Monday 25 November 2013

MENJAWAB FITNAH KARKUN FUAD AKMAL

SIDANG PEMBACA YANG DIRAHMATI ALLAH


Pada posting kali ini kami cenderung untuk menjawab isu yang dibangkitkan oleh fuad akmal dalam blog beliau antaranya isu Fatwa kufur ke atas Barelwi.Beliau telah melampirkan dokumen fatwa tersebut dalam bahasa Urdu yang sebenarnya menunjukkan  tidak cerdiknya cara beliau berfikir.Beliau hendak kita percaya kesesatan barelwi hanya fatwa dari deobandi sahaja.Kaedah ini sama sebagaimana UMNO yang hendak mengharamkan PAS dengan menggunakan Majlis Fatwa Kebangsaan agar melarang kalimah islam digunakan  dalam parti politik.Sedangkan majlis Fatwa di peringkat negeri tidak pernah pun sejak dahulu membangkitkan isu tersebut.Ini kerana mereka tidak bermusuh dengan PAS .Sebaliknya Deobandi sangat memusuhi dan berdendam dengan Barelwi disebabkan Fatwa Haramain tersebut.

Bahkan  deobandi sangat  terkejut bila fatwa kafir keatas 4 ulama awal mereka oleh 33 ulama Haramain melalui hasil usaha Imam Ahmad Raza Khan melalui kitab Husam Haramain.Bahkan lebih 200 orang ulama seluruh India menandatangani buku Fatwa tersebut.Sebagai tindakbalas dari itu salah seorang ulama deobandi iaitu maulana Khalil Ahmad Saharanpuri telah menulis satu kitab yang dinama sebagai Al Muhannad ala Mufannad dengan melampirkan 25 soalan yang dijawab oleh beliau sendiri.
Kebanyakan pengikut Tabligh khususnya di Malaysia oleh kerana telah di brainwash oleh eldest-eldest mereka ‘berkat’ keluar 40 hari dan 4 bulan ke India,Pakistan dan Bangladesh menerima bulat-bulat jawapan yang ditulis dalam buku tersebut tanpa menyemak dan membuat kajian mendalam.Mereka tidak tahu bahawa terdapat beberapa penipuan sebagaimana yang telah didedahkan oleh banyak forum di luar Negara yang membangkitkan isu tersebut contoh seperti disini:
 Dalam forum itu dinyatakan bahwa ulama deobandi telah menipu umat islam khususnya di India bahawa mereka adalah ASWJ sedang hakikatnya mereka adalah pengikut Wahabi dan ahlul bid’ah.Salah seorang karkun yang memberi komentor  telah melampirkan satu link : http://www.deoband.org/2010/02/fiqh/miscellaneous/mawlid-deoband-and-hanafi-fiqh/
 yang kununnya cuba membuktikan bahwa ulama deobandi mengiktiraf maulid nabi Tetapi malangnya itu bukan website resmi deobandi sebaliknya dalam FATWA RESMI Deobandi bahawa mereka tidak pernah sekalipun merayakan maulid nabi sejak 150 tahun yang lalu.Ini kerana mereka patuh kepada fatwa di sini: http://darulifta-deoband.org/showuserview.do?function=answerView&all=en&id=4786
Dan satu lagi website resmi deobandi telah menukilkan ucapan@perkataan ulama al kabir mereka seperti Anwar Kashmiri,mufti Ibrahim Desai dan lain-lain yang menghukum syirik dan sesat kepada pelopor maulid nabi .Linknya disini: http://www.central-mosque.com/fiqh/dmawlid1.htm

Telah menjawab isu kitab al Muhannad tersebut.Tetapi seperti biasa pengikut tabligh seperti pesakit yang telah dibius urat sarafnya hanya tunduk dan patuh kepada sumber dari ulama mereka sahaja walaupun kita bentangkan bukti jelas penipuan mereka.

Karkun Fuad akmal dan Abu Zakaria dalam membela penipuan ulama Deobandi telah terlupa beberapa perkara penting antaranya:

1-      Kitab al Muhannad sebenarnya tidak ditulis dan dibentangkan di hadapan ulama Haramain sebaliknya beliau (Maulana Khalil Sarahanpuri) hanya menyenaraikan puluhan nama ulama berkenaan tanpa melampirkan ulasan dan pengesahan (cop resmi) dari ulama tersebut sebagaimana yang terdapat dalam kitab Husam Haramain.Buktinya kita boleh lihat video ini: http://www.youtube.com/watch?v=eSZYcxSqtp4
2-      Oleh kerana kitab al Muhannad gagal meyakinkan umat islam maka pada tahun 1953 Maulana Manzur Noomani menerbitkan pula kitab ‘Faisla Kun Munazara’ bagi menjawab isu yang sama.Walhal sekiranya dakwaan orang tabligh bahawa kitab Al muhannad itu adalah fatwa ulama Haramain yang menarik balik fatwa dalam Husam haramain kenapa perlu di tulis kitab Faisla Kun Munazara lagi??
3-      Kenapa Maulana Manzur Nomani menulis buku tersebut?
Sebabnya ialah pada tahun 1933 telah berlaku satu perdebatan di Lahore membincangkan isu fatwa kafir tersebut maka beliau telah menyediakan jawapannya terlebih awal tetapi oleh kerana perdebatan tersebut terpaksa dibatalkan kerana campurtangan pihak polis ketika itu maka pada tahun 1953 tulisan itu diterbitkan dalam bentuk buku.
4-      Walaupun begitu buku tersebut telah mendapat kritikan yang hebat oleh para ulama India ketika itu antaranya Mufti Ajmal Sambhali Rh (1900M-1963M) dalam bukunya “Rad Shahab e Sāqib bar Wahabi Khāib” telah menyangkal semua hujjah dalam buku tersebut. Kemudian pada tahun 1988 , Mufti Sharif al Haq Amjadi Rh ( 1921-2000 ) menulis buku “Sunni Deobandi Ikhtilaf Ka Munsifāna Jaiza” ( Analisis saksama Pertikaian Sunni - Deobandi ). Buku ini ditulis untuk menyerlahkan pembohongan dan kejahatan Manzur Nomani yang hadir dalam bukunya Faisla Kun Munāzra . Mufti Sharif al Haq menafikan setiap penipuan Manzur Nomani itu . Buku yang mengandungi 151 muka surat dan telah diterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris . Linknya disini: http://www.falaah.co.uk/books/info-about-books/207-sunni-deobandi-ikhtilaf-ka-munsifana-jaiza
5-      Tindakan Fuad Akmal dan Abu Zakaria yang melampirkan link kitab hanya dalam bahasa arab dan urdu jelas menunjukkan mereka takut kebenaran terserlah.Sedangkan mereka tahu dikalangan orang tabligh sendiri tak faham langsung bahasa urdu tetapi kenapa mereka masih berbuat begitu??


Bersambung……

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...