Friday 14 September 2012

Hujjah Balas:1

Sidang pembaca yang dirahmati Allah

Setelah kita membaca dan meneliti hujjah daripada tulisan karkun yang memakai nama ‘Musafir’ ini,bolehlah kami ringkaskan hujjah beliau kepada beberapa point utama:
  1. Anda masih mempertahan pendapat bahawa deobandi(ulama2nya)adalah ASWJ  bukan Wahabi seperti dakwaan kami.Bahkan kami pula dituduh ada ciri-ciri wahabi.Anda mengatakan link http://en.wikipedia.org/wiki/Deobandi  ini boleh diubah maklumatnya oleh orang yang pro Brelwis dengan tujuan memfitnah.
JAWAPAN KAMI:

BENAR,maklumat yang ada di wikipedia itu boleh diubah tapi bagaimana anda boleh sahkan bahawa yang mengubah maklumat itu ialah Brelwis?
Apakah bila ada sahaja tuduhan bahawa deobandi berfahaman Wahabi mesti di cop sebagai Brelwi atau pihak lain yang termakan fitnah mereka??
Adakah anda fikir dizaman orang celik teknologi ini ada lagi manusia yang mudah termakan fitnah?
Sekiranya tuduhan Musafir boleh diterima pakai,sudah tentu Selangor pada PRU12 yang lalu tidak jatuh kepada Pakatan Rakyat .Selangor adalah negari paling maju di malaysia dan peratus rakyatnya yang celik IT adalah yang tertinggi sekali.Di kala TUDUHAN LIWAT KEPADA DSAI di jadikan kempen pilihanraya,rakyat Selangor khususnya dengan jelas tidak termakan fitnah yang dimainkan oleh UMNO.
Kalau fitnah LIWAT yang memakan masa 6 ke 7 tahun itu pun umat islam mampu menilai apatah lagi fitnah ke atas deobandi oleh Brelwis itu yang  lebih 100 tahun,umat islam masih termakan juga??
Secara tak langsung orang tabligh sekali lagi telah menghina para ulama yang telah mengeluarkan fatwa sesat Tabligh tahun 1965 dan 2005 itu.Ditambah dengan penghinaan pula kepada  hadith Rasulullah s.a.w  yang maksudnya:”Seorang mukmin tidak akan jatuh ke dalam satu lubang dua kali.” (HR Bukhari & Muslim)

Kalau kit baca link http://ms.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Soalan-soalan_lazim 

jelas dinyatakan maklumat yang dipaparkan Wikipedia boleh di ubah/edit jika ada maklumat yang salah atau berat sebelah oleh sesiapa sahaja.Maklumat rujukan akan direkod dalam HISTORY berserta tarikhnya sekali.

Kalau kita semak balik link Wikipedia deobandi di atas, nombor 18 adalah indentiti pengubah bertarikh 3 september 2012  jam 12.10.
Bahkan ada lagi maklumat lain yang senada iaitu pada link
oleh sebuah badan penganalisis bebas di India iaitu Asia Selatan Analisis Group (SAAG) adalah bukan berdasarkan keuntungan. pemikir yang berpusat di India yang menjalankan kepentingan awam dan kerja-kerja advokasi.  kumpulan ini terdiri daripada ahli akademik India dan bekas pegawai kerajaan.  Objektif dinyatakan sendiri kumpulan termasuk memajukan analisis strategik, menggalakkan persefahaman awam, dan menyumbang kepada pengembangan pengetahuan keselamatan di peringkat antarabangsa dan dengan mengambil kira ke India. Kumpulan lagi mengatakan ia "bertujuan untuk menangani pembuat keputusan, perancang strategik, ahli akademik dan media di Asia Selatan dan dunia pada umumnya."

kalau maklumat di atas tidak cukup,bagaimana pula dengan ini :
Maulana Ilyas pernah berkata:

Menghadiri “Khatam Al-Qur'an” dan wirid-wirid memang bagus dan benar dari Ulama-ulama, tetapi jika dalam hal tersebut terdapat tanda-tanda persamaan dengan perbuatan BID’AH, maka seyogyanya dihindari. Mengenai pemakain lafadh “khitab” (kata ganti orang kedua tunggal) yaitu hurufك pada kalimat الصلاة والسلام عليـك ini juga sangat berbahaya. Jika seseorang menganggap Nabi hadir (seolah-olah ada di depannya) dan seolah-olah Nabi bisa dilihatnya atau membayangkan Nabi dalam sebuah bentuk tertentu maka ini sangat dilarang keras. Adapun jika dikarenakan rasa rindu yang amat sangat maka tidak mengapa, tetapi ini memberi peluang bagi syaitan untuk merusak `Aqidah dalam hatinya, karena itu hindarilah karena ini juga sangat berbahaya (Malfuzat, hal. :90)

Muhammad Ilyas juga menuangkan pendapatnya tentang zikir, thariqat dan amaliyah dalam Malfuzatnya sebagai berikut :

Faedah thariqat hanyalah untuk menggemarkan kepada hukum-hukum Allah SWT, dan benci terhadab larangan-larangan-Nya saja. Inilah saja faedah thariqat. Adapun zikir dan amaliyah khusus ataupun lainya adalah penyebab untuk menghasilkan kegemaran pada hukum dan kebencian terhadap larangan, tapi sayang kebanyakan orang menganggap sebab-sebab inilah yang menjadi tujuan hidup. Padahal sebagian dari sebab ini terdapat BID’AH yang menyesatkan (MalfuZat, hal. : 14). 

Kita lihat satu ucapan yang sangat mirip cara dakwah puak Wahabi.Sekarang sidang pembaca boleh nilai sendiri bukti yang kami bentangkan ini.Bukti inilah yang menyebabkan link2 diatas dan banyak link yang (non Brelwis) mengecop deobandi tabligh wahabi di belahan dunia lain yang lebih banyak mendapat maklumat berbanding kita di Asia.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...