Thursday 11 October 2012

"MEMAHAMI MOTTO KEMBALI KEPADA AL-QURAN & SUNNAH"




Sidang pembaca yang budiman

Secara umumnya, motto ‘Kembali kepada al-Qur'an dan Sunnah’ ini jelas tidak akan ditentang oleh sesiapapun, bahkan semua umat wajib mengikutinya agar selamat. Namun mungkin banyak orang bertanya, mengapa Ibnu Taimiyah & Muhammad bin Abdul Wahab yang menyerukan hal sebagus dan se-ideal itu dianggap sesat oleh para ulama di zamannya ?Mengapa pula paham Salafi Wahabi yang merujuk semua ajarannya kepada al- Qur'an dan Sunnah dianggap menyimpang bahkan di hukum sesat ?               

Dan apakah para ulama terdahulu di zamannya selain kedua ulama ini seolah tidak mengajak kepada hal yang sama ?

Mari kita perhatikan permasalahan ini satu persatu, agar terlihat jelas‘sumber masalah’ yang ada pada sikap yang terlihat sangat ideal tersebut. Mari kita cermati dengan hati yang lapang dan objektif agar kita tidak terjerumus dalam pola pikir satu arah yang hanya mahu melihat dan mendengar hanya karena kita sudah terlanjur ‘taqlid’ pada satu sumber informasi saja, hingga akhirnya dengan angkuhnya kita membenarkan tanpa ada‘perbandingan’ sedikitpun. Karena dengan jalan ini, insyaAllah kita mendapatkan jawaban kebenaran yang sesungguhnya, bukan ‘pembenaran’ yang menuruti hawa nafsu semata.

1. Prinsip-prinsip Kembali kepada al-Qur'an dan Sunnah"adalah benar secara teorinya, dan sangat ideal bagi setiap orang yang mengaku beragama Islam. Tetapi yang harus diperhatikan adalah, apa yang benar secara teori itu belum tentu benar secara praktiknya, menimbang kapasiti dan kemampuan tiap orang dalam memahami al-Qur'an & Sunnah sangat berbeza-beza. Maka perlu dipastikan, kesimpulan pemahaman terhadap al-Qur'an atau Sunnah yang dihasilkan oleh seorang'alim yang menguasai Bahasa Arab dan segala ilmu yang menyangkut peringkat penafsiran atau ijtihad, akan jauh berbeza dengan kesimpulan pemahaman yang dihasilkan oleh orang awam yang hanya bersandarkan buku-buku ‘terjemah’ al-Qur'an atau Hadith. Itulah kenapa di zaman ini banyak sekali bermunculan aliran sesat ! Mengapa ?

Tentunya karena masing-masing mereka berusaha kembali kepada al-Qur'an dan Sunnah, dan mereka berupaya mengkajinya dengan kemampuan dan kefahaman sendiri masing- masing.  Dan kesesatan mereka itu lahir dari sebab Kembali kepada al-Qur'an dan Sunnah’, mereka merasa benar dengan caranya sendiri atau mengikuti seseorang yang memiliki konsep dengan jalan pikirannya sendiri tanpa kesepakatan ulama terbanyak. Pada kaum Salafi Wahabi, kesalahpahaman terhadap al-Qur'an dan Sunnah itu pun banyak terjadi, bahkan di
kalangan mereka sendiri secara internal pun terjadi perbezaan pemahaman terhadap dalil sehingga mereka akhirnya terpecah-pecah menjadi beberapa kelompok yang saling menyesatkan. Dan yang terbesar adalah kesalahpahaman mereka terhadap dalil-dalil tentang bid'ah.

2. Al-Qur'an dan Sunnah sudah dibahas dan dikaji oleh para ulama terdahulu yang memiliki keahlian yang sangat hebat untuk melakukan hal itu, sebut saja: Ulama mazhab yang empat, para mufassiriin (ulama tafsir), muhadditsiin (ulama hadis), fuqahaa' (ulama fiqih), ulama aqidah ahus-sunnah wal-Jama'ah, dan mutashawwifiin (ulama tasawuf/akhlaq). Hasilnya, telah ditulis beribu-ribu jilid kitab dalam rangka menjelaskan kandungan al-Qur'an dan Sunnah secara kemas dan terperinci untuk memudahkan terhadap umat yang hidup dikemudian hari. Karya-karya besar itu merupakan pemahaman para ulama yang disebut di dalam al-Qur'an sebagai‘ahludz-dzikr’, yang kemudian disampaikan kepada umat Islam secara turun-temurun dari generasi ke generasi secara berantai sampai saat ini, Adalah sebuah kesilapan besar jika usaha umat zaman kini dalam memahami Islam dengan cara kembali kepada al-Qur'an dan as sunnah tanpa merujuk kepada ratusan jilid kitab yang dibahaskan oleh para ulama muktabar.

 WALLAHU A'ALAM

1 comment:

  1. Mari kita buat perbandingan pula kepada jemaah tabligh yang menggunakan 'motto atau slogan' yang nampak murni dan tulus iaitu 'kerja nabi' atau 'usaha dakwah macam nabi' dan seumpamanya.

    Sekali imbas nampak mulia dan terpuji sebagaimana slogan yang dilaung oleh golongan wahabi tersebut tetapi bila kajian di buat,rujukan kitab ditemui dan bedah siasat dilakukan akhirnya terbukti bahawa 'motto atau slogan' itu seumpama kosmetik pada muka wanita.

    Bila di cuci kosmetik itu maka nampaklah wajah sebenar wanita tersebut yang penuh dengan jeragat dan bintik-bintik hitam.Begitulah perumpamaan jemaah tabligh.

    Kami bukan marah,dengki atau iri hati dengan kerja dakwah tabligh cuma hendak meyatakan kebenaran sebab kami telah mengetahui rahsia ini berbanding dengan ramai lagi umat islam lain yang belum tahu termasuk pimpinan atasan kami.

    Satu lagi kami nak betulkan pandangan azhar jaafar yang agak tidak matang itu.istilah 'KAMI' merujuk kepada LAJNAH URUSAN ULAMA HULU LANGAT.

    Ia merupakan satu biro dalam PAS peringkat kawasan yang ada jawatan ketua berserta ahli jawatankuasanya.Dan saya memikul tanggungjawab sebagai setiausaha.

    diharap azhar jaafar dapat berfikir secara matang ye....

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...