Wednesday 13 March 2013

Jundullah VS Ibn Hussain: Isu Maulid nabi

Sidang pembaca yang dirahmati Allah,

Perbezaan antara dua pandangan antara Ahli Sunah (tulen) dengan Wahabi (dulu) sekarang sudah tukar nama kepada salafi(hakikatnya sama) dalam isu sambutan Maulid Nabi samada HARAM ATAU HARUS.Berdasarkan perbincangan para ulama muktabar sejak dahulu lagi telah menghukumkan HARUS meraikan maulid nabi atas dasar ia perbuatan bid'ah hasanah(baik).Pebincangannya boleh ditemui dalam link yang telah kami beri dalam rung komenter.

Sebaliknya di kalangan ulama Wahabi@salafi ,mereka menghukumnya sebagai bid'ah dholalah(sesat) kepada sesiapa yang menyambutnya.Ini telah dibuktikan dengan kenyataan Syeikh Anwar Shah Kashmiri(ulama deobandi) dalam link http://www.central-mosque.com/fiqh/dmawlid1.htm

karkun Ibn Hussain dalam komen terbarunya menulis: 

"Ana rasa antum ni tak berapa faham bahasa inggeris. Dalam fatwa Hadrat Maulana Anwar Shah (rah) yg antum quote tu pun takda perkataan musyrik, kafir. Ini yg dikatakan fitnah. Sekali lagi ana quote dan baca betui2"



kami jawab:>>>check balik tulisan kami tu berbunyi: "

"ULAMA ASWJ MENGHUKUM HARUS ATAU BID'AH HASANAH(TERPUJI)SEBALIK ANWAR KASHMIRI (ULAMA DEOBANDI) DAN LAINNYA MENGHUKUM MUSYRIK,KAFIR,BID'AH,SESAT KEPADA PENGASAS MAULID NABI IAITU Muzaffar ad-Din ibn Zain al-Din DAN BARELWI KERANA SAMBUT MAULID."


Lihat kepada tulisan yang bold merah tu.Tak kan tak faham lagi.Kalau tak faham juga pi ambik BM paper Julai supaya faham bahasa melayu.

karkun Ibn Hussain masih mahu menegakkan benangnya yang basah tu dengan menuduh kami tak faham english....susah nak ajar orang taksub buta ni.....wahai karkun Ibn Hussain...cuba translate ayat ini:

 The celebration of the mawlid is an innovation in religion. Neither was it the practice of the Prophet s.a.w و nor did the companions or tābi’īn (followers) celebrate this occasion. The great scholar, ‘Allāmah Anwar Shāh Al-Kashmīri (May Allāh Ta'ālā be pleased with him) said,
“A Ṣufi innovated it in the era of Sulṭān Irbil around the year 600 A.H, and it does not have any basis in our pure Sharī’ah.” (Al-‘Arf ash-Shadhi, 2/82)


lepas tu tengok tulisan imam Ibnu Katsir pandangan beliau tentang sultan tersebut: 

 Al-Hafiz Ibn Katsir berkata dalam al-Bidayah wa an-Nihayah Juzuk 13, Halaman 136, Terbitan Maktabah al-Ma’arif seperti berikut:

“… al-Malik al-Mudzaffar Abu Sa’id al-Kukabri, salah seorang dari pemimpin besar yang cemerlang serta raja-raja yang mulia, baginya kesan-kesan yang baik14 (lihat kata Ibn Katsir “kesan-kesan yang baik”), beliau telah mengadakan maulid yang mulia pada bulan Rabiulawwal, dan mengadakan sambutan yang besar. Selain itu, beliau seorang yang amat berani, berakal, alim lagi adil. Semoga Allah merahmati beliau dan memperbaikkan kesudahannya…” dan beliau berkata seterusnya : “dan beliau (Sultan Muzaffar) berbelanja untuk menyambut maulid 300,000 dinar”
 Dalam link yang sama beliau(anwar shah kashmiri) memetik kata-kata Imam Ibn Hajar as qolani sebagai berkata :



"He was a follower of the Zāhiri school of thought and often slandered the scholars and the scholars of the past. He possessed an evil tongue and was stupid, self-conceited, lacked insight in religious matters, and looked down upon religion." (Lisān al-Mizān, 4/296)
 Di bawah kami scan kitab tersebut yang ada perkataan Imam Ibn Hajar  :

















Lihat pada baris ketiga beliau berkata :" Inahu kant Bid'atan hasana" yang bermaksud bid'ah yang baik (terpuji).

Kenapa ayat "BID'AH HASANAH' itu di sembunyikan dalam fatwa tersebut??
Ini dipanggil JENAYAH PENIPUAN INTELEK oleh golongan salafi wahabi.

Ibn Hussain menulis:>>
Tuan, bila pula ana kata Syeikh Saifur Rahman Mubarakfuri tu wahabi, ana kata dia salafi. Antum ni wahabi ngan salafi pun tak boleh beza lagi.

kami jawab:>>>cuba baca link ini: http://zalghazali.multiply.com/journal/item/76/ASAL-SALAFI-DAN-KAITANNYA-DENGAN-WAHABI.?&show_interstitial=1&u=%2Fjournal%2Fitem

dan FOKUS kepada ayat-ayat ini: '
  Salafi datang nya dari kalimah "salafa" yg bererti "terdahulu". Di itlaqkan kalimah ini pada "salafus soleh" iaitu golongan 300 tahun pertama selepas hijrah yang merangkumi Sahabah, Tabiin dan Tabiut Tabiiin. Itulah sebenar-benar salafi.

Ulama yang lebih berhak menggunakan istilah  SALAFI adalah 4 orang imam mazhab.Salafi yang ujud sekarang ini adalah jelmaan dari wahabi Saudi termasuk Anwar Kashmiri dan ulama deobandi lainnya berdasarkan fatwa mereka  yang suka  membid'ahkan orang lain.

Ibn Hussain tulis:

Tuan2 mengatakan politik merupakan perbualan harian Nabi s.a.w dan para sahabah r.anhum dan merujuk kepada peristiwa fathah makkah dan hijrah ke habsyah. Tuan2 sila rujuk dlm kitab2 hadith, para muhaddithin meletakkan hadith serta peristiwa di bawah bab apa dan tajuk apa.

 
kami jawab:>>>boleh bagi hadith tu bawah tajuk apa dan sebut nama kitab sekali??

Ibn Hussain tulis:
Berkenaan laporan jemaah ke baitul maqdis tu ana pun faham macamana antum boleh buat kesimpulan begini"KALAU PARA RASUL PUN MEREKA BOLEH MENIPU TIBA-TIBA TABLIGH PULAK LEBIH HEBAT DARI NABI??
Adakah tuan juga akan kata Saidina Umar lebih baik dari Nabi s.a.w kerana org2 yahudi menyerahkan kunci baitul maqdis kpdnya.
Utk pengetahuan tuan org2 yahudi dan nasara tidak takut pada senjata, tetapi takut pada amal agama yg mengikut sunnah nabi s.a.w, spt solat berjemaah, miswak, dsbgnya kerana pertolongan Allah terletak di dalamnya. Saidina Umar r.a dlm suratnya kpd Saidina Amr Al As berpesan, perbetulkan saf solat kamu dan jangan tinggalkan miswak, pertolongan Allah bersama kamu.

kami jawab:>>>betulkan tulisan anda...bukan baitul maqdis TETAPI Israel.Dalam blog-blog karkun mereka tak tulis baitul maqdis pun!!
Kami dalam harakah islamiyah lebih tahu perihal tipudaya yahudi dari  karkun jemaah tabligh.Jadi tak perlu anda menyebarkan kebohongan hanya berdasarkan cerita-cerita yang didengar dalam bayan sahaja.

Saidina Umar dapat kunci Baitul maqdis melalui peperangan bukan dengan cara dakwah ala tabligh.Cuba baca ringkasan kisah itu dalam link ini:
http://muhdhazrie.wordpress.com/2011/08/06/kisah-saidina-umar-al-khattab-membuka-kota-al-quds/

Peperangan Yarmouk adalah muqadimmah kepada pembukaan kota Baitul Maqdis.Bila sebut peperangan alat UTAMANYA adalah senjata BUKAN PERIUK BELANGA YE...
Jemaah tabligh pergi Israel satu habuk senjata pun tak bawak,tiba-tiba nak compare dengan perbuatan para sahabat yang bawa senjata??

Ibn Hussain tulis:
Tuan2 yg Mulia, apakah para orientalis pernah bersetuju dengan Islam? Dlm semua tulisan mereka diselitkan sikap supaya mempersoalkan secara logik syariat serta sunnah nabi s.a.w. Raja dan Sultan sesat dikatakan hebat, yg adil dan taqwa dikatan jahat dan zalim. Allah telah ciptakan manusia dengan sifat ingin tahu. Lagi banyak org merekacipta cerita berkenaan Islam dan amalan dalam Islam, lagi ramai org membuat kajian dan bertemu dengan kebenaran.

kami jawab:
Sama macam ulama wahabi termasuk Anwar shah kashmiri yang menuduh sultan Irbil bid'ah sesat.Adik beradik Oreantalis.itu sebab kami dedahkan dokument ulama deobandi supaya umat islam tahu kebenarannya.

 Ibn Hussain tulis:

Antum ni ikut daripada jauh, dengar sayup2 sahaja, macamana nak faham. Buat apa pun perbetulkan niat dulu. "Dan sesiapa yg Allah s.w.t mahukan kebaikan drpnya, maka Allah bagi dia kefahaman agama. Org yg terhalang drp mendapat kefahaman agama yg betul terjauh dr rahmat Allah. Org yg pernah keluar tidak akan mengungkap "kami pernah ikut". Antum ni macam dengan SB dan pegawai2 pusat islam yg Tun M hantar ke masjid india, sri petaling, nizammuddin dan raiwind mencari maklumat dan menghasut.

kami jawab:
ini namanya dakwaan sembrono...kami duduk rapat dengan karkun lain dalam majlis bayan tiba-tiba anda kata kami dengar dari jauh??....ish...ish...ish...
jangan tafsir ayat tu guna logik akal kamu yang sempit itu.Rujuk tafsiran ulama maknanya supaya kamu tidak sesat dan menyesatkan orang!!!
Jakim tahu kesesatan jemaah al Arqam dulu pun bukan hanya pandang dari jauh tapi hantar spy dalam program mereka untuk siasat dan buat kajian.kalau duduk jauh-jauh,sampai la ni tak tau arqam sesat.apa daa punya hujjah....

 Ibn Hussain tulis:
Komen ana: Bayan ini dalam urdu dan terjemahannya yg sebenar ada dijual di Masjid Jame' BB Sri Petaling. Bayan tu panjang dia hampir 3jam, kan panjang tu saja teks dia. Ana ada dalam bayan ni.
Tuan2 yg mulia, kalau nak cari salah org memang senang, tetapi kalau tuan2 ni ahli ilmu maka ikutlah adab. Adab adalah akhlaq dan akhlaq pakaian org mukmin.

kami jawab:
Dulu dalam kitab fadhail amal ada bab fadilat haji,tapi la ni bab tu telah dibuang sebab telah dikritik hebat kerana mengadungi cerita dongeng,tahyul dan khurafat.Kami sempat membeli kitab pertama itu di sri petaling.Kalau tidak dikritik nescaya bab tersebut masih wujud sehingga kini.

Dalam islam wajib mendedahkan kemungkaran dengan tujuan menyelamat umat islam lain dari kemungkaran/kesalahan tersebut.

 Ibn Hussain tulis:
 Sekali lagi ana ingin nasihatkan antum semua, mulut tu jangan lah celupar sangat.

kami jawab:
anda juga kena nasihatkan semua karkun tabligh yang masih degil itu supaya hentikan tulisan mereka yang menghina para rasul,sahabat dan ulamak tu.Jangan jadi Syaitan bisu ye....
Celupar untuk tegak kebenaran LEBIK BAIK dari celupar mempertahan kebathilan.........





 


 
  









20 comments:

  1. Salam Tuan2 yg Mulia,
    Terima kasih krn antum paparkan scanned page tu. Ini mendedahkan kejahilan anta dlm bahasa arab, tak faham apa yg ditulis dlm kitab.
    Para asatizah yg membaca akan ketawa dan utk mereka yg tak faham bahasa arab biar ana terjemahkan di sini. Ia sebenarnya dr kitab Husnul Maqshid fi ‘Amal al-Maulid karangan Imam as-Sayuthi رحمه الله, beliau menaqalkan pendapat Syeikhul Islam, al-Haafidz Abu al-Fadhl Ahmad ibn Hajar رحمه الله: Telah ditanya kepada Syeikhul Islam, Haafidz al-‘Ashr Abu al-Fadhl Ahmad ibn Hajar mengenai (sambutan) maulid Nabi صلى الله عليه وآله وسلم, maka di jawab: “Asal amalan menyambut Maulid adalah perkara baru yang tidak pernah diriwayatkan dari seorang pun di kalangan salafus sholeh dalam tiga abad pertama. Akan tetapi, ia mengandungi kebaikan-kebaikan dan keburukan-keburukan. Maka barangsiapa yang mengambil segala kebaikan dan menjauhi keburukannya, maka ia Bid’ah Hasanah. Jika tidak, bukanlah ia Bid’ah Hasanah. Dan sesungguhnya telah jelas kepadaku dalam mentakhrij hadith tentangnya atas apa yang thabit di dalam Shahih al-Bukhari dan Shahih Muslim bahwasanya Nabi صلى الله عليه وآله وسلم datang ke Madinah, lalu mendapati orang Yahudi sedang berpuasa pada hari Asyura’ (10 Muharram). Nabi صلى الله عليه وآله وسلم lalu bertanya kepada mereka tentang perkara tersebut. Mereka menjawab: Ia adalah hari di mana Allah menenggelamkan padanya Fir’aun dan menyelamatkan Musa. Lalu kami berpuasa pada hari ini sebagai tanda kesyukuran kepada Allah Taala. Maka apa yang boleh diambil faedah daripada perkara ini ialah kesyukuran kepada Allah dilakukan pada hari tertentu kerana mensyukuri nikmat atau tertolaknya bala. Dan diulangi perkara tersebut kerana perkara itu pada setiap tahun. Dan berterima kasih kepada Allah boleh juga dengan mempelbagaikan ibadah seperti sujud, puasa, sedekah, membaca Al-Qur’an. Dan apakah nikmat yang paling besar pada hari itu dari nikmat-nikmat lain selain dari lahirnya Nabi صلى الله عليه وآله وسلم ini, Nabi صلى الله عليه وآله وسلم yang membawa rahmat?

    Tuan juga telah mengubah dan mengolah posting ana dan ana akan tuntut perkara ini di hadapan Allah azza wajalla di mahsyar kelak.

    Jika tuan seorang rijal, mengapa tidak disiarkan keseluruhan posting ana yg 2 bahagian.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alahai Tuan Ibn Hussain...

      Akhirnya anda masuk juga dalam perangkap yang kami pasang....hu..hu...
      Kami sengaja bagi bola tanggung untuk anda smash.kami ingat anda bijak,rupanya sangkaan kami meleset.Mustahil kami dilantik menerajui lajnah urusan ulamak kalau kami tak reti bahasa arab.

      Ustaz Syakirin mengaji kat Yaman,ustaz wahid kat al azhar,utz musa dll mengajar bahasa arab di ma'ahad tahfiz.Setakat ini apa yang kami nampak niat anda menulis komen disini bukan nak cari kebenaran tapi nak cari kelemahan/kesilapan lalu bila kami tersilap sikit je,anda attack tang silap itu.

      kami menyedari hal itu bila setiap kali kami berjaya menjawab soalan anda,jawapan kami anda tak raikan sebaliknya menimbulkan soalan yang baru.

      Dalam bidang perdebatan juga ada ilmunya atau strategi atau soalan perangkap.Dalam sejarah islam berlaku satu perdebatan yang masyhur antara Imam Abu Hanifah dengan golongan athies di sebuah masjid di baghdad.Kebijaksanaan al imam menggunakan ilmu mantik telah berjaya menurunkan ketua golongan athies itu dari mimbar masjid.

      Kami belajar dari sejarah itu...

      Apapun kami ucapkan terima kasih atas jawapan itu sebagai membuktikan hujjah kami mengambil dari sumber yang sahih,bukan guna logik akal atau hentam kromo macam karkun tabligh lainnya.Kami hanya highlightkan istilah "bid'ah hasanah dalam kitab itu untuk nak bandingkan dengan fatwa Anwar shah kashmiri yang totally tak sebut langsung perkataan bid'ah hasanah.

      The celebration of the mawlid is an innovation in religion. Neither was it the practice of the Prophet صلى الله عليه و سلم nor did the companions or tabi’een celebrate this occasion. The great scholar, Allamah Anwar Shah Al-Kashmiri (May Allah Ta'ala be pleased with him) has said,

      “A sufi innovated it in the era of Sultan Irbil around the year 600 A.H, and it does not have any basis in our pure Shariah.”

      Scholars state that the first person to introduce the innovation (bid'a) of celebrating the Milad was the ruler of Irbil, Muzaffar ad-Din ibn Zain al-Din. This was six centuries after the period of prophet hood.

      ADA TAK DALAM TULISAN DI ATAS AYAT GOOD INNOVATION(BID'AH HASANAH)???
      BANDINGKAN DENGAN AYAT al-Haafidz Abu al-Fadhl Ahmad ibn Hajar...

      Bandingkan pula dengan fatwa terbaru DEOBANDI kat link ini:
      http://darulifta-deoband.org/showuserview.do?function=answerView&all=en&id=20428

      (Fatwa: 414/339/B=1431)

      Celebrating Eid Meelad al-nabi (the birthday of the Prophet) is not proved by Hadith and Quran. The companions of the holy Prophet Muhammad (صلى الله عليه وسلم) who held great respect and love for holy Prophet Muhammad (صلى الله عليه وسلم), they never celebrated Eid Meelad. It is the invention of Christians which was invented following six hundred years after the holy Prophet Muhammad (صلى الله عليه وسلم). We are not asked to celebrate the birthday or death-day of anyone. This day should be spent like other days.

      MEREKA MENGATAKAN SAMBUT MAULID NABI DARI AJARAN KRISTIAN...NA'UZUBILLAH...!!!

      kami nak tanya anda...ada tak dalam fatwa deoband tu perkataan bid'ah hasanah???

      Ayat itu yang nak kami fokuskan di sini.Yang anda pi translate berjela-jela tu buat apa??

      Kami tidak olah atau buang tulisan anda tapi hanya ambik point-point penting sebab anda suka tulis berjela-jela tapi point yang sama juga.hujjah yang sama diulang-ulang.

      Delete
  2. Ibn Hussain

    Oleh kerana anda tidak beradab dengan kami selaku "tuan rumah" maka kami TIDAK AKAN PUBLISH lagi komenter anda.Ini keputusan Muktamad.Kami berbuat demikian bukan sebab takut tapi kerana sikap keras kepala anda.

    Cuba anda semak balik...semua soalan anda kami dapat jawab tetapi anda masih tetap tipikal .Anda sibuk kata kami tak siar bahagian kedua tulisan anda tentang pembahagian bid"ah hasanah dengan merujuk kitab yang kami scan itu TETAPI TUJUAN ANDA SEBENARNYA NAK ALIH ISU SEBENAR...BETUL TAK???

    KENAPA ANDA NAK MEMANJANGKAN PEMBAHAGIAN BID'AH HASANAH SEDANGKAN KEPERCAYAAN ANWAR SYAH KASHMIRI DAN DEOBANDI TIDAK ADA BID'AH HASANAH???

    KAMI MERUJUK FATWA ANWAR KASHMIRI SEBALIKNYA ANDA SIBUK DENGAN HUJJAH ULAMA YANG MENGIKTIRAF BID'AH HASANAH.

    SOALAN KAMI: ADAKAH ANWAR KASHMIRI DAN DEOBANDI MENGIKTIRAF ADANYA BID'AH HASANAH???
    MEREKA SENDIRI PUN TAK AKUI ADANYA BID'AH HASANAH TIBA-TIBA ANDA TERHEGEH-HEGEH NAK MERUJUK PERKATAAN ULAMA LAIN YANG AKUI BID'AH HASANAH...
    anda ni waras ke tidak??
    Anda bela siapa sebenarnya??
    kalau anda bela ulama deobandi sepatutnya datangkan hujjah tak wujudnya bid'ah hasanah..!!

    Kalau nak ikutkan banyak hujjah kami yang anda tak jawab,antaranya:

    1. mimpi maulana ilyas
    2. fatwa sesat 1900,1965 dan 2007.
    3. ucapan sesat ulama deobandi dalam kitab mereka...dan banyak lagi

    kami sebagai tuan rumah berhak untuk melayan atau menghalau tetamu jika mereka tidak beradab.Datang rumah orang kalau bagi salam 3x tuan rumah tak jawab ,,TAK KAN NAK PECAH PINTU KOT!!!
    kalau tak faham pergi belajar bab adab ye...

    ReplyDelete
  3. Seorang karkun tabligh telah membidas kami berkaitan isu fatwa maulid nabi oleh DEOBANDI.ORG seperti link di atas.Antara lain ulama deobandi menyatakan bahawa sambutan maulid nabi berasal dari ajaran kristian.

    Karkun tabligh dalam membela ulama mereka telah mendakwa bahawa faktor mazhab si penanya soalan diambil kira dalam mengeluarkan sesuatu mazhab.contohnya kalau si penanya itu bermazhab hanafi maka fatwa akan dikeluarkan berdasarkan mazhab hanafi juga.

    BENARKAN DAKWAAN KARKUN TABLIGH TERSEBUT??

    Mari kita baca satu fatwa yang di keluarkan oleh seorang penanya yang bekerja di Brunai Darus salam berkaitan isu sambut maulid nabi di link ini:
    http://darulifta-deoband.org/showuserview.do?function=answerView&all=en&id=32146&limit=1&idxpg=0&qry=%3Cc%3EFAB%3C%2Fc%3E%3Cs%3EIAC%3C%2Fs%3E%3Cl%3Een%3C%2Fl%3E

    Sewenang-wenangnya deobandi menghukum sebuah negara secara borong melakukan perkara Bid'ah yang sesat.Mereka langsung tidak spesifikkan acara sambutan itu samada ada unsur maksiat atau tidak.Sebaliknya mereka pukul rata mengatakan bid'ah yang sesat.

    Sebenarnya fakta ulama deobandi berfahaman wahabi bukan satu tuduhan sebaliknya adalah berdasarkan fakta yang di kumpul dan dianalisis oleh pengkaji,pemerhati,NGO dll khususnya di benua India.Buktinya sebuah buku telah dikeluarkan menyatakan hasil kajian tersebut di link ini:
    http://books.google.com.my/books?id=6XCRmgig69MC&pg=PA62&lpg=PA62&dq=deoband+are+wahabi+movement+in+india&source=bl&ots=ReKl8mpQRC&sig=nOgYbyP6lD9U1XC73hE48vrpI5M&hl=en&sa=X&ei=fZY9UaelCdHHrQf7nICIAw&ved=0CDwQ6AEwAjgK#v=onepage&q=deoband%20are%20wahabi%20movement%20in%20india&f=false

    ReplyDelete
  4. Sidang pembaca budiman

    Isu mimpi maulana ilyas yang telah kami lampirkan dalam posting terdahulu telah dibangkitkan kembali oleh karkun tabligh.Di sini kami lampirkan semula petikan ayat tersebut di malfoozat 50 di link ini:

    http://www.archive.org/stream/Malfoozat-DiscoursesOfMaulanaIlyasr.a/Malfoozat-DiscoursesOfMaulanaIlyas#page/n19/mode/1up/search/50

    Isu ini kami telah ulas dalam posting ASWJ VS Deobandi Wahabi.sila baca manhaj ASWJ dalam penafsiran Al quran.

    Karkun tabligh mendakwa isu fatwa sesat itu telah dijawab dalam satu buletin oleh Manzur Nomani.Boleh tahu buletin itu di tulis dan di terbitkan pada tahun berapa??
    BOLEH BAGI LINK BULETIN TERSEBUT?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sepatutnya soalan dari penanya di link http://darulifta-deoband.org/showuserview.do?function=answerView&all=en&id=32146&limit=1&idxpg=0&qry=%3Cc%3EFAB%3C%2Fc%3E%3Cs%3EIAC%3C%2Fs%3E%3Cl%3Een%3C%2Fl%3E

      BOLEH DI JAWAB OLEH ULAMA DEONBAI SEPERTI INI SEBAGAI MEMBUKTIKAN MEREKA TIDAK TAKSUB DENGAN FAHAMAN WAHABI:

      " ANDA (SI PENANYA) BOLEH UNTUK MEMATUHI FATWA NEGARA TERSEBUT(BRUNAI)DENGAN MENYAMBUT MAULID NABI ATAU ANDA BOLEH TIDAK MENYERTAINYA SEKIRANYA DIDAPATI DI DALAMNYA ADA UNSUR BID'AH DAN MAKSIAT".

      Delete
    2. Sekali lagi seorang karkun tabligh telah membuktikan beliau berkiblatkan ulama wahabi dalam isu bid'ah bila mencadangkan kepada kami buku Ensiklopedia Bid'ah yang sinopsis buku itu adalah seperti berikut:

      Judul Asal: al-Bida' wal Muhdatsat wa ma La Ashla lahu

      Kandungan:

      Himpunan dan Kumpulan Fatwa oleh Lajnah Daimmah lil Buhuts al-Ilmiyyah wa al-Ifta' (Lembaga kajian tetap (research) dan pengeluaran fatwa 'Arab Saudi), bersama-sama juga himpunan fatwa-fatwa para ulama ahli sunnah kontemporari seperti:
      Syaikh 'Abdul Aziz B. Bazz rahimahullah
      Syaikh Muhammad B. Soleh al-'Utsaimin rahimahullah
      Syaikh 'Abdullah B. 'Abdurrahman al-Jibrin rahimahullah
      Syaikh Soleh B. Fauzan al-Fauzan hafizahullah

      Susunan oleh: Syaikh Hammud B. 'Abdullah al-Mathar

      Penerbit: Darul Haq

      Berat: 1kg

      Muka/Surat: 540 m/s.

      Komen kami:>>>>KAMI ASWJ YANG ORIGINAL TIDAK MENGIKTIRAF TAKRIF ATAU DEFINASI BID'AH YANG DIPEGANG/YAKINI OLEH ULAMA/PENGIKUT WAHABI TERMASUK JEMAAH TABLIGH & DEOBANDI.

      Anda tidak perlu memanjangkan lagi isu bid'ah ini sebab penafsiran kami berbeza dengan penafsiran jemaah anda(tabligh)yang berkiblatkan takrif wahabi.DALAM FAHAMAN WAHABI TIDAK ADA BID'AH HASANAH DALAM ISLAM SEBALIKNYA KAMI MEYAKINI ADANYA BID'AH HASANAH.

      BUKTINYA CUKUP JELAS KETIKA KAMI MENGAJUKAN SOALAN KEPADA KARKUN BINORY DAHULU ANTARANYA:
      1- PERNAHKAH SEKOLAH DEOBANDI MENYAMBUT MAULID NABI?
      2- KALAU ADA BILA KALI PERTAMA IA DI SAMBUT DAN KALI TERAKHIR SEBELUM FATWA BID'AH DIKELUARKAN?

      beliau menjawab: TIDAK PERNAH...
      KAMI TANYA : KENAPA??
      KALAU ANDA BOLEH MENJAWAB...SILAKAN....

      Delete
    3. Salam Tuan Yang Mulia,
      1. Adakah sambutan maulid tu perkara usuliyyah atau furu'iyyah?
      2. Adakah semua orang yg tidak menyambut mawlid itu wahabi?
      3. Adakah semua yg menyambut maulid tu ASWJ original?
      Kalau tak faham bab bida'ah, bacalah buku2/kitab2 khusus bab bida'ah supaya kefahaman kita tidak terpesong.
      Bila seorang yg faqeh berijtihad, jika betul ijtihadnya dapat 2 pahala, kalau salah dapat satu pahala.

      Delete
  5. dalam isu mimpi maulana ilyas seperi yang diceritakan dalam kitab malfoozat chapter 50,manzur noomani menukilkan ucapan maulana ilyas :

    [“Metode dakwah Jama’ah Tablighiyah ini pun aku dapatkan lewat mimpi, begitu juga mengenai penafsiran ayat “kuntum khoiro ummatin ukhrijat linnasi ta’muruna bil ma’ruufi wa tanhauna ‘anil munkar wa tu’minuna billah” juga ku dapatkan melalui mimpi. Setelah itu aku menampakkan diri untuk dakwah kepada masyarakat luas seperti halnya pada Nabi. Sedangkan pada firman Allah “ukhrijat” memberikan isyarat bahwa dakwah ini tidak akan sempurna apabila dilakukan dengan cara menetap atau bermukim saja di suatu tempat atau daerah, akan tetapi seorang mubaligh harus keluar masuk dari daerah satu ke daerah lainnya, atau bahkan dari pintu ke pintu”.]

    isu yang timbul disini ialah:

    1- sejak bila dalam manhaj ASWJ al quran boleh ditafsirkan berdasarkan mimpi??

    2- KALAULAH tafsir tersebut boleh diguna pakai,apa jadi dengan tafsir ayat yang sama oleh para ulama muffasirin termasuk tafsir para sahabat??

    cuba orang tabligh faham betul-betul masalah ini.kami bagi analogi(qias) mudah.si A belajar bidang perubatan selama 5 tahun yang hasilnya beliau menjadi seorang doktor.Manakala si B tidak pernah belajar walaupun satu tahun tiba-tiba mendapat mimpi ilmu kedoktoran lalu beliau mengisytiharkan dirinya sebagai doktor.

    AGAK-AGAK KITA NAK TAK DIRAWAT OLEH SI B TU??

    Maulana ilyas satu kitab tafsir pun tak pernah tulis tiba-tiba mengaku dapat ilmu tafsir terus dari Allah kununnya...

    hanya orang jahil dan tak waras sahaja yang akan percaya .....

    4 imam mazhab boleh dikategori sebagai manusia first class dari segi keilmuan mereka pun tak pernah menafsirkan al quran berdasarkan mimpi.berjilid-jilid kitab mereka tulis berdasarkan ilmu dan ijtihad bukan mimpi.

    MANA DIA LINK BULETIN MANZUR NOMANI TU??
    LAIN DI TANYA LAIN YANG DIJAWAB...
    KITAB AL MUHANAD ALA MUFANAD TU KAMI PUN ADA VERSI ENGLISH...

    ReplyDelete
  6. kami cadangkan kepada karkun tabligh berkenaan agar buka akuan baru atau tukar nickname baru supaya komenter anda boleh kami siarkan sebab nickname lama anda telah 'tercemar' atas sikap anda sendiri.

    Anda membangkitkan masalah ijtihad(betul dapat 2,salah dapat 1) setelah kami terbitkan posting Kesyahidan Dr Said Ramadan al Buti...hu...hu...hu..

    Jawapan kami mudah sahaja...

    PERNAHKAH IMAM SYAFIE MENGHUKUM BID'AH SESAT KEPADA IMAM ABU HANIFAH DAN IMAM MALIK BERKAITAN ISU BATAL WUDUK MENYENTUH ISTERI??

    Mereka berbeza pandangan (ijtihad) dalam sejumlah masalah agama TETAPI TAK PERNAH KITA DENGAR ATAU BACA mereka MENYESATKAN antara satu sama lain.Berbeza dengan ulama deobandi tabligh.

    mereka menuduh(keluar fatwa)maulid nabi sebagai ajaran kristian dan menghukum bid'ah sesat kepada yang menyambutnya.Ini bermakna mereka bukan berijtihad tetapi menghukum umat islam secara mutlak.Sekiranya mereka berijtihad sudah tentu ayat bid'ah tidak akan keluar dari mulut dan tulisan mereka sebagaimana 4 imam mazhab yang tidak ada menghukum bid'ah sesama mereka.

    Sebetulnya pengikut tabligh terkenal jahil dalam masalah Feqah sebab mereka melarikan diri dari majlis ilmu di masjid/surau.Mereka tidak dapat beza antara menghukum dengan ijtihad

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kepada karkun berkenaan..

      Kami kritik jemaah tabligh adalah berdasarkan dalil ini:

      Dari Ibnu Abbas ra Rasulullah shallallahu alaihi wasallam bersabda…”barangsiapa yang berkata mengenai Al-Qur’an tanpa ilmu maka ia menyediakan tempatnya sendiri di dalam neraka” (HR.Tirmidzi)

      Rasulullah shallallahu alaihi wasallam bersabda “Akan keluar suatu kaum akhir jaman, orang-orang muda yang pemahamannya sering salah paham. Mereka banyak mengucapkan perkataan “Khairil Bariyyah” (maksudnya: suka berdalil dengan Al Qur’an dan Hadits). Sedangkan Iman mereka tidak melampaui tenggorokan mereka.
      Mereka keluar dari agama sebagaimana meluncurnya anak panah dari busurnya. Kalau orang-orang ini berjumpa denganmu perangilah mereka (luruskan pemahaman mereka).” (Hadits Sahih riwayat Imam Bukhari 3342).

      Fokus pada ayat:" Kalau orang-orang ini berjumpa denganmu perangilah mereka (luruskan pemahaman mereka).”

      Menjadi tugas kami membetulkan kefahaman orang tabligh yang songsang itu sebab nak harapkan orang tabligh sendiri adalah mustahil sebab dalam rukun khuruj mereka di larang menegur kesilapan,menimbulkan benda khilaf,dalam majlis bayan dilarang bersoaljawab dll.

      Oleh itu all karkun tabligh harus menjadikan blog ini sebagai medan untuk mereka semak dan muhasabah kefahaman salah tentang tafsiran islam yang selama ini ditafsir secara salah dan sempit.Anda harus berterima kasih atas usaha kami membuka medan perbincangan ini agar cara berfikir yang jumud di kalangan tablighi dapat diasah dan ditajamkan dengan kritikan pedas dan bisa.

      Sekali lagi kami ulang untuk sekian kalinya bahwa kritkan kami bukan kepada praktis tabligh yang meramaikan jemaah masjid,mengajak orang ikut sunnah dll.Tetapi yang kami bantah/kritik ialah tafsiran dan kefahaman agama yang sempit dan menyeleweng dari fahaman ulamak muktabar.

      Delete
    2. Bila kami fikir-fikir balik buang masa je melayan anda.Benda yang sama masih diulang -ulang.Maklumat dalam link Nu yang anda bagi tu sudah berlambak dalam blog karkun lain kami lampirkan.

      Anda bertanya apa kaitan tabligh dengan deoband?
      kami bagi link tu sebagai jawapan tabligh organisasi dibawah selian deobandi.Maknanya kami dah jawab.Jadi kenapa anda nak kait dengan organisasi lain pulak ??..tak ada kena mengena dengan soalan anda kan??

      Anda tanya mana link fatwa Nu yang kata Deoband ada mirip wahabi?

      soalan tu dah lama kami jawab kat link ini: http://urusanulama-hl.blogspot.com/2012/01/tabligh-penjelasan-tuntas.html

      Delete
  7. Sedari awal kami telah ingatkan kepada para karkun supaya membaca keseluruhan posting di bawah label tabligh sebelum nak komen supaya nampak kecerdikan sikit sebelum melontarkan tuduhan atau kritikan .Akibatnya jadilah kritikan itu nampak tak cerdik kerana membuta tuli sahaja.

    Ini berlaku kepada karkun Ibn Hussain bila rupanya setelah sekelian lama kritik tulisan kami baru nak baca link Fatwa Nu tu bila kami lampirkan.Lepas tu dia nak compare pula dengan ulasan penulis pondokhabib.blogspot.

    kenapa anda tak tanya kenapa beliau meninggalkan jemaah tabligh setelah sebelum itu beliau pernah keluar khuruj ke IPB??

    Beliau mengulas sebegitu berdasarkan soalan dan maklumat dari penyoal maka sudah pasti beliau tidak akan melulu menghukum sebelum terlebih dahulu mengetahui sumber asal seperti yang kami lampirkan pada link diatas.Cuba anda fahami ayat dalam buku tersebut yang berbunyi:

    Keputusan para Ulama' ini juga telah difatwakan oleh Ulama' AHLUSSUNNAH WAL JAMAAH terkenal di India pada masa itu, seperti Syeikh Adam, Mufti India Bahagian Selatan dan Syeikh Al-Qothbay, Mufti Malibari India dan lain-lain.

    Apakah ayat ini menunjukkan ia hanya satu kajian??
    Atau anda tak faham bahasa melayu??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Untuk pengetahuan anda Maulana Muhammad Ismail Ad Dehlawi memang sebelum itu beliau adalah pengamal tareqat naqsyabandiah dan khalifah kepada Hadrat Shah Abdul Aziz Ad Dehlawi,Tetapi setelah kembali dari Mekkah,beliau telah menterjemahkan kitab 'AT TAUHID' tulisan muhamad abdul wahab ke bahasa urdu dengan nama 'taqwiyatul iman' Bermula dari situ beliau telah menganut fahaman wahabi

      Nasihat kami banyakkan sumber bacaan supaya tidak stareotape sahaja hujjah tu.

      Delete
    2. Pokok perbincangan dalam blog ini nak membuktikan pertalian antara Jemaah tabligh dengan pengaruh Wahabi.Link ini( http://arraniri.blogspot.com/2012/08/sanad-dari-maulana-ilyas-sampai.html) membuktikan bapa kepada maulana ilyas tidak ada kena mengena dengan topik perbincangan .

      Anda tulis Shah Ismail Shaheed, cucu kepada Hadrat Shah Waliyullah Ad Dehlawi dan anak saudara kepada Shah Abd Aziz Ad Dehlawi.Sangat melucukan...KALAU BAPAK DIA MENGGUNAKAN GELARAN AD DEHLAWI PADA HUJUNG NAMANYA TAK KAN ANAKNYA GUNA NAMA LAIN...biar betul bro....

      Maulana ilyas menggunakan nama kandahlawi pada hujung namanya(sempena nama tempat)tiba-tiba bapaknya(muhammad ismail) guna gelaran ad dehlawi pulak??
      kenapa si anak tak ikut gelaran yang digunakan bapaknya itu??

      Cuba baca link ini http://drhaqkhan.tripod.com/ pada tajuk India Or Now South Asia dan tengok pula link ini:http://islamicbookslibrary.wordpress.com/2011/09/25/taqwiyat-ul-eemaan-by-shaykh-shah-ismail-dehlvi-r-a/

      Delete
    3. Kami meyakini apa yang tertulis dalam buku yang di keluarkan oleh Nahdatul ulama itu.Sebaliknya anda yang ragu-ragu maka anda kena siasat sendiri kebenaran maklumat tersebut.Sebagaimana umat islam sunni yakin dan percaya dengan kitab sahih Bukhari dan Muslim maka tidak perlu kita menyiasat lagi sebaliknya puak syiah tidak percaya maka buang masa kita nak meyakinkan mereka kerana memang sampai mati pun mereka tidak akan percaya.

      memang betul gelaran mufti tidak diujudkan oleh kerajaan India tetapi jawatan itu tetap ada dan mewakili umat umat islam di India contoh grand mufti untuk ASWJ di India ialah di link ini:http://en.wikipedia.org/wiki/Akhtar_Raza

      juga link ini: http://en.wikipedia.org/wiki/Grand_Mufti
      Berdasarkan link ini ulama deobandi tidak mewakili majoriti umat islam india.

      Delete
    4. Tak apalah kalau kami jahil bab nama gelaran yang digunakan dibelakang nama ulama sebab ia tidak menjejaskan akidah dan iman.Berbanding dengan jahil bab akidah asas yang natijahnya buat ibadah berpuluh tahun pun Allah tak terima.Nau'zubillah..

      Sebenarnya maulana ismail shaheed dan ismail dehlawi adalah orang yang sama yang mengarang kitab 'Taqwiyatul iman'.buktinya link http://islamicbookslibrary.wordpress.com/2011/09/25/taqwiyat-ul-eemaan-by-shaykh-shah-ismail-dehlvi-r-a/

      dan ini: http://maktabah.org/blog/?p=648

      fokus pada ayat: "Molvi Ismāil Dehlavi aka Ismāil Shaheed (1193-1246 AH) was the paternal grandson of Hazrat Shah Waliullah Muhaddis Dehlavi (1114-1176 AH). He wrote a book called Taqwiyat-ul-Iman which was based on the ideas of Ibn Abdul Wahhāb Najdī and was the first book to introduce Wahhabism in India."

      Sebaliknya bapak kepada maulana ilyas tidak menggunakan gelaran 'dehlawi'di belakang namanya.Buktinya link ini:http://www.central-mosque.com/biographies/milyas.htm



      Delete
    5. Ada beberapa perkara yang kami nak tambah:

      1. Menunaikan hak jiran bermakna tolong-menolong dalam perkara kebaikan dan taqwa serta menegur jiran jika mereka melakukan kemungkaran dan maksiat walaupun mereka membenci dan memulau anda.

      2. Solat 5 waktu tak semestinya di masjid.Nabi saw dan para sahabat ketika di medan perang solat disitu juga.Mereka tidak sibuk mencari masjid ketika itu.Sekarang ini dah musim pilihanraya maka bilik gerakan dan markaz adalah tempat sesuai untuk solat berjemaah seperti contoh di link ini:
      http://miazarraannur.blogspot.com/2013/02/foto-koleksi-untuk-orang-yang-selalu.html

      3. Pas sejak ditubuhkan tahun 50an dulu telah lama meyakini kemenangan itu adalah anugerah Allah berdasarkan surah ali imran ayat 26.Cuma orang tabligh yang salah tafsir.Mereka tidak memahami maksud doa nabi kat link ini: http://urusanulama-hl.blogspot.com/2013/03/satu-kajian-kritis-kekuatan-dalam-islam.html

      Ini berpunca mereka tidak mengaji ilmu aqidah.Kita lihat bagaimana Nabi saw dan para sahabat melibatkan diri dalam peperangan sehingga terluka,cedera dan terkorban.Kalau mereka meyakini nusrah Allah sebagaimana yang diyakini oleh orang tabligh ,tak perlulah Nabi dan para sahabat ambil risiko nyawa dimedan jihad.Cukuplah mereka bermusafir dari masjid ke masjid (ala Tabligh),buat taklim,bayan,zikir dll.

      Zaman sekarang adalah zaman menzahirkan penentangan terhadap musuh islam yang telah lama merosakkan sistem islam dengan meruntuhkan sistem khilafah.Peringkat belajar hanya pada usia 20-30 kebawah.Selepas daripada itu ialah mempraktikan apa yang telah dipelajari dengan turun padang mezahirkan penentangan terhadap kezaliman yang bermaharajalela.

      Bagaimana orang tabligh mengajak orang ke masjid tapi kezaliman depan mata dibiarkan saja??

      Nabi saw berdoa supaya Allah menguatkan/memenangkan islam dengan Umar ra(makhluk) maka begitu juga PAS berdoa kepada Allah agar membuka hati manusia supaya mengundi PAS dalam PRU13 agar hukum islam dapat dilaksanakan.Dalam masa yang sama Nabi terjun kemedan jihad,ada masa menang dan kalah maka begitulah juga PAS pernah menang dan banyak kali kalah.

      Delete
    6. Ibn Hussain ,

      boleh anda nyatakan tarikh bila kenyataan Dr Yusof qardawi itu di buat?
      Adakah pendapat itu di ucapkan selepas fatwa resmi ulama Al Azhar di link ini:
      http://al-ghari.blogspot.com/2010/06/fatwa-rasmi-al-azhar-university-ibnu.html

      Fatwa rasmi Al-Azhar terbaru berkaitan Wahhabi dan fahaman Ibnu Taimiyah difatwakan sebagai bukan Ahli Sunnah Wal Jamaah dan mereka bukan Salaf sebenar.

      Ibnu Taimiyah dan Wahhabi adalah dianggap sebagai Mujassimah yang menyamakan Allah dengan makhluk dan menjisimkan Allah dengan membawa akidah sesat iaitu Allah duduk atas arash.

      Akidah Islam sebenar adalah Allah ada tanpa tempat tidak memerlukan arah dan makhluk-makhluknya. Fatwa Universiti Al-Azhar juga menyatakan dengan jelas bahawa Wahhabi bukan Islam bahkan memerangi dan memusuhi Islam

      - Fatwa rasmi Al-Azhar Mesir melalui Syeikhul Akbar terbaru Jamiah Al-Azhar.

      Delete
  8. Ibnu Hussain

    Lampiran yang anda quote itu adalah berita sempena sambutan 100 tahun sekolah deobandi yang dihadiri oleh indra gandhi sebagai tetamu kehormat.

    anda tulis:

    "Kenyataan itu dikeluarkan pada 1/12/2011 dan artikel di bawah diterbitkan pada 7/8/2012"

    kami jawab:

    kenyataan apa??
    Maulana manzur numani meninggal dunia pada 5 May 1997.setelah 14 tahun baru dikeluarkan??
    siapa yang keluarkan?
    apa isi kenyataan itu?
    apa yang hendak dibuktikan sebenarnya?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...