Tuesday 22 January 2013

Salam Maulidur Rasul SAW 1434 Hijrah


Sidang pembaca yang dirahmati Allah

Oleh kerana kita sangat jauh dari zaman kenabian kerana hidup di akhir zaman maka adalah sangat perlu untuk kita memperingati hari kelahiran dan keputeraan junjungan besar Nabi Muhammad Salallahu 'alaihi wasallam.

Tambahan pula sebahagian umat islam sangat alert (peka) dengan tarikh lahir suami/isteri/ibubapa/anak dll,maka apatah lagi manusia yang LEBIH BESAR JASANYA DAN PENYELAMAT KITA DI AKHIRAT NANTI(DENGAN SYAFAATNYA).

Oleh itu sempena hari keputeraan Baginda SAW bagi tahun 1434 hijrah ,marilah kita menzahirkan kegembiraan dengan berselawat secara berjemaah (sepanjang tahun kita mengingati secara individu-selawat sendirian). IA JUGA MELAMBANGKAN SYIAR ISLAM.


11 comments:

  1. kami di fahamkan hanya 2 buah negara yang tak sambut maulidur rasul (bagi cuti) iaitu Arab Saudi dan israel.Yang mengikut jejak langkah mereka ialah Deoband (mentor jemaah tabligh) yang menganggap ia sebagai BID'AH sesat.buktinya link ini:

    http://www.memri.org/report/en/print5808.htm

    http://darulifta-deoband.org/showuserview.do?function=answerView&all=en&id=20428

    sebaliknya di seluruh dunia negara islam menyambut maulidur rasul secara besar-besarkan dan meriah.buktinya link ini:

    http://www.youtube.com/watch?v=CCYxZx_5XAE

    http://www.islamdag.info/video/1127

    ReplyDelete
  2. kami ikuti satu forum di link : http://www.tranungkite.net/v12/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=4878&start=375

    kami berminat untuk mengulas tulisan karkun fikirman yang pernah menulis komen dalam blog ini.

    quote: saudara penjejakbadai saya pun mula ada terpikir macam ni jugak....kalau bukan pengikut dr sab, atau mungkin saudara aman ni pengikut ustaz R**** yang kat sg cincin tu. Tapi bila pikir balik, rasanya bukan saudara aman, tetapi saudara jamaludin si penulis blog tu rasanya pengikut kpd utz R****. Sebab cara penulisannya lebih kurang sama pikir ngan utz R**** n the gang.

    [Isu2 yg dibangkitkn oleh saudara jamaludin kat blog tu benda2 lama.... karkun2 lama semua dah malas nak layan benda2 ni...... sebab tu sebenarnya bila saudara Aman copy paste apa yg sdr jamaludin tulis tu dan letak kat sini, benda ni "Boleh menjadi fitnah' kepada usaha agama... atas nasihat rakan2 yang lama dalam usaha ni.... mereka kata, "biarkan sahaja" jangan dikomen..... tawajud pada Allah, banyakkan mengadu pada Allah.... hujah tidak akan menyelesaikan masalah.... ]

    kami jawab:

    1. jamaludin tulis blog tu bulan february 2011(baru nak masuk 2 tahun).makna masih baru lagi.macamana beliau boleh kata isu lama.

    2. isu aqidah adalah isu yang MAHA PENTING@BESAR dalam islam.macamana org tabligh boleh ambik enteng@mudah.kami tak tahu nak gambar bagaimana jahil muraqqabnya orang tabligh bila dia menulis "MALAS NAK LAYAN' KEPADA ISU YANG PENTING @BESAR ITU.....

    3. SEPATUTNYA MEREKA MENJAWAB SATU PERSATU ISU TERSEBUT UNTUK ELAK FITNAH DAN SALAH FAHAM UMAT ISLAM LAINNYA.MEREKA BOLEH BUKA BLOG UNTUK MENYEBARKAN AKTIVITI MEREKA DAN ULAS MACAM2 ISU AGAMA TAPI NAK BUKA BLOG UNTUK JAWAB ISU YANG DIBANGKITKAN JAMALUDIN TAK BOLEH PULAK...???

    4. Kita ambil satu analogi.semua badan-badan politik/ngo dll membantah ketidakadilan SPR dalam menguruskan pilihanraya di malaysia .lalu mereka semua buat sidang media,tulis artikel dalam blog,hantar memorendum dll.SPR DALAM HENDAK MENJAWAB SEMUA BANTAHAN TERSEBUT PUN AMBIL SIKAP YANG SAMA IAITU BUAT SIDANG AKHBAR,BUAT UCAPAN DALAM TV,TULIS DALAM SURATKHABAR,WEBSITE DLL.

    KENAPA JEMAAH TABLIGH TAK BOLEH TIRU SIKAP YANG POSITIF INI????
    ADAKAH SEMUA PERLAKUAN(GUNA TEKNOLOGI MODEN) ITU HARAM DAN BERDOSA DALAM ISLAM???

    ADA KARKUN TABLIGH YANG BOLEH JAWAB??

    ReplyDelete
  3. tuan masalah di india dan pakistan tidak menyambut maulidur rasul bukan lah kerana mengikut israel tapi di sebabkan tempat.kadang hukum mengikut zaman dan waqi`.tuan tidak pernah ke negara mereka sebab tu tuan terus membuat penilaian yang negatif,kalau tuan berada di sana tuan akan setuju dgn fatwa deoband jika tuan benar2 paham masalah fiqh waqi`.jgn tuan terlalu membenci ulamak deoband dgn sebab mendengar berita2 fitnah,sedangkan tuan tidak pernah bersama mereka.tok guru pun berguru dgn mereka,kenapa tok guru tidak pernah mencerca mereka,sedangkan tuan yang tidak setanding ilmunya dengan tok guru sgt mencerca mereka...siapa tuan hamba.dgn izin allah selagi aku hidup,aku kan pertahankan ulamak deoband...kerana mereka adalah ulamak mu`tabar..semoga allah memberi hidayah kepada kita dan melindungi daripada sombong dengan ilmu yang sedikit yg diberikan kpd kita..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tuan asyik mengulang ayat "fitnah'..kalau ia fitnah mana pencerahannya..????
      setiap fitnah mesti ada counterback(jawapan pencerahan).boleh tuan lampirkan jawapan balas tersebut.???

      ok lah kalau tuan kata sambutan maulidur rasul di India dan pakistan di cemari dengan perbuatan bid'ah lalu atas sebab tersebut pihak deobandi keluar fatwa hukum bid'ah...baik!!!

      soalan kami; adakah pihak deobandi sebelum fatwa tersebut dikeluarkan,mereka juga pernah menyambut maulidur rasul secara besar-besarkan berlandaskan syariat (tiada perbuatan bid'ah)????????

      kalau ada ,...nyatakan bila ia bermula(tahun) dan bila kali terakhir ia disambut???
      kalau ada rakaman video lagi bagus...

      Delete
  4. sebenarnya aku tak ulang pun ayat "fitnah",tapi sebelum aku nak bagi pencerahan tu,aku nak tanya adakah tuan penah selidik latar belakang blogger anti JT yang tuan taqlid sekarang,penahkah tuan berguru dengan ulama deoband,pernahkah tuan duduk di dalam majlis mereka,pernahkah tuan bergaul dengan mereka..kalau mereka ni sesat,tuan kena akui tok guru nik aziz yang tuan sanjungi itu pun sesat,sbb tok guru pun lepasan deoband...mungkin tuan akan kata "anta suka ulang ayat tok guru".soalannya kenapa tok guru ambil ilmu dari orang sesat?????em masalah sebelum ulamak deoband bagi fatwa sambut maulid bidah sesat adakah mereka menyambutnya? jawapannya tidak mereka tidak pernah sama sekali menyambutnya,so adakah mereka sesat? jawapanya? tidak!adakah mereka berdosa ? jawapannya ? tidak!jadi apabila seseorang tidak melaksanakan sesuatu yang tidak berdosa maka mereka tidak boleh di cerca atau mengklaim dgn mana bangsa yang tidak melaksanakannya.aku rasa maulud nabi ni tok guru nik aziz pun buat sambutan seperti di tempat lain.kesimpulannya jangan gara-gara tidak menyambut maulid kita kata depa sesat...bro berlapang dadalah dalam masalah maulid kalau tidak jangan namakan blog tuan "ketua urusanulamak"ianya boleh menjatuhkan imej ulama..jgn marah nasihat je....

    ReplyDelete
    Replies
    1. [sebenarnya aku tak ulang pun ayat "fitnah",tapi sebelum aku nak bagi pencerahan tu,aku nak tanya adakah tuan penah selidik latar belakang blogger anti JT yang tuan taqlid sekarang,penahkah tuan berguru dengan ulama deoband,pernahkah tuan duduk di dalam majlis mereka,pernahkah tuan bergaul dengan mereka..kalau mereka ni sesat,tuan kena akui tok guru nik aziz yang tuan sanjungi itu pun sesat,sbb tok guru pun lepasan deoband...mungkin tuan akan kata "anta suka ulang ayat tok guru".soalannya kenapa tok guru ambil ilmu dari orang sesat????]

      soalan anda telah kami jawab dalam posting ini:

      http://urusanulama-hl.blogspot.com/2012/04/nak-faham-tabligh-mesti-keluar-40-hari.html

      [ em masalah sebelum ulamak deoband bagi fatwa sambut maulid bidah sesat adakah mereka menyambutnya? jawapannya tidak mereka tidak pernah sama sekali menyambutnya,so adakah mereka sesat? jawapanya? tidak!adakah mereka berdosa ? jawapannya ? tidak!jadi apabila seseorang tidak melaksanakan sesuatu yang tidak berdosa maka mereka tidak boleh di cerca atau mengklaim dgn mana bangsa yang tidak melaksanakannya.aku rasa maulud nabi ni tok guru nik aziz pun buat sambutan seperti di tempat lain.kesimpulannya jangan gara-gara tidak menyambut maulid kita kata depa sesat...bro berlapang dadalah dalam masalah maulid kalau tidak jangan namakan blog tuan "ketua urusanulamak"ianya boleh menjatuhkan imej ulama]


      kesian anda kerana baca posting kami tak abis(belum khatam)@sekerat-sekerat.Ulama ASWJ dahulu hukum sesat 4 tokoh deoband bukan sebab tak sambut maulid nabi da........tu la lain kali baca sampai habis!!

      kami bawa isu maulid ini untuk membuktikan deobandi berfahaman Wahabi.itu saje.Sebelum ini anda tuduh ia fitnah belaka,sekarang jelas dari jawapan anda sendiri .ini bermakna KAMI TIDAK BUAT FITNAH@BARELWI JUGA TIDAK FITNAH.


      Delete
  5. (kesian anda kerana baca posting kami tak abis(belum khatam)@sekerat-sekerat.Ulama ASWJ dahulu hukum sesat 4 tokoh deoband bukan sebab tak sambut maulid nabi da........tu la lain kali baca sampai habis!!

    kami bawa isu maulid ini untuk membuktikan deobandi berfahaman Wahabi.itu saje.Sebelum ini anda tuduh ia fitnah belaka,sekarang jelas dari jawapan anda sendiri .ini bermakna KAMI TIDAK BUAT FITNAH@BARELWI JUGA TIDAK FITNAH.)

    kenape kene kesian kat aku pulak sbb tak baca atau baca sekerat2 posting tuan? bukan dapat pahale pun klu khatam.tak sambut maulud bermakna dia wahabi wau! hebat ketua ulamak ni,cube bagi dalil dari quran boleh x? klu xboleh bagi dalil hadis,xdapat yang sahih pun dhaif pun jadi la ( nanti tuan mesti kata hadis dhaif xboleh dijadikan hujjah daa..)xpa tuan bagi je...nak tanya satu lagi apa itu berelwi ? siapa pengasasnya dan darimana wajudnya ? dan apa aqidahnya...aku tunggu tau,jangan tulis dalam ruang komen ni,tulis dalam ruang catatan blog,senang sikit nak baca,aku tak cabar,sebab tuan ketua ulamak,rsanya aku tak layak mencabar tuan.jgn suh aku rujuk blog fulan tu fulan ni,atau kata aku baca tak abis,aku nak yang baru punya dari tulisan tuan,bukan copy paste,sebab tuan ketua ulamak apa barang copy paste....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebelum tu nak tanya, anda sambut maulid nabi?

      Delete
  6. (Sebelum tu nak tanya, anda sambut maulid nabi?)

    sebelum aku jawab,aku kena tahu dulu apakah definasi "sambut maulid nabi" bagi mazhab tuan ? sbb cara sambutan tak sama....cara abu lahab sambut maulud lain,cara para sahabat lain,cara org sekarang lain.aku perlu tahu sbb aku berdepan dgn org yang agak dingin dengan pendapat org lain...secara umumnya kami sambut,kenapa tidak,beliau adalah jujungan kami,kami sesekali tidak memfatwakan sesat pada mereka yang menyambut dan tidak memfatwakan wahabi pada mereka yang tidak menyambutnya,kerana mungkin wahabi tidak menyambut maulid tapi tidak semestinya org yang tidak menyambutnya itu wahabi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. syukran di atas jawapan tuan yang jujur itu.

      sebenarnya jawapan untuk soalan ini telah pun tuan jawab dan 'syarahkan' sendiri dalam blog tuan:

      http://abusyahirah.blogspot.com/2011/02/wahabi-mengatakan-maulid-nabi-bidah.html

      so apa perlu kami nak jawab lagi.tuan lebih alim dan pakar dari kami....

      Delete
  7. (syukran di atas jawapan tuan yang jujur itu.

    sebenarnya jawapan untuk soalan ini telah pun tuan jawab dan 'syarahkan' sendiri dalam blog tuan:

    http://abusyahirah.blogspot.com/2011/02/wahabi-mengatakan-maulid-nabi-bidah.html)

    tuan itu bukan hujjah....seolah-olah tuan berpendapat bahawa kalau wahabi mengatakan itu bidaah dan ada org yang bersetuju,maka org itu pun wahabi,itu tidak adil tuan....wahabi mengatakan bahawa solat fardhu 5 kali sehari semalam,adakah tuan setuju kalau aku kata tuan wahabi kerana tuan juga berpendapat bahawa solat fardhu 5 kali sehari semalam...di pakistan wahabi membaca qunut didalam solat subuh,adakah tuan setuju bahawa masyarakat di malaysia ni pun wahabi kerana membaca qunut?????

    tolong beri jawapan secara ilmiah...masalah berelwi tuan masih belum selesaikan...bila taun akan selesaikan....

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...