Sidang pembaca yang dirahmati Allah
Pada posting kami terdahulu ada di kupas kandungan kitab Malfuzat Muhammad Ilyas Kandahlawi yang di susun oleh Maulana Manzur Noomani seorang ulama Deobandi yang tersohor.Kitab tersebut berisi ucapan-ucapan Maulana Ilyas sepanjang beliau menubuhkan Jemaah tabligh sekitar 80 tahun yang lalu.
Cuma dahulu kami hanya beri link kitab berbahasa inggeris tetapi kali ini telah diterjemah sendiri oleh seorang karkun tabligh.Oleh itu kami berterima kasih kepada beliau atas usaha tersebut agar umat islam khususnya di Malaysia dapat mengenal lebih dekat pemikiran Maulana Ilyas yang menjadi ASAS tertubuhnya Jemaah tabligh.
Sebelum ini kita di gembar gemburkan bahawa jemaah tabligh di tubuhkan berdasarkan ijtihad beliau berdasarkan sirah Nabawi dan para sahabat tetapi di dalam kitab ini mendedahkan sebaliknya.Sesuai dengan tajuk posting kali ini, kami akan memberi ulasan pada setiap bab yang bermula dengan bab 1.
Malfuudzat 1
Beliau berkata, Lazimnya, umat nabi-nabi
terdahulu apabila jauh dari zaman kenabian, ruh dan hakikat amalan serta ibadah
mereka mati lalu berubah menjadi adat dan upacara-upacara saja. Itulah agama
yang tinggal. Untuk menghapuskan kesesatan dan adat itu maka para nabi diutus
menghidupkan kembali ruh ibadah dan hakikat agama yang tulen sehingga akhirnya
diutus baginda Rasulullah saw. Seluruh agama samawi waktu itu berkeadaan
demikian, yang tinggal hanyalah beberapa adat yang disangka syariat. Rasulullah
saw datang menghapuskan adat-adat itu dan mengajar hakikat agama, hokum, dan
akhlak yang sebenarnya.
Umat Muhammad saw kini juga sedang
menderita penyakit yang sama, amal ibadah telah menjadi adat saja. Taklim agama
yang sepatutnya menjadi asbab untuk ishlah diri telah menjadi adat juga. Karena
silsilah nubuwah telah tamat maka kerja nubuwah ditanggungjawabkan kepada para
ulama pewaris nabi. Fardhu atas mereka usaha memperbaiki suasana fasad dan sesat
ini dengan cara membetulkan niat. Karena suatu amalan menjadi adat jika
dilakukan bukan dengan niat karena Allah dan sifat penghambaan. Oleh karena itu
membetulkan niat akan menghidupkan ruh amalan hingga tidak lagi disebut sebagai
adat malah sebagai hakikat dan penghambaan diri kepada Allah.
Maka dalam setiap amalan hendaknya ada
sifat penghambaan dan semangat beribadah kepada-Nya. Oleh karena itu menanamkan
niat yang shahih dalam setiap amalan agar menjadi hakikat menjadi tugas dan
kewajiban para ulama dan ahli-ahli agama.
Ulasan kami : Satu Tuduhan rambang yang tak bertanggungjawab dari seorang manusia yang kononnya prihatin masalah umat.Bagaimana beliau boleh berkata begitu sedangkan umat islam sebelum tahun 1924,hidup dalam pemerintahan khilafah islam ( Uthmaniyah ) yang subur dengan hukum syariat (Hudud). Jemaah tabligh hanya di tubuhkan 2 tahun selepas itu.
Beliau berkata, “Di dalam Al Quran dan
Hadits telah banyak disebut tentang pentingnya Hakikat Agama dan Agama itu
‘YUSRAN (mudah dan ringan). Semakin penting suatu perkara dalam agama maka
semakin mudah. Ruh agama itu Tashhiih Niat dan Ikhlash, merupakan bagian
terpenting dalam agama yang juga sangat mudah dan menjadi maksud suluk dan
thariqat (cara ishlah dalam tashawuf). Bahwa suluk dan thariqat juga sangat
mudah.
Perlu diingat bahwa setiap perkara akan
menjadi mudah apabila dibuat dengan tertib dan caranya. Dengan cara yang SALAH
perkara mudah menjadi sangat susah. Kesalahan manusia ialah tidak menjaga
tertib . Padahal apapun perkara dunia ada tertib dan caranya yang perlu di
ikut. Sekiranya tidak mengikut tertib maka pasti tidak akan berhasil. Membawa
pesawat, kapal laut, kereta api, mobil, hingga memasak roti pun ada tertib dan
kaidahnya sendiri.
Beliau mengatakan, “Tujuan khusus thariqat
(tashawuf) adalah agar tabiat manusia gemar dengan perintah Allah dan membenci
larangan Nya (merasakan kelezatan beribadah dan merasa duka cita jika berbuat
maksiat) Inilah tujuan dari thariqat. Yang lain di dalamnya (dzikir, ibadah,
riyadhah, tafakkur, sughul, mujahadah, dll) adalah asbab agar segera sampai
kepada tujuan. Namun hari ini banyak orang menyangka bahwa asbab itu adalah
tujuan thariqat. Padahal kebanyakannya adalah BID’AH. Karena dengan derajat
semua cara itu adalah asbab pada tabiat bukan tujuan, maka mengikut kehendak
dan keadaan yang berlainan, cara itu harus diperbaiki untuk sampai kepada
tujuan. Yang terpenting adalah perkara di dalam syariat karena syariat itu
WAJIB diamalkan sepanjang zaman.
ULASAN KAMI:
Satu penafsiran yang meyeleweng dan menyesatkan...Nauzubillahi min zalik.
Penafsiran di atas amat bercanggah dengan penafsiran para ulama ASWJ seperti Syeikh Zainuddin Ibn Ali al-Malibari dalam Nadham Hidayah al-Adhkiya' membuat gambaran tersebut seperti berikut :
"Syariat ibarat perahu, tarekat ibarat lautan, dan hakikat ibara mutiara yang berharga. Siapa yang menginginkan mutiara, maka ia mesti menaiki perahu, kemudian menyelam ke dasar lautan, maka dia akan meraih mutiara tersebut. Demikian juga tarekat dah hakikat, wahai saudaraku, tanpa pengamalan terhadap syariat maka hakikat tersebut tidak akan dapat diperoleh".
Syeikh Nawawi al-Bantani dalam menjelaskan bait di atas mengatakan bahawa tidak ada jalan menuju Allah kecuali dengan melaksanakan tiga unsur yang merupakan satu kesatuan yang tidak boleh di pisah-pisahkan satu daripada lainnya.
Pertama : Syariat; iaitu dengan mengerjakan segala perinta dan menjauhi segala larangan Allah dan Rasul-Nya.
Kedua : Tarekat iaitu meneladani segala perilaku Rasulullah SAW dalam berbagai-bagai keadaan.
Ketiga : Hakikat, iaitu buah yang akan dicapai daripada perjalanan syariat dan tarekat
ULASAN KAMI:
Satu penafsiran yang meyeleweng dan menyesatkan...Nauzubillahi min zalik.
Penafsiran di atas amat bercanggah dengan penafsiran para ulama ASWJ seperti Syeikh Zainuddin Ibn Ali al-Malibari dalam Nadham Hidayah al-Adhkiya' membuat gambaran tersebut seperti berikut :
"Syariat ibarat perahu, tarekat ibarat lautan, dan hakikat ibara mutiara yang berharga. Siapa yang menginginkan mutiara, maka ia mesti menaiki perahu, kemudian menyelam ke dasar lautan, maka dia akan meraih mutiara tersebut. Demikian juga tarekat dah hakikat, wahai saudaraku, tanpa pengamalan terhadap syariat maka hakikat tersebut tidak akan dapat diperoleh".
Syeikh Nawawi al-Bantani dalam menjelaskan bait di atas mengatakan bahawa tidak ada jalan menuju Allah kecuali dengan melaksanakan tiga unsur yang merupakan satu kesatuan yang tidak boleh di pisah-pisahkan satu daripada lainnya.
Pertama : Syariat; iaitu dengan mengerjakan segala perinta dan menjauhi segala larangan Allah dan Rasul-Nya.
Kedua : Tarekat iaitu meneladani segala perilaku Rasulullah SAW dalam berbagai-bagai keadaan.
Ketiga : Hakikat, iaitu buah yang akan dicapai daripada perjalanan syariat dan tarekat
Beliau berkata, “Derajat WAJIB adalah lebih
tinggi daripada SUNNAH. Perlu difahami bahwa sunnah itu untuk menyempurnakan
hal wajib yang ada kekurangan. Sunnah adalah penghias dan wajib adalah tujuan.
Banyak orang salah faham. Mereka melalaikan yang wajib dan sibuk dengan amalan
sunnah. Tuan-tuan telah mengetahui bahwa dakwah ilal khair, amar makruf dan
nahi mungkar adalah FARDHU dan kewajiban agama. Berapa banyak orang yang
melakukannya? Sedangkan dzikir-dzikir sunnah dan banyak lagi amalan agama yang
derajatnya sunnah, sangat banyak orang yang mengerjakannya.”
Beliau berkata, “Ada ahli agama dan ulama
yang salah memahami ISTIGHNA (tidak berhajat kepada yang lain selain keredhaan
Allah). Mereka menyangka bahwa maksud istighna adalah tidak bertemu dan bergaul
dengan orang-orang kaya dan hartawan. Padahal maksud istighna adalah kita pergi
jumpai mereka dengan perasaan tidak berhajat kepada harta dan pangkat tapi
semata-mata untuk ishlah diri mereka. Bertemu dengan maksud agama dan
menyampaikan perkara agama, tidak menyalahi maksud istighna bahkan ini sangat
penting. Yang perlu dijaga sewaktu kita bertemu dengan mereka adalah hati kita
jangan terkesan serta tidak berhajat kepada dunia dan pangkat mereka.
Beliau berkata, “Apabila seorang hamba
ingin berbuat kebaikan, maka syaitan akan menghalanginya dengan berbagai cara
dan menyempitkan jalannya serta menimbulkan rintangan. Jika cara ini tidak
berhasil maka syaitan akan menggunakan cara merusak niat dan keikhlasan dengan
menyuntikan racun Riya’ dan sum’ah dan mencabangkan niatnya agar timbul niat
lain. Syaitan
selalu berhasil dengan muslihat ini.
Maka ahli agama hendaklah berhati-hati atas
tipu daya ini dan senantiasa memeriksa niat kita. Niat hanya karena Allah
jangan dicampur dengan niat lain yang menyebabkan amal tersebut tidak diterima.
Beliau berkata, “Terdapat kelemahan dan
kelainan di kebanyakan madrasah. Walaupun santrinya diajar dengan ilmu
pengetahuan tetapi tidak ditekankan maksud asal belajar (khidmat kepada agama
dan dakwah ila Allah). Akibat dari kelalaian ini setelah tamat belajar ,
matlamat mereka ialah mencari kedunian atau menjadi pekerja atau mengambil
ujian di pengajian umum untuk memburu duit. Maka seluruh masa, belanja, usaha,
dan tenaga yang telah dicurahkan untuk belajar ilmu agama tidak berhasil.
Bahkan tidak sedikit yang akhirnya bekerja dengan orang-orang yang memusuhi
agama.
Oleh karena itu kita harus fikir untuk membimbing mereka supaya
bersedia untuk berkhidmat kepada agama dan mengamalkan perintah agama dan
menunaikan hak-hak ilmu agama setelah tamat belajar. Suatu kerugian jika kita menanam benih kemudian tidak bisa mengambil
hasilnya. Jika kita sanggup dalam menanam tetapi hasilnya diambil oleh musuh
Islam maka ini adalah kerugian yang lebih besar lagi.
Selanjutnya beliau berkata, “Kita tidak
sadar mengenai kerugian dan keburukan terhadap agama akibat para santri lulusan
madrasah ikut ujian universitas pemerintah (India-penyalin). Ujian dibuat untuk
menjabat pekerjaan di sekolah-sekolah Inggris. Jadi seolah-olah membantu
pemerintah kafir menggunakan santri lulusan Diniyyah untuk kepentingan matlamatnya.
Fikirkanlah, apakah yang lebih dzalim apabila ilmu agama yang
telah diperoleh lalu disalahgunakan untuk membantu pengajaran orang kafir. Melalui ujian ini, mereka menghubungkan ilmu agama dengan pemerintah kafir
bukan dengan Allah dan Rasul-Nya. Perkara ini adalah sangat bahaya.
Beliau berkata, “Maksud ilmu yang pertama
dan utama ialah agar seseorang itu ishlah kekurangan dan kelemahan dirinya,
memahami apakah kewajibannya, dan berusaha memperbaiki kehidupannya. Apabila ilmu
digunakan untuk menyalahkan orang lain dan mencari aib orang, maka ilmu
tersebut akan menjadi sebab takabbur dan kesombongan ilmu akan membinasakan
pemilik ilmu itu. Pepatah urdu mengatakan, “Buat kerja
sendiri, jangan cari kerja orang lain.”
Beliau ditanya, “Mengapa orang Islam tidak
diberi kuasa dan pemerintahan?” Beliau berkata, “Apabila Ahkam Allah (perintah
dan larangan Allah) tidak dapat diamalkan oleh mereka sendiri, kenapa urusan
dunia ini perlu diberi kepada mereka? Tujuan Allah memberi kuasa pemerintahan
kepada orang Islam ialah supaya mereka menegakan perintah-Nya di bumi.
Sekiranya anda diserahkan pemerintahan sekarang, adakah anda dapat menunaikan
kehendak Allah itu?”
Beliau berkata, “Orang yang dianggap
pembantu pemerintah pada hakikatnya bukanlah pembantu. Sebenarnya mereka cuma membantu
untuk memenuhi hajat keperluannya sendiri. Karena hajat mereka dicapai dari
pemerintah maka mereka menjadi pembantu pemerintah. Tetapi jika esok hajat
mereka dicapai dari musuh pemerintah maka mereka akan jadi pembantu kepada
musuh pemerintah.
Oleh karena itu hakikatnya mereka yang
berhajat itu tidak akan membantu walaupun ayahnya, jika tidak tercapai
hajatnya. Cara ishlah mereka ini bukanlah dengan mencaci dan menentang
pemerintah. Penyakit mereka yang sebenarnya adalah mementingkan
diri sendiri. Selagi penyakit ini ada pada diri mereka walaupun
mereka berhenti membantu pemerintah mereka akan menumpu kepada pihak lain yang
bisa memenuhi hajatnya.
Usaha yang sepatutnya dibuat adalah menggantikan
sifat mementingkan diri sendiri kepada sifat mementingkan hak Allah dan
perintahNya. Tiada cara lain untuk menyembuhkan penyakit
mereka.
Suatu yang lumrah bahwa setiap orang akan
gembira apabila ia dapat apa yang ia hajatkan. Misal, seorang yang ingin
kekayaan, makanan enak, pakaian mahal, maka tanpa mendapat benda-benda ini ia
tidak merasa tenang. Sebaliknya, ada orang yang suka duduk di atas tikar,
baring atas lantai, makanan dan pakaian sederhana, mereka merasa tenang dengan
keadaan begitu. Maka bagi mereka yang suka kehidupan sederhana yang sesuai cara
hidup Rasulullah saw akan merasa nikmat dan tentram jiwanya. Perkara ini adalah
karunia Allah yang sangat besar, yang murah dan mudah diikuti oleh orang kaya
ataupun miskin. Seorang yang suka hidup mewah dan mahal yang termampu oleh
hartawan saja, maka ia tidak akan merasakan ketenangan hidup sepanjang
hayatnya.”
Kita telah diperintahkan jangan menahan
(bakhil) harta yang dikariniakan Allah kepada kita di dunia ini. Harus
dibelanjakan dengan syarat pembelanjaan itu sesuai dengan tempatnya sebagaimana
yang diperintah dan ditetapkan Allah.
Suatu hari hujan lebat menyebabkan lauk
daging terlambat sampai ke rumah Maulana Ilyas rah. Di antara tetamu yang hadir
ada seorang buzruq (juga kerabat Maulana). Maulana tahu tamunya suka daging.
Saya yang lemah ini merasa heran melihat Maulana gelisah karena kelewatan lauk
itu. Tidak lama kemudian beliau berkata, Rasulullah SAW bersabda ;
“Barang siapa beriman kepada Allah dan Hari
Akhirat hendaklah ia memuliakan (ikram) tetamunya.”
Dan diantara perkara memuliakan tetamunya
ialah, jika tidak menyusahkan kita, menjamunya dengan sesuatu yang ia paling
sukai.” Kemudian dengan semangat Maulana berkata, ”Sangat penting kita
menunaikan hak tetamu yang datang karena Allah dan RasulNya dan tetamu yang ada
hubungan dengan kerja agama karena Allah maka haknya lebih besar.”
Beliau berkata,”Jannah adalah balasan bagi
hak-hak; yaitu hak kita (kesenangan kita) yang dikurbankan karena Allah SWT dan
menanggung kesusahan demi menunaikan hak-hak orang lain (termasuk juga hak-hak
Allah). Maka balasan semua itu ialah syurga. Rasulullah SAW bersabda,
“Kasihilah oleh kamu yang di bumi, nescaya
kamu akan dikasihi Yang di langit (yaitu Allah).”
Di dalam hadith ada 2 buah kisah yang
masyhur mengenai 2 orang wanita berkenaan dengan perkara ini. Pertama kisah
seorang wanita lacur, dengan rasa belas mengambil air dari suatu telaga dan
memberi minum seekor anjing yang kehausan maka menjadi asbab Allah
SWT.memasukannya ke dalam Syurga. Kedua kisah seorang wanita solih yang
menzalimi seekor kucing hingga mati kelaparan. Maka asbab perbuatannya ia
dimasukkan ke dalam Neraka Jahannam.”
Beliau berkata, ”Sebelum hijrah, di Mekkah
dakwah Rasulullah saw ialah buat gasyt berjumpa manusia. Selepas hijrah ke
Madinah, Baginda tidak lagi membuat cara seperti di Mekkah. Malah kebanyakan
masa Baginda di Masjid Nabawi, apabila Baginda telah dapat sediakan jemaah
untuk berdakwah dan dihantar keluar dari Madinah. Kemudian di Masjid Nabawi
(sebagai markaz) Baginda menentukan sasaran dakwah serta memberi tugas
berdakwah kepada mereka yang bersedia.
Demikian juga di zaman Umar ra, beliau
hanya tinggal di Masjid Nabawi (markas) dan menghantar jemaah yang telah
bersedia ke Iran, Roma dan tempat-tempat lain demi meninggikan Kalimah Allah
dan Jihad Fi Sabilillah dalam jumlah ribuan orang. Pada masa itu sangat penting
Umar ra berada di Masjid Nabawi untuk mengetahui dan mengawal Dakwah ilallah
dan Jihad Fi Sabilillah.”
ULASAN KAMI:
Kesilapan Maulana Ilyas ialah menyamakan gerakan dakwah jemaah tabligh dengan pasukan tentera di zaman Khalifah Umar al Khattab ra. Sangat jauh perbezaan tersebut.Sahabat Nabi itu memerangi golongan kuffar harbi (musuh islam) sedang jemaah tabligh hanya tertumpu kepada orang islam sahaja.Bukan dasar utama jemaah tabligh mendakwah kepada orang kafir.Ini di buktikan dalam banyak tulisan dalam blog-blog karkun tabligh.
ULASAN KAMI:
Kesilapan Maulana Ilyas ialah menyamakan gerakan dakwah jemaah tabligh dengan pasukan tentera di zaman Khalifah Umar al Khattab ra. Sangat jauh perbezaan tersebut.Sahabat Nabi itu memerangi golongan kuffar harbi (musuh islam) sedang jemaah tabligh hanya tertumpu kepada orang islam sahaja.Bukan dasar utama jemaah tabligh mendakwah kepada orang kafir.Ini di buktikan dalam banyak tulisan dalam blog-blog karkun tabligh.
Beliau berkata,”Diriwayatkan didalam hadith
bahwa Rasullullah SAW mengajar Abu Bakar ra bacaan yang perlu di ucap diakhir
shalat;
“Ya Allah, daku telah mendzalimi diriku
dengan zalim yang banyak dan tidak ada yang boleh mengampunkan dosa melainkan
Engkau. Maka ampunilah daku dengan maghfirah Mu dan kasihanilah daku.
Sesungguhnya Engkau Maha Pengampun, Maha Penyayang.
Kita perlu fikir bahwa Rasullullah SAW
telah mengajar doa ini kepada Abu Bakar ra, seorang termulia dan sempurna di
kalangan umat ini. Shalat beliau hamper sederajat dengan Rasul SAW sehingga
Baginda ra telah melantiknya menjadi imam. Sungguhpun demikian Baginda telah
mengajarnya doa pada akhir solat, agar mengakui kelemahan dan kekurangan
dirinya di hadapan Allah bahwa beliau belum dapat menyempurnakan hak ibadah
seperti yang dikehendaki oleh Allah. Tersirat dengan doa itu, memohon
Rahim Allah agar dikasihi, diberi karunia dan diampunkan. Maka dimana pula
kedudukan kita?”
Beliau berkata, “Manusia hidup di atas bumi
untuk masa yang sangat pendek dan hidup di bawah bumi untuk masa yang sangat
panjang. Atau dapat difahami hidup di dunia sementara dan hidup selepas mati
selama-lamanya; di dalam kubur hingga tiupan sangkakala pertama tidak diketahui
berapa lama; selepas tiupan pertama sangkakala hingga tipuan kedua beribu-ribu
tahun lamanya; kemudian hidup di padang masyar beribu-ribu tahun lamanya,
kemudian kita menerima keputusan.
Mengapa manusia masih lalai kepada tempat
yang akan dituju yang masanya beribu-ribu kali ganda panjang dari masa di
dunia? Hidup beberapa hari di dunia sebenarnya untuk persiapan hidup di tempat-tempat
seterusnya tetapi hanya dihabiskan mengejar dunia.”
Beliau berkata, “Hakikat dzikir yang
sebenarnya ialah mengetahui kehendak, perintah, dan larangan Allah, pada setiap
masa, tempat, dan keadaan. Saya menekankan dzikir seperti ini kepada
rekan-rekan saya.”
Beliau berkata, “Manusia lebih mulia dan
tinggi dari makhluk lain disebabkan oleh lidahnya. Jika lidahnya digunakan
untuk berkata yang baik maka ia akan mencapai kemuliaan dan ketinggian itu.
Jika ia berkata yang buruk dan menyakiti orang lain maka derajatnya akan lebih
rendah dari pada anjing dan babi, sebagaimana sabda Rasulullah saw, “Dan
perkataan manusia akan menyebabkan manusia itu dilemparkan ke dalam neraka
dalam keadaan merangkak dan terseret di atasnya.” Ya Allah jagalah kami.
Assalamualaikum. 14,15 dan 16 februari 2014 ni ada jur di masjid seri petaling.. Ulama daripada India pun turun sekali.. jemput tuan datang, ada apa yang x puas hati boleh muzakarah terus dengan mereka daripada buat tulisan, mengelirukan pemikiran orang awam..usaha ajak manusia kepada Allah tuan nak hentam..saya sendiri orang Hulu Langat, surau2, masjid2 di sana solat jemaah penuh mana?? tuan gunakan nama blog "ketua urusan ulama Hulu Langat", jadi seeloknya gunakanlah pendekatan muzakarah seperti yang dilakukan oleh majoriti Ulama.. bukan pendekatan blog seperti yang majoriti digunakan oleh orang awam..
ReplyDelete