Thursday 14 November 2013

Kisah mimpi bertemu Rasulullah s.a.w: Siri 2

Kemuliaan Imam Asy-Syafie dan Imam Ahmad bin Hanbal

Abu Bakar Ahmad ibnu Muhammad Ar Rahli, Qadhi di kota Damsyik berkata: “Aku memasuki kota Iraq lalu aku menulis kitab-kitab yang dikarang oleh penduduk-penduduk Hijaz.Oleh kerana terdapat banyak perselisihan pendapat maka aku tidak dapat menentukan yang manakah akan aku ambil untuk ditulis.

Menjelang tengah malam aku bangun mengambil wuduk dan bersolat dua rakaat serta berdoa:

“Ya Allah,tunjukkan kepadaku dengan apa yang Engkau suka.”

Setelah selesai berdoa,aku tidur di perbaringanku.Ketika tidur aku melihat Nabi s.a.w masuk melalui pintu Bani Syaibah (Masjidil Haram) dan menyandarkan belakang Baginda pada Kaabah.Aku juga melihat Asy Syafie dan Ahmad bin Hanbal berada di kanan Rasulullah s.a.w dan Baginda Melampar senyuman kepada mereka berdua manakala Bishrul Murisi(nama orang) berada di sudut yang lain.”
Aku berkata: “Ya Rasulullah,perselisihan yang banyak antara mereka (imam Syafie/imam Ahmad dengan Bishrul Murisi) menyebabkan aku tidak tahu untuk mengambil yang mana satu!”

Lalu Rasulullah s.a.w mengisyaratkan kepada Imam Asy Syafie dan Ahmad dengan berkata:

وَٱلنُّبُوَّةَوَٱلْحُكْمَٱلْكِتَٰبَ ءَاتَيْنَٰهُمُٱلَّذِينَ أُو۟لَٰٓئِكَ
Mereka itulah orang-orang yang telah Kami berikan kepadanya Kitab Suci, dan Hikmah (ilmu pengetahuan), serta pangkat kenabian. 
(Surah al an-a’nm-89)

Kemudian Baginda s.a.w mengisyaratkan pula kepada Bishrul Murisi dan berkata:


maksudnya:
Oleh itu, jika orang-orang (kafir) itu mengingkarinya, maka sesungguhnya Kami akan menyerahkannya kepada kaum (lain) yang tidak akan mengingkarinya. 
[90]
Mereka (Nabi-nabi) itulah, orang-orang yang telah diberi petunjuk oleh Allah,


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...