Wednesday, 1 August 2012

Pembongkaran aqidah(kepercayaan) sesat Deobandi Tabligh Wahabi

Bagi menyahut cabaran saudara Ahmad Farhan Najwan,kami paparkan kepercayaan sesat tokoh-tokoh Tabligh Deobandi melalui kitab-kitab asal mereka.

A small incidence from Arwahe Salasa , page 242.( A book deaing with the life of Deobandi scholars).
Mawlana Qasim Nanotvee al deobandi comes after his death in physical body to give suggestion

Terjemahan:

Satu insiden kecil dari Arwahe Salasa, halaman 242. (Sebuah buku deaing dengan kehidupan ulama Deobandi).
Mawlana Qasim Nanotvee al Deobandi datang selepas kematiannya pada fizikal badan untuk memberi cadangan.

Di bawah adalah kandungan kitab tersebut yang discan.ayat  bergaris yang menjelaskannya.

  
Ringkasan kisah tersebut:
" One day after Fajr Salah mawalana Rafeeuddeen saheb (rh) invited Mawalana Mahmoodul Hasan saheb in his room( Inside darul uloom deoband). Mawlana (Mahmoodul Hasan) arrived and opened the door and entered inside . It was severe winter at that time.
Mawalana Rafeeudeen saheb told him to first examine his overcoat. When Mawalana (Mahmoodul Hasan) saw this over coat it was wet. Mawlana Rafeeudeen told him that just now Mawalana Nanatwee visited with his physical body ( JASADE UNSAREE) and I was frightened so my overcoat became wet (due to sweating). Mawalana Nanatvee ordered that Mahmood Hasan should not indulge in this internal fight going on among the teachers of Deoband. Mawalana Mahmood Hasan said "Hazrat I repent ( do tawbah on your hands) and I will not speak anything after this, in this on going internal fight"
Here Mawalana Qasim Nanatvee can come after his death and that too in physical form,  just to resolve the fight in Deoband.
Read here how dead grand father of Shaykh Ashraf Ali Thanvi al deobandi used to come to meet  his wife  with sweets!

APA YANG TERKANDUNG DALAM KITAB ITU DIKUATKAN DAN DISAHKAN OLEH FATWA TERBARU (2008) ULAMA DEOBANDI WAHABI DALAM WEBSITE MEREKA SEPERTI DIBAWAH:


 Read the underlined part from this fatwa

The life of prophet sal allahu alaihi wa sallam in grave, is Hayate Barzakhi” ( Life in Brazakh) , in this life he ( sal allahu alaihi wa sallam) cannot travel ( from one place to another).!!

TERJEMAHAN:

Baca bahagian yang bergaris dari ini fatwa

Kehidupan nabi sal Allahu alaihi wa sallam dalam kubur, Hayate Barzakhi "(kehidupan di Brazakh), dalam kehidupan ini dia (sal Allahu alaihi wa sallam) tidak boleh bergerak dari satu tempat ke tempat lain.!

INILAH AQIDAH ATAU KEPERCAYAAN SESAT DAN KUFUR FIRQAH TABLIGH DEOBANDI WAHABI YANG MEREKA ANUTI DAN SEBAR KEPADA UMAT ISLAM.

Aqidah dan kepercayaan ini bertentangan dengan fahaman ASWJ dalam isu yang berbangkit.Boleh semak bagaimana fahaman aqidah ahli sunnah wal jamaah pula dalam isu ini.

Ini link untuk fatwa darul ifta Deoband:

http://darulifta-deoband.org/showuserview.do?function=answerView&all=ur&id=6502

89 comments:

  1. Saudara yg budiman..

    internet adalah salah 1 option utk mencari sesuatu maklumat akan tetapi internet juga adalah option yang lemah dan tidak boleh dijadikan hujah dalam menjatuhkan sesuatu hukum kerana..

    TULISAN BOLEH MENIPU..
    MANUSIA BOLEH MENIPU..

    kadang2..

    MANUSIA TERSALAH FAHAM..
    MANUSIA TERSALAH TAIP..
    MANUSIA TERSALAH FAKTA YG SEBENAR..

    tuan guru nik aziz yg dituduh wahabi pun menyuruh pergi jumpa face 2 face dgn beliau supaya menegur kesalahan beliau dan x mengata belakang beliau..itu pun tuan guru nik aziz bagi hujah balik tentang salah faham org awam dgn penyampaian bahasa(sewaktu beliau menyampaikan kuliah aqidah)..

    dan sebenarnya saya sgt menyokong perjuangan PAS dari belakang selagi cara perjuangan mereka x bercanggah dgn islam (aswj)..

    jikalau saudara adalah org yg profesional..saya cadangkan saudara pergi jumpa face 2 face dgn ulamak deoband india di sana berkenaan dgn dakwaan yg saudara post di atas..bukan hanya rujuk di internet..COPY PASTE link..dan terus membuat kesimpulan SESAT dan sbgnya..amalan ini adalah becanggah dgn amalan ulama aswj sendiri..

    diharapkan kita sbg umat islam dijauhkan Allah daripada mewarisi sikap atau amalan wahabi dan syiah di luar sana sbg cnth: ini bidaah itu bidaah ini sesat dan sbg..

    Saya tertanya-tanya:

    1. kebenaran aqidah aswj yg macam mana yg saudara faham dan saudara pegang? mungkin boleh diterangkan..

    2. kitab mana yg discan oleh saudara yg dikatakan sesat tu? jikalau kitab muntakhab ahadith, sudah berkali dinyatakan bahawa ada terjemahan semula ke atas kitab tersebut oleh lajnah asatizah madrasah seri petaling..jikalau kitab fadhail amal, hadith dhaif x salah utk dijadikan kelebihan/ghairah utk kita beramal..kedua kitab ni boleh rujuk syeikh nuruddin marbu al-banjari al-makki..jikalau kitab hayatussahabah, boleh rujuk dgn habib umar sendiri kerana ayahnya, habib muhammad pernah bersama maulana yusuf ketika mengarang kitab tersebut..

    3. adakah saudara kenal golongan brelwi? utk makluman saudara(secara ringkas) golongan brelwi bermusuhan dgn tabligh deoband india..markaz nizamuddin atau masjid banglawali pun kadang org tersalah faham dgn tempat kuburan sembahan golongan brelwi jikalau x periksa dan ziarah ke sana(kalau x silap)..

    4. jika berkemampuan perkara ini diadukan kepada pihak atasan spt majlis fatwa kebangsaan, JAKIM dsb..

    lebih2 lagi diadukan kepada pemimpin jemaah saudara sendiri, tuan guru nik aziz..insyaAllah baru dikatakan sebagai langkah yg bijak dalam membanteras kesesatan terutama di negara malaysia..spt yg saudara nyatakan di blog ni..jika saudara di pihak yg benar..

    jika saudara masih x dapat berbuat spt apa yg saya cadangkan..saya anggap saudara mungkin ada byk hal lain yg perlu diuruskan atau mungkin saudara sudah adukan perkara ni kpd pihak atasan(agama)..saya berlepas daripada segala sangkaan buruk..

    dan saya ingin berundur atau dgn bahasa yg mungkin lebih sopan, "mufarakah" daripada blog saudara ni..kerana pada hemat saya mungkin akan menimbulkan lebih byk perlingkahan..semua ni salah saya..saya minta maaf atas segala kekasaran bahasa atau salah silap yg mengguris hati saudara sepanjang perkenalan kita..lebih2 di bulan ramadhan yg mulia ini..

    moga ALLAH menyatupadukan umat islam di malaysia ini khususnya dan umat islam di seluruh dunia amnya..

    ameen~

    moga ditegur jika terdapat kesalahan fakta dan sbg..

    wassalam :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. apakah sdr juga nak kata video clip ni menipu macam video scandal DSAI.

      http://urusanulama-hl.blogspot.com/2012/06/sambungan-pembongkaran-aqidah-sesat.html

      ciri-ciri video clip yang menipu:
      1.gambar tak clear/kelabu/hitam putih.
      2.wajah tertuduh di bluer kan supaya hanya nampak mirip-mirip.
      3.audio suara ditiadakan macam cerita charlie chaplin.

      itu antara ciri-ciri video palsu tapi ciri-ciri itu tidak ada pada video diatas.suara ada,muka nampak,gambar clear dll.

      jadi tang mana menipunya??
      kami tidak lah sejahil yang sdr sangkakan.sebelum kami keluarkan sebarang info,kami kaji dan bandingkan dengan pelbagai sumber yang lain.

      Rasulullah pernah berdoa tiga perkara,

      pertama, umat Islam tidak dihapuskan dari muka bumi dan Allah menerimanya,

      Kedua, umat Islam tidak mati kelaparan, dan doa itu juga diterima.

      Doa yang ketiga pula supaya umat Islam tidak berpecah belah. Tetapi doa itu tidak dimakbulkan Allah."

      Delete
    2. saya nak bagi satu contoh mudah kenapa kita tak perlu mengadap@face tu face macam zaman dahulu.zaman sekarang teknogi dunia yang ditakdirkan Allah mendekatkan yang jauh,memendekkan masa dan menjimatkan kos.

      seperti kita hendak memastikan suatu barangan itu halal dimakan adakah perlu kita sendiri turun padang mencari kilang tersebut untuk tanya sendiri pada owner kilang adakah produk beliau halal??

      Tugas itu telah dipikul oleh Jakim maka untuk tahu status halal sesuatu produk cukup kita cari dalam website jakim sebagai badan yang diamanahkan tugas tersebut.

      begitulah juga dalam bab agama ada badan yang dipanggil ulama atau majlis fatwa yang menjalankan tugas mengkaji dan menyiasat ajaran sesat.

      Sebagaimana kita refer jakim dalam bab halal haram begitulah juga kita refer fatwa ulama dalam bab sesat/batil dll.

      Bila sudah digazetkan sebagai fatwa maka sahihlah fatwa tersebut.

      jadi kami tak nampak maksud anda "boleh menipu" itu merujuk kepada fatwa ulama 1900,1965 dan 2007.

      Delete
    3. Maksud saya fatwa di malaysia masih membenarkan aktiviti jemaah tabligh berjalan spt biasa..macam mana nak meyakinkan mereka supaya perkara yg saudara dakwakan itu benar? sedangkan saudara sendiri mengatakan fatwa yg dikeluarkan atas dasar aktiviti bukan atas masalah aqidah spt link yg diberikan berikut..

      http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-negeri/laporan-kajian-mengenai-kumpulan-jemaah-tabligh-0

      jadi adukan perkara ini pada JAKIM supaya mereka boleh jalankan siasatan yg lebih rapi sekurang-kurangnya negara kita malaysia x terdedah dgn kesesatan..

      dan sekurang-kurangnya kita umat islam berusaha utk x berpecah bukan disengajakan..

      harap maklum..

      Delete
    4. sedikit pembetulan:bukan aktiviti tapi soal aqidah dan pegangan.
      link fatwa tu telah kami jawab pada komen yang lalu.Untuk makluman sdr Jt di malaysia termasuk dalam kategori NGO.dalam akta pertubuhan kebajikan setiap badan NGO akan mendapat peruntukan samada bulanan atau tahunan.

      jumlahnya saya tak pasti.Saya tak pasti samada sdr tahu atau tidak.Kalau sdr tak tahu bermakna syura atasan tabligh rahsiakan perkara ini.

      Oleh kerana tabligh berasal dari India maka sumber rujukan perlulah diambil dari india sebagaimana yang dilakukan oleh NU dahulu.

      oleh kerana di malaysia tidak banyak rujukan yang ada maka kesukaran majlis agama untuk mengkaji secara mendalam.Prosuder mengeluarkan fatwa bukan semudah yang disangka.

      itu sebab kita lihat perbezaan yang agak jauh bermula 1900(fatwa 1),65 tahun kemudian(fatwa 2)dan 40 tahun (fatwa 3)

      itu sebab kewajipan kita belajar ilmu aqidah seperti perkara yang membatalkan iman sebagaimana kita belajar perkara yang membatal solat,puasa dll.hasil daripada itu kita akan kenal yang mana aqidah yang benar dan mana yang sesat dll.

      tak payah tunggu majlis fatwa,kita dapat mengenali berdasarkan ilmu yang telah dipelajari.

      Delete
    5. kalau majlis agama x ada banyak sumber rujukan..
      saudara la org yg sepatutnya beri semua sumber rujukan kepada mereka..
      saudara kan ada banyak sumber rujukan..
      cthnya link fatwa NU indonesia yg saudara COPY PASTE sebelum ni..
      apatah lagi saudara sendiri mempersoalkan soal aqidah jemaah tabligh walaupun JAKIM membenarkan aktiviti mereka dijalankan..
      kita kan hidup di zaman teknologi..
      sepatutnya kita memanfaatkan kemudahan yg Allah beri kepada kita..
      jadi saya cadangkan saudara gunakan internet yg sedia ada utk berhubung dengan majlis agama jika x berkesempatan melawat pejabat mereka..
      sertakan semua link COPY PASTE yg berkaitan..
      dan semua sumber2 yg lain supaya mereka boleh buat kajian secara lebih mendalam..
      sememangnya sudah menjadi tanggungjawab majlis agama dalam menjalankan tugas yg telah diamanahkan supaya dapat membanteras kesesatan khususnya di malaysia..
      biar kajian tersebut mengambil masa yg lama sekalipun..
      sekurang-kurangnya ada usaha..
      saya x rela kesesatan berleluasa di seluruh malaysia disebabkan fatwa JAKIM yg membenarkan aktiviti jemaah tabligh dijalankan..

      harap maklum..

      Delete
    6. untuk makluman sdr salah seorang ajk kami adalah pegawai di majlis agama islam selangor.jadi saya harap sdr tidak mengulang soalan 'standard tadika' seperti di atas.

      seperti komen kami sebelum ini,prosuder nak keluar fatwa bukan ambil masa yang singkat.contoh paling mudah ialah 'sure heboh' ambil masa 2 tahun baru keluar fatwa haram tapi malangnya pihak yang buat fatwa itu sendiri yang langgar.

      begitu juga dalam kes tabligh,mungkin tahun 2020 baru keluar fatwa.jadi saya harap sdr bersabar.sementara tunggu fatwa tu sdr belajar kitab mustika hadith terbitan JAKIM dengan syarahnya supaya sdr akan faham bab aqidah lalu dengan sendirinya sdr akan mufarokah daripada tabligh sebagaimana yang dilakukan oleh ustaz Jamaluddin dalam blognya.

      jadi saya harap tolong jangan ulang soalan standard tadika tu??

      Delete
    7. kadang2 soalan 'standard tadika' boleh buat org faham..

      tapi saya hairan juga tuan2 guru, mufti2, maulana2, tuan2 syeikh, ustaz2 dan habib2 di seluruh dunia yg belajar al-quran, hadis, aqidah dll buat usaha tabligh..kalau x buat usaha tabligh sekalipun masih sangat menyokong usaha tabligh..

      isu ustaz hassan ali mufarakah daripada PAS x bercerita pula ye..

      walau apa pun syukur alhamdulillah..
      semoga niat dan usaha saudara yg cukup murni utk membanteras kesesatan khususnya di malaysia dipandang Allah swt..
      ahsanta ya akhi..

      Delete
    8. jawapan saya mudah sahaja,

      perumpamaan orang yang duduk rumah flat.orang yang duduk tingkat atas lebih luas pandangannya dan lebih banyak dia tahu daripada yang duduk di tingkat bawah.contoh flat di tepi pantai bila datang Tsunami,maka yang di atas nampak dulu daripada yang di bawah.

      begitulah juga dalam tabligh.orang yang duduk diperingkat atas(eldest2)di deoband adalah dari keluarga dinasti khandalawi.mereka menyembunyi rahsia sesat mereka sangat rapi.

      orang yang datang kemudian hanya duduk diperingkat bawah sebagai ahli biasa.walaupun mereka terdiri daripada ulama besar hatta keturunan ahlu bait sekalipun.

      umpama pekerja sebuah syarikat sudah tentu bukan semua rahsia syarikat dia tahu.dalam jabatan kerajaan pun ada istilah yang dipanggil rahsia sulit dan rahsia besar.

      Tabligh Deobandi adalah sebuah organaasi yang dimonopoli oleh keluarga besar khandalawi.Itu sebab kalau kita perhatikan 3 orang Amir terdahulu ada pertalian keluarga.bermula dengan bapak turun kepada anak dan terakhir sepupu.

      Walaupun Amir sudah tiada tetapi diganti dengan syura tetap ia dipegang oleh keturunan khandalawi.sebabnya mereka tidak mahu rahsia bocor khususnya di deoband India.

      kalau luar dari India tak mengapa lantik orang lain seperti di Pakistan.

      berkenaan isu hassan ali kami ada posting khas telah wujud sebelum anda masuk lagi.jadi rajin-rajinlah cari ye....

      Delete
    9. Sayyid maulana abul hassan ali an-nadwi al-hasani yg rapat dgn maulana ilyas(eldest), x kan beliau x tahu..

      ayah habib umar, habib muhammad yg pernah bersama dan berbaiat dgn maulana yusuf(eldest), x kan beliau x tahu juga..

      tetapi saudara yg mungkin belum bersemuka dgn eldest mahupun org bwh boleh tahu rahsia pula..

      kan bercanggah dengan perumpamaan di atas..

      mungkin saudara dapat tahu rahsia melalui link yg saudara COPY PASTE tu kot..

      Delete
    10. sdr pernah jumpa nabi??
      sdr pernah jumpa sahabat??
      sdr pernah jumpa imam mazhab??

      macamana sdr kenal mereka??
      tak pernah jumpa tapi tahu sejarah mereka...pelik tu??

      Delete
    11. alhamdulillah..
      ‘ala kulli hal..
      sekurang-kurangnya saudara ada niat dan ada usaha utk membanteras kesesatan khususnya di malaysia..

      assalamu'alaikum :)

      Delete
    12. tak ada soalan lagi??
      baguslah kalau macam tu...tumpukan kepada bidang khusus anda iaitu sains fizikal.jangan sia-siakan usia muda anda yang baru 22 tahun tu.

      betul ke tekaan saya??

      kami dah sampaikan kebenaran,samada nak ikut atau tidak bukan tanggungjawab kami lagi. nanti bila Allah tanya di masyhar,kami boleh jawab dengan mudah tenang...

      Delete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum JUNDULLAH? Saya memang dah byk baca tulisan2 yg tuan postskan diblog tuan. Memang hak tuan utk mencari kebenaran, sebab mungkin tuan ulamak. Jadi tanggungjawab tuan. Tapi saya heran pada manusia ini, buat sesuatu niat utk berdakwah utk dapat redha Allah atau manusia, kena check niat kita. Setiap post tuan memamg hebat2, ada bukti. Tapi memadai ke dgn satu or dua bukti boleh jatuhkan sesuatu pertubuhan/organisasi itu sesat? Sebab hati manusia nie senang nak menindakkan sesuatu yg dia tidak mahu buat, lagi2 ada fakta yg kena dgn nafsu yg tercela. Kalau benar usaha JT nie merosakkan aqidah manusia, beberapa ramai manusia yg terlibat dgn usaha JT ini boleh mati dgn mengucap kalimah shahadah, bukan cakap saje tuan, saya pernah lalui detik rakan seusaha yg meninggal. Mungkin tuan tak percaya itu terletak pada tuan la, saya tak boleh nak paksa. Dan tuan pasti ke apa yg tuan buat nie menjamin tuan masuk kesyurga Allah swt. Kalau masih belum terjamin apa2, berhati2 dgn percakapan tuan yg asyik nak menyalahkan orang lain, kadang2 dalam kain sendiri pun tak sempat nak nengok cacat celanya. Orang yg macam tuan ini la penghalang dalam usaha agama seperti ABU JAHAL, maaf saya berkata begini. Mengaku ulamak, bila berceramah habis kutuk pemimpin, sampai bini pemimpin pun nak dikutuk, ini ke ulamak pewaris nabi????? Heran, dah la tak nak membantu nak tuduh sesat dgn artikel/video yg entah dapat dari mana. Kalau tuan rasa tuan dipihak yg benar sgt, sila pergi ke MASJIG SRI PETALING, jumpa dgn MAULANA ABDUL HAMID tanya la apa terbuku dalam hati tuan. InsyaAllah tuan akan dapat jawapan, tapi niat kena betul la,kalau nak cari keburukan, keburukan la tuan dapat, nak cari kebaikan, kebaikan la tuan dpt. Bukan mengadap depan PC posts posting yg belum terjamin betulnya. Jgn dgn 1-2-3 artikel yg mengatakan JT nie tak betul terus ceduk je, mcm nie ke tugas ulamak?? bukan ke ke nengok Al-Quran & Hadith. ni tak habis orang lain salah, tuan/parti tuan je betul. Pernah pergi mengadap TGNA tak?? kalo belum sila2 la mengadap, jgn asyik nak menyalak org nie sesat, org nie tak betul. Islam jatuh disebabkan teknologi (moden), tuan buka balik sejarah islam balik. Jgn duk bangga dgn moden, cara Nabi SAW sahaja yg terbaik, Jika tuan rasa cara ini terbaik, tuan shahadat balik.... Ikut Nafsu binasa...
    Nak cakap panjang2 pun tak guna, sebab dalam hati tuan masih ada mazmumah. Check balik diri... Muhasabah diri.. Mungkin ada amalan kita yg Allah swt tak terima, sebab tu nampak buruk shj, kebaikan apa yg JT buat tuan tak pernah nampak.....
    Jadi pesanan saya sekiranya tuan menghormati TGNA, jumpa dia dan tanya la dia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. berdasarkan pada beberapa komen dari para karkun tabligh sejak beberapa hari lepas,kita melihat mereka:

      1.cenderung menggunakan tokoh-tokoh tertentu(ulama)bagi membela JT.tetapi mereka lupa ulama besar tabligh seperti dalam dialog di link ini:

      http://urusanulama-hl.blogspot.com/2012/04/satu-dialog-yang-menarik.html

      secara jelas menghina ulama.ayat yang popular selalu laungkan dalam majlis bayan mereka ialah "orang tabligh yang berdakwah umpama awan yang membawa hujan sedang para ulama umpama telaga(sumur) air.".ini adalah satu penghinaan kepada para ulama.

      2. mereka mengangka semua ulama dunia memuji mereka tetapi mereka lupa ada ulama yang mengkritik secara sinis tapi mereka tidak tahu contoh seperti link:

      http://urusanulama-hl.blogspot.com/2012/04/nasihat-emas-shaykh-sharif-hatim-aarif.html

      dan Tg guru Nik Aziz juga memberi komenter sinis seperti link:

      http://urusanulama-hl.blogspot.com/2012/01/menyingkap-sejarah.html

      dan yang peliknya tgna tidak memilih JT sebagai wadah perjuangannya tapi pilih PAS.Sekiranya PAS tak betul dan tak ikut sunnah kenapa beliau yang mengaji kat deoband india tu pilih PAS juga??

      andaian kami para ulama yang memuji JT adalah kerana mereka mendapat gambaran yang salah atau maklumat sebenar tidak sampai kepada mereka.

      Wallahu'alam

      Delete
  4. terima kasih di atas luahan kemarahan sdr.

    pertama saya andaikan sebenarnya sdr tidak membaca sepenuhnya posting kami.buktinya anda kata kami" hanya cari salah je" walhal kami dah tulis banyak kali bahawa yang kami pertikai ialah'PENAFSIRAN DAN PEGANGAN AQIDAH".TAK ADA LANGSUNG AYAT KAMI PERTIKAI AMALAN@AKTIVITI DAKWAH TABLIGH.

    kalau ada sila tunjukkan...!!

    yang kedua saya andaikan anda tak faham bahasa urdu dalam video yang kami paparkan.sebenarnya ada banyak video perdebatan antara ulama sunni pakistan vs ulama deobandi dalam simpanan kami.cuma sebahagian kecil sahaja yang baru dipaparkan.

    yang ketiga fatwa 3 zaman yang kami paparkan itu adakah palsu??

    yang keempat cuba tunjukkan ayat kami kata PAS tak ada salah(semua betul)??

    yang kelima kami bukan ada satu dua bukti bahkan berpuluh bukti kesesatan tabligh cuma kami segan nak keluar semua.mencegah kemungkaran adalah kewajipan besar dalam islam,macamana anda boleh PERLEKEHKAN kewajipan ini??

    KALAU BEGITU PERANGAI ANDA SAMA DENGAN ABU LAHAB DAN ABU JAHAL YANG MENGAHALANG NABI MENCEGAH KEMUNGKARAN AKIDAH MEREKA...

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya nak sdr jawab soalan saya secara jujur:

      1.adakah betul maulana ilyas mendirikan jemaah tabligh berdasarkan tafsiran mimpi surah ali imran ayat 110??

      2.adakah zaman rasul saw dulu sudah ada jamaah ala tabligh yang musafir dari masjid ke masjid atau dari rumah ke rumah berdakwah??

      3.adakah anda tahu bahawa 4 tokoh ulama tabligh di hukum kafir oleh 300 ulama ASWJ dulu??

      cukup 3 dahulu.sila beri komen anda...

      Delete
  5. "yang kelima kami bukan ada satu dua bukti bahkan berpuluh bukti kesesatan tabligh cuma kami segan nak keluar semua.mencegah kemungkaran adalah kewajipan besar dalam islam,macamana anda boleh PERLEKEHKAN kewajipan ini??

    KALAU BEGITU PERANGAI ANDA SAMA DENGAN ABU LAHAB DAN ABU JAHAL YANG MENGAHALANG NABI MENCEGAH KEMUNGKARAN AKIDAH MEREKA..."

    Mcm ini jawapan seorang ulamak? Saya tak kisah tuan nak tuduh saya Abu Lahab/Abu Jahal? saya terima, saya pun tidak tahu kesudahan saya mcmana. Sepatutnya seorang ulamak tak keluarkan jawapan sebegini. Jawapan nak memenang tuan sahaja. Berdebat dapat ni tak ada guna tuan, tuan rase diri tuan buat semua ni, tu tanda tuan perasan dalam ibadat. Jadi check balik hati tuan, buat dakwah ini utk apa? Utk redha Allah atau manusia?

    ReplyDelete
    Replies
    1. aikk!!! tadi anda yang mula-mula kata saya macam abu jahal tapi saya tak marah pun kenapa bila tuduhan itu balik kepada anda..naik angin pula??

      anda kasyaf ke boleh tahu perkara ghaib(hati saya)ikhlas ke tidak??

      Delete
  6. Abu Hatim Ibn Hibban mengatakan:

    "Wajib atas orang berakal untuk sentiasa bebas daripada perlakuan mencari-cari keaiban orang lain, dan sentiasa menyibukkan diri dengan memperelokkan keaiban diri sendiri.

    Sesungguhnya sesiapa yang menyibukkan dirinya dengan keaiban diri sendiri, dia akan merehatkan badan dan tidak meletihkan hatinya.

    Kerana setiap kali dia mengesani suatu aib pada dirinya, dia akan bersikap mudah jika melihat aib yang sama pada saudaranya.
    Dan sesiapa yang menyibukkan diri dengan keaiban orang lain tanpa mengendahkan aib dirinya, hatinya akan buta dan badannya akan letih.


    (Rawdhah al-Uqala)

    ReplyDelete
    Replies
    1. anda tak jawab lagi soalan saya

      Delete
    2. perkataan yang benar tapi letak ditempat yang salah.

      umpama majlis agama islam yang membongkar kesesatan 'Ayah Pin" lalu sekonyong-konyongnya"datang seorang lelaki menegur majlis agama tersebut dengan perkataan ulama diatas.

      amatlah melucukan.....hu...hu...hu...

      Delete
    3. salam ,boleh saya mencelah....
      boleh saya tahu,apa pandangan anda tentang Syiekh Anwar al-Kashmiri rah dan Mufti Taqi Uthmani hafidzahullah....

      Delete
    4. Juga tidak dilupakan pandangan anda tentang Abul Hasan Ali Hasani Nadwi Rah. Saya golongan ketiga dalam bertanyakan soalan.

      Delete
    5. kalau berdasarkan senarai nama ulama yang menguasai darul ulom deoband seperti link dibawah:
      http://ghostridermujahid.blogspot.com/2010_10_01_archive.html

      nama an Nadwi tidak termasuk dalam senarai tersebut.Maknanya beliau berada di'tingkat bawah' rumah flat tu.Jadi banyak perkara yang mungkin beliau tidak tahu.

      dari segi keilmuan dan statusnya sebagai ahlul baits memang telah masyhur didunia islam.PAS tidak ada masalah dengan beliau.

      golongan ketiga ialah golongan yang suka berpura-pura.dalilnya awal surah al Baqarah,Allah membahagikan manusia kepada 3 jenis....

      Delete
    6. persoalan saya belum di jawab lagi?

      Delete
  7. kedua mereka adalah tokoh penting darul ulom deobandi wahabi yang pernah keluar fatwa membid'ah sambutan maulid nabi.linknya disini

    http://www.as-sidq.org/darusalam/fatwa%20regarding%20milad.htm

    satu lagi bukti bahawa JT deobandi berfahaman wahabi.pengalaman bergaul dengan karkun melayu pun mereka tidak meraikan maulid nabi seperti umat islam yang lain.

    ReplyDelete
  8. Assalam Tuan, mohon pergi ke Deobandi dan bermuzakarah dengan mereka, tak guna pompang pompang dalam internet

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau sdr rajin mencari dalam youtube perdebatan atau muzakarah ulama deobandi vs ulama sunni dan sdr baca komen2 drp pelawat pasti sdr akan tahu bahawa deobandi wahabi kuat menipu macam menteri UMNO juga.

      untuk nak tahu kesesatan tabligh deobandi tak perlu pergi sana,cukup kita semak dan kaji kitab2 karangan ulama mereka seperti yang diajar oleh Imam Ghazali pada link:
      http://urusanulama-hl.blogspot.com/2012/04/nak-faham-tabligh-mesti-keluar-40-hari.html

      berdialog@muzakarah dengan orang tabligh ini memang tidak memberi faedah apa pun sebab mereka ini degil dan keras kepala serta taksub melampau.bukti link;

      http://urusanulama-hl.blogspot.com/2012/04/satu-dialog-yang-menarik.html

      dengan ulama mereka yang ada ilmu pun tak beri faedah@sia-sia apatah lagi dengan awamunnas.

      Delete
  9. urm...TGNA pun lulusan deobandi kan kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. jawapannya ada di sini:

      http://urusanulama-hl.blogspot.com/2012/01/menyingkap-sejarah.html

      Delete
    2. tulisan di atas tiada rujukan,boleh jadi ada unsur tambahan dan syubhat dr mana2 individu...

      Delete
  10. Ustaz Nik Abduh pun deoband gak, so deoband sesat, PAS pun sesat sbb TGNA and Ustaz Nik Abduh lulusan deoband.. Wasalam

    ReplyDelete
    Replies
    1. soalan yang berulang...

      telah ditanya oleh ahmad farhan najwan dan telah dijawab.sila cari jawapannya.

      DIHARAP ANDA TIDAK BERTANYA SOALAN YANG SAMA!!

      Delete
  11. anda yg berfikiran sempit, sy bukan ahli jemaah tabligh, sy pun undi pas.. tp pelik, org pas sesatkan sesama islam... jeng jeng jeng, kwn sy rmi geng usrah anti umno, ada gak dari kalangan jemaah tabligh, ustaz tmpt sy belajar pun dari kalangan ustaz pondok, mesir, yaman.. mereka selalu keluar 3 hari, sy pernah ikut sekali keluar dengan mereka.

    pelik2, sy rasa kan, hassan albanna ada pesan, jgn kita mencerca orang yang tidak sealiran dgn kita. kenapa dengan ustaz? yg konon nya ketua urusan ulama

    pendapat saya la kan, tuan tak layak jadi ustaz sbb dlm hati ada sifat dengki. dengki yang tidak dibolehkan.
    TGNA saya cukup respek, tapi bila ada ustaz pas macam ni.. rasa mcm nak undi UMNO je.. walhal UMNO tu penuh kebatilan..

    Saya rasa, baik ustaz "remove" perkataan ketua urusan ulama, sbb tuan tak layak jadi ulama. jika ulama' sekali pun, golongan ulama' jahat.. Dr Yusuf Qardawi pun tak sesatkan mana2 fikrah..walhal beliau ketua persatuan ulama. sedih lihat tuan. dada yang begitu sempit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. membaca tulisan sdr,saya teringat perdebatan antara Anwar Ibrahim vs Shabery Cheek bertajuk "debat harga minyak".

      pada mulanya berdebatan berjalan secara formal(profesional) tetapi sampai di pertengahan telah berubah kepada serangan peribadi.Shabery chik menunjukkan sikap "tidak matangnya" dalam perdebatan tersebut dan kalau di lihat dalam blog-blog atau forum2 politik,ramai rakyat menghentam beliau kerana sikap bodohnya itu.

      begitulah kami melihat anda persis Shabery Chik yang tidak matang itu.

      tajuk posting kami ialah membongkar kesesatan aqidah(kepercayaan)tabligh deobandi wahabi.Jadi sila fokuskan kepada tajuk ye...

      Tugas anda menafikan tuduhan tersebut dengan bukti dan fakta bukan 'berdalilkan' ulama tu,ustaz ni dll.dalam islam dalil kita ialah al quran,hadith sahih,ijmak ulama & qias.

      Jadi gunakan dalil tersebut untuk membela jamaah anda bukan serangan peribadi ye...

      Delete
  12. tapi kenapa ulama'2 pas takda masalah dengan tabligh tp dlm kalangan ustaz2 bawahan bole jd sebegini? apa ustaz lebih arif dari ulama'2 besar pas?

    Seperti Syeikh Nuruddin Al-Banjari, ulama' tersohor, beliau bila daurah ke mesir, beliau akan iklan supaya pelajar2 Al-Azhar keluar ikut jemaah tabligh.

    Habib Umar sendiri memberi kata nasihat kepada palajar2 beliar di hadramaut supaya selepas habis belajar, ikut keluar bersama jemaah tabligh.. itu ulama haq tuh. Setakat ustaz pompang dlm blog buat apa?

    ada seorang alim pondok pesantren sekrang tinggal di kg sy. beliau selalu mengikuti setiap mesyuarat tabligh di india. beliau selalu kata, jemaah tabligh tidak ada cacat cela.

    walaupun saya baru sekali keluar 3 hari, sy tak faham sangat tentang jemaah tabligh, tapi saya selalu mendengar kalam2 ulama2 haq. mereka memuji jemaah tabligh. takda sikit perasaan dengki.

    Tuan Guru Hj Hadi, menyambut baik jemaah ulama' pakistan yg dtg tempat beliau.

    Saya rsa ustaz ni kaji ikut kepala otak sendiri yang sempit dan kefahaman seorang2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Habis tu sdr nak campak mana fatwa para ulama 3 zaman tu??

      Untuk pengetahuan sdr sekarang ini tokoh2 tabligh deobandi telah banyak memalsukan kitab-kitab asal tokoh2 awal deobandi khususnya kitab2 daripada 4 tokoh deobandi yang difatwakan kafir itu.Mereka telah memadam ayat-ayat kufur@sesat dalam kitab2 tersebut.

      kebarangkalian untuk nama ulama yang sdr sebutkan itu mengetahui hal ini adalah amat tipis sekiranya mereka tidak mengkaji dan menyemak sendiri kitab2 asal tersebut.

      Sdr sudah tengok debat antara ulama sunni Pakistan vs ulama deobandi wahabi dalam youtube??
      cuba lihat dalam video itu dihadapan mereka berlonggok kitab2 asal ulama deobandi sebagai rujukan dalam muzakarah tersebut.

      Isu kenapa 'orang bawah' sahaja yang tahu adalah tidak pelik kalau kita melihat kembali sejarah bagaimana Al imam Ahmad bin Hanbal yang membongkar kesesatan fahaman Muktazilah dizamannya.

      dimana pergi ulama lain??
      zaman itu beratus/beribu ulama yang hidup tetapi kenapa hanya imam hambali sahaja yang dicatat dalam kitab sejarah sebagai penyelamat ummmah??

      Begitulah hal kami ini yang sebenarnya banyak lagi manusia lain yang telah mendedahkan kesesatan tabligh cuma sdr sahaja tak jumpa blog mereka.contoh link ini:

      http://lisna9.wordpress.com/2011/11/26/latar-belakang-berdirinya-al-jamaah-at-tablighiyyah/

      Delete
  13. waktu ulama2 haramian keluarkan fatwa deobandi sesat dan kufur, mereka tak tulis blog, tapi mereka jumpa dengan ulama deobandi dan muzakarah.

    selepas muzakarah, ulama2 haramain tarik balik fatwa tersebut.

    yang sesat ni sebenarnya owner blog ni, sbb menyesatkan orang lain, ulama' muktabar era ini pun tak radikal macam tuan blog ni.

    nak tahu kena kaji mendalam, pergi india sana, tengok mereka punya induk, bukan main taram guna internet. kalau tengok dalam internet, bape bnyk ustaz2 indonesia kafirkan pas.

    buka mata lapangkan dada. jangan main taram tulis blog takda usul periksa.

    sy takda dalil utk kuatkan hujah sy
    tp sy pegang kata2 ulama seperti Syeikh Nuruddin, Habib Umar, Almarhum Mufti Zaenal Abidin [Ahli Fatwa Mekkah] dan Ulama2 yang lapang dadanya seperti TGNA. Ada 1 statement sendiri dari TGNA, PAS perlu ikut gerak geri tabligh. saya simpan lagi akhbar tuh. sbb dulu sy anti tabligh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. anda menulis:

      [waktu ulama2 haramian keluarkan fatwa deobandi sesat dan kufur, mereka tak tulis blog, tapi mereka jumpa dengan ulama deobandi dan muzakarah.
      selepas muzakarah, ulama2 haramain tarik balik fatwa tersebut.]

      boleh bagi sumbernya??
      dalam bab agama maklumat atau ilmu tanpa sumber yang sahih adalah tertolak(tak boleh pakai)

      ini berdasarkan dalil dalam surah al hujurat ayat 6 yang mafhumnya:

      "Wahai orang-orang Yang beriman! jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya..."

      kami dah kaji mendalam wahai IKS...kami ada orang kami di India sana yang menjalankan siasatan dan memantau perkembangan deobandi wahabi.

      kalau dah tak dalil nak kuatkan hujjah kena buang kes la(istilah mahkamah)

      Delete
  14. ya, mmg sy takada dalil, tapi sy pegang apa yg org alim perkatakan.

    tentang tabligh, elok ustaz bincang dgn syeikh nuruddin, sbb pompang dlm internet tak guna. susah nak bersemuka.

    Habib Umar, seorang tokoh agama, tahun 2010 seseorang bertanya pada beliau tentang method da'wah jemaah tabligh.

    beliau dengan berlapang dada menjawab. Di Tarim, sudah 40-50 tahun usaha dakwah dan tabligh giat di sana dan antara orang yang terawal mendokong jemaah tabligh ialah bapaku, Al-Habib Muhammad.
    Inilah kalam ulama' haq.

    Tak perlu lagi membaca dan mendengar perkataan ustaz yang sentiasa mencari keburukan fikrah lain. Kesesatan hanya dalam diri owner blog ini...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kami rasa anda tak baca posting kami dari awal.kalau tidak anda tak tulis macam tu.kritikan kami bukan pada method dakwah tabligh tapi adalah masalah aqidah (kepercayaan).

      tu la...lain kali baca dulu sampai habis sebelum nak komen.

      apakah Nahdatul Ulama yang keluar fatwa tu bukan orang alim??

      apakah 300 ulama aswj tahun 1900 itu bukan orang alim??

      Anda faham tak apa makna ijmak ulama??
      anda faham tak apa makna Fatwa??

      apabila adanya fatwa oleh sekumpulan ulama yang ramai maka pandangan yang bersifat individu tertolak.

      islam mewajibkan kita patuh dan taat ijmak ulama(majoriti).hanya orang yang ada penyakit dalam hati sahaja yang cenderung mengikut pandangan manoriti.

      Delete
  15. muzakarah tadi, selepas maghrib bersama 2 orang ustaz pas dan blog ini sy tunjukkan pada mereka yang kebetulan sy bw laptop sy ke surau utk bncg tentang majlis berbuka puasa esok

    1. Ustaz Baharuddin - Lulusan Al-Azhar [Hadith]
    2. Ustaz Shahril - Pondok Kedah [Muallim]

    No. 1 Berkata "tak payah layan ustaz macam gini, akal sempit. dia yang sesat sbb menyesatkan orang lain."

    No. 2 Berkata "TGNA xda masalah pun dgn jemaah, ni bukan ketua urusan ulama, ni ketua ulama' jahat"

    kalau dah aku muzakarah dengan ustaz pas di tempat aku belajar di batu pahat, ustaz pas berkata owner blog ni akal sempit dan ketua ulama' jahat.. aku xboleh nak kata apa lah kan.. sbb ustaz pas yg ckp mcm gitu.

    Sekian, wasalam... wooohhhaaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. apa pandangan anda tentang ini pula,adakah ini juga ulama jahat.kami juga boleh kata tak payah layan 2 org ustaz tu..dia bukan tahu apa pun.

      PENILAIAN ATAS jama’ah TABLIGH

      Hussain bin Muhammad bin Ali Jabir (Ulama Ikhwanul Muslimin) dalam buku Menuju Jama’atul Muslimin memberikan penilaian terhadap jama’ah Tabligh dengan tolok ukur Islam sebagai berikut:

      1.Tentang 6 prinsip jama’ah Tabligh, dapat disimpulkan bahwa terdapat pembatasan da’wah Islam hanya dalam keenam prinsip itu saja. Padahal islam adalah sistem yang sempurna yang ajarannya mencapai puluhan cabang dengan hasil hukum mencapai ratusan bahkan ribuan. Pembatasan ajaran ini bertentangan dengan Islam yang merupakan ajaran yang dapat diterima di semua masa dan tempat.

      2.Sejumlah prinsip dan pemikiran jama’ah Tabligh bertentangan secara nyata dengan ajaran Islam.

      a. Upaya jama’ah Tabligh mewajibkan taklid kepada anggotanya bertentangan dengan ittiba’.
      b. Pengharaman ijtihad kepada anggota JT bertentangan dengan hukum agama yang meliputi seluruh persoalan manusia pada masa mendatang, yang terdapat dalam garis-garis besarnya.
      c. Menjadikan nahi munkar sebagai hal yang terlarang dalam anggaran dasar jama’ah Tabligh adalah hal yang bertentangan dengan serangkaian perintah dan larangan dalam Kitab dan Sunnah.
      d. Larangan Jama’ah Tabligh bagi anggotanya untuk melanjutkan mencari ilmu dan memperdalamnya bertentangan dengan hukum dan kewajiban agama sebab ilmu adalah kewajiban muslim dan muslimah.
      e. Larangan untuk terjun ke dunia politik adalah hal yang bertentangan dengan hukum dan kewajiban agama. Sebab, ilmu untuk menegakkan khilafah, misalnya, termasuk dalam kewajiban agama dan itu merupakan persoalan politik.
      f. Fokus sarana Jama’ah Tabligh terhadap arahan dan nasihat saja memberikan hasil yang kurang maksimal dalam perjuangan da’wah.
      3. Jamaah Tabligh mngambil Islam hanya dalam bagian tertentu saja yaitu bagian tasawufnya. Hal ini bertentangan dengan universalnya Islam dan komprehensifnya dalam kehidupan. jama’ah yang ada tidak boleh memilah dan memilih hukum-hukum Islam sesuai kemauannya tetapi harus melaksanakan seluruh hukum itu sesuai kemampuan.

      Delete
    2. kenapa anda tidak berlaku jujur??

      dimana nama bapa 2 orang ustaz tu??
      ini ada unsur penipuan nampak gayanya....

      Delete
    3. IKS Batu Pahat dalam komenter terakhirnya ada cubaan untuk menipu dengan menulis:

      1.telah muzakarah dengan 2 ustaz tetapi tidak diberi nama penuhnya.(mungkin takut kami kenal ustaz tersebut)

      2.menulis [Ustaz Baharuddin - Lulusan Al-Azhar [Hadith]-SEPENGETAHUAN KAMI TIDAK ADA DALAM BIDANG PENGAJIAN DI AL AZHAR KHUSUS DLM BIDANG HADITH SAHAJA MELAINKAN IA BERSEKALI DENGAN ILMU AKIDAH,TAFSIR DLL DALAM KULIAH USULLUDIN.

      -KEBIASAANNYA ORANG TAK SEBUT LULUSAN HADITH DARI AL AZHAR TETAPI LULUSAN USULLUDIN.

      3.muzakarah ringkas untuk isu yang besar adalah suatu yang pelik dan aneh.mungkin 2 ustaz tersebut tidak ditunjukkan dengan 2 posting fatwa ulama aswj.kebiasaannya akhlak seorang ustaz tidak terburu-buru memberi keputusan sebelum jelas tahu perkara sebenar.

      sekiranya di tahu dan baca 2 fatwa sesat JT itu pasti dia akan kata paling kurang Wallahu'alam.

      Inilah beberapa perkara yang kami curiga dengan tulisan IKS batu pahat.

      Delete
    4. walaupun begitu tidak dinafikan bahwa al azhar melahirkan ramai ulama hadith yang hebat2 seperti Syeikhul Islam ‘Ali al-Sa‘idi al-‘Adawi
      Syeikh Hasan al-‘Idwi al-Hamzawi
      Dr. Musa Syahin Lasyin,Prof. Dr. Ahmad ‘Umar Hasyim
      Syeikh Muhammmad ‘Abd al-‘Azim al-Zurqani dan ramai lagi.

      Delete
  16. http://qaululjamil.blogspot.com/2008/07/sayyid-muhammad-bin-alawi-al-maliki-al_02.html

    sila baca dan fahamkan. jgn berfikiran sempit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ish..ish..ish..sudah letih kami menulis berbelas posting tapi nampaknya anda jelas tersesat dijalan yang terang.

      mengambil atau belajar ilmu dari seorang guru tak kiralah hadith ke,ilmu nahu dll adalah berbaza dengan mengikut firqah atau cara berfikir guru.

      kami nak bagi contoh supaya anda mudah faham betul2 perbezaan 2 perkara ini.

      al imam syafie berguru dengan imam Malik khususnya dalam bidang hadith dan ilmu2 yang lain.TETAPI ADAKAH BELIAU MENGIKUT MAZHAB GURUNYA IAITU MAZHAB MALIKI??

      JAWAPAN ...TIDAK!!!
      DIA MENGASASKAN MAZHAB SYAFIE BERDASARKAN KEFAHAMANNYA DAN PEMIKIRANNYA HASIL DRP ILMU YANG DIPELAJARI DARI IMAM MALIK.

      BEGITU JUGA IMAM AHMAD BIN HANBAL ADALAH ANAK MURID IMAM SYAFIE DAN MENGAMBIL ILMU DENGANNYA TAPI DIA TIDAK IKUT CARA BERFIKIR GURUNYA SEBALIKNYA DIA MENGASASKAN MAZHAB HAMBALI.

      BEGITU JUGA ULAMA2 YAMAN YANG SDR HIGHLIGHTKAN SANGAT TU PUN SAMALAH JUGA IAITU MEREKA HANYA AMBIL ILMU HADITH SAHAJA DI DEOBAND INDIA TAPI DIA TIDAK BERTAQLID MEMBABI BUTA MACAM ORANG TABLIGH YANG MACAM ANDA.

      DIA TIDAK TERPENGARUH DGN CARA BERFIKIR ORANG TABLIGH YANG TELAH DIFATWAKAN SESAT TU.

      Delete
    2. jangan mudah menyesatkan org...??
      apatah lagi sumber untuk di hukum sebagai sesat adalah samar2...

      wallahu musta'aan innahu ghafurrohim..

      Delete
    3. sumber yang samar2..??

      kami hanya quote fatwa para ulama anda kata samar2??

      (geleng kepala melihat telatah org tabligh ni)hu..hu..hu..

      Delete
    4. Jawapan yang diberikan oleh tuan Mufti adalah amat berbeza dengan tulisan dan fatwa yg dikemukan oleh saudara.Untuk pengetahuan tuan,golongan Breelwie (penyembah kubur) di sana (India,Pakistan n Bangladesh) yg sangat memusuhi tabligh dan aliran2 Islam yg lain telah melakukan pelbagai jenayah terhadap ulama2 ahlu haq di sana.

      Mereka mengubahsuai kitab2 karangan ulama2 ini dan memasukan sedikit ritual keagamaan mereka.Mereka memfitnah ulama,Mereka juga telah mencederakan dan membunuh ramai ulama.Tidak ketinggalan bahawa Syeikh Ilyass rah dan Syeikh Inamul hassan rah juga telah di sihir oleh mereka sehingga membawa kepada kematian mereka.

      Di Deoband tiada aliran ahli hadith. Aliran Deoband cuba mengharmonikan antara fekah, tauhid salaf-khalaf, tasawuf dan hadis. Aliran Deoband bertentangan dgn aliran ahli Hadith dlm sudut2 itu. Kdg2 mereka sama dlm beberapa perkara spt bida`ahnya maulid, tahlil, amalan2 di kubur etc.

      Kerana itu kdg2 org tersilap mengatakan Deobndi adalah wahabi sdgkan Deobandi kuat melawan wahabism. Aliran ahli hadith India samalah dgn aliran salafi di mana2 cuma nama sj lain stelah melalui siri penamaan identiti. Pernah dinamakan Muhammadi dan wahabi. Akhirnya didaftar semasa pemerintahan British sehingga skrg dgn ahli hadith. Aliran ahli hadith berpusat di Varanasi atau Banaras kalau di India.

      Saya masih bersangkaan baik lagi bahawa saudara jahil mengeneai kehebatan ulama2 keluaran benua hindustan ini.Saudara mengambil fatwa tentang kesesatan sebahagian besar masyaikh2 deobandi seperti (Maulana Ashraf Ali Thanawi ialah anak murid kepada Maulana Mahmud Hasan Deoband,Syeikh Ahmad Rashid Ganggohii).

      Apabila saya bertanyakan mengenai Mufti Taqi Uthmani hafidzahullah,saudara tidak menjawab sebaliknya melencong ke arah lain...

      Delete
    5. Maulana Ashraf Ali Thanawi rah.Kemasyurannya menyebabkan ia digelar dengan gelaran Hakimul Ummah.(Dipetik dari kitab Ashrafu s-Sawaanih, riwayat hidup Maulana Ashraf Ali Thanawi)

      Delete
    6. wahai sdr fuad akmal,

      janganlah menipu di bulan ramadhan ini nanti kurang pahala puasa.anda mengatakan deobandi anti wahabi tapi anda lupa rakan karkun anda (abu nafis) pada komennya yang lalu telah quote link ini yang cukup jelas bukti deobandi tabligh berfahaman wahabi.ni link dia: http://en.wikipedia.org/wiki/Deobandi

      dan http://www.southasiaanalysis.org/%5Cpapers48%5Cpaper4756.html

      dalam fakta itu dicatatkan berlaku scandal oleh ulama deobandi ketika keluarkan fatwa oleh Mufti Habibur Rehman yang telah menerima rasuah.

      Anda mengatakan golongan brelvi adalah penyembah kubur tetapi hanya tuduhan fitnah deobandi tanpa bukti.sedangkan fakta menyebut mereka adalah ahli sunnah wal jamaah pada link:
      http://en.wikipedia.org/wiki/Barelvi
      dan http://en.wikipedia.org/wiki/All_India_Ulema_%26_Mashaikh_Board

      Di forum versi English berbincangan ttg aqidah kufur Deobandi Tabligh sangat hebat dengan fakta dan bukti:

      http://www.nooremadinah.net/MediaLib...&MediaTypeID=2

      http://www.nooremadinah.net/MediaLib...&MediaTypeID=2

      http://www.nooremadinah.net/MediaLib...&MediaTypeID=2

      http://www.nooremadinah.net/MediaLib...&txtCategory=6

      anda menuduh brelvi memalsukan kitab2 ulama deobandi tapi fakta sebenar deobandilah yang memalsukan kitab2 mereka sendiri buktinya saya quote satu petikan ini:

      Al Muhannd telah ditulis khas untuk ulama Ahlus Sunnah Arab untuk membuktikan bahawa Deobandis tidak wahabis. Al Muhannd telah hanya menipu rakyat dan Mawlana Khaleel Ahmed tidak menulis kepercayaan-kepercayaan yang hadir di dalam buku Deobandi.

      Deobandis akan memberi senarai ulama yang ditandatangani Al Muhannad tetapi mereka akan menjauhkan diri daripada memberi komen-komen ramai para ulama yang menandatangani. Juga, Deobandis perlu membentangkan buku ini dalam bentuk asal di mana ia dipersembahkan kepada ulama Arab, iaitu, dalam soalan dan bentuk jawapan, supaya setiap orang boleh melihat kebenaran!

      Satu contoh kecil penipuan Deobandi di Al Muhannad.


      Pertama mari kita lihat apa yang Mawlana Rashid Ahmed menulis dalam Fatwa Rashidiya pada isu Mawlid.
      1.Those Mawlid gatherings which do not have any “ ghair shariah’ activity , even in those gathering as a matter of precaution , people should not join in present time . ( Vol 1 ,page 48)

      sumber:http://www.falaah.co.uk/refutation/wahabi/76-what-is-al-muhannad

      berkenaan mufti Taqi Uthmani telah kami jawab pada komen 7 August 2012 23:38 yang lalu tapi anda yg malas baca.ni link dia:http://www.as-sidq.org/darusalam/fatwa%20regarding%20milad.htm

      bukti jelas beliau berfahaman wahabi kerana fatwa bid'ah sambut maulid nabi.


      Delete
    7. Mufti yg di maksudkan diatas ialah mufti Kedah yang saya baru habis kelas intensif Talaqqi Saheh Bukhari kitabul siyam.Ketika habis kelas,saya bertanyakan beberapa persoalan.

      siapa yang menipu siapa sekarang ini.Anda berhujjah dengan hujjah link dr Internet,saya berhujjah berdasar pengalaman ke sana(melawat Deobandi,Lucknow,Shaharanpur),dan kemudiannya membawa perkataan2 murid2 yang pernah mendapat tausiah dr para masyaikh2 di sana.

      Ajaran “Brelwi” atau juga dikenali sebagai “Grave Worshiper”.Mereka terkenal dengan pemakaian serban hijau.

      pelik juga saya apabila seorang ulama bermazhab fiqh Hanafi dr pakistan ini dilabel oleh saudara sebagai wahabi.Beliau dan bapanya syiekh Anwar Kashmiri rah merupakan ulama yang paling berpengaruh di benua hindustan sekitar mutaakirinya ini.Ini yang masalah apabila mengambil rujukan dr Internet.

      TG Nik Aziz hafidzahullah pernah berpendapat bahawa menyambut maulud nabi saw sebagai bidaah.Kalo begitu,saudara kena labelkan juga TG Nik Aziz sebagai wahabi.


      Sekali lagi pesan saya,jangan biarkan persolan jemaah, fikrah membuatkan kita alpa melaksanakan kaedah ilmu yang betul.tak padan
      hanya dengan nukil-nukil, copy and paste tanpa kita pun tak tahu apa yang kita copykan.

      hormatilah semua ulama',terima kebaikan mereka, pandangan mereka yang dirasakan lemah, maka tolak dengan adab.Apabila fitnah2 di lontar kepada ulama2 yang hebat2 begini,maka saya rasa berkewajipan untuk bangkit membersihkan nama2 mereka,apatah lagi mereka adalah insan yang terpilih oleh Allah swt untuk melakukan perkhidmatan dlm pelbagai disiplin ilmu agama.

      Delete
    8. anda pun jgn memandang rendah ilmu orang lain.saya juga bertalaqqi kitab dengan ulama.saya bertanya dengan membawa rujukan kitab ulama deoband.

      bukan tanya kosong dgn air liur sahaja.hujjah menggunakan link tidak salah kerana kesemua kitab2 besar ulama dahulu kita boleh baca secara maya seperti kitab tafsir ibn Kastir,As Suyuti dll.

      Jadi apa masalah ambik di internet?
      kitab asal ditangan tapi untuk mudahkan kerja untuk berhujjah kami copy paste kat internet.

      kami tak nampak apa masalahnya.internet ini pun anugerah Allah,apakah sdr tidak bersyukur??

      Kami juga ada basic untuk menilai sesuatu sumber itu sahih atau tidak.jadi jangan pandang rendah pada orang lain.

      Untuk pengetahuan anda Kerajaan Kelantan setiap tahun sambut maulidur rasul

      Delete
    9. anda salah menafsir maksud perkataan saya.Sila kemukan nama guru supaya saya dapat menyemak latar belakangnya??

      betul,memang banyak2 faedah dan manfaat internet ini,beberapah maktabah2 kitab2 turath boleh di dapati di internet sama ada dlm bentuk ebook atau pdf.,memang saya tidak nafikan.

      tetapi segala yg bersumberkan internet amat mudah terdedah dgn proses manipulasi oleh individu tertentu yg berkepentingan.Seperti yg berlaku2 kepada individu2 tertentu dlm negara kita.

      Tetapi pandangan saudara amat cenderong dlm menyesatkan ulama2 tersebut,tanpa saudara lihat pengkhidmatan mereka dlm agama,sanjungan para sarjana islam dr seluruh dunia terhadap mereka.

      Saudara boleh semak kenyataan TG Nik Aziz berkaitan isu maulud itu...

      Delete
    10. berkaitan dengan Isu Mufti taqi uthmani belum di jawab oleh saudara?? bagaimana dengan dangkalnya saudara boleh mengatakan mufti sab hafidzahullah sebagai wahabi...


      wallahu musta'aan innahu ghafurrohim..

      Delete
    11. nak tahu siapa dia mufti Taqi Uthmani sila baca link ini:

      http://www.falaah.co.uk/refutation/wahabi/185-lie-of-mufti-taqi-usmani

      kami menjangka anda akan pertikaikan sumbernya..

      tapi anda jgn lupa rukukan ialah: 5/1/1426

      Fatawa ‘Uthmani (Kitab al-Iman), vol. 1, p. 91

      Jadi kalau tak percaya juga sahlah anda seorang yg buta mata hati.

      sepatutnya anda check kitab fatawa (al-iman itu)
      dalam website deoband.org pun ada petikan tulisan beliau.maka benarlah tulisan itu...ke guane??

      Delete
  17. saya tak igt nama bapa mereka, tapi sy sering duduk kuliah mereka

    ReplyDelete
  18. Saya sempat membaca beberapa posting terbaru golongan tabligh dalam blog mereka yang masih tidak mahu menerima hakikat Fatwa sesat jamaah tabligh oleh para ulama dalam posting saya yang terdahulu.

    Antaranya ada yang menulis"kitab perlu dibaca dengan bimbingan ulama".

    kami katakan "ya..betul.itulah yang dibuat oleh para ulama yang mengeluarkan fatwa sesat tersebut".mereka telah bermuzakarah dan berdialog dengan ulama deobandi yang boleh kita tonton dalam youtube versi urdu berdasarkan kitab2 yang ditulis itu."

    kami hanya sekadar forwardkan hasil muzakarah tersebut sahaja.

    adakah kami perlu muzakarah juga sedangkan para ulama telah melakukan hal itu??


    ReplyDelete
  19. Assalamualaikum,
    Sekadar nak mencelah.

    Konflik aliran Deobandi vs. Brelwi memang telah wujud sejak lebih kurang seratus tahun dahulu. Kedua-duanya bermazhab Hanafi, cuma berbeza didalam beberapa permasalahan kecil. Sekarang ini telah wujud usaha untuk menyatukan kedua-dua aliran ini. Diantara 'orang tengah'nya ialah Ulama' Syafi'i seperti Syaikh Nuh Ha Mim Keller dan Habib Umar (semoga Allah memelihara keduanya).

    Malangnya seperti yang kita maklum dalam mana-mana fahaman, ada saja yang bersikap melampau didalam mendokong fahamannya. Maka lahirlah usaha mencari-cari ‘kesalahan’ pihak lawannya. Himpunan dalil yang menyesatkan kelompok Deoband yang tuan punya blog nukilkan ialah dari pendokong Brelwi. Dan tentu saja ada jawapannya dari pihak Deoband yang mungkin saya dan tuan tidak tahu kerana polemik mereka adalah berlarutan dan sangat panjang perbahasannya.
    Walaubagaimanapun, hendaklah diketahui dan difahami bahawa tidak semua Deobandi (Ulama’ yang belajar di Deoband dan cawangan-cawangannya) itu adalah Tablighi (pengusaha dakwah dan tabligh).

    Begitu juga, tidak semuanya Tablighi itu Deobandi.
    Ada Ulama’ Deoband yang aktif berjihad perang seperti Mullah Muhammad Umar. Ada yang fokus dengan pembangunan madrasah. Ada yang menjadi musannif dan mengarang dan mensyarah kitab-kitab hadith dan tafsir yang besar dan muktabar seperti Maulana Zakariyya dan Maulana Mufti Muhammad Syafi’. Ada yang terlibat dengan usaha dakwah dan tabligh seperti Maulana Ilyas, dan ada juga yang aktif didalam politik seperti Maulana Asyraf Ali Thanwi dan Maulana Husain Ahmad Madani. Tetapi kesemua mereka saling hormat menghormati diantara satu sama lain.

    Jika tuan menghukumkan Maulana Ilyas itu sesat kerana dia beraliran Deoband, maka bermakna tuan juga menyesatkan Tuan Guru Maulana Nik Aziz, bekas Tuan Mufti Selangor (Allahyarham) Ishak Baharom, dan ramai lagi Ulama’-ulama’ yang pernah belajar dan lepasan Deoband dan cawangan-cawangannya.

    Begitu juga, Tablighi bukan sahaja terdiri dari Ulama’ Deobandi, malahan juga didokong dan disokong oleh Ulama’-ulama’ lainnya seperti Ulama’ Syafi’i baik di timur tengah atau dari nusantara, Ulama’ Maliki di Afrika dan Ulama’ Hanbali di Saudi. Maka kritikan tuan terhadap Tablighi kerana ia digerakkan oleh Deobandi tidak membawa apa-apa makna kerana Ulama’ dari mazhab dan aliran lain pun turut mendokong Usaha Tabligh.

    ReplyDelete
  20. Tuan,

    Maulid Nabi ialah perkara syariat yang ada ruang lingkup perbezaan pendapat didalamnya. Ulama' Deoband tidak menyambut Maulid Nabi, maka tidaklah bermakna mereka itu Wahabi. Sebagaimana Hanafi, Hanbali dan Maliki tidak membaca Qunut, maka bolehkah kita katakan mereka Wahabi?

    Golongan yang mengatakan Deobandi itu ialah Wahabi ialah puak Brelwi. Sedangkan nyata dakwaan itu tidaklah benar.

    ReplyDelete
  21. Untuk pengetahuan anda antara ciri-ciri UMUM seseorang itu berfahaman wahabi ialah apabila MENGHUKUM BID'AH kepada maulid nabi,tahlil arwah,talqin dll.

    kata kuncinya ialah "MENGHUKUM BID'AH".Di zaman sebelum munculnya fahaman wahabi ini tidak pernah kita dengar atau temui dalam kitab-kitab turath 'hukum bid'ah' kepada amalan yang tersebut di atas tadi.

    hanyasanya selepas golongan wahabi menguasai arab saudi baru istilah bid'ah ini popular dikalangan umat islam sehingga sekarang.Sebelum itu isu doa qunut itu bid'ah atau sunnah tidak pernah ditimbulkan seawal tahun 70an.

    Tetapi setelah ramai anak melayu balik daripada mengaji di Madinah,isu bid'ah membid'ah menjadi hangat hingga merenggangkan hubungan sesama islam dll .

    Isu 'menghukum bid'ah' ini tidak timbul dizaman Imam mazhab yang empat itu.

    Adakah link ini di buat oleh golongan brelwi??:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Deobandi

    Beliefs
    "Deobandi beliefs, like those of other Muslims, are based on the Quran and Sunnah. They follow any one of the four; Imam Abu Hanifa, Imam Shafi, Imam Malik, and Imam Ahmad bin Hanbal,but they primarily follow Hanafi school of fiqh.[13] and follow the Ash'ari and Maturidi schools of Aqidah.[14] In Sufism they follow Chishti, Naqshbandi, Suhrawardi and Qadri Sufi orders.[15][16][17]

    The Deobandi movement is known for its harsh stance against many practices common in the Indian subcontinent such as building over tombs, celebrating Milad al-Nabi, and calling on the prophets and saints for assistance. The founders of the Deobandi movement were influenced by the Wahhabi movement.[18]"

    ReplyDelete
    Replies
    1. kami nak ulas sedikit ttg ayat "kalau begitu imam Hanafi,Maliki dan Hanbali wahabilah sbb tak buat qunut".ayat ini selalu diucapkan oleh mereka yang membela wahabi.

      baik..!seperti yg telah kami tulis sebelum ini ciri-ciri org wahabi tulin/pro wahabi/neo wahabi ialah berdasarkan kata kunci "oooo...ini bid'ah,nabi tak buat","zaman nabi mana ada qunut" dan lain perkataan yg seumpama dgnnya.

      tapi jika dia berkata "semua itu (qunut,talqin,tahlil arwah,maulid dll)tidaklah boleh dihukum sebagai bid'ah sbb para ulama khilaf dalam hal ini.tidak boleh menghukum sesuatu yang menjadi khilaf para ulama itu sebagai bid'ah" maka ini ayat golongan AHLI SUNNAH WAL JAMAAH.

      KESIMPULANNYA BILA ADA ORANG YANG MENGUNGKAP AYAT SEPERTI PERMULAAN DIATAS MAKA JELASLAH ITULAH AYAT GOLONGAN WAHABI.

      Delete
  22. Tuan,
    Jelas dinyatakan bahawa Deoband dari segi aqidah adalah mengikut Asy'ari/maturidi, bermazhab Hanafi, dan bertasawwuf Sunni dengan memegang tariqat-tariqat muktabar, sedangkan semua perkara-perkara ini dibid'ah dan disesatkan oleh Wahabi.

    Milad Nabi seperti diamalkan oleh Brelwi ekstrim di India berbeza dengan Milad Nabi kita di Nusantara. Konsep kehadiran dan penyaksian Nabi (Hazir Nazir) yang Brelwi ekstrim pegang adalah melampau, dan ini memerlukan perbincangan khusus. Inilah yang di bid'ahkan oleh Deoband. Sedangkan Milad Nabi yang diamalkan oleh kita di nusantara atau ditempat lainnya, sesetengah ulama' Deoband menerimanya. Sehingga kini, Ulama' Deoband berbeza pendapat mengenai bolehnya Milad Nabi, dan kita anggap ini khilaf yang dibenarkan.

    Petikan tuan dari wikipedia tidak dapat dijadikan hujah, kerana wikipedia boleh diedit dan ditulis sesuka hati oleh sapa-sapa pun, termasuk orang yang memusuhi Deobandi sendiri.

    Contoh Qunut yang saya ambil hanyalah contoh mudah sahaja, sebab tuan menjadikan penolakan Milad Nabi sebagai alasan mewahabikan Deoband.

    Hanya kerana bentuk pengungkapan yang tuan katakan mirip 'bahasa' wahabi sehingga tuan mengatakan saya wahabi, maka itu adalah satu perkara lucu bagi saya.

    ReplyDelete
  23. Tuan,

    Saya katakan lucu sebab kalau mengikut prinsip yang tuan katakan diatas: 'jika ungkapan bahasa kita mirip ungkapan bahasa wahabi maka ini menunjukkan kita adalah wahabi', maka saya pun boleh kata tuan ada terpengaruh dengan wahabi.

    Bila diteliti tulisan tuan, sering tuan menyalahkan usaha dakwah ini kerana menggunakan hadith lemah dan dhaif. Sedangkan kita yang berpegang dengan ASWJ, bermazhab Syafi'i, menerima kefahaman agama dari ulama' jumhur, memakai pendapat Imam Nawawi dan Imam Ibnu Hajar Asqalani, kita menerima pakai hadith-hadith dhoif untuk tujuan fadhoil a'maal. Siapakah golongan yang berulang-ulangkali menolak hadith dhaif?

    Tuan sering mengulang-ulang mengatakan bahawa aqidah orang tabligh dah sesat, jatuh kufur dan syirik. Sedangkan pendokong usaha dakwah ini ialah para alim ulama' ASWJ, yang bukan sahaja dari aliran Deoband, malah turut didokong oleh ulama' pondok dan pesantren di nusantara. Siapakah golongan yang suka melabel satu-satu kaum itu sesat, kufur dan syirik?

    Tuan melabelkan orang tabligh melakukan bid'ah berupa keluar 3 hari, 40, dan 4 bulan, padahal telah dijelaskan bahawa perkara ini bukanlah bertujuan untuk menokok tambah agama, tetapi untuk tujuan organisasi dan pentadbiran dakwah yang tiada kena mengena dengan syariah, agar program dakwah dapat berlangsung dengan seimbang. Seperti juga program mengaji di pondok selama 15 tahun, mengaji di Universiti Azhar selama 7 athun untuk dapat PhD, semua ini tiada di zaman Nabi. Tapi tiada yang kata ia bid'ah. Siapakah golongan yang setelah mengetahui perkara ini, masih lagi mengulang-ulang kata-kata bahawa keluar 3 hari, 40 hari dan 4 bulan ini bid'ah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. anda sudah habis menulis hujjah anda ?

      kalau belum sila kemukakan lagi...
      kalau sudah selesai kami akan jawab satu persatu tapi perlu sedikit masa sebab ketika ini agak sibuk dengan urusan pejabat tambahan pula saya perlu teliti dahulu sumber yg diberi.

      -wassallam-

      Delete
    2. Tuan,

      Takpa, Cukup setakat ini.

      Kita muzakarah pelan-pelan..

      Delete
  24. Tuan,
    Disini saya sertakan fatwa mengenai sambutan Maulid oleh Hazrat Maulana Khalil Ahmad Saharanpuri (Alim Deoband) mengenai sambutan Maulid.

    http://www.deoband.org/2011/02/fiqh/miscellaneous/al-muhannad-deoband-on-mawlid/

    Ringkasnya, Maulana jelas mengatakan bahawa Maulid adalah perkara yang sangat digalakkan dan dianjurkan. Namun jika sambutan yang dibuat bercampur baur umpamanya dengan syirik dan bid'ah dan percampuran bukan mahram, maka tentunya kami menolak amalan yang sedemikian, seperti yang berlaku di India. Maka tuduhan bahawa pihak Deoband mengatakan Maulid itu bid'ah adalah fitnah semata-mata.

    ReplyDelete
  25. Salam syeikh
    berkenaan fatwa 6502 di atas tu, tuan faham ka soalan dan jawapan dia? anta faham urdu ke? Kalau faham, tolong terjemah sat.
    Question: 6502

    ہمارے پیارے نبی صلی اللہ علیہ وسلم کو غیب کا علم تھا؟ (۲) کیا آپ صلی اللہ علیہ وسلم زندہ ہیں او رکہیں بھی آجا سکتے ہیں ہمارے بریلوی بھائی یہی کہتے ہیں؟ اگر نہیں تو بریلوی ثابت کرتے ہیں۔ برائے مہربانی بالکل غیر جانب دار ہوکر اورتفصیل سے جواب دیجئے گا اورمیری رہنمائی کیجئے گا۔ (۳) ہندو کا پرساد کھانا جائز ہے اور نیاز کھانا جائز نہیں ہے؟ آپ کی اسی ویب سائٹ پر ایک فتوی میری نظر سے گزرا ہے۔ برائے کرم اس کی وضاحت کریں۔
    Aug 19,2008
    Answer: 6502

    فتوی: 688=688/ م



    (۱) آپ صلی اللہ علیہ وسلم کو علم غیب کلی حاصل نہیں تھا، یعنی جمیع ما کان ومایکون کے ذرے ذرے کا علم آپ صلی اللہ علیہ وسلم کو نہیں تھا، بلکہ جب جب جن باتوں کی خبر بذریعہ وحی آپ صلی اللہ علیہ وسلم کو دی گئی، صرف انہی باتوں کا علم تھا۔

    (۲) آپ صلی اللہ علیہ وسلم کی حیات قبر میں حیاتِ برزخی ہے، اس میں آپ صلی اللہ علیہ وسلم کہیں آجا نہیں سکتے۔ بریلوی حضرات کیا ثابت کرتے ہیں اورکہاں سے ثابت کرتے ہیں؟

    (۳) اگر ایسا کوئی فتویٰ دیا گیا ہو تو اس کی وضاحت یہ ہے کہ ہندو کا پرساد اگر دیوی، دیوتاوٴں کے نام چڑھایا ہوا نہیں ہے تو کھانا جائز ہے، اور نیاز، غیر اللہ کے نام پر چڑھایا ہوا ہے تو اس کا کھانا ناجائز ہے۔ یہ فتویٰ حوالہ سمیت پورا نقل کرنا چاہیے تھا۔

    واللہ تعالیٰ اعلم

    دارالافتاء، دارالعلوم دیوبند

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau anda tuduh kami tak faham bahasa Urdu,tak kan para ulama dalam http://aiumb.com/ ...pun tak faham bahasa urdu???

      mereka yang faham bahasa urdu pun bantah dan riject fatwa tersebut dalam ni:

      http://www.siasat.com/english/news/sufi-group-rejects-fatwa-against-celebrating-prophets-birthday

      masih nak tegakan benang yang basah ke???

      Delete
    2. Ini adalah kepercayaan golongan barelwi terhadap Nabi S.A.W:
      Beliau adalah noori Bashar: manusia (Bashar) dibuat dari cahaya (noor) Tuhan.
      Beliau adalah hazir (hadir di banyak tempat pada masa yang sama).
      Beliau adalah nazir (menyaksikan semua yang berlaku di dalam dunia).
      Beliau mempunyai ilmu-e-pilihanNya (pengetahuan yang ghaib / tidak diketahui).
      Beliau adalah mukhtaar Kul (yang mempunyai kuasa untuk melakukan apa sahaja yang dia berhasrat diberikan kepadanya oleh Allah).
      Adakah tuan percaya sama seperti golongan barelwi percaya, iaitu Nabi s.a.w hidup dan hadir dalam majlis2 mereka?hadir mengubat orang yg sakit, bukan datang dalam mimpi. Apakah kepercayaan ahli sunnah? Apa yg dimaksudkan dengan hayaat barzakhi itu?

      Delete
    3. maksud tuan isu 'NUR MUHAMMAD' itu??

      isu ini sangat-sangat ditentang oleh golongan wahabi diseluruh dunia dan mereka mengkafir umat islam yang berpegang dengan fahaman ini.buktinya boleh di rujuk dalam blog pengikut wahabi di Malaysia.

      Apa pun dalam isu ini kami berpegang dengan fatwa ini:

      Nur Muhammad Menurut Ulama Ahlus Sunnah Wal Jamaah

      Tarikh Keputusan: 22 Jan, 2002
      Huraian Tajuk/Isu:
      Setelah dibincang ahli mesyuarat membuat kesimpulan dan cadangan bahawa :
      Keputusan:

      i. Tidak semua fahaman dan pegangan kepada 'Nur Muhammad' itu sesat, kerana sebahagian ulama muktabar seperti Imam Ibnu Hajar Al-Haitami, Syaikh Ibrahim Al-Baijuri, Sayyidis-Syaikh Ja'far Al-Barzanji, Sulthanul Awliya' Syaikh Abdul Qadir Al-Jilani dan ramai lagi, menerima konsep ini dengan penafsiran yang sewajarnya tanpa melampaui batas aqidah dan syariah Islam. Dalam penafsiran mereka 'Nur Muhammad' adalah seawal-awal makhluk ciptaan Allah s.w.t bersifat dengan sifat baharu (bukannya qadim) dan sekali-kali tidak mempunyai unsur-unsur ketuhanan

      ii. Kesalahfahaman dan penyelewengan banyak berlaku kerana sebahagian kelompok telah tersalah atau dengan sengaja memberikan tafsiran yang salah kepada hadith-hadith yang menyebut bahawa 'Nur Muhammad' ini diciptakan daripada 'nur allah' atau denga tafsiran yang seolah-olah 'Nur Muhammad' itu adalah satu juzuk daripada zat Allah s.w.t, yang mana tafsiran ini adalah nyata bercanggah dengan aqidah Islam dan tidak ada seorang pun ulama mu'tabar yang berpegang dengan penafsiran sedemikian. Tafsiran sebeginilah yang sesat lagi menyesatkan dan semestinya dibendung

      iii. Konsep 'Nur Muhammad' sebagaimana yang dipegang oleh sebahagian ulama mu'tabar, sewajarnya diletakkan dalam perkara khilafiyyah yang sepatutnya ditanggapi diterima dengan fikiran terbuka dan rasa tasmuh yang tinggi. Percaya atau tidak kepada hal yang demikian tidaklah merosakkan aqidah

      iv. Oleh kerana tidak semua pegangan terhadap konsep 'Nur Muhammad' itu sesat, maka sewajarnya kita janganlah bermudah-mudah untuk menyesatkannya tanpa usul periksa terlebih dahulu. Menyesatkan konsep 'Nur Muhammad' secara keseluruhan akan mengakibatkan hukuman sesat kepada ramai ulama mu'tabar yang menjadi sandaran ummat.

      http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-negeri/nur-muhammad-menurut-ulama-ahlus-sunnah-wal-jamaah-0

      **buat masa ini blog fatwa negeri serawak tersebut tidak dapat di ekses kerana mengalami masalah teknikal**-harap maklum

      Delete
    4. Saya tidak merujuk kepada Nur Muhammad tetapi fatwa Darul Ulum Deoband berkenaan keadaan Nabi S.A.W di dalam kubur seperti yg tuan-tuan letak dlm thread ni. Saya pastekan "The life of prophet sal allahu alaihi wa sallam in grave, is Hayate Barzakhi” ( Life in Brazakh) , in this life he ( sal allahu alaihi wa sallam) cannot travel ( from one place to another).!!


      TERJEMAHAN:


      Baca bahagian yang bergaris dari ini fatwa

      Kehidupan nabi sal Allahu alaihi wa sallam dalam kubur, Hayate Barzakhi "(kehidupan di Brazakh), dalam kehidupan ini dia (sal Allahu alaihi wa sallam) tidak boleh bergerak dari satu tempat ke tempat lain.!

      INILAH AQIDAH ATAU KEPERCAYAAN SESAT DAN KUFUR FIRQAH TABLIGH DEOBANDI WAHABI YANG MEREKA ANUTI DAN SEBAR KEPADA UMAT ISLAM.

      Golongan barelwi berpendapat bahawa Nabi S.A.W di dalam kuburnya hayaat duniywi, boleh hadir dalam majlis2 mawlid dan lain-lain. Adakah tuan tidak baca?
      Beliau adalah noori Bashar: manusia (Bashar) dibuat dari cahaya (noor) Tuhan.
      Beliau adalah hazir (hadir di banyak tempat pada masa yang sama).
      Beliau adalah nazir (menyaksikan semua yang berlaku di dalam dunia).
      Beliau mempunyai ilmu-e-pilihanNya (pengetahuan yang ghaib / tidak diketahui).
      Beliau adalah mukhtaar Kul (yang mempunyai kuasa untuk melakukan apa sahaja yang dia berhasrat diberikan kepadanya oleh Allah).

      Adakah tuan-tuan juga beraqidah seperti ini?

      Delete
    5. Secara asasnya kepercayaan barelwi akan kehidupan Rasul saw di alam barzakh sebenarnya tidak bertentangan fahaman ASWJ.Seperti yang tuan tulis kebarangkalian maklumat yang ada dalam internet mungkin tidak tepat dan dimanipulasikan oleh pihak yang berkepentingan.

      Isu pokok disini ialah fatwa deoband yang menafikan kehidupan Rasul saw di alam barzakh dibandingkan dengan kepercayaan Barelwi adalah sebaliknya.jadi kita abaikan tulisan yang tidak diketahui penulisnya sebaliknya mari kita bincang ISU POKOK TERSEBUT.

      Untuk itu mari kita baca pandangan pihak lain untuk isu tersebut di sini:

      http://www.yayasansofa.com/v2/index.php/component/content/article/87-bicara-ilmu/171-kehidupan-khusus-nabi-muhammad-saw-di-alam-barzakh

      berdasarkan dalil-dalil dari sumber diatas membuktikan fatwa deoband adalah tersasar jauh dari kehendak syariat islam ASWJ.

      Delete
    6. Atas sebab tidak memehami bahasa urdu dan ambil sekerat-sekerat maka tercapailah cita2 utk menunjukkan ucapan atau tulisan bertentangan dgn ahli sunnah. Utk pengetahuan antum saya melayari web site barelwi ni sejak tahun 2000 lagi dan kepercayaan di atas pun saya ambil di laman mereka.
      Mohon diberikan rujukan yg lengkap dan jelas yg tuan sendiri selidik dan baca, bukan copy dan paste sesuatu yg tuan tak faham, tak boleh baca dan baca sekerat2.
      Kalau tuan kata kepercayaan barelwi spt saya paste tu ok, iaitu samakan Nabi s.a.w dgn Allah, tuan punya aqidah kena semak balik la.
      Drp jawapan anta kat sini, saya tahu bahawa beberapa org menjawap soalan kat sini dan kamu semua tidak jujur atas sifat ilmu kerana kadang2 soalan yg sama dlm bentuk yg lain, antum bagi jawapan yg betentangan.

      Delete
  26. tabligh = PAS..dua2 sama je sesat...tu pn nk gaduh...

    ReplyDelete
  27. cari guru Mursyid tanya betulkah jamaah tabligh dan wahabi sesat? jangan tanya guru bull shit ya. tanya juga nik aziz tu fahaman wahabi kee?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lagi soalan yg telah Di jawab....
      Ia ada dalam sessi soal jawab.selamat mencari

      Delete
    2. bukan sessi soal jawab ini tanya Guru Hakiki yg diberi Allah kasaf. Apa yg saya tahu jamaah tabligh dan wahabi terkeluar dari Akidah ASWJ. nik Aziz dan Yusof Qardawi adalah golongan Wahabi. jangan dipersoalkan tanya Guru Hakiki. Tidak ada soal jawab selepas ini.

      Delete
    3. salah tuduhan anda itu..

      Yusof Qardhawi dan Tg Nik Aziz bukan wahabi.Buktinya link ini:

      http://www.alkhoirot.net/2012/02/hukum-maulid-nabi.html#2c

      http://pengundibaharu.blogspot.com/2012/02/repost-maulidur-rasul-nik-aziz-lidah.html

      Delete
  28. Assalamualaikum ustaz.

    Mohon mencelah. Cukup cukuplah dengan tulisan yang mencetus kebencian ini.
    Saya mohon agar tulisan ini dibuat rumusan secara positif dan membina.

    http://bm.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/16916-presiden-pas-kunjungi-jamaah-tabligh

    ReplyDelete
  29. Jika org Tabligh ni sesat, nape Hj Hadi President PAS pergi solat kat Masjid Tabligh dan ziarah syura Tabligh?? kita ni sama je, org islam, sesama saudara...taqwa je lain2...dah le,kita semua bukannya maksum, masing2 ada buat dosa, check la diri sendiri, jgn le nak habiskan masa sesatkan org islam yg lain, nak mencegahnya takde pulok....ko dah ready ke nak jawap soalan malaikat dlm kubur?? confirm boleh jawap??? sahabat nabi saw pun risau ttg iman dia...yg ko muka takde nur ni lagi la.....huhu malaikat ni tak tanya iman org lain..tapi dia tanye iman kita...so lu fikr la sendiri!!!! moga Allah swt bagi kita semua hidayat!

    ReplyDelete
  30. Buatlah solah istikharah...Allah Yang Maha Mengetahui...tak usah sombong sangat dgn ilmu tuuuuu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hakikat sombong ialah menolak kebenaran.para ulama yang hukum tabligh sesat telah pun buat solat istikharah sebelum keluar fatwa.

      Delete
  31. tuan guru nik aziz pun belajr kat deoband, jadi ?adusss ramai lagi org kat luar x kenal allah x kenal masjid ko x g plk cari diaornag org, yang duk ajak org ke masjid ko bising plkkk

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...