain tidak akan boleh terima kerana curiga.
Begitulah di dalam dunia ini ada berbagai-bagai kaum dan bangsa yang sama-sama duduk menumpang di bumi Tuhan. Kalau setiap orang, kaum atau bangsa membuat peraturan, dalam bentuk sistem dan ideologi ciptaan masing-masing seperti fahaman sosialisme, nasionalisme, komunisme atau kapitalisme untuk diguna pakai kepada semua manusia, manusia lain yang sama-sama menumpang tentu menganggap orang yang mencetuskan sistem atau ideologi itu mesti ada kepentingan untuk kaum, bangsa atau kelompoknya. Ertinya ada yang curiga.
Selain itu ada golongan lain pula yang akan merasa tercabar. Mereka akan berkata: "Mereka manusia macam kami juga. Kami juga ada kemampuan membuat sistem hidup. Mengapa kita mesti ikut mereka." Kerana manusia ini ada ego, payah bagi manusia hendak mengikut satu sama lain. Kalau begitu, bilakah manusia hendak bersatu? Tapi kalau semua manusia ini menerima peraturan Tuhan iaitu Tuhan yang sama yang menciptakan bumi dan menciptakan mereka sebagai manusia, ego mereka tidak akan terpukul atau tercabar. Mereka sama-sama menumpang di bumi Tuhan dan menerima Tuhan yang kepunyaan bersama iaitu Tuhan bersama. Kalau ada yang menentang itu manusia yang sudah terlalu jahat kerana mereka yang kena cipta (makhluk) hendak melawan Khaliq yang mencipta mereka.
Itulah di antara hujah-hujah mengapa manusia sejagat terutama umat Islam sendiri patut dan mesti menerima undang-undang Islam sebagai perlembagaan hidup. Hujah-hujah yang telah diberi tadi boleh diterima oleh akal. Bahkan memang logik sangat diterima. Oleh itu apa lagi yang tidak kena dengan undang-undang Islam? Apa lagi yang hendak ditakuti? Akal pun merasakan undang-undang dan sistem Islam itu tidak kolot, tidak ketinggalan zaman, rasional, bahawa adalah logik undang-undang Islam itu patut didaulatkan dan ia tidak memalukan. Akal yang waras dan tidak prejudis, boleh menerimanya bahkan merasa ia patut diterima. Kita harap moga-moga negara kita Malaysia adalah negara pertama di dunia, di akhir zaman ini yang akan menerima Islam sebagai perlembagaan negara.
No comments:
Post a Comment