Thursday 21 June 2012

jemaah islam :antara tulen dan palsu


MENGENAL HARAKAH ISLAM

Assalamualaikum wbt.

Dalam menghadapi anjakan paradigma di seluruh dunia ini, penekanan terhadap agama amat dititikberatkan. Justeru, wujudlah gerakan-gerakan yang mengatakan dirinya sebagai gerakan Islam yang mantap dan menegakkan kalimah agung LAILAHAILLALLAH. Bagi mereka yang dahagakan nikmat ibadah dan keagamaan Islam, secara membuta tuli, mereka menyertai mana-mana gerakan yang menggelarkan diri mereka sebagai gerakan islam yang mantap, menjalankan kerja-kerja dakwah dan sebagainya. Awas!!! Jika anda tersalah memilih gerakan islam, anda mungkin dikategorikan sebagai sekular. Dan jika anda menyertai sesetengah tarikat yang melampau, anda mungkin akan dikategori sebagai sesat.
Bercakap mengenai gerakan Islam, mari kita sama-sama mengkaji gerakan-gerakan Islam di seluruh dunia khususnya juga yang ada di Malaysia.

1) IKHWANUL MUSLIMIN.

-ditubuhkan pada era Assyahid Hassan Al-Banna dan kemudiannya berkesinambungan pada era Assyahid Syed Qutb. Kewujudannya menimbulkan rasa tidak puas hati dalam hati kerajaan Mesir khususnya dalam hati presidennya Jamal Abdul Nasser. Ikhwanul Muslimin menerajui penubuhan gerakan-gerakan Islam yang menegakkan Harakatul Islamiyyah dan konsep Islam yang syumul. Hasil motivasi dan inspirasi dari pihak ikhwan, maka wujudlah Hizbul Muslimin di Malaysia yang kini lebih dikenali sebagai PAS. Tekanan dan kezaliman yang diterima oleh pihak Ikhwan amat memilukan untuk kita renungi bersama. Ada daripada mereka yang dikurung bersama anjing, dibogel dan dipermainkan kemaluannya di penjara, dibelasah dan sebagainya. 

Antara nama yang masyhur dizalimi oleh puak sialan Jamal Abdul Nasser ini ialah as-syahid Syeikh Omar, seorang ulama buta yang sememangnya tidak menimbulkan ancaman ganas kepada mana-mana pihak. Sayangnya, beliau dituduh melakukan serangan ganas. Moga Allah mencucuri jasad dan rohnya. Ikhwan terus menerima ancaman dan tekanan. Seiringan dengan itu, ikhwan terus mendapat nama diseluruh dunia. Pengaruh ikhwan kian menular ke seluruh dunia sehingga tertubuhnya Hamas, HM(PAS) dan sebagainya.

Sehingga kini, ikhwan walaupun diiktiraf sebagai parti politik di Mesir, tatapi masih tidak dapat menjalankan sebarang kempen secara terbuka, ceramah-ceramah apatah lagi, dan dihalang oleh askar-askar bersenjata daripada pergi mengundi. Atas dasar haraki dan siasi berlandaskan islam, ahli-ahli Ikhwan sanggup meredah kawat berduri dan bersenjata, memanjat tembok tinggi dan masuk ke pusat mengundi melalui tingkap atas dewan. Bayangkan, bagaimana istiqamahnya ahli-ahli mereka walaupun mereka membawa bersama bayi-bayi mereka dan anak-anak kecil. Fenomena dan senario ini dapat anda lihat melalui internet dan surat khabar HARAKAH sahaja pada setiap kali musim pilihanraya di Mesir.

2) HAMAS

- sebuah gerakan islam yang ditubuhkan di Palestin hasil perjuangan As-syahid Syeikh Ahmad Yassin. Ahmad Yassin mula melibatkan diri dalam siasah Islamiyyah sejak zaman mudanya di universiti. Beliau yang belajar daripada Ikhwan dan Hizbullah sekembalinya beliau ke Palestin terus menubuhkan kumpulan Hamas sebagai satu kumpulan yang bergerak secara radikal memandangkan HAMAS pada masa itu tidak diterima sebagai parti politik. Namun, usaha demi usaha, HAMAS yang memikul tanggungjawab sebagai gerakan Islam yang syumul di Palestin akhirnya dinobat sebagai parti siasah Islamiyyah disana. Buat julung kalinya Hamas bertanding dalam pilihanraya dan berjaya memenangi majoriti kerusi parlimen di Palestin sekaligus menobatkan HAMAS sebagai parti pemerintah. Sayangnya, FATAH yang lebih dikenali sebagai gerakan munafik telah bersekongkol dengan yahudi menjatuhkan HAMAS melalui serangan bersenjata. Ribuan rakyat menjadi mangsa kekejaman FATAH dan YAHUDI. Akhirnya HAMAS terpaksa berundur ke Gaza dek kerana bekalan senjata yang kurang dan ditakuti rakyat jelata menjadi mangsa. Sehingga kini, HAMAS masih bertahan di Gaza dan menjadi kubu kuat HAMAS disitu.

4) QOQAZ

- gerakan Mujahideen Islam di Chechen yang pada awalnya memegang mandat mentadbir Chechen. Akibat keganasan pihak Russia yang mahu menjajah negara itu, muslim di Chechen dibunuh dan dizalimi. Akhirnya, para pejuang QOQAZ mengambil tindakan perang bermati-matian menentang komunis Rusia. Assyahid Panglima Khattab yang pernah berjuang bersama mujahideen di Afghan telah diberi mandat untuk memimpin gerakan gerilla QOQAZ di Chechen. Bermula dengan asas-asas tarbiyyah yang mantap, akhirnya pejuang QOQAZ dilatih memikul senjata. Bom-bom peledak diajar cara penggunaannya. Jet-jet dan kereta kebal yang jumlahnya beribu-ribu dimusnahkan dengan bantuan ALLAH hanya dengan sebutir peluru dan sebutir bom berpandu dari pelancar roket yang berganda kecil saiznya berbanding jet dan kereta kebal. Panglima khattab yang telah berjaya dalam puluhan serangannya telah menimbulkan ancaman dan kegerunan dalam diri tentera Rusia. Setelah bertahun lamanya, panglima Khattab yang tidak dapat dibunuh melalui serangan-serangan bersenjata akhirnya ditemui mati akibat diracun oleh pembelot. Pembelot itu dipercayai dirasuah atau diugut oleh tentera kuffar yang akhirnya diupah oleh Rusia untuk meletakkan racun dalam makanan Khattab. Khattab akhirnya terkulai syahid selepas memakan makanan yang telah diracun itu. Jutaan tangisan mengiringi pemergian jasad Khattab. Tentera-tentera QOQAZ terus bertahan demi mempertahankan maruah agama dan membela kematian Khattab yang meninggalkan anak kecil yang masih bayi dan isterinya. QOQAZ walaupun kurang dikenali umum, tetapi gerakan ini tetap mempunyai ramai penyokong dan ahlinya dari segenap lapisan masyarakat. QOQAZ adalah kumpulan mujahidin yang berasal dari Chechnya. Situasinya dan statusnya sama dengan kumpulan mujahidin Indonesia(Jamaah Islamiyyah) dan kumpulan mujahidin Malaysia(KMM). QOQAZ kini mula bertapak di negara-negara asia termasuk Malaysia demi memperbetulkan situasi dan merawat penyakit gerakan Islam di Malaysia dan memikul tanggungjawab mengkader dan melahirkan golongan mujahid muda dan baru bersama-sama dengan JI dan KMM. Qoqaz bertapak di Malaysia memandangkan KMM masih baru dan lemah di Malaysia serta ramai dari anggota KMM yang masih dalam tahanan kerajaan dan ratusan lagi yang telah bebas mengalami trauma dan masih belum pulih daripada penyeksaan jiwa dan fizikal oleh pihak kerajaan munafik BN.

5) TABLIGH

- diasaskan oleh Maulana ilyas yang bertindak sebagai Amir gerakan ini di India. Penubuhannya adalah untuk menentang penjajah British di India yang telah menzalimi umat Islam disana. Jihad demi jihad dilancarkan, akhirnya Tabligh menjadi gerakan Islam ulung di India yang menakutkan British. Sayangnya, Maulana Ilyas kembali ke rahmatullah. Timbalannya menjadi penggantinya. British mengambil kesempatan ini bagi menggugat iman pengganti Maulana Ilyas itu. Kekayaan demi kekayaan dan kemewahan demi kemewahan diberikan kepada pemimpin Tabligh di India pada ketika itu. Akhirnya Tabligh terpaksa tunduk dan akur kepada permintaan British yang berjaya memujuk pemimpin agung Tabligh itu supaya memadam segala konsep jihad perang dan siasah dalam gerakannya. Iman dan amal sahaja yang diberi penekanan. Maka, jatuhlah India pada ketika itu kepada pemimpin Hindu. Masjid-masjid dibenarkan untuk dibina tetapi Tabligh dilarang sama sekali melibatkan diri dalam kenegaraan dan pemerintahan. Konsep tanzim dan siasah terpaksa dilupakan oleh Tabligh sedangkan hukum bagi mereka yang mengasingkan siasah dari Islam adalah sama dengan hukuman orang-orang sekular yang dijanjikan pengasingan dari syurga ALLAH. Tabligh juga akhirnya selaras dengan misi Yahudi yang mencipta kumpulan-kumpulan Tarikat yang hanya mementingkan iman, amal dan zikir. Sunnah diberi penekanan seolah-olah wajib manakala yang wajib dan al-quran terabai. Hadis-hadis yang tidak pasti tarafnya diambil secara menonong tanpa disebutkan siapa yang meriwayatnya dan dari mana ia datang. Debat antara Tabligh dan PAS diadakan di Kg jawa, Klang pada sekitar tahun 80-an telah berjaya membuktikan bahawa gerakan Tabligh tidak selaras dengan mana-mana konsep perjuangan Islam. Sebab itu, Hamas dan Ikhwan tidak pernah mengiktiraf Tabligh sebagai satu gerakan Islam. Sebaliknya, tabligh adalah selaras dengan konsep perjuangan sekular yang mengasingkan Islam daripada politik dan kenegaraan. Tabligh tidak pernah mendesak mana-mana kerajaan dimana-mana negara untuk memperjuangkan hukum Islam atau undang-undang Islam. Tabligh merupakan satu-satunya gerakan Islam yang tidak pernah diancam malahan ia merupakan satu-satunya gerakan Islam yang diterima diseluruh dunia oleh pemimpin-pemimpin kuffar dan yahudi. Sebab itu, yahudi di palestin membenarkan Tabligh membina bangunan mewah 2 tingkat untuk aktiviti TABLIGH sedangkan ALLAH telah memberi amaran bahawa yahudi dan Nasara itu tidak akan setuju dengan mana-mana pihak yang membawa Islam yang syumul berdasarkan ayat 120 surah al-baqarah. Justeru, adakah Tabligh gerakan Islam yang disebut-sebut dalam ayat-ayat ALLAH dan hadis-hadis nabi?

6) HIZBUL MUSLIMIN

- ditubuhkan pada zaman penjajahan British dan jepun sebelum kemerdekaan Malaya. Ditubuhkan oleh beberapa anak muda yang belajar diluar negara seperti Mesir, UK, dan sebagainya. Antara tokohnya ialah Dr Burhanuddin al-Helmy, Dr zulkifli Muhammad, Samad Gol dan lain-lain lagi. Mereka inilah yang sebenarnya berpenat lelah mengusahakan kemerdekaan Malaya ketika itu. Hizbul Muslimin kemudiannya diharamkan oleh British hasil kerjasama UMNO. Hal ini adalah kerana Hizbul Muslimin mendapat pengaruh yang hebat dari semua pihak orang Melayu hingga menggugat kepercayaan orang-orang Melayu kepada UMNO. Bagi British pula, mereka dapat menghidu anasir-anasir Ikhwan dan mereka melihat HM sebagai satu gerakan Islam yang bakal menumbangkan ajaran yang dibawa mereka. Sehingga 1951, Hizbul Muslimin bertukar-tukar namanya kepada Persatuan Islam Setanah Melayu, Persatuan Islam Semalaya dan akhirnya kepada namanya yang diguna pakai sehingga kini iaitu Parti Islam Semalaysia(PAS). Adat bagi semua gerakan Islam yang melaksanakan Islam dengan lengkap, PAS juga tidak terlepas daripada ancaman dan kekejaman yang diterimanya oleh pihak munafik dan fasiq. Ramai dalam Pimpinan PAS yang telah syahid terkorban dalam menentang pemerintah yang telah kufur. Antaranya ialah As-syahid Samad Gol, As-Syahid Zulkifli Muhammad, As-Syahid Ustaz Ibrahim Mahmud dan puluhan mujahid-mujahid PAS yang lain yang kebanyakannya terkorban ditembak oleh tentera di Kg Memali, Kedah. Sultan Kedah turut hadir memberi penghormatan terakhir terhadap para syuhada’ di Kg Memali. Sehingga kini, pusara para syuhada’ tersebut masih segar di kampong tersebut. PAS yang pada awalnya bergerak sebagai satu gerakan Islam tanpa politik bertukar kepada satu gerakan haraki islamiah yang syumul dan tidak mengasingkan tuntutan Islam supaya sunnah nabi ini tidak diabaikan begitu sahaja.
Kini, PAS terkenal sebagai satu gerakan Islam yang terkemuka di persada negara dan dipersada dunia. Ikhwanul Muslimin juga mengiktiraf PAS sebagai satu-satunya gerakan Islam yang syumul di Malaysia. Tidak ada gerakan lain yang sesyumul PAS di tanah melayu ini kerana semuanya telah mengabaikan konsep siasah yang amat dituntut Islam dalam menggerakkan dan mendaulatkan daulah Islamiah dan negara Islam yang sempurna.

7) HIZBUT TAHRIR

- Sebuah gerakan yang aktif di Indonesia. Melebarkan sayapnya ke serata dunia dengan slogannya “my khilafah”. Bagus misi dan visinya tetapi hanya sekadar dimulut. Tidak percaya kepada konsep siasah dalam Islam. Menurutnya, politik adalah bersumber dari Yahudi sedangkan Nabi Muhammad pernah berpolitik. Sesungguhnya Yahudi lah yang menciplak konsep politik daripada Islam dan dijadikan ajarannya. Begitu juga dengan ilmu fizik, biologi dan kimia serta lain-lainnya. Semuanya berasal dari Islam, tetapi mereka menciplaknya dan mengatakan itu adalah dari mereka. Begitu jugalah kondisinya dengan politik. Politik berasal dari islam, tetapi diakui oleh Yahudi sebagai konsep mereka. Justeru, HIZBUT TAHRIR menggesa ummat Islam supaya jangan menyokong cara pilihanraya. Pilihanraya sebenarnya boleh tetapi perlulah ditangani dan dihadapi dengan cara yang betul dan berstrategi. Maka itu, tidak adalah penyakit yang melanda kepimpinan gerakan Islam itu. Peliknya, HT juga tidak pernah menyebut tentang perjuangan secara gerilla. Jadi, apakah sebenarnya perjuangan yang dimaksudkan oleh HT? HT sekadar menggembar-gemburkan sahaja tentang khilafah tetapi tidak pernah berusaha menegakkannya semula.

MILF

- merupakan satu gerakan Islam yang berjuang menuntut kemerdekaan dan pembebasan Mindanao sebagai sebuah negara Islam yang merdeka dan tidak memerlukan pemerintahan Filipina. Sayangnya, kerajaan Filipina ini amat rakus dan menjajah Mindanao serta cuba memastikan ummat Islam di Mindanao lenyap. Justeru, gerakan-gerakan Islam yang prihatin dan syumul dari segenap pelosok dunia memberi bekalan senjata dan melahirkan mujahidin di Mindanao serta membantu MILF dengan tarbiyyah dan ilmu senjata. MILF walaupun bilangannya kecil berbanding dengan tentera Filipina dan Amerika, namun MILF masih dapat bertahan dan sering melancarkan serangan hendap terhadap puak musuh ALLAH itu. MILF kini masih menguasai Mindanao dan sesekali melancarkan serangan Jihadnya. Ratusan tenteranya telah terkorban syahid. Namun, bilangan tentera kuffar yang mati dek serangan MILF juga besar jumlahnya.


GAM

- Merupakan sebuah gerakan Islam di Acheh yang menuntut kemerdekaan negara itu daripada penjajahan Indonesia. Acheh yang terkenal sebagai serambi mekah sepanjang ditadbir dan dipimpin oleh GAM bertukar kepada puasat maksiat apabila ditakluk Indonesia. JI dengan rasa prihatin dan bertanggungjawab banyak membantu pihak GAM dalam memperjuangkan bumi Islam itu. Ada juga dari kalangan pejuang GAM itu berhijrah ke Malaysia untuk mencari sumber ekonomi gerakan itu untuk memastikan perjuangan mereka berkesinambungan hingga mencapai kemerdekaan. Anggota-anggota GAM itu berhijrah ke Malaysia dengan bantuan kumpulan Mujahidin Malaysia dan Jamaah Islamiyyah dan mencari tapak perniagaan dan berniaga. Keuntungannya akan disalurkan kepada pejuang-pejuang GAM di Aceh. Antara tokoh GAM yang terkenal menyalurkan dana yang banyak terhadap perjuangan GAM ialah Pak Harris. Pak Harris sesekali ke Aceh menemui rakan seperjuangannya dan memberikan dana untuk pergerakan GAM. Perniagaan Pak Harris seterusnya berkembang pesat hasil bantuan ALLAH dan mendapat status warganegara Malaysia. Kini, setelah Aceh merdeka, GAM berjaya menjadi kerajaan Aceh hasil daripada pertumpahan darah bertahun lamanya dan rundingan damai yang bertoleransi. GAM kini cuba menghidupkan kembali suasana Islam di Aceh dan cuba menobatkan semula Aceh sebagai serambi Mekah.

Wallahu 'alam

ULASAN SAYA:

SAYA AMBIL ARTIKEL INI DARI SEBUAH BLOG POLITIK.SEKIRANYA ADA INFO DI ATAS YANG SALAH ATAU BERUNSUR FITNAH SILALAH HANTAR KOMEN ANDA DAN NYATAKAN KEBENARANNYA.

SAYA MENGALU-ALUKAN SEBARANG KOMEN KHUSUSNYA DRP PIHAK TABLIGH SEKIRANYA IA SALAH ATAU TIDAK BETUL.

SYUKRAN 


1 comment:

  1. Sebenarnya kami mengetahui sejarah silam di mana 2 tokoh awal ulama deobond/tabligh di India yang berbeza pandangan mengenai politik antara maulana Ashraf Ali dan maulana Mahmoodul Hasan (guru TGNA). Ini menyebabkan lahir 2 kelompok aliran di deobond iaitu sufisme dan harakah islamiyah.

    Pihak British yang menjajah ketika itu tidak mengganggu maulana Ashraf Ali tetapi sebaliknya yang di tangkap ialah Maulana Mahmoodul Hasan( guru TGNA) dan di buang negeri oleh penjajah kerana melancarkan Jihad keatas mereka. Akhirnya aliran harakah politik tabligh telah berhijrah ke Pakistan sebaliknya di India kekal dengan aliran sufinya sehingga kerana perbezaan pandangan itu maulana ashraf ali telah mengeluarkan fatwa kafir kepada maulana Mahmoodul Hasan.

    Mutakhir ini tabligh yang banyak tersebar di serata dunia adalah aliran sufi termasuk Malaysia.Buktinya mereka memandang sinis perjuangan islam melalui politik dengan hujjah2 yang dangkal.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...