Monday 2 January 2012

MEMBONGKAR PENYELEWENGAN TABLIGH

Salam,

Ada beberapa pendedahan lagi yang perlu saya kemukakan berkenaan masalah jemaah Tabligh ini.Kali ini saya akan mendedahkan penyelewengan mereka yang sangat dashyat dalam kitab-kitab rujukan mereka seperti Fadhail Amal,Muntakhab Hadist dan lain-lainnya.

Terlebih dahulu akan saya dedahkan penyelewengan maulana2  mereka dalam menterjemahkan petikan ayat-ayat suci al quran di dalam kitab Muntakhab Hadis.











ATAS-Petikan ayat-ayat suci al quran ini di temukan pada m/s 708


BAWAH-adalah terjemahan ayat dan surah yang sama dari tafsir pimpinan Ar-Rahman



Juzuk : 20
Surah : AL-'ANKABUT
No. Surah : 29
Ayat : 69

Profil Surah : RqrMainM new

Terjemahan Dalam Bahasa Malaysia
Tafsiran Ar-Rahman
Kaligrafi
Dan orang-orang yang berusaha dengan bersungguh-sungguh kerana memenuhi kehendak ugama Kami, sesungguhnya Kami akan memimpin mereka ke jalan-jalan Kami (yang menjadikan mereka bergembira serta beroleh keredhaan) dan sesungguhnya (pertolongan dan bantuan) Allah adalah berserta orang-orang yang berusaha membaiki amalannya.
   
  


BAWAH- DARIPADA SURAH AL ANKABUT AYAT 6 M/S YANG SAMA



BAWAH- TERJEMAHAN DARI TAFSIR PIMPINAN AR-RAHMAN






Juzuk : 20
Surah : AL-'ANKABUT
No. Surah : 29
Ayat : 6

Profil Surah : RqrMainM new

Terjemahan Dalam Bahasa Malaysia
Tafsiran Ar-Rahman
Kaligrafi
Dan sesiapa yang berjuang (menegakkan Islam) maka sesungguhnya dia hanyalah berjuang untuk kebaikan dirinya sendiri sesungguhnya Allah Maha Kaya (tidak berhajatkan sesuatupun) daripada sekalian makhluk.
   



BAWAH-SURAH AL BAQARAH-195 di m/s 710





DI BAWAH-TAFSIRAN PIMPINAN AR RAHMAN


Juzuk : 1
Surah : AL-BAQARAH
No. Surah : 2
Ayat : 195

Profil Surah : RqrMainM new

Terjemahan Dalam Bahasa Malaysia
Tafsiran Ar-Rahman
Kaligrafi
Dan belanjakanlah (apa yang ada pada kamu) kerana (menegakkan) ugama Allah, dan janganlah kamu sengaja mencampakkan diri kamu ke dalam bahaya kebinasaan (dengan bersikap bakhil) dan baikilah (dengan sebaik-baiknya segala usaha dan) perbuatan kamu kerana sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berusaha memperbaiki amalannya.
   
   


Buat masa ini cukuplah 3 bukti dulu saya bentangkan daripada sekian banyak bukti penyelewengan tafsiran golongan tabligh dalam bab penterjemahan al quran di dalam kitab-kitab yang menjadi silibus dalam ajaran mereka.

Ini belum kita semak lagi hadis-hadis Nabawi dalam kitab tersebut.Sebelum ini bila ada pihak yang mengkritik mereka akan di tuduh sebagai memfitnah,dengki dan sebagainya sebab tuduhan tidak di sertakan bukti dan fakta tapi sekarang ini saya tunjukkan bukti dan fakta tersebut.

Saya sangat berbesar hati jika ada karkun yang bisa menjawab fakta di atas beserta nas dan dalil.Kalau setakat guna logik akal,anda sama dengan Samy Vellu atau Lim Goh Tong.Bila wartawan tanya siapa buat ini tanah runtuh,lalu dia JAWAB ”INI TUHAN ALAH PUNYA KERJA”. Orang non muslim pun tahu jawab.

Untuk memudahkan anda menjawab,saya butirkan soalan-soalannya:

  1. Kenapa terjemahan dalam kitab anda tidak sama dengan kitab tafsir yang di iktiraf ( kalau rasa tak memadai dengan satu kitab sila rujuk kitab tafsir lain exp: tafsir Ibnu Kasthir,Al Qurtubi dll.
  2. Dalam bidang pentafsiran baik al quran or hadis kitab mana yang menjadi rujukan golongan tabligh.....(nota: kena faham soalan betul2.bukan siapa yang tulis tapi nama kitab rujukan tersebut beserta nama ulama yg syarah)
  3. Kalau kita lihat bahagian belakang kitab tersebut ada di sertakan sumber rujukan tetapi tidak di tulis secara sepatutnya. lihat foto di bawah:ini dalam kitab tabligh



Sepatutnya dalam mana-mana kitab yang mentafsirkan ayat al quran dan hadis nabawi,rujukan yang mula-mula perlu di tulis ialah seperti di bawah:





Fakta dan bukti di atas perlu penjelasan yang konkrit daripada para karkun tabligh yang mendakwa mereka sahaja yang benar.

Sekiranya ada kitab tafsir yang terjemahannya menyamai atau hampir sama dengan terjemahan daripada kitab yang di jadikan panduan oleh JT,sila kemukakan di sini.


Di ulang sekali lagi..!!! Kami mengkritik dan mendedahkan penyelewengan fahaman JT bukan kami mengkritik amalan islami mereka.Kena beza antara fahaman dan amalan.sebagaimana para ulama ASWJ mengkritik Muktazilah,Qadariah,Syiah,Jabariah dan selainnya bukan semata-mata amalan pengikut mereka tapi yang di hukum sesat ialah kerana fahaman dan tafsiran mereka tentang agama yang suci ini .

Dan niat kami bukan nak cari salah atau nak pecah belahkan umat tapi kerana mengikut perintah Allah dan sunnah Nabi SAW  untuk melaksanakan amar makruf dan nahi mungkar serta menyelamatkan saudara islam daripada masuk neraka di atas kesalahan tersebut.

Ada sesiapa yang berani menyahut cabaran saya..?

246 comments:

  1. Inilah akhlak seorang karkun tabligh yang mendakwa ikut sunnah nabi 100% tu.Masuk 'rumah' orang tak bagi salam tapi terus rempuh semacam stail yahudi....emmm...kesian.

    Tabligh memang tidak salah - ia bermaksud menyampaikan. Apa yang dipersoalkan ialah tentang hal-hal khurafat, tahyul dan dongeng yang terdapat dalam pembawaan gerakan tabligh seperti dalam sebuah buku yg bertajuk "Kebatilan Jama'ah Tabligh" itu. Kemudian dalam hal pengisian ilmu juga tidak dititik-beratkan.

    Mufti Melaka,Dato Mohd Yunus Mohd Yatim mengeluarkan Fatwa MENGHARAMKAN mengharamkan kegiatan jemaah Tabligh di Melaka melalui makalah yang bertajuk 'JEMAAH TABLIGH DI NEGERI MELAKA'.Fatwa ini kemuadian di persetujui oleh kerajaan negeri Melaka pada 11 May 1992 dan secara rasmi mengharamkan kegiatan jemaah tabligh di Melaka.(rujuk majalah al-islam May 1992)

    Kenapa JAKIM tak Haramkan Tabligh?

    Masih ingat kes Al Aqram? pertubuhan mereka di Haramkan setelah pemimpin utama mereka mengambil sikap konfrantasi dgn kerajaan Malaysia.Padahal isu kesesatan mereka berkisar tentang iktikad Syeikh Suhaimi sekian lama tidak diusik oleh kerajaan.

    Soalannya kenapa kenapa setelah kerajaan tergugat baru nak diharamkan?

    So kalau nak tahu silalah tiru stail arqam...cuba cabar kerajaan...nescaya keburukan JT akan diselongkar oleh JAKIM..

    selamat mencuba..

    ReplyDelete
  2. Bila pulak kami mengkafirkan JT...wahai karkun tabligh?

    kalau ada sila tunjukkan bukti tersebut..atau anda tak reti beza antara kafir dan sesat?

    Yang kata Tabligh sesat bukan kami tapi para ulama yg telah membuat kajian mereka.(sila rujuk artikel Tabligh:penjelasan tuntas)

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum tuan jundullah...sudah-sudah lah dgn agenda tuan yg stiasa mgkritik JT...mmg tuan ada hak bersuara utk myampaikan fikrah tuan...TAPI tuan hnya mlihat dgn pandangan mata kasar..bukan dgn pandangan mata hati "basiroh" akan usaha yg mulia ini.....

    Mmg benar di Melaka dulunya pernah mgeluarkan fatwa mgharamkan usaha JT oleh Muftinya...ITU CERITA DULU ..TAPI sekarang adakah JT diharamkan untuk buat usaha di MElaka...bahkan banyak jemaah yg bergerak di melaka sekarang ini...tuan pergilah berjalan2 kt Melaka..baru tau..kalau dok kt Hulu Langat jaaa..tak daaa apa laaa..

    tuan jundullah...keluarlah dr kepompong fikrah yg sempit...jgn jdkan diri tuan umpama katak bawah tempurung..xkan ke mana...

    tuan dikurniakan ilmu...gunakan lah ilmu tuan untuk kemaslahatan & kemanfaatan ummat...jgn jdkan ilmu yg diberi oleh Allah kpd tuan sbg "tiket" untuk tuan mgkritik dan bahkan mcari "keaiban" org lain...itu bukan cara Nabi SAW...Nabi SAW sayangkan ummat...muliakan ummat..kasihkan ummat..dan sediakan ummat utk buat kerja Nabi SAW...bukan ajar ummat mghina sesama ummat...

    SEDARlah tuan...USAHA yg HAQ...HANYA ALLAH yg akan pelihara...seperti mana Allah pelihara KAABAH dr tenta Abrahah...ini Usaha Nabi SAW yg Mulia..Usaha ini bukan sahaja di Malaysia...bahkan bergerak di seluruh 'alam..setiap negara ada usaha tabligh..
    tuan jundullah buka kan lah mata...dongokkan kepala keatas...baru nampak segala2nya..kalau tuan pejamkan mata..kepala tunduk ke bawah..tuan xkan nampak apa2 mlainkan 2 belah kaki tuan shaja..apatah lg kalau duduk umpama bawah tempurung...xkan nampak apa2..hanya gelap gelita...
    Apa sahaja usaha tuan..kritikan2 tuan mgenai usaha dakwah ini..sebenarnya tidak sedikit dapat melemahkan..mghalang @pun mngugat usaha yg mulia ini drpd terus bergerak maju untuk bawa manusia mengenal & dekat pd Allah..dan seterusnya sediakan ummat utk buat kerja yg mulia ini yg dibawa oleh Nabi Muhammad SAW..
    tuan jundullah pergi lah tanya mana ulama kt malaysia ni hatta seluruh mufti di setiap negeri...bahkan kepada Tuan Guru Nik Abdul Aziz..Tuan guru Abdul Hadi AWang..Syeikh Nuruddin al-Makki al-Banjari...Imam-Imam Mekah sekalipun..Apakah jawapan mereka mengenai usaha dakwah Tabligh...Benar @ Seleweng/Sesat....???

    Sy Doakan tuan jundullah diberi hidayah oleh Allah untuk buat usaha Nabi SAW yg Mulia ini..InsyaAllah..

    Sekian..dr Yg MenCintai Usaha Nabi SAW..

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya nak respon tulisan sdr iaitu:

      ['basiroh']=hati nurani

      aljawab-kerana dgn menggunakan basirohlah saya dpt mengenal kebathilan JT.

      -usaha dakwah memang mulia tapi dia jadi syuhbah bila menggunakan matod@cara JT.

      ttg fatwa mufti melaka-boleh bagi link fatwa baru tersebut.dakwaan tanpa bukti tidak boleh diterima.

      -kami katakan anda menyempitkan islam dan anda pula tuduh kami berfikiran sempit?
      siapa yg sempit sebenarnya?

      -baik..sumber rujukan anda dlm tabligh yg selalu di baca itu hanyalah 2(fadhail amal & munthakab hadis)
      kitab ulama lain confirm anda tak baca kan!

      Sedangkan sumber rujukan kami semua kitab ulama kami baca.

      So sekarang siapa yg sempit?

      -ulama mengatakan HARUS hukumnya mendedahkan aib org untuk tujuan menasihat/menegur memberitahu org ramai supaya menjauhi penyelewengan itu.

      -dakwah adalah suatu pekerjaan yg mulia(haq)tetapi melakukannya atas nama jemaah tabligh(IPB)adalah bathil.

      -mengajak manusia mengenal Allah adalah tanggungjawab semua org islam tak kira jemaah mana sekalipun.PAS,ABIM,ikram,isma dll juga telah berjaya mengajak manusia mengenal Allah.

      ADAKAH ANDA NAK MENAFIKAN??

      - ULAMA TELAH KELUAR FATWA PADA TAHUN 1965 DI INDIA MENGHUKUM TABLIGH SEBAGAI JEMAAH SESAT.

      -majoriti ulama wahabi menghukum tabligh sesat.

      Saya pun doakan semoga Allah beri hidayah dan hilangkan kejahilan yg bersarang dlm hati anda dan karkun tabligh lain kerana hanya dgn ilmu yang sahih sahaja yang dapat membezakan yang mana haq dan bathil.

      Delete
    2. Inilah link FATWA kebangsaan kepada Ajaran Fahaman tuan (kononnya manhaj ASWJ)..tetapi sebenarnya WAHABI

      http://abu-syafiq.blogspot.com/2008/07/himpunan-fatwa-kebangsaan-jakim.html

      DAN ini pula link kepada FATWA mengenai Jemaah Tabligh

      http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-negeri/laporan-kajian-mengenai-kumpulan-jemaah-tabligh-0

      Delete
    3. Bagi menjawab soalan enta,ini link fatwa tersebut:
      http://urusanulama-hl.blogspot.com/2012/01/tabligh-penjelasan-tuntas.html

      dan

      http://urusanulama-hl.blogspot.com/2012/05/fatwa-kafir-ulama-aswj-ke-atas-guru.html

      dan

      http://urusanulama-hl.blogspot.com/2012/05/menjawab-mimpi-maulana-ilyas.html

      dan

      http://urusanulama-hl.blogspot.com/2012/06/sambungan-pembongkaran-aqidah-sesat.html

      dan

      http://jamaluddinab.blogspot.com/2011/02/peringatan-sebelum-membaca-artikel.html

      Delete
    4. berkenaan fatwa Mufti kerajaan negeri Serawak itu hanya berkaitan kegiatan/amalan dakwah sahaja dan ia berdasarkan kertas kerja yang sangat minima sumbernya tetapi fatwa yg ada pada link kami ialah fatwa tentang pegangan aqidah dan iktiqad JT khususnya drp India yg berdasarkan kitab2 karangan tokoh2 awal tabligh dahulu.

      enta kena beza yg tu dulu......

      Delete
    5. enta perlu buktikan kertas kerja yang dibentangkan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan itu minima...apa yang ana teliti dari artikel enta ianya semua bukanlah Fatwa yang didaftarkan sebagai Fatwa ijmak Ulamak..ianya cumalah penulisan artikel beberapa ulamak sahaj yg belum mendapat mandat dari ahli majlis FATWA...

      Amat lemah hujah yang menyatakan fatwa ijmak ulamak ASWJ menyatakan JT itu sesat...kerana artikel yang tuan ajukan sendiri menyeleweng dari fakta JT itu sendiri.

      Mungkin tuan telah tersalah di dalam menafsirkan yang mana Fatwa Ijmak Ulamak ASWJ dan yang mana satu pendapat peribadi .

      Wallahu A'lam

      Delete
    6. enta kata fatwa Nahdatul Ulama Indonesia tu fatwa peribadi??.....enta tak tahu ke NU adalah satu organisasi alim ulama yg mewakili seluruh umat islam Indonesia yg ratus juta tu??

      Tahukah anda berapa ahli keanggotaan ulama dalam NU??....ish...ish...ish,kalau nak persoal tu biarlah munasabah.

      pada link http://urusanulama-hl.blogspot.com/2012/05/fatwa-kafir-ulama-aswj-ke-atas-guru.html
      tercatat nama 33 ulama Haramain tahun 1900 yg bukan ulama wahabi.

      Cuba enta check satu persatu nama tu dalam wikipedia akan biodata mereka..mereka tu ASWJ yg original ke atau wahabi?

      Diulang sekali bahwa sejarah awal wujudnya JT di India adalah berakar umbi drp tokoh yg berfahaman wahabi iaitu maulana Rashed Ahmad gangohi dan maulana Asraf ali Thanvi.

      pada link ini didedahkan http://urusanulama-hl.blogspot.com/2012/06/sambungan-pembongkaran-aqidah-sesat.html

      dlm bentuk video clip oleh ulama Pakistan akan tulisan-tulisan yang menghina Allah,rasul dan islam dlm kitab-kitab oleh tokoh2 yg menjadi guru maulana Ilyas.drp tulisan2 itulah para ulama ASWJ zaman itu mengeluarkan fatwa kafir terhadap 4 org guru maulana ilyas.

      maknanya maulana ilyas belajar agama drp org yg murtad.Nauzubillah hi minzalik...

      kami dah baca kitab FATAWA RASHEDIYA YG ASAL
      KAMI DAH TELITI KITAB MALFUZAT MAULANA ILYAS YG ASAL.DAN KITAB2 MEREKA YG LAIN.

      Delete
    7. ini link fatwa kafir 300 ulama ASWJ tahun 1900 keatas tokoh2 guru maulana ilyas\;

      www.nooremadinah.net/.../HussamulHaramain/.../HussamulHaramain

      masih nak menafikan lagi??

      Delete
  4. Wa'alaikum salam

    terima kasih atas nasihat.Saya nak tanya sdr...seorang bapa memarahi atau mengkritik anaknya adakah kerana benci kpd anak itu atau sebaliknya??

    Sdr kena perbetulkan persepsi dulu.Yg saya kritik bukan kerja kerjabuat JT(solat,dakwah,zikir dll-sila chek pada artikel sebelum ini)

    yang kami kritik ialah kefahaman+penafsiran+sudut pandang golongan sdr dalam beragama.Kena faham betul2.

    saya sedang usahakan satu artikel untuk membuat perbandingan penafsiran agama JT dgn penafsiran agama para ulama selain JT supaya sdr dapat bezakan yg mana satu menepati kefahaman nabi saw dan para sahabat.

    yang kita dituntut ikut sunnah nabi saw bukan ikut bulat-bulat perbuatan nabi sahaja tapi adalah ikut kefahaman,cara fikir,konsep,intisari,matlamat perbuatan sunnah itu dibuat.

    semoga sdr dapat berfikir tanpa rasa TAKSUB DAN UJUB.

    ReplyDelete
  5. saya jelaskan sedikit kefahaman karkun tabligh spt yg diajar oleh eldest2 mereka sbg muqadimah.

    Diantara kefahaman yg tertanam dlm sanubari karkun tabligh ialah "bila usaha nabi telah dilaksanakan maka segala kesalahan yg kita buat atas kejahilan samada disedari atau tidak akan diampunkan oleh Allah berkat usaha yg karkun buat itu"

    pernah dlm satu sessi bayan,seorang jemaah yg baru join tabligh telah menyuarakan bantahan beliau atas kesalahan ayat al quran yg dibaca oleh si penyampai tersebut lalu apakah jawapan yg diberi oleh si amir??

    "tak apa,nanti Allah akan ajarkan beliau"

    saya sungguh terpukul dgn jawapan tersebut.drp sumber mana si amir boleh berkata begitu??

    adakah dlm sirah nabi ada di ajar kaedah jawapan sebegitu??

    adakah mereka tidak tahu bahawa nabi saw pernah menegur dan menyuruh seorang lelaki bersolat SEMULA berulang kali kerana solatnya tidak betul/salah.!!

    TIDAK PERNAH ADA SATU RIWAYAT PUN YG NABI BERKATA SPT ORG JT BERKATA SPT ITU.

    ini adalah satu contoh drp berpuluh contoh lain sbg muqadimah saya supaya sdr berfikir apakah cara tersebut benar atau salah.

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum tuan yg mulia....tuan yg mulia..sy cuma nak tanya beberapa soalan kpd tuan....??
    1.Apakah perintah Allah yg pertama2 sekali diberikan Nabi SAW utk diusahakan semasa nabi diangkat mjadi Rasul Di Mekah..yg mana Nabi diwahyukan dgn ayat 1- 3 Surah al-Mudasthir..???
    2. Ungkapan sahabat2 Nabi SAW..."Nahnu Nata'allamal Iman Thumma nahnu Nata'allamal Qur'an..Jadi disebalik ungkapan Sahabat2 Radiyallahu 'Anhum ini apakah mereka usahakan dulu..???
    3. Apakah hak tuan nak mghukum rujukan Kitab Fada'il 'Amal ( Karangn Syeikh maulana Zakariya RAH) & Kitab Muntakab Ahadith ( Karangan Syeikh Maulana Yusuf RAH ) sebagai SATU PENYELEWENGAN / SESAT.....adakah kedudukan tuan setaraf ngn mereka...???

    tuan yg mulia...sebenarnya segala kenyataan tuan dan FATWA tentang PENGHARAMAN yg tuan kemukakan ini terhadap USAHA TABLIGH ini adalah bersifat "LAPOK" @pun bahasa yg mudah nk sy ungkapkan adalah "cerita lama dah"....

    Tuan kena terima hakikat bahawa wujudnya Madrasah2, Para Haffuz..Para 'Alim 'Alimah...org2 yg dulunya kaki lepak kemudian jd ahli yg memakmurkan masjid...adalah dgn PERANTARAAN USAHA DAKWAH..walaupun dgn sekadar baca 3 rujukan utama 1.Alquran..2.Hadith Nabi SAW ( Fadail Amal & Muntakhab Ahadith ).....3. Kitab Hayatus Sohabah...Allah telah beri hidayat kpd manusia untuk amal agama....

    Tuan hanya berani dlm penulisan sebegini sahaja...membongkar perkara2 yg lapok...Tuan yg Mulia.Ummat Nabi Yg Terbaik yg Cintakan Nabi SAW adalah Ummat yg buat Kerja DAKWAH Nabi SAW...keluar ke masjid pergi lorong ke lorong..pintu ke pintu..ajak mereka memakmurkan masjid..dakwah iman yakin akan kebesaran Allah..Semua ini disabdakan oleh Nabi SAW yg dibukukan dalam Kitab Fadail Amal & Muntakhab Ahadith...

    tuan..Sedarlah Usaha Dakwah yg dijalankan & bergerak di Seluruh 'Alam sekrang ini adalah USAHA Junjungan Mulia NABI SAW...yg mana MANHAJ / TORIKAHnya dilaksanakan sepertimana Nabi SAW usahakan..Bagaimana setiap ummat dpt hidayat Allah & bawa KESEMPURNAAN AGAMA dlm kehidupan ummat...

    Sekian dr saya yg kerdil...Wallahu A'lam...

    ReplyDelete
  7. Wa’alaikum salam,

    La haula wala quwata illa billah

    Al jawab:-soalan 1

    -Sdr telah melanggar tertib Nabi saw apabila terus melompat ke surah ke 2.Kenapa tidak bermula drp ayat pertama iaitu surah al-alaq ayat 1-5?

    -Semua kitab tafsir muktabar dalam menafsirkan ayat “bacalah dgn nama tuhanmu yang menciptakan” merujuk kpd ilmu dan semestinya awal agama itu ialah mengenal ALLAH.

    -Bila sudah ada ilmu baru dtg perintah ke dua iaitu berdakwah.

    Al jawab: soalan 2

    - Sdr kena letakkan ungkapan sahabat tersebut dlm kondisi yg betul.Mereka belajar iman langsung drp Rasul saw sedang al quran masih di peringkat awal penurunan.

    -Sebaliknya dlm situasi kita zaman kini ilmu ttg iman datang drp al quran yg di syarahkan oleh alim ulama dlm kitab mereka.

    -Kalau kita meletakkan kondisi kita sama macam sahabat ra,hakikat iman@aqidah@tauhid kita dpt drp mana kalau tidak berpandu kpd al quran??

    Al jawab: soalan 3

    -bukan saya yg menghukum secara personally tapi saya merujuk perkataan para ulama yg mendedahkan penyimpangan tersebut dlm kitab2 mereka.sebagaimana kitab “Ihya Ulumiddin” al Imam Al ghazali yg di kritik oleh ulama yg antaranya Al Iraqi rh dll.

    -adakah sdr lupa ungkapan para ulama mazhab 4 ttg ketidakmaksuman mereka dlm berijtihad.Ada dua perkara yg sdr perlu bezakan iaitu mengkritik perbuatan dgn mengkritik tuan punya badan.

    -Kalau sdr rajin baca sejarah para ulama dahulu maka sdr akan dapati budaya kritik-mengkritik utk membetulkan/menegur telah berlangsung sejak dulu lagi.Maka jgnlah anda taksub sangat hingga tidak mahu langsung terima kritikan utk tujuan membetulkan mana yg salah.

    -Ttg fatwa para ulama,ia tidak ada tempoh expired.tidak ada istilah lapok@kuno dll.sebagaimana fatwa Ayatullah Khomeni terhadap si murtad salman rushdi sehingga sekarang masih valid.

    -utk menjadi hafiz al quran itemnya ialah mushaf al quran.utk jadi muhaddist perlu mengaji dan menguasai kitab2 hadith beserta displinnya dan utk menjadi ulama fuqaha perlu mengaji dan kuasai dua ilmu di atas serta 16 cabang ilmu yang lain.

    -adalah tidak benar/salah sekiranya sdr beranggapan hanya dgn keluar dakwah ikut cara JT maka seseorang itu akan mendapat semua ilmu spt yg saya sebut tadi.

    -mengikut dakwah cara JT hanya akan melahirkan ABID(org yg kuat beribadah)shj.sebaliknya jika ikut mathode sebenar rasul dan para sahabat akan melahirkan ulama,mujahid,mutaqqin,saintis,cendikiawan,doktor dll.

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum tuan yg mulia...trima kasih ngn jawapan tuan...
    sy beranggapan tuan faham kehendak soalan saya yg tersirat tu...
    saya xmenafikan bahawa menuntut juga adalah perintah Allah..sptmana sabda nabi SAW " Uthlubul 'ilma minal Mahdiy Ilal Lahdiy"....
    tetapi disebalik itu asas kpd ilmu untuk dijadikan amalan agama yg sempurna adalah IMAN...jadi Usaha Atas IMAN adalah perintah ALLAH...

    Manakah lebih Awla di antara USAHA atas IMAN dgn Usaha Belajar ILMU...pada pandangan tuan yg Ilmuan ini..???
    Adakah dgn ILMU sahaja yg banyak dpt mghasilkan IMAN yg kuat....seterusnya mghasilkan kesempurnaan agama dlm kehidupan...??

    Wassalam...

    ReplyDelete
  9. Salam,

    Pengajian iman@akidah@tauhid di zaman awal islam,di ajar oleh Rasul saw secara langsung terus kpd para sahabat dgn bimbingan malaikat Jibril as dgn wahyu yg turun secara beransur-ansur.

    Buktinya wahyu yang turun pada priode Mekkah hampir semuanya menceritakan bab akidah/iman/tauhid.Mereka berkumpul di rumah Al Arqam bin Abi Al Arqam belajar bab iman dan tauhid drp Rasul saw.Para sahabat bukan belajar tertib dakwah tapi mereka belajar hakikat iman@akidah@tauhid.Belajar mengenal ALLAH,malaikat,para rasul,kitab terdahulu,hari qiamat dan takdir.

    Di zaman para tabi'in,mereka belajar mengenal Allah dan Rasul (rukun iman) drp para sahabat yg menjadi guru mereka.Begitulah generasi selepas itu yg belajar iman@akidah dgn para ulama di zaman mereka sehinggalah ke zaman kita hari ini.

    Kefahaman setengah orang yang menganggap apabila kita lahir sebagai org islam maka outomatik kita beriman adalah satu kefahaman yang salah/bathil dan menyimpang drp ajaran islam.

    Peringkat pertama mendapat iman bagi kita orang awam ialah bermula dgn mengenal Allah beserta dgn sifat-sifatnya,(sifat 20-apakah sifat yg wajib bagi Allah,yg harus dan yg mustahil).

    Keyakinan bahawa Allah berkuasa:makhluk tak ada kuasa,Allah yang beri rezeki dan berbagai keyakinan yang lain hanya akan dapat di hayati dan diwujudkan dlm jiwa apabila peringkat pertama telah kita belajar dan dihadamkan.

    Dgn kata lain "tak kenal maka tak cinta" atau "tak kenal maka tak yakin".Adalah suatu yg tidak munasabah bila di anjurkan utk Yakin Allah tanpa dianjur kenal Allah terlebih dahulu.

    ReplyDelete
  10. Bagi menjawab soalan sdr,antara iman dan ilmu yg mana lebih utama? ...saya bawa satu hadis drp Anas bin Malik ra:

    Sekali peristiwa datanglah seorang sahabat kepada Nabi Saw. dengan mengajukan pertanyaan:

    ”Wahai Rasulullah, apakah amalan yang lebih utama ?” Jawab Rasulullah Saw.: “Ilmu Pengetahuan tentang Allah ! ” Sahabat itu bertanya pula “Ilmu apa yang Nabi maksudkan ?”. Jawab Nabi Saw.: ”Ilmu Pengetahuan tentang Allah Subhanaahu wa Ta’ala ! ” Sahabat itu rupanya menyangka Rasulullah Saw salah tangkap, ditegaskan lagi “Wahai Rasulullah, kami bertanya tentang amalan, sedang Engkau menjawab tentang Ilmu !” Jawab Nabi Saw. pula “Sesungguhnya sedikit amalan akan berfaedah bila disertai dengan ilmu tentang Allah, dan banyak amalan tidak akan bermanfaat bila disertai kejahilan [1] tentang Allah”….[2] [HR. Ibnu Abdil Birr dari Anas]

    ReplyDelete
    Replies
    1. ayat 'ilmu pengetahuan ttg Allah" adalah intipati iman.contoh:seorang non muslim yg ingin masuk islam maka ia akan diajar mengucap dua kalimah syahadah,setelah itu maka sahlah ia menjadi seorang islam.

      Tetapi iman belum wujud lagi.ini berdasarkan Firman Allah:

      Yang bermaksud : orang-orang A'rab ( arab badwi) berkata: "Kami telah beriman". Katakanlah (wahai Muhammad): "Kamu belum beriman, tetapi sementara iman belum lagi meresap masuk ke dalam hati kamu berkatalah sahaja: "Kami telah islam". Dan ingatlah, jika kamu taat kepada Allah dan rasul-Nya(zahir dan batin), Allah tidak akan mengurangkan sedikit pun dari pahala amal-amal kamu, kerana sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani". Al-hujurat ayat 14.

      Iman hanya akan wujud setelah ia mempelajari ilmu tauhid(dlm kontek kita org awam).anda dan saya termasuk dlm ketegori org awam.Org yg baru masuk islam akan diajar oleh PERKIM untuk mempelajari ilmu pengetahuan ttg rukun iman yg enam dan ilmu islam yg lain.

      kesimpulannya iman hanya akan wujud berdasarkan ilmu pengetahuan kita ttg Allah dan baki 5 yg lain.

      Delete
  11. Assalamualaikum,

    Apa susah sangat, Insyaallah Habib Omar dan Syeikh Nuruddin Al-Banjari akan datang sebulan dua lagi.Tuan boleh secara peribadi bertanyakan pada mereka tetang sesatnya JTabilgh ini. Kalau J Tabligh sesat aku dulu yg akan keluar dari J Tabligh.Kalau hanya ikut pandang Ulama Wahabi khusus utk J Tabligh tetapi fatwa mereka atas Jemaah PAS tak diambil kira tentu tak adil.

    Kitab terjemaah di atas diakui banyak yang silap sbb tu telah ada Jkuasa penterjemahan khusus utk terjemah semula kitab berkenaan oleh Madrasah Miftahul Ulum Sri Petaling.

    Wallahualam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa'alaikum salam,

      Saya hormati anda kerana faktor umur dan saya hormati juga dua nama ulama yg anda nyatakan itu.

      Bagi menjawab hujjah sdr,saya nukilkan satu kisah yg berlaku di zaman tabi tabi'in iaitu zaman al Imam Syafie dan al Imam Ahmad bin Hanbal utk menjadi neraca dlm membuat perbandingan.

      Cerita ini saya perolehi ketika dlm kelas pengajian dahulu.Suatu ketika masyarakat di kampung dua ulama besar itu tinggal terlintas di fikiran mereka utk menguji di antara kedua ulama tersebut siapakah yg lebih alim/warak.

      Mereka pun berbincang sesama mereka dgn apa mereka nak uji lalu kebetulan datang seorang lelaki dari luar (musafir) ke kampung mereka.Maka mereka pun mendapat idea.

      Lalu mereka pun memabawa lelaki ini berjumpa Imam Ahmad dan bertanya kpd beliau kalau dpt meneka apa pekerjaan lelaki musafir ini.

      Setelah dilihat dan diamati lelaki tersebut lalu Imam Ahmad berkata lelaki ini kerjanya adalah tukang besi.Jawapan tersebut di iyakan oleh lelaki tersebut.Setelah berpuashati dgn jawapan itu,mereka pun membawa lelaki musafir itu berjumpa pula dgn Imam Syafie dan meminta Imam Syafie meneka pekerjaan lelaki tersebut.

      Setelah di amati,lalu Imam Syafie mengatakan bahawa lelaki itu kerja sbg tukang kayu.Dan lelaki itu pun mengiyakan jawapan Imam Syafie.

      Penduduk kampung yg mendengar kedua jawapan ulama itu merasakan spt di permainkan oleh si lelaki itu kerana telah membenarkan satu soalan dgn dua jawapan yg berbeza.

      wakil penduduk kampung pun bertanya kenapa lelaki itu mengiyakan kedua jawapan ulama tersebut?.maka lelaki itu menjawab bahawa sebelum dia menjadi tukang kayu,dia melakukan pekerjaan sbg tukang besi.

      Kesimpulan drp kisah di atas menunjukkan tingkat/maqam ilmu ulama itu berbeza.Ada yg kasyafnya selapis dan ada yg lebih drp itu.

      Peristiwa itu sesuai dgn Firman Allah dlm surah al Mujadalah ayat 11 yg menerangkan kelebihan darjat org yg berilmu.

      Maknanya dlm masalah tabligh pun begitu juga.Ada yg Allah buka hijab utk melihat kebathilan tabligh dan ada yg belum dibuka hijab itu lagi.

      Jadi tidak hairan bila ada ulama yg menolak tabligh dan ada yg menyokong.Cuma satu PERINGATAN saya kpd sdr Ibnsaad AKAN PERKATAAN Saidina Ali ra :"JANGAN DILIHAT SIAPA YANG BERKATA TETAPI LIHAT APA YG DIA KATA"

      KALAU IA BERKATA BERDASARKAN NAS DAN DALIL YG SAHIH,TAK KIRALAH SAMADA IA WAHABI ATAU SELAINNYA MAKA SIAPA YG MENOLAK BERMAKNA DIA MENOLAK AYAT AL QURAN.

      APAKAH HUKUM ORG ISLAM YG TOLAK AL QURAN??
      Tak semestinya bila dia wahabi maka totally semua pendapat dia salah!!

      Sedang Imam Ghazali yg lebih alim drp Wahabi itu pun mengambil hujjah drp tafsir golongan Muktazilah dlm kitab Ihya Ulumiddin beliau.

      jadi jgn terlalu taksub....

      Delete
    2. RALAT

      pada ayat[sebelum menjadi tukang besi,dia adalah tukang kayu]-ini yg betul

      Delete
    3. assalamualaikum wbt tuan yg mulia...sy rasakan sebenarnya dalam diri tuan sendiri yg wujudnya sikap & sifat ketidakpuasan hati mengenai kemajuan USAHA TABLIGH di seluruh dunia khususnya di Malaysia...
      sebelum tuan bertanyakan persoalan akan "KESESATAN TABLIGH" kepada mana2 insan yg "Alim seperti Habib OMar @ Syeikh Nurudin al-Banjari...
      Tuan lihatlah setiap pondok2 di Nusantara ini seperti di Thailand...hampir keseluruhan pondok2 di thailand telah buat USAHA TABLIGH...begitu juga di Indonesia Pesantren di Tomboro yg terbesar di wilayah Indonesia....ia juga buat USAHA TABLIGH...
      Syeikh Nurudin, Ustaz Azhar Idrus...dan lain2 ulama lg telah myokong USAHA TABLIGH ini...
      Ini lah satu2nya usaha yg mbawa manusia dekat dgn masjid dan mghubungkan hati manusia dgn Allah...belajar bawa khidupan dlm setiap diri ummat....belajar mnyayangi sesama insan...
      Jadi kenapa tuan masih nak mempertikaikan kESAHIHAN USAHA ini...
      Tuan yg mulia...BELAJAR LAH terima KEBENARAN...buang lah KEEGOAN HATI...

      "Ttg fatwa para ulama,ia tidak ada tempoh expired.tidak ada istilah lapok@kuno dll.sebagaimana fatwa Ayatullah Khomeni terhadap si murtad salman rushdi sehingga sekarang masih valid.."

      Lagi 1...mengenai kenyataan tuan diatas ini pun saya sedikit meragui....Siapalah "Ayatullah Khomeni" di sisi IMAM 4 Mazhab.....Mengapakah tuan sdiri yg alim mengambil kenyataan beliau.....??????

      sekian wassalam...

      Delete
    4. Wa'alaikum salam

      Wahai sdr Abdus Soghier,
      Apakah anda termasuk dlm golongan spt pemimpin UMNO yg tidak mahu mengakui kesalahan dan kekhilafan??
      Apakah semua individu dlm tabligh baik Maulana ahli syura di India sehingga peringkat individu yg baru sehari dlm tabligh adalah maksum dan suci drp melakukan kesilapan??
      Sudah banyak penyimpangan2 yg telah kami paparkan dlm blog ini tidak memadaiKAH utk pihak tabligh muhasabah diri dan memperbetulkan sikap,pemikiran dan amalan yg menyimpang itu??
      Adakah sehahihan Jt hanya berpandukan perkataan atau pembelaan sebahagian ulama tanpa merujuk nas dan dalil drp al quran dan as sunnah??
      Sudah banyak kali saya tegaskan PERKATAAN SAIDINA ALI RA “JGN DILIHAT SIAPA YG BERKATA TAPI LIHAT APA YG DIA KATA”.APAKAH SDR TIDAK FAHAM MAKSUD UCAPAN SAHABAT NABI ITU??
      Dalam keadaan tiada seorang pun ulama ASWJ yg mengeluarkan fatwa bunuh kpd si murtad tersebut lalu ada ulama syiah melakukkannya maka kita sanggupKAH menafikan FATWA TERSEBUT SBG TIDAK SAH??
      Belajarlah drp sejarah para sahabat nabi saw akan sikap mereka dalam peperangan antara ROME dan FARSI KETIKA ITU YG MANA PARA SAHABAT MENYOKONG EMPAYAR ROME WALAUPUN MEREKA KAFIR.
      SOALANNYA KENAPA MEREKA MEMILIH ROME DAN TIDAK MEMILIH FARSI??
      DIHARAP ANDA BOLEH BELAJAR TAFIR HADIS TERSEBUT DRP KITAB MUKTABAR

      Delete
    5. Wahai sdr Abdus Soghier,

      Saya nak kemukakan satu persoalan utk sdr fikirkan sedalam-dalamnya.Sekiranya sdr di hadapkan dgn dua berita oleh dua pihak yg berlainan.YG MANAKAH SATUKAH AKAN SDR TERIMA??

      1- Pihak A mengkhabarkan berita akan kemudharatan yg mungkin akan sdr alami sekiranya projek nuklier tersebut di buat di kawasan penempatan awam BERDASARKAN SENARIO yg telah berlaku terhadap Negara lain yg terlebih dahulu melaksanakannya.

      2- Pihak B mengkhabarkan berita akan kebaikan projek nuklier tersebut untuk jangka panjang walaupun dibuat di penempatan awam BERDASARKAN KAJIAN MAKMAL OLEH pakar dlm bidang berkaitan.

      Dalam kes tabligh ulama terbahagi kpd dua (pro dan kontra) .Satu pihak menyokong berdasarkan scenario secara zahir depan mata akan kebaikan yg terhasil drp usaha tabligh.

      Manakala satu pihak lagi mempertikaikan dan menyesatkan JT berdasarkan kajian selama bertahun yg mereka lakukan keatas kitab-kitab yg menjadi rujukan dan menghantar perisik-perisik ke dalam JT serta dialog dgn pemuka-pemuka tabligh.

      Kita boleh membuat contoh lain sebagai perbandingan

      Delete
    6. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  12. Demi bersikap adil spt anjuran sdr Ibnsaad....

    Dlm isu tuduhan puak wahabi terhadap gerakan IM,sudah banyak blog yg saya baca telah menjawab segala tuduhan sesat tersebut secara ilmiah berdasarkan nas dan dalil yg kuat.

    Jadi saya tak mahu buang masa mengulang isu yg sama tambahan pula rakan blog yg lain spt "Abuzulfikar" dlm Halaqah.net dan Raja Ahmad Mukhlis telah berjaya mematahkan hujjah puak mereka dgn dalil yg kuat dan mantap.

    Cumanya dlm masalah tabligh,setakat ini baik amir atau karkun mereka masih tidak mampu menjawab hujjah pihak pengkritik dgn hujjah yg konkrit.Paling habis modal, mereka mencari tokoh ulama yg bukan aliran mereka, menjawab bagi pihak mereka (membela).

    sedangkan kebenaran atau kebathilan itu hanya dpt di ketahui berdasarkan hujjah al quran dan as sunnah.kebanyakan blog karkun yg saya lawati,majoriti hujjah mereka sandarkan kpd maulana2,eldest2 dan amir2 mereka.

    ADAKAH ILMU ISLAM ITU HANYA ADA PADA MAULANA TABLIGH SAHAJA??
    Ini menjadi bukti yg kukuh bahawa jemaah tabligh berdiri atas hujjah yg longgar dan rapuh.(banyak mengguna pakai hadith dhaif bermakna jemaah tabligh adalah jemaah yg dhaif dlm berhujjah).

    dlm keadaan ada jemaah islam yg kuat(kerana menggunakan hadith sahih),tapi oleh kerana kejahilan(kebodohan)dan mengambil jalan mudah,maka lebih rela mengambil/mengikut jemaah yg dhaif drp yg sahih.

    Analoginya bila di tawarkan rumah banglow atau rumah setinggan,mereka lebih rela memilih setinggan.Begitulah perumpamaan penyokong/ahli tabligh ini.lalu di carilah alasan2 utk menyokong pilihan yg dhaif tersebut dgn hujjah2 yg juga bertaraf dhaif.

    utk pengetahuan sdr,fatwa ulama dlm artikel"penjelasan tuntas" itu bukanlah ulama Wahabi spt tuduhan sdr.fatwa wahabi tidak ada dlm blog saya.harap maklum.

    ReplyDelete
  13. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Utk soalan ini kalau sdr rajin membaca artikel di bawah label POLITIK ,sdr akan jumpa jawapannya.

      pada komen sebelum ini,sdr menyatakan 'kami undi Pas...' tapi kenapa la ni persoal ttg Nas dan Dalil?

      Habis sdr disuruh undi pas tu atas dasar apa ye??

      ada org paksa/ugut dll??

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. bila sdr tak setuju dgn pergabungan PAS dlm pakatan rakyat bermakna sdr juga tak setuju dgn ajaran islam sebab sejarah pengabungan antara islam dan kafir telah berlaku zaman nabi lagi.

      ADakah sdr buta sejarah??
      sdr tak pernah baca ke kitab sirah yang di tulis oleh Dr Said Ramadhan al Bhuti yg bertajuk FIQH AL SIRAH ??

      saya nasihatkan sdr baca kitab itu dulu sebelum nak komen lagi

      Delete
  14. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  15. http://mencarimardhatillah-ansarullah.blogspot.com/2011/06/tabligh-dan-pas-bersatu-boleh-ke.html

    sila

    ReplyDelete
  16. wahai sdr tanpa nama..

    kami bukan hendak pandangan individu.Yg kami mahukan adalah pandangan pihak atasan Tabligh yg mampu merubah doktrin Tabligh secara menyeluruh.

    Kalau hanya satu blog shj yg positif tetapi 1000 blog yg lain negatif,ia tidak merubah apa-apa...

    saya ambik contoh blog azharjaafar313,hafizkilau dan banyak lagi yg bersikap negatif.

    harap anda memahami maksud saya..

    ReplyDelete
  17. isu kitab itu nantikan kitab versi trerbaru x dinafikan banyak ksalahan di dlm kitab itu........
    kami juga manusia macam biase bnyk kesalahan dan kesilapan.... Kami hanya manusia yang bioase bru nk blajar buat usaha nabi saw..... nak ikot sunnah!!!

    jika kita ingin mencari keburukan manusia ...... maka allah akan zahirkan....!!!

    Jika betol penyelewengan JT laebih baek tuan tnye ustaz azhar idrus dan tuan guru nik aziz dan hadi awang dan ulamak2 ......

    setahu saya jt diharam kan di melaka bukan sbb fahaman tetapi kesilapan dituduh menceroboh masjid sahaja.....

    ReplyDelete
  18. Anda ketinggalan keretapi ....kami dah sampai kutub utara tapi andai masih terkial-kial dekat kat malaysia....kesian,

    kami dah berlari tapi anda masih merangkak
    kami dah naik roket tapi anda masih naik basikal

    Kami dah rujuk Ulama di India sebab Tabligh berasal dari India kena lah tanya org sana,pasal apa nak kena tanya org melayu pulak??

    samalah juga nak tahu ttg jenama Toyota kenalah tanya org jepun sebab diorang yg buat jenama tersebut.Hanya org 'something wrong' shj yg tanya tak kena pada tempat

    ReplyDelete
  19. Tabligh berasal daari india????
    ha?? biar benar??? saya rasa tuan dah salah fakta dah ni mana ada nas tabligh dari india.....
    tabligh dari nabi saw lah!!!
    jd nk tanye nabi, nabi dh x de tnye lah ulamak, ulamak kan waris nabi.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sdr,

      Pas adalah sebuah jemaah islam yg ditubuhkan pd tahun 50an oleh org melayu Islam di Malaysia dgn tujuan melaksanakan kerja para nabi iaitu mengajak manusia menyembah Allah dan menentang taghut serta mendiri Negara Islam yg melaksanakan syari'at al Qur'an spt perbuatan para sahabat.

      JT adalah sebuah jemaah yg ditubuhkan di India oleh seorang ulama India dgn tujuan melaksanakan kerja nabi(dakwah) tetapi berdasarkan mathode yg salah.

      Delete
  20. abes tuh pas buat dakwah cara betol ke????
    x pernah nampak org pas atau aku dengar bergerak lorong ke lorong pintu ke pintu hati ke hati mengajak manusia kepada allah???

    woha kaedah dia yang jelas zahir nampak sering berubah2.... masih lagi x sedar .... hati dah gelap dan keras!!!! rasa diri sendri betul!!!

    PAS???? di malaysia je klau dkt africa mana laku.......
    Usaha nabi dakwah bergerak diseluruh alam bukannya di arab je!!!!


    dulu smpai naek isu syurga utk org pas je!!! wakakak2

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hendak menilai sesuatu amalan (dakwah) itu betul atau tidak bukan merujuk kepada jemaah tabligh tetapi berdalilkan al quran dan al hadith.

      Bila anda suruh PAS berdakwah sama macam tabligh (dari lorong ke lorong dan dari pintu ke pintu) BERMAKNA ANDA MENJADI MATHOD KHURUJ TABLIGH SEBAGAI DALIL MUTLAK.SEDANG MATHOD KHURUJ(DAKWAH) ITU PUN BUKAN DI AMBIL BERDASARKAN JALAN YANG BENAR(ILMU) MELAINKAN JALAN MIMPI.

      ISLAM MENYERU KEPADA KESATUAN AQIDAH BUKAN KESATUAN CARA ATAU KAEDAH.BUKTINYA KITA ADA 4 MAZHAB DALAM TATACARA IBADAH DAN AMAL.MUSTAHIL KITA HENDAK MENYERU SEMUA UMMAT HANYA BERPEGANG SATU MAZHAB SAHAJA??

      Setiap bangsa dan negara lain cara dan situasinya.Itu sebab nabi ketika di Mekkah tidak boleh berperang lagi sebaliknya bila duduk di Madinah,baru turun perintah perang.PERINTAH PERANG ITU DI TURUNKAN BUKAN KERANA UMMAT ISLAM TELAH KUAT TETAPI KERANA BERDASARKAN SITUASI.BUKTINYA PERANG BADAR DALAM KEADAAN HAMPIR TIADA SENJATA UNTUK MEMPERTAHAN DIRI.

      Sebenarnya PAS ada di seluruh dunia tetapi menggunakan nama yang berbeza.kalau di Palestine pakai nama HAMAS.DI Mesir ikhwanul muslimin,di Filipine MORO DLL.

      Persamaan Pas dgn semua gerakan islam di seluruh dunia adalah dari segi AQIDAH.Ini bermakna 'Pas' ada di seluruh dunia.



      Delete
  21. innalhamdulillah..terima kasih atas teguran..dari pemerhatian saya terhadap website pihak tuan iaitu di ketua urusan ulama..didapati bahawa tuan mengamalkan fikrah PAS..saya menghormati dan menyokong usaha tuan..tetapi sebagai "pekerja agama", adakah mempertikai usaha dakwah@ kerja agama fikrah lain adalah akhlak dakwah nubuwwah? tuan harus istighfar dan semak kembali niat tuan mmbuat kerja agama..tidak ada fikrah yang sempurna akhir zaman ini..kecuali yang ada pada zaman Nabi S.A.W..PAS juga ada kelemahan dan amalan yang boleh dipetikaikan terutamanya dalam akhlak dalam politik..begitu juga dengan usaha dakwah dan tabligh..ada juga kelemahannya...PAS ada nas dan dalil dalam politik mereka..begitu juga dakwah dan tabligh ada dalil dan nas mereka..jadi kalau pihak tuan boleh menghormati dan tidak mempertikai usaha agama fikrah lain,,begitu juga fikrah lain akan juga menghormati dan tidak mempertikai usaha PAS..

    pihak tuan saya sangat hormati dan kasihi..saya jgua menghormati para ulama e-kiraam dari PAS.

    say sendiri ada kelemahan,pihak tuan pun ada kelemahan..jadi kita sama menutup keaiban dan sama menyokong dan bergiat dalam mentarbiah ummat dengan fikrah masing-masing..tanpa mempertikai,merendah-rendahkan dan menghormati satu sama lain..

    mnungkin pihak tuan boleh bermuzakarah sendiri dengan para ulama PAS tnetang dakwah dan tabligh.. seperti Al-Fadhil Tuan Guru Nik Aziz Hafizahullah..yang saya sedia maklum beliau juga ada pengalaman belajar di bumi india di darul uloom deoband.. yang mana mengajar beliau di deoband juga adalah anak-anak murid kepada Hazrat Maulana Rasheed Ahmed Gangohi Rahimahullah.. :-)..bagaimana itu?kalau dikatakan Hazrat Maulana sesat? malahan kalau tuan berkesempatan,tuan boleh bertanya kepada Tuan Guru tentang Hazrat Maulana Mustaqem Hafizahullah..rakan sempebalajaran beliau di Deoband yang kini adalah salah seorang ulama e-kiraam yang membimbing usaha dakwah dan tabligh di Nizammuddin,India..yang juga adalah salah seorang guru saya semasa belajar di india..

    dan untuk pengetahuan pihak tuan,Hazrat Maulana Mustaqem juga akan menziarahi Tuan Guru jika beliau safar ke M`sia..

    tidak perlu saya tulis panjang2 di sini..dan tuan sendiri boleh bertanya pada Al-Fadhil Tuan Guru Nik Aziz Hafizahullah..


    semoga kita tekun membuat usaha dakwah dan mengutamakan kesatuan ummat dari sibuk merendahkan,mempertikai dan menghalang dakwah fikrah yang berbeza dari kita..

    JazakaAllahu Khair..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sdr Abdullah _m.e.,

      Saya rasa anda dah melompat anak tangga,sepatutnya anda bermula dari anak tangga pertama dulu,baru tahu pokok pangkal cerita.Kami kritik tabligh bukan pasal kerja buat lahiriah mereka spt solat,berzikir,
      berdakwah dll tetapi adalah penafsiran agama dan hal-hal yg berpaksi iktikad,tauhid dan manhaj.

      Sdr baca habis dulu lepas tu baru boleh mula hujjah atau pandangan sdr ye....

      amalan zahiriah tidak akan diterima olah ALLAH sebagai amal ibadah sekiranya aqidah,iman,iktiqad dan manhaj terkeluar drp pegangan ASWJ.Kalau setakat mengaku sbg ASWJ,wahabi pun boleh mengaku tapi hakikatnya adalah apa yang menjadi pegangan di dlm hati.

      Delete
  22. Salam,

    Dalam kitab Muntakhab Ahadith yang dirujuk oleh tuan Jundullah memang terdapat kesilapan. Saya mencadangkan supaya tuan merujuk kitab mutakhab ahadith yang baru yang telah ditahkikkan oleh Barisan Panel penterjemah dari Madrasah Miftahul Ulum keluaran 2012. Saya pun banyak temui beberapa kesilapan terjemahan tersebut dan selalulah saya apabila membaca merujuk semula matan arabnya apabila terdapat kekeliruan. Saya berpendapat tidak ada penyelewengan terjemahan melainkan kelemahan semakan semula oleh panel penterjemah kitab. WaAllahu 'alam.

    ReplyDelete
  23. Assalamualaikum wbt...
    Tuan al-fadhilatu ustaz Jundullah... apa kata tuan & tuan punya blog ini bertanya sendiri kepada TUAN GURU NIK ABDUL AZIZ BIN NIK MAT iaitu pemimpin korang tentang jemaah tabligh...law nak korang kena hentam balik oleh beliau. hahahaha... kesian lah aku tgk ustaz2 bawah2 PAS ni, ulamak sendiri pun suka & suruh org2 PAS ikut tabligh, tapi tak ikut cakap pemimpin sendiri...duk buat ikut pikiaq sendiri bajet ulamak besar. Bila diajak muzakarah secara empat mata, bukan nak mai.. bila pi jumpak time khususi, mcm2 alasan dia bagi.. huhu..
    Ustaz....saya berasal dari nun jauh di pedalaman Sabah. Misionary Cristian terlalu banyak di tempat sehingga penduduk di kampung saya hampir 90% murtad & ada beberapa persen lagi amal 2 agama (islam+kristian)... adakah tuan tahu mengenai ini? pasti tuan tidak tahukan? tapi perkara ini sampai di telinga para masyaikh2 & eldest2 jemaah tabligh lantas satu jemaah khusus telah dihantar dan tak putus2 selama beberapa tahun, takaza2 mengenai keluar & masuk ke pedalaman Sabah juga tidak putus2 sampailah sekarang..dan alhamdulillah, jemaah yg datang bayannya cuma biasa, xda la hurai bab agama macam ustaz tapi Alhamdulillah berkat usaha & korban mereka, ramai yg telah kembali memeluk agama Islam kembali & buat usaha dakwah jugak termasuklah saya.. ustaz2 PAS ada masuk pedalaman Sabah ka? sory laa kalau ada. Kalau ada pun bukan promote Islam, bukan promote Allah taala, bukan promote iman, bukan promote sunnah, bukan promote ukhwah islamiyah, bukan promote kehidupan sahabat... malaha mempromosikan parti semata2, kemudian duk kutuk2 org lain spt UMNO, duk kutuk2 sana sini, budak2 lepak tepi jalan pun dikutuk2.. semua dikutuk belaka.. dan kalau tuan dtg ke Sabah skrg, anak2 muda yg dulunya bekas kaki lepak yg ustaz2 PAS kutuk itulah kini telah memaki serban, jubah, bersugi & buat usaha dakwah ajak geng2 lepak2 yg lain ke masjid walaupun ilmu xla banyak sgt seperti ustaz yg mulia ini... huhu... janganlah jadi seperti sang buta yang memejamkan mata di dalam kegelapan wahai ustaz yang mulia.. nak kritik hasil tulisan ulamak..silalah jumpa ulama2 tabligh sendiri.. silalah jumpa yg terjemah kitab tu.. xpun minta salinan asal kitab munthakab ahadis ni & terjemahkan sendiri.. memanglah lumrahnya manusia selalu buat silap.. mana ada yg perfect sheikh.. penterjemah kitab tu mungkin tersilap taip.. sangka baik lah tuan.. apa lah tuan. ni.. law tuan dtg sabah, memang saya kasi makan tuan enak2..sebab takut tuan tak dpt balik ke semenanjung.. haha.. kalau saya kata bendera PAS tu bulat macam mata satu dajjal, agak2 apa kata tuan yerk? mcm tu lah perasaan saya... saya cabar tuan, jumpak ulamak2 muktabar spt sheikh nuruddin, para habib, mufti besar yaman & syria, ulamak2 deobandi (tempat TGNA berguru dulu) & termasuklah TGNA sendiri !!!!!!! PAS ni lagi bnyk khurafat sebenarnya sebab duk kutuk2 sana sini...setahu saya, nabi saw dgn orang yahudi yg kutuk baginda pun baginda tak kutuk balik. Lain dgn PAS ni, kutuk sana sini..PAS ngan UMNO sama jaa sebenarnya.. xda beza...bahkan PAS ni lagi dahsyat sebab bawa imej agama Islam yg suci ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa'alaikum salam,

      Sdr Jabalnur,saya nasihatkan anda agar membaca keseluruhan posting saya di bawah label tabligh sebelum memberi komen.

      Soalan sdr telah pun di utarakan oleh karkun yang lain sebelum ini dan saya telah pun menjawabnya.Jadi rajinkan diri anda untuk membaca ye..........

      Sebenarnya isu massionary kristian di Sabah itu telah lama kami tahu dan pihak jabatan agama di sana pun telah maklum.

      Antara faktor yang kami nampak berlakunya kes murtad di sana ialah faktor ekonomi yang tidak adil antara kerajaan negeri dan rakyat serta negeri yang agak luas dan sistem pengangkutan yang agak dhaif untuk memungkin ustaz-ustaz di sana menyampai ilmu islam kepada rakyat.

      Mubaligh kristian dalam memancing manusia kepada agama mereka banyak menggunakan wang dan harta material.Sedang kita sedia maklum majoriti rakyat adalah di tahap miskin dhaif.

      sebenarnya kalau kita menyemak semula sejarah silam,kebaikan sebuah masyarakat itu juga sangat berkait dengan kerajaan yang memerintah.Contoh terdekat ialah keislaman Parameswara telah menyebabkan seluruh rakyat Melaka ketika itu menganut islam.

      Dalam kontek masa kini jika kerajaan negeri ada kepekaan dan jiwa islam yang tinggi nescaya kes murtad ini dapat diatasi tetapi hal itu tidak berlaku kerana realitinya Kerajaan BN hanya islam pada nama sahaja.

      Memang di akui peranan tabligh dalam aktiviti dakwah ada sumbangannya tetapi ia bersifat sementara kalau nak dibandingkan dengan peranan kerajaan negeri yang tentu lebih luas dan lebih berkesan iaitu menghalang mubaligh kristian ini daripada memurtadkan orang islam.

      Analoginya ialah tabligh umpama ubat yang mengubati penyakit sedang kerajaan adalah anti virus yang menghalang penyakit itu datang.

      Sekali lagi kami ulang bahawa kami mengkritik tabligh bukan kepada aktiviti dakwah mereka tetapi penafsiran dan kefahaman agama yang menjadi iktikad dan pegangan majoriti jemaah tabligh.

      Pimpinan atasan kami pun mengakui kebaikan aktiviti dakwah tabligh dan menggalakkannya tetapi iktikad kami tentang "politik adalah sebahagian drp agama" tetap kami terpasak dalam jiwa kami dan inilah pebezaan ahli PAS yang join tabligh dgn tabligh yang tak join PAS.

      harap maklum

      Delete
    2. assalamualaikum.

      nabi saw dan para sahabat r.hum menanggung penderitaan yg hebat2. bukan sahaja kebuluran, dihalau, dimaki, tiada makanan malah hidupnya lebih susah daripada org miskin yg ada di Malaysia ini. namun sedikit pun tidak berganjak iman mereka apatah lagi ingin murtad. masalah ummat sebenar bkn masalah ekonomi, tp masalah sebenar ialah masalah iman ummat ini yg sangat lemah. hinggakan diumpan dgn sedikit makanan saja rela murtad.

      maka jemaah perlu dihantar ke sana sebanyak2nya. alangkah baiknya kalau tn ustaz dpt bersama ke sana. ataupun tuan ustaz yg mulia doakan lah sahabat2 yg pergi ke sana.

      maafkan saya. saya tak layak langsung utk komen. maafkan saya.

      Delete
    3. terima kasih atas komen anda,

      Anda menceritakan sunnah dlm memperjuangkan islam iaitu menanggung penderitaan,dihalau,dimaki dll.

      begitulah yg dialami oleh PAS dan gerakan harakah islam sedunia ikhwan,FIS,mujahiddin taliban dll yg di buru,ditangkap,diseksa,dipenjara dan dibunuh oleh musuh islam.

      Tabligh hanya di musuhi oleh org jahil yg benci islam tapi disukai oleh musuh islam.buktinya mereka ada markaz di negara musuh islam NO 1 iaitu Yahudi Zionist.

      Walhal Nabi pun dimusuhi Yahudi hingga cuba membunuh Baginda dgn racun pada daging kambing.Tapi JT boleh toleransi pulak dgn mereka.

      ini satu hal yg Aneh??

      Delete
  24. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  25. salam.
    hehe..lupa nak bg salam..lagu blog ni dah sedap,BERSATULAH..jadi gunakan lagu ini sebagai motivasi kita..jgn jadikan lagu ini sebagai hiburan semata-mata..ataupun background blog ni..
    hehe.. saya suka dgn hujah-hujah kalian..sy masih muda..saya cuma ambik komen anda sebagai ilmu sy..
    islam adalah agama, bukan bangsa,negara dan persatuan..kita dibawah perkataan islam harus saling bersatu..kerana syaitan punya janji adalah ingin mengajak manusia bersamanya ke neraka..kita sesama mengingat orait.. saya tak nak berhujah di sini..saya tidak suka membebel,takut timbul fitnah dan aib..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sdr salah faham dlm memahami istilah 'BERSATU'.

      Dalam surah al imran ayat 103:"Dan berpegang teguhlah kamu sekalian kepada tali Allah (agama Islam) dan janganlah kamu bercerai-berai........"

      Jgn di faham ayat ini secara zahiriah semata-mata tapi kena tengok tafsiran para ulama maksud 'tali Allah ' itu apa?

      Lepas tu tengok pula hadith nabi ttg perpecahan umat kpd 73 puak.

      Dari situ baru kita tahu apa yg dimaksudkan bersatu dgn agama islam atas dasar apa?

      Delete
  26. ASSALAMUALAIKUM WBT TN YG MULIA.

    MASYALLAH MASYALLAH MASYALLAH.

    SEMOGA ALLAH PILIH TUAN JUNDULLAH 1 HARI NANTI UNTUK BERSAMA KAMI ORANG TABLIGH YG JAHIL XDE ILMU INI. SEMOGA ALLAH PILIH TUAN UTK SAMA2 BUAT USAHA YG MIRIP NABI SAW YG MULIA INI. SEMOGA ALLAH KELUARKAN TUAN 4 BULAN KELUAR DI JALAN ALLAH BERKORBAN DIRI DAN HARTA PERGI KG KE KG, LORONG KE LORONG, RUMAH KE RUMAH, MEMBAWA UMMAT MENGENAL ALLAH!

    YA ALLAH MAAFKAN SAYA..ULAMA2 DAKWAH AJAR SAYA MULIAKAN ULAMA TAPI SAYA TIDAK DEMIKIAN. MAAFKAN SAYA YG JAHIL INI YA TUAN JUNDULLAH.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa'alaikum salam wbt

      Sebenarnya kejahilan bukan dlm tabligh shj.ia melibatkan semua org tanpa mengira jamaah.Usaha kita ialah menuntut ilmu yg sahih agar kejahilan itu hilang dan sentiasa berdoa memohon dihilangkan kejahilan asbab dari menuntut ilmu.

      kalau hanya mengaku jahil shj tapi tiada usaha mencari ilmu sampai kiamat pun kejahilan tak akan hilang.Mari kita contohi sikap al imam Syafie rah.Beliau menuntut ilmu dgn puluhan guru dan dlm masa yg sama berdakwah menyampaikan ilmu islam.

      utk pengetahuan anda saya sudah sertai JT sejak tahun 90an lagi dan ramai rakan karkun tapi setelah mengetahui kesesatan tabligh drp Fatwa para ulama ,saya tinggalkan JT selamanya tapi dakwah tetap saya jalankan cuma atas manhaj ASWJ.

      Ia

      Delete
  27. Assalamualaikum tuan..

    saya tiada ilmu. Tapi saya pasti dan pasti adalah tidak elok penggunaan tajuk tuan untuk entry ini "Membongkar Penyelewengan Tabligh".

    Tujuan kita sama. Nak bawa seluruh manusia taat kepada Allah. Jadi, adalah elok tuan tukar tajuk entry ini. Sy cadangkan "Kesilapan yang perlu diperbetulkan dalam kitab muntakhab hadith". Saya yakin ulama'-ulama' di Sri Petaling mengalu2kan usaha tuan yg murni ini. Sama-sama kita bantu. Dan kalau tuan nak perbetulkan aqidah/pendirian/methode/penafsiran usaha dakwah ini, harap tuan boleh terus pergi bermuzakarah dgn ulama'-ulama' di Sri Petaling. Sebab kalau tuan bentangkan terus di blog tuan ni, sy risau org yg baru nak kenal dgn islam, nak kenal dgn Allah, lari drpd Islam. Sbb tgk tujuan sama, tapi tak sehaluan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa'alaikum salam,

      Terima kasih atas teguran.Cuma untuk pengetahuan sdr tajuk itu dipilih adalah agar bersesuaian dengan Fatwa-fatwa para ulama ASWJ yang menyatakan Tabligh sesat.

      sekiranya saya mengambil tajuk seperti yg sdr cadangkan itu bermakna saya kontra dengan Fatwa tersebut.Ini yang sdr kena faham.

      Oleh kerana kami sokong dan bersetuju dgn fatwa tersebut maka peranan kami ialah mendedahkan@membongkar kesesatan@penyelewengan tersebut.

      cadangan sdr agar kami bermuzakarah dgn ulama2 di sri petaling adalah cadangan yg ketinggalan zaman.Punca kesesatan JT adalah berasal drp India.(sila baca link:
      http://salafiaqeedah.blogspot.com/2011/06/conversation-between-mr-h-and-mr-y-part.html

      Saya harap sdr rajin membaca,mengkaji dan analisis sejarah lampau kerana SEJARAH TIDAK PERNAH MENIPU.

      Delete
    2. saya rasa ilmu tuan tinggi...tapi ilmu azazil lebih tinggi lagi. Akibat suka menyungkit kelemahan org lain dan anggap diri lebih betul. Maka azazil telah berubah muka menjadi hitam lalu dilaknat. Kesilapan azazil adalah merasakan diri lebih dari org ....sifat tawaduk / atau sifat memuliakan; saya tak jumpa walaupun saya membuat dakwah manhaj salafi..kerana dakwah salafi tidak berjaya mendatangkan sifat2 ini. ini suatu musibah..harap Allah menerima taubat saya. Kerana dulu saya juga mempunyai manhaj yang sama dgn tuan. Alhamdulillah setelah saya bersungguh2 memohon kepada ilahi akhirnya saya dibukakan pancaindera hati tentang kebenaran usaha JT ini. Doa utk saya juga...dari hamba yang hina dina ini.

      Delete
    3. Dari pengamatan kami melihat puak tabligh ini gemar melabelkan orang lain yang kritik mereka sebagai azazil(iblis).seolah-olah JT itu maksum(tak buat salah langsung).

      Padahal mereka JAHIL dengan ibrah drp kisah azazil itu.Utk makluman sdr,azazil itu adalah simbol kpd penentangan perintah Allah sebaliknya malaikat adalah simbol ketaatan kpd perintah Allah.

      azazil mewakili kebathilan sedangkan malaikat simbol kebenaran.Nah!!sekarang kita lihat tabligh simbol apa pula??

      Berdasarkan Fatwa para ulama 3 zaman pada posting kami yang lalu jelas menunjukkan Tabligh adalah simbol kesesatan.

      Kalau nak di nisbahkan kepada azazil maka JT lah yg paling sesuai kerana mereka menentang ijmak ulamak yang merupakan sumber ke 3 dlm islam.

      saya nak tanya pendapat anda,sdr tak rasa apa-apa ke bila baca 3 fatwa ulama tu??

      tak ada rasa bersalah ke,rungsing ke,dalam dilemakan dll.Saya rasa sdr ke check balik iman sdr mungkin ada masalah.Sdr tahu tak ijmak ulama adalah sumber ke 3 dlm hukum islam ASWJ.

      BARANGSIAPA MENOLAK,ENGKAR,TIDAK TAAT,DEGIL DGN IJMAK ULAMA HUKUMNYA ROSAK AQIDAH@MURTAD.

      apa pandangan sdr ttg kisah Imam Abu Hanifah yang kritik fatwa ulama kerajaan zaman itu.APAKAH IMAM ABU HANIFAH JUGA ANDA NAK SAMAKAN DGN AZAZIL??

      Delete
    4. mungkin tuan boleh berikan ana link FATWA ijmak ulamak yang mengatakan JT itu sesat. Dan nyatakan sekali nama2 ulamak yang terlibat serta nombor pendaftaran fatwa mereka. Mungkin perkara ini perlu dibawa ke tengah. Simbol Azaazil di dalam konteks yang saya ingin ke tengahkan di sini bukanlah bermaksud "puak tabligh ini gemar melabelkan orang lain yang kritik mereka sebagai azazil(iblis).seolah-olah JT itu maksum(tak buat salah langsung)" seperti ayat yang ditulis oleh tuan.

      Maksud ana di sini ialah sifat angkuh Azaazil itu perlulah dilihat sebagai punca utama ketidak patuhannya kepada perintah2 tuhan (tatkala diperintahkannya untuk sujud kepada Adam A.salam).

      Akibat keangkuhan (sifat dalaman) Azaazil inilah yang mendorong kepada ketidak taatannya. Janganlah menafikan bahawa kita orang2 ilmuwan bebas dari sifat angkuh ini. Sifat angkuh ini juga berlaku di dalam diri ana sendiri sebagai seorang yang ana rasakan penuh ilmu di dada. Cuma apa yang ana sarankan ialah , manhaj yang tuan bawa yg kononnya inilah satu2 nya jalan ASWJ ini mendorong membakarkan lagi semangat keangkuhan ini yang akhirnya bakal membakar diri...inilah yang ana rasa sewaktu menjalani uslub2 dan metodologi dakwah (yg dikatakan manhaj ASWJ ) ini. Semakin ana menjalani dakwah manhaj tuan...semakin keangkuhan ana terbina..dan ana rasakan ini satu musibah besar kerana tiada tarbiah yg ana rasakan wajar tatkala menjalankan usaha2 dakwah.

      Berlainan dgn metodologi yang diketangahkan oleh JT. Sifat keangkuhan ana semakin hari semakin hilang dan mudah utk wujudkan sifat tawaduk/ mengnali kelemahan diri serta merasakan yang ana ini hanyalah hamba yang tiada apa2 ( walaupun dahulunya ana sering mendabik dada dengan ilmu yang ada).

      Ana bersyukur kepada Allah..telah menghidupkan mata batin ana di atas landasan ini. Ana cuba mahu mencetuskan kerisauan tentang sifat2 kita org ilmu yang mudah merasakan atas kelemahan org..yang ternyata inilah intipati kepada kejatuhan umat Islam.

      Kenyataan ana bukan menghalang tuan untuk menyatakan hujah untuk perdebatan menegakkan haq..akan tetapi selagi perdebatan ini dilakukan dengan membawa sifat angkuh yang sedia ada ini..selagi itulah perdebatan kita akan membawa kepada ketidakpatuhan kepada ALLAH (sepertimana sifat angkuh azaazil membawa kepada ketidak patuhannya kepada ALLAH).

      Jadi ana rasakan pendekatan JT amat memberikan nikmat kepada ana..terpulang kepada tuan. Akan tetapi jika sekiranya tuan boleh memberikan FATWA yang kononnya dikeluarkan oleh ijmak Ulamak ASWJ yang mengakatan akan kesesatan JT ..fatwa yang telah didaftarkan oleh fatwa kebangsaan...maka sila berikan kapeda ana akan rujukannya..Perkara ini bukan permainan...perkara ini melibatkan masa depan kita di dunia dan akhirat...

      Delete
    5. Pertama sekali ana nak betulkan dahulu persepsi salah enta ttg ASWJ.Kalau enta baca semua posting kami bawah label Tabligh,enta akan tahu bahawa ASWJ kami bukan versi WAHABI YE...

      Tidak ada dlm posting kami sebelum ini yg membela wahabi salafi tu.Fahaman ASWJ kami ialah versi yg ORIGINAL@ASLI.kami pun mengetahui dan mengikuti debat antara ASWJ yg asli dgn ASWJ versi wahabi dlm blog RAJA AHMAD MUKHLIS DAN ALEXANDERWETTERN.

      Yang kedua isu AZAZIL yg ego dan sombong itu ialah ia menolak kebenaran sedangkan kami membela kebenaran.Enta kena fahami 2 situasi yg berbeza tu.

      Azazil menentang kebenaran sedangkan kami mencegah kemungkaran.Memang pada zahirnya nampak seolah-olah orang yg berhujjah membela kebenaran itu spt sombong dan angkuh tetapi hakikat yg perlu enta fahami ialah hakikat sombong itu ialah menolak kebenaran.

      Dalilnya ialah hadith ttg larangan pakaian labuh sehingga menutup buku lali(isbal).Adapun ucapan Nabi Shalallaahu ‘alaihi wa sallam kepada Abu Bakar ketika dia berkata kepada baginda: ” Wahai Rasulullah Shalallahu ‘alaihi wasallam,sarungku sering turun kecuali kalau aku benar-benar menjaganya.” Maka NabiShallallaahu ‘alaihi wa sallam berkata kepadanya :
      “Engkau tidak termasuk orang yang melakukan hal itu kerana sombong.” [HaditsRiwayat Bukhari dan Muslim]

      Sedangkan keumuman hadith ialah:
      "Apa yang di bawah kedua mata buku lali berupa sarung, maka tempatnya di neraka.”[Hadits Riwayat Bukhari]

      Baginda SAW juga bersabda kepada sebagian para sahabatnya:
      “Jauhilah Isbal olehmu kerana itu termasuk kesombongan.” [Hadits RiwayatAbu Daud dan Turmudzi dengan sanad yang shahih]

      Tetapi hadith ini di khususkan berdasarkan pertanyaan Saidina Abu Bakar ra.

      Walllahu'alam

      Delete
  28. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. [Allah maha kuasa... Makhluk langsung x de kuasa]............bunyi mcm ayat karkun tabligh tapi tak ape...saya husnuszon...syukran

      Delete
    2. seronok melihat si ustaz JUNDULLAH kita berhujjah dgn dalil...alhamduillah..takbir..

      Delete
    3. Terbaik Saudara Jundullah.. pengamatan sy sdri spnjg komen2 saudara dgn JT, saudara berseorangan berhujah, tp mampu mengalahkan smua hujah2 JT.. tp yg sedih nya, setelah di beri bukti demi bukti yg jelas, namun masih xmahu menerima dan mengakui kesilapan masing2,, tp ttap dgn pendirian yg mengatakan diri masih sempurna walhal bukti yg jelas di beri.. wallahua'lam.. teruskan berhujah saudara Jundullah demi Haq.. sesungguh nya kebenaran makin lama makin nampak dan kebatilan semakin jelas.. inshaAllah..MOga Allah redha dgn saudara.. utk pengetahuan, sy sdri juga bekas karkun, tp bila di amati bayan JT, seolah timbul kesangsian dan kekeliruan.. wallahua'lam..

      Delete
    4. saya nak tegur diri saya
      dan para sahabat agar menjaga amanah dan manhaj ilmu.

      jangan dibuat penilaian dan hukuman tanpa kajian yang jelas terhadap sesuatu masalah terutamanya bidang-bidang yang susah seperti
      bab aqidah seorang muslim itu,janganlah kita rasa hanya sekadar berdiskusi dalam internet,
      membaca buku-buku berkaiatan fatwa2 mana2 aliran lebih kurang (kalau tak berguru
      lagi masalah dan parah),maka kita dah rasa layak untuk menghukum sesuatu perkara itu sebagai sesat dan jangan buat kesimpulan dengan kaedah yang terlalu umum, macam kes mendengar bayan/penerangan dr org awam tanpa mendengar sendri dr ulamanya.jangan
      sesekali..

      Delete
    5. mengikuti atau mematuhi fatwa tidak sama dengan belajar membaca al quran atau ilmu fiqh ibadah.contoh Dr Yusof Qardhawi telah keluar fatwa "haram hukumnya membeli produk MC donald kerana ia menyumbang kepada Israel"

      Fatwa diatas cukup jelas dan mudah difahami.
      Jadi apa perlunya nak mengadap ulama lagi??

      Begitu juga fatwa kufur ulama deobandi itu pun jelas dan mudah difahami kan?

      jadi apa relevannya bertalaqqi pada benda yang tak sepatutnya??

      lainlah dlm bab ilmu al quran,hadith dan fiqh ibadah yang lain.

      Delete
    6. bagaimana dengar hanya berpegang dengan pengamalan org awam dlm tabligh,maka terus mengeluarkan hukum tabligh itu tidak betul...ini pendapat yg sangat literal.Jika hendakkan kepastian,ambil dan dengar dr ulamanya...

      Delete
    7. Utk pengetahuan anda fatwa drp ulama NU berdasarkan dialog dengan ulama tabligh deobandi India.

      BUKAN DARI ORANG AWAM!!

      BEGITU JUGA FATWA TAHUN 1900 DAN 1965 JUGA BERDASARKAN DIALOG DGN ULAMA TABLIGH DEOBANDI INDIA

      HARAP MAKLUM

      Delete
  29. Hb. Soleh alJufri slh seorg murid Hb. Umar, beliau jga prnah khuruj 1 tahun (ulama') tmsuk Syeikh Sufian Nur (adik Sy. Nuruddin)- usaha keats ulama' di indonesia byak dibuat oleh Syeikh Lutfi al-Banjari(Syura Indonesia-jga sahabat Syeikh Nuruddin). Smasa di Mekah taun lps, Syeikh Lutfi critakan pd ana bhwa tariqah Hb. Umar ialah tariqat Alawiyah dn method dakwahnya ialah JT

    ReplyDelete
  30. Ana takkan lupa semasa sessi soal jawab multaqo' di mana yg bertanya agak kurang sensitif dgn audien yg hadir. Soalan (ditarjim) kurang lebih berbunyi begini, "Apakah pendapat Al-Habib tentang pergerakan tabligh dan method dakwah yg cuba disampaikan, adakah ianya bersesuaian dalam usaha menyatukan Islam?" Dlm berdebar2 menunggu jawapan dari Habibuna, kecerdasan dan kebijaksanaan ulama' yg mempunyai keturunan darah Baginda Rasulullah saw terserlah, "di Tarim, usaha dakwah method tabligh telah mula menerap sekitar 40-50tahun dahulu dan orang yg pertama menyertai tabligh di Tarim adalah ayahandaku sendiri..." Ana rasa pembuka jawapan itu sahaja sudah cukup utk menjawab keseluruhan soalan. ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. syukran ya akhi atas info

      cuma enta perlu beza antara pandangan peribadi dengan fatwa.antara 2 tu mana yang lebih aula(utama) untuk diikuti.ana bagi 2 contoh:

      1. ijmak fatwa fiqh sedunia mengharuskan@menghalalkan penglibatan umat islam dalam perbankan islam tetapi ada seorang ulama yang bernama Syeikh Imran Hossien mengatakan bahawa perbankan islam itu hanya pada istilah sahaja atau kosmetik tapi ia tetap praktik jahiliyah atau sama sahaja dengan konvensional yang amal riba.

      2. Pergolakan yang berlaku di Syiria telah menyebabkan 95% para ulama sunni bangkit keluarkan fatwa bunuh keatas Basyar Asad kecuali ada seorang ulama terkenal iaitu Dr Said Ramadhan al Buti yang mengambil sikap menyokong presiden tersebut.

      Sumber hukum bagi ASWJ ialah 4 iaitu al quran,al hadith,ijmak ulama dan qias.

      enta suka beramal dengan pandangan ijmak atau pandangan syaz(ganjil)??

      Delete
  31. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  32. http://www.youtube.com/watch?v=LbLXF8Gd0sI

    http://www.youtube.com/watch?v=983OgpFw0LM

    http://www.youtube.com/watch?v=m5ZuPpJZYPc

    ReplyDelete
  33. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. adakah pandangan peribadi boleh membatalkan fatwa??

      adakah pandangan seorang dua individu boleh mengalahkan pandangan ramai??.nampaknya anda belum membaca fatwa NU Indonesia pada link
      http://urusanulama-hl.blogspot.com/2012/01/tabligh-penjelasan-tuntas.html

      sebelum anda baca saya terangkan secara ringkas bagaimana fatwa itu dikeluarkan.Nahdatul Ulama telah menghantar beberapa ulama pergi ke India untuk mengkaji dan menyiasat sendiri latar belakang jemaah tabligh berdasarkan dialog,muzakarah dan menkaji kitab-kitab karangan tokoh-tokoh tabligh.

      Hasil daripada itu barulah keluar fatwa sesat tersebut.Sepatutnya kami yang KESIAN pada sdr kerana sumber kami al quran,hadith & ijmak ulama(ramai).

      tapi anda hanya beberapa orang ilmuan sahaja sudah rasa UJUB??

      Delete
  34. oh..fatwa di malaysia? di yaman macam mana? saya nak tahu juga..

    ReplyDelete
  35. Apabila bertebung ‘khilaf’ (pandangan tidak sekata) maka boleh x kita ketogorikan sebagai ‘ijtihad’? saya nak tahu juga..

    Sebagaimana Mazhab Hanafi mengatakan tidak perlu makmun membaca Fatihah dibelakang imam dalam solat berjemaah kerana bacaan imam adalah bacaan makmum. Sedangkan Mazhab Syafie mewajibkan makmum membaca Fatihah. Masing-masing berlapang dada dengan pegangan masing-masing. Tidak pula kutuk mengutuk antara satu sama lain. Ini adalah kerana masing-masing faham bahawa ianya adalah ‘ijtihad’ dan ‘khilaf’. Berlainan ditempat kita malah menjatuhkan hukum sesat dan sebagainya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dalam masalah fiqh boleh khilaf tapi masalah tabligh ialah bab aqidah.dalam bab aqidah tiada khilaf.

      Jt berasal dari India jadi dan pusat utamanya pun disana bukan di sini atau di yaman.pihak yg paling aula keluarkan fatwa ialah ulama India sana.Dan fatwa telah pun dikeluarkan tahun 1900 dan 1965 oleh para ulama belah sana.

      nampak sangat anda tak faham apa itu fatwa dan ijtihad....2 isu yang berbeza..

      Delete
  36. Sebenarnya sudah ada terjemahan semula kitab muntakhab ahadith oleh para masyaikh madrasah seri petaling dan sudah ada di pasaran..

    kepada yg berkenaan syukur alhamdulillah kerana menegur kesalahan terjemahan yg terdapat di dalam kitab tersebut..

    ReplyDelete
  37. 1. Masalah tabligh ialah bab aqidah yg macam mana tu? saya nak tahu juga..boleh nyatakan?

    kalau betul la maulana rashid ahmad ganggohi adalah wahabi spt dinyatakan dlm fatwa NU..jadi tuan guru nik aziz wahabi jgk la kan? sebab beliau dulu juga belajar di deoband yg kebanyakan ulamak di sana mengikut manhaj jemaah tabligh..ayah habib umar, habib muhammad pun wahabi jgk la ye? sbb beliau pnh berbaiat dgn maulana yusuf, anak kepada maulana ilyas yg bergurukan maulana rashid ahmad ganggohi..allamah sayyid muhammad alawi al-maliki wahabi jgk ke? sbb beliau ulamak aswj di makkah bergurukan maulana zakariyya yg bergurukan maulana ilyas..

    setahu ana syeikh maulana abul hasan ali an-nadwi adalah ulamak ahli sunnah wal jamaah dan berketurunan nabi saw..

    dan bukankah fatwa tahun 1900 dan 1965 tu dah lama? sekarang kan tahun 2012..dan saudara sendiri mengatakan lebih aula ulamak india keluarkan fatwa tapi link yg saudara beri ni adalah fatwa NU..

    2. Saya nak tahu macam mana yg dikatakan ilmu itu cukup baru dikatakan boleh berdakwah? bagaimana org yg melakukan maksiat di depan mata kita sendiri adakah kita kena cukupkan ilmu dulu baru dakwah mereka?..walhal imam ghazali sendiri mengatakan org yg sdg berzina sekalipun wajib menegur org yg x menutup aurat..

    dan x adil sama sekali jikalau dikatakan jemaah tabligh itu x berilmu utk berdakwah kerana di malaysia sendiri ada byk madrasah di bawah kelolaan jemaah tabligh yg mengaji kitab2 besar spt riyadhus solihin, sunnan sittah dan sebagainya..bukan setakat fadhail amal dan muntakhab ahadith sahaja..

    saya kurang tahu dan kurang faham jadi saya bertanya..maaf ye byk tanya..

    ReplyDelete
  38. Saya hormat saudara yg ber fikrah dan ber manhaj kan jemaah pas tetapi saya x begitu jumud dalam menyatakan sesuatu apatah lagi memburukkan jemaah pas..

    maaf..

    ReplyDelete
  39. sebenarnya soalan sdr tu telah ditanya oleh karkun2 lain sebelum ini dan kami dah pun menjawab jadi rajinkan diri membaca komen-komen yang lain kalau sdr nak tahu jawapannya.

    Kami juga tidak memburukkan JT tapi dalam nak menyatakan kebenaran sedikit sebanyak akan terdedahkan juga keburukan umpama perbicaraan dalam mahkamah.

    Kami dah bagi banyak link2 versi English untuk rujukan sdr mengetahui perbincangan ttg tabligh di negara luar khususnya di barat sana dan benua India sendiri.

    jadi rajinkan diri mencari maklumat2 penting ini supaya sdr tidak tertipu dengan penampilan luaran semata.

    ReplyDelete
  40. Saya sudah baca dan banyak soalan yg saudara sendiri x menjawabnya..melencong ke tempat lain..

    saudara terlalu melulu dalam menyatakan sesuatu terhadap jemaah tabligh dan jgn hanya tanya kepada pakcik "google" semata-mata..turun ke "padang" melihat apa yg berlaku..bukan hanya duduk di rumah menghadap laptop update blog sahaja..biar saudara sendiri yg pergi muzakarah dgn ulamak jemaah tabligh..ada faham?

    ni sekadar nasihat jikalau saudara belum buat sedemikian..

    maaf..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau ye pun janganlah nak menipu nanti kurang pahala puasa tu..

      kami dah jawab lama dah.yang kami kritik bukan amalan islami JT tapi aqidah dan iqtikad mereka.Imam Ghazali dah ajar caranya untuk nak kaji dan siasat soal aqidah dan iktikad.sila baca link

      http://urusanulama-hl.blogspot.com/2012/04/nak-faham-tabligh-mesti-keluar-40-hari.html

      tak perlu turun padang sebab manusia boleh menipu tapi sejarah tidak pernah menipu

      Delete
  41. 1. Adakah saudara setuju bahawa jasad allamah syeikhul hadith maulana muhammad zakariyya al-kandahlawi ditanamkan di perkuburan baqi', madinah? jikalau betul terdapatnya masalah aqidah di dalam jemaah tabligh spt yg dinyatakan..bagaimana boleh jasadnya ditanamkan di perkuburan baqi'?

    pelik juga..

    2. Kajian yg bagaimana saudara lakukan terhadap jemaah tabligh..? kalau pelajar universiti pun x boleh bergantung harap kepada internet semata-mata bahkan perlu turun ke lapangan dalam mengkaji sesuatu spt temu duga dan sebagainya apatah lagi dalam membuat penilaian dan kesimpulan..

    bagaimana pula kajian terhadap isu agama? lebih2 lagi dalam persoalan aqidah..x semudah itu hendak membuat kesimpulan dalam menghukum sesat terhadap sesuatu..

    apatah lagi sebagai contoh sekadar sehari dua ziarah atau bersemuka dgn seseorg ulamak lalu memfatwakan sesat..

    maaf byk tanya..saya kurang tahu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kami refer kajian yang di buat oleh para ulama ASWJ dan bekas karkun tabligh yang telah insaf dan kembali ke pangkal jalan.

      pepatah mengatakan"kalau nak lihat kebaikan kita tanya kawan tapi kalau nak lihat keburukan tanya musuh" itulah namanya muhasabah.

      perumpamaan orang yang duduk dalam menara PISA di Italy tak tahu ia condong melainkan orang yang berada di luar.

      begitulah situasi anda.

      Delete
  42. jgnkan dengan sikap saudara yg terlalu melulu dalam menyatakan sesuatu tanpa kajian yg "mendalam" menyebabkan saudara tertutup pintu hati dalam menerima fikrah dan manhaj selain daripada jemaah pas..sehinggakan x menerima kelemahan dan keburukan dalam jemaah sendiri apatah lagi jauh daripada sikap bersangka baik dan berlapang dada..

    dan setiap sesuatu yg saudara nyatakan baik dan buruk akan disoal di hadapan Allah kelak apatah lagi jikalau perkara itu fitnah semata-mata..

    sekadar teguran..maaf

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau begitu anda juga menuduh 300 ulama Sunni dahulu juga keluar fatwa tabligh sesat itu melulu ke?? Nauzubillah....

      Delete
  43. Replies
    1. inilah contoh penyakit taksub,ujub dan sombong(menolak kebenaran) majoriti karkun tabligh.apabila mereka habis hujjah ayat standard yang keluar ialah ........kesian..

      ish..ish...ish..

      sebenarnya kami boleh sahaje mendelete komen-komen sampah yang di seliputi sifat UJUB ITU tapi sengaja kami biar untuk dibaca oleh orang lain agar mereka tahu beginilah akhlak sebenar puak tabligh yang memandang sinis dan tidak mahu terima nasihat dan teguran golongan lain.

      Delete
  44. Aqidah yg macam mana dikatakan sesat tu? tahun bila kajian yg saudara refer tu? tahun 1900 dan 1965 ke? sekarang kan tahun 2012..spt yg saudara katakan fatwa di india lebih aula..NU macam mana? aula ke x? saya kurang tahu..

    saya nak tanya juga tuan guru nik aziz wahabi ke? beliau belajar di deoband dulu..ulamak aswj yg lain spt syeikh fuad, habib umar, habib muhammad, habib soleh, habib ali al-jufry, syeikh nuruddin, sayyid muhammad alawi al-maliki dan maulana sayyid abul hasan ali-nadwi sendiri begitu rapat dgn maulana ilyas pun wahabi ye? maknanye mereka yg menyokong dan bergurukan ulamak jemaah tabigh ni x betul la ye? soalan ni saudara x jawab sebelum ni..ish pergi melalut tempat lain..x boleh macam tu..

    dan saya x kata fatwa mana2 ulamak sbg tuduhan melulu..ada saya tulis kt komen saya? KALAU melulu sekali pun x hairan la kerana sbg manusia x terlepas drpd salah silap dan salah faham terhadap sesuatu perkara..ke saudara x pnh buat silap?

    kalau memandang drpd sebelah pihak adalah x adil dalam menuduh sesuatu..bagaimana org yg sebelum ni kafir masuk islam dan buat usaha tabligh juga belajar ilmu agama di madrasah? sebab tu saya katakan anda bertindak melulu..saya pun boleh katakan bahawa sejarah yg diberi dlm bentuk link yg saudara berikan boleh menipu kerana manusia yg tulis itu boleh menipu..malas ke nak turun "padang"? ish x boleh macam tu kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wahai sdr ahmad farhan najwan,

      soalan anda telah ditanya karkun lain dan kami telah jawab.tolonglah...jangan malas membaca ye..cari sendiri.

      kalau kami menulis lagi nanti takut rasa di aibkan pulak,rasa dimalukan...

      jadi kami jawab ringkas sahaja.ADAKAH BERBILION IKAN YANG HIDUP DI LAUT MASIN ITU JADI MASIN KERANA HIDUP DI AIR MASIN??

      adakah imam Syafie yang berguru dengan imam malik itu juga bermazhab maliki atau imam Ahmad bin Hanbal yang berguru dengan Imam syafie itu bermazhab Syafie juga??

      prinsip berguru para ulama ialah mengambil ilmu gurunya bukan ambil firqah atau mesti sama dalam cara berfikir..

      harap anda faham...

      Delete
  45. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  46. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sila baca posting link ni:

      http://urusanulama-hl.blogspot.com/2012/05/fatwa-kafir-ulama-aswj-ke-atas-guru.html

      kalau tak faham boleh guna translate google

      Delete
  47. Adakah pandangan peribadi ulamak yg menyokong manhaj jemaah tabligh ditolak disebabkan fatwa tahun 1900 dan 1965 tu? atau ditolak disebabkan fatwa NU?

    atau masih diterima pandangan peribadi ulamak yg menyokong manhaj jemaah tabligh?

    bagaimana dengan pandangan peribadi maulana abul hasan ali-an nadwi yg begitu rapat dengan maulana ilyas..beliau menyokong manhaj jemaah tabligh..adakah ditolak pandangan beliau disebabkan fatwa NU dan fatwa tahun 1900 dan 1965? saya nak tahu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ulama juga manusia biasa yang tidak maksum.tak semua perkara yang mereka tahu.contoh Imam Bukhari yang hafal ratus ribu hadith pun bertaqlid dengan mazhab Syafie.bahkan ramai lagi ulama besar yang lain lebih selesa bertaqlid dengan 4 mazhab utama itu.

      sebab ada benda yang mereka tahu dan ada yang mereka tidak tahu.kami tidak jumpa tulisan maulana an Nadwi yang beri komenter berkenaan MIMPI MAULANA ILYAS AKAN TAFSIR SURAH AL-IMRAN AYAT 110 YANG MENJADI ASAS BELIAU TUBUH JT.

      Delete
  48. kalau la link yg saudara bagi ni betul, syukur alhamdulillah..

    kalau fitnah semata-mata saudara akan dipersoalkan kelak..kerana tulisan boleh menipu..

    dan jemaah tabligh yg skrg ni pun hanya sekadar mengambil ilmu drpd gurunya..jadi x sesat la kan?

    dan yg memfatwakan ni ulamak wahabi ke? saya nak tahu..

    dan ini kan fatwa dah lama..fatwa dari makkah pula tu..kan lebih aula fatwa dr india spt saudara katakan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sdr ni tak kreatif betul la...

      sepatutnya sdr boleh 'blod' tajuk kitab tu atau nama ulama2 tu dan research google.barulah akan banyak maklumat lain yg sdr akan temui.

      jadilah orang yang berfikiran kritis sikit baru jumpa teks asal kitab itu dalam bahasa Urdu dan arab.

      fatwa lama tetap akan kekal selagi tiada fatwa baru yang memansuhkannya. Fatwa itu dikeluarkan tahun 1900 sedangkan puak wahabi kuasai Mekkah tahun 1902.

      Delete
    2. orang tabligh bukan sahaja ambil ilmu guru bahkan ambil firqah dan cara berfikir tokoh2 tabligh dahulu.buktinya mereka taat dan patuh 100% bila gurunya kata jangan cakap politik,demokrasi tak ikut sunnah nabi,selain cara tabligh tak dapat nusrah Allah dll.

      semua seuruhan itu mereka patuh tanpa bangkangan kepada Amir mereka sedangkan majoriti ulama mengharuskan politik demokrasi.

      itu satu contoh daripada sekian banyak contoh lain lagi.

      Delete
    3. eh yeke x boleh cakap politik? betul ke?? setahu saya keputusan mesyuarat atasan sendiri menyuruh utk pergi mengundi..saudara salah dapat maklumat ni..tu la..melulu dalam menyatakan sesuatu..

      apabila dlm ijtimaie amal..sebolehnya dielakkan ckp tntg politik..maklumla terdapat berbagai fikrah dan perkara ni sebenarnya munasabah supaya dpt bsatu dan x mahu timbul sebarang pertelingkahan cthnya berlainan parti..

      lagi satu ada khilaf ulamak tentang politik demokrasi jadi saudara kena la hormati pandangan ulamak yg mengatakan haram berpolitik demokrasi..

      tu la kata org lain taksub, tapi diri sendiri taksub dgn pas sampai yg berijtihad utk x melibatkan diri dalam politik demokrasi dikata macam2..

      Delete
    4. Orang tabligh amat berhati-hati di dalam berpolitik. Bukannya diharamkan berpolitik. Tidak pernah mana-mana ulamak tabligh menjatuhkan hukum haram ahlinya daripada berpolitik. Apa yang saudara Jendul cuba ketengahkan ialah mungkin daripada pengalaman mengetahui daripada adab-adab Usul apabila berkhuruj di Jalan Allah iaitu "beberapa perkara yang tidak boleh disentuh semasa khuruj di jalan Allah: ada 4 semuanya iaitu 1: tidak boleh disentuh tentang pangkat dan darjat 2. Tidak boleh disentuh mengenai perbezaan Mazhab 3. tidak boleh menyentuh tentang sensitiviti ehwal semasa politik. Ini adalah adab usul yang dianjurkan oleh Ulamak supaya jamaah dakwah yang khuruj mencapai kesatuan hati di dalam pergerakannya selama yang diputuskan oleh Amir waqt. Kerana ulamak2 tabligh yang telah dikurniakan mata bashirah oleh Allah swt faham bahawa usaha dakwah ini akan menyelinap di setiap rumah-rumah manusia di dalam dunia ini...maka termasuklah sama ada penyokong PAS atau UMNO atau Pakatan Rakyat masing2 mungkin ditakdirkan oleh ALLAH swt berada di dalam satu jemaah tabligh yang bergerak (dan ini telah terbukti berlaku sekarang di mana kita dapati memang kadangkala pengundi-pengundi bagi parti pembangkang atau kerajaan bergerak di dalam satu jemaah yang telah diputuskan). Usul2 tidak menyentuh tentang sensitiviti politik ini adalah anjuran supaya wujudnya kesatuan hati jemaah-jemaah yang bergerak yang masing-masing memang mempunyai satu tujuan untuk membina keyakinan terhadap kudrat ALLAH swt ..membina hati yang kuat cintakan sunnah dan membina akhlak luhur bertepatan akhlak Nabi SAW. Tuan cuba bygkan jika ahli2 jemaah yang bergerak ini mula membuka polemik fikir politik mereka ketika bersafar...ahli PAS dengan fikiran PAS nya ...ahli UMNO dengan semangat perjuangan bangsanya...maka akan berlakulah pertelingkahan sewaktu safar dan sebagainya..ini juga berlaku di kalngan ahli yang bergerak yang berlainan mazhab..berlainan pangkat/darjat...Maka anjuran ini adalah munasabah dan dapat diterima akal.

      Jadi kesimpulan yang menyatakan bahwa ahli jemaah tabligh tidak terlibat di dalam politik adalah pendapat kebudak-budakan yang lahir daripada kurangnya pengetahuan terhadap jemaah Tabligh itu sendiri. Seperti tuduhan saudara Jendul kita..menyatakan penolakan ahli tabligh terhadap poltik? di manakah buktinya adakah kerana mengenali beberapa orang ahli tabligh sahaja sudah menjadi kesimpulan bagi keseluruhan minda ahli-ahli tabligh?

      Kadangkala ahli tabligh yang tidak secara langsung terlibat di dalam tabligh menggunakan penat lelah mereka membuat pengorbanan untuk melahirkan ramai anak-anak muda yang mula cenderung berminat kepada agama...dari kutu rayau / mat-mat rempit yang berpeleseran di tepi-tepi jalan dipujuk rayu sehingga mereka mula mengenal masjid dan minat pada agama..yang mula menunjukkan minat untuk hadir ke majlis-majlis ilmu...dan tidak dinafikan juga ramai antara mereka yang mula menimbulkan minat untuk mengangkat ahli-ahli ilmu sebagai pemimpin (yg mereka dapati dgn mengundi PAS)?...adakah seorang org tbligh yang menjadi asbab budak2 muda cenderung kepada agama lalu datang mengundi parti PAS itu tidak diberikan tanda terima kasih daripada pihak tuan JEndul sendiri yang kononnya dinobatkan sbg tentera ALLAH?..Akhirnya org tabligh yang mukhlis berkorban dilabelkan sebagai penolak politik (hanya kerana serkap jarang dari pihak yang masih berhingus untuk memahami Jemaah Tabligh seperti encik Jendul kita...adakah ini yang dinamakan sebagai rasional dalam berbicara..

      Delete
    5. masih mengulang isu yang sama.kadang-kadang rasa malas nak jawab tapi sikap pejuang islam itu tidak boleh putus asa menyampaikan kebenaran.

      sidang pembaca boleh lihat sendiri sikap orang tabligh yang sebenarnya suka menghina orang yang kritik mereka dengan nama yang buruk seperti tulisan alhafiz.

      anda macam tak faham bahasa melayu.kami selalu menggunakan ayat majoriti/sebahagian besar bukan seluruhnya...

      anda kata ada 4 adab usul tapi yang ditulis 3 sahaja.mana satu lagi?
      apabila orang tabligh menganggap khuruj itu satu ibadah agama tapi dalam masa yang sama melarang 4 perkara itu MAKA ITUlah YANG DINAMAKAN FAHAMAN SEKULAR!!!

      ulama telah keluar fatwa bahawa fahaman sekular itu sesat dan merosakkan aqidah.masalah orang tabligh ada yang undi pas dalam PRU itu masalah lain tetapi dokrin 4 usul yang wajib dipatuhi ketika khuruj itulah yang mendatang MASALAH DARI SEGI AQIDAH.

      kami bukan serkap jarang seperti tuduhan anda tapi kami mengkaji sejarah awal sebelum jemaah tabligh ditubuhkan lagi dan tokoh-tokoh mereka berdasarkan sumber dari mereka sendiri.kami dah paparkan bukti (scan kitab,tulisan)mereka dll

      apakah itu serkap jarang dan tidak rasional??

      Delete
    6. Hati-hatinya ahli tabligh di dalam berpolitik bermaksud supaya gerakan Islam ini akan lebih mudah tersebar dan bercorak universal. Jika di amat-amati oleh pengkaji sains politik usaha dakwah methodologi Jemaah Tabligh inilah yang difikirkan munasabah untuk memasuki di setiap sudut minda umat termasuklah minda-minda ketua-ketua negara walaupun ketua negara itu disifatkan sebagai pemerintah kuffar dan tidak Islamik. Bukan seorang bahkan ramai ahli-ahli Demokrat dan republikan mula menyertai Tabligh di USA..begitu juga bukan seorang bahkan ramai ahi-ahli Jemaah Tabligh dari kalangan parti Islami dari negara-negara Islam yang lain seperti Pakistan, Sri Lanka ..begitu juga ramai bukannya sedikit ahli-ahli tabligh yang dahulunya Parti Komunis dari Rusia yang telah mendapat hidayat..Belum disenaraikan lagi ahli-ahlinya yang bergiat di arena seni (golongan artis seperti dan sebagainya) ...dari golongan korporat yang berfikiran politik Islam dan sekular...dari golongan petani yang sibuk menceritakan hal2 politik semasa..yang mana mereka2 ini semuanya telah menerima cara dakwah hasil kaedah metodologi Dakwah tabligh cara Rasulullah SAW dan dibangkitkan semula oleh Maulana Ilyas RAH. Tidak hairanlah jika apabila disenaraikan maka terdapat lebih dari 300 markaz2 tabligh di dunia yang menjadi pusat Dakwah Islamiah yang telah melahirkan insan yang ingin terus mendampingi ALLAH swt.

      Yang mana perkara ini amatlah mustahil berlaku jika kaedah demokrasi pengundian sempit diamalkan selari dengan kehendak nafsu orang-orang moden kini. Saya tidak menyatakan yang saya menolak demokrasi kerana saya sendiri adalah setiausaha pemuda PAS (tetapi terus menerus di dalam hati saya sendiri , kurangnya keyakinan saya terhadap uslub pengundian sempit ini jika kita ingin Islam menawan dunia).

      Mana tidaknya kta telah diletakkan garis sempadan penjara negara kita oleh penjajah ..yang mana kita sedikitpun tidak boleh mencampuri urusan politik negara-negara lain di dalam menentukan siapa pemilik kerajaan yang ulung di dunia. Kita tahu yang pengkhianat umat ini adalah Dajjal Laknatullah yang menjadikan USA sebagai negara yang memayungi kejahatan sejagat...saya tidak nampak dimanakah logiknya perjuangan menegakkan demokrasi di sempadan negara sendiri mampu mengubah polemik pemerintahan negara-negara kuffar seperti USA misalnya...saya mempertikaikan tentang uslub atau kaedah dan kewajaran hasilnya.

      Namun demikian akibat didikan jemaah Tabligh, saya telah mendapat hakikat bahawa agama memerlukan pengorbanan...pengorbanan tanpa upah..hanya mengharap redha Allah dalam berjuang...selama ini ramai ahli Parti Islam boleh menerima saya dikuatkan dengan fikir dakwah dan tabligh..walaupun saya memperjuangkan parti Islam..(di dalam hati saya masih menggenggam iktikad bahawa hanya metodologi Rasulullah SAW shjlah yang bakal berhasil menjatuhkan dajjal dan kerajaannya).

      Jadi pertikaian tuan Jendul mengenai penolakan ahli Tabligh terhadap politik amatlah meleset sama sekali. Cuma kefahaman yang ALLAH swt curahkan kepada saya setelah bermujahadah di jalan ALLAH memahat hakikat bahawa mereka-mereka ini sebenarnya telah mendapat kefahaman mendalam tentang bagaimana menjadikan HAQ sebagai HAQ yang mana dgn menjulang HAQ inilah hasilnya yang bathil akan terpadam..

      Kepada ahli-ahli dakwah tabligh teruskan perjuangan kamu sekalian. Walaupun saya masih di dalam parti Islam hati saya selalu berkata bahawa hidayah hanya akan tersebar hanya melalui pengorbanan fisabilillah..

      Janganlah hiraukan hinggapan-hinggapan lalat hidung sedangkan mata telah diberikan sinar untuk ke jalan yang lurus di hadapan. Lalat hanya akan mencari keburukan...walaupun najis yang dicari kadang-kadang peluh dihidung juga diganggu.

      Delete
    7. Satu lagi skrip yang menampakan kebodohan dalam menipu.
      Boleh bagi no ahli dan kawasan mana?

      Komen Kami:

      Ada ciri-ciri musuh dlm selimut sebagaimana puak khawarij Di zaman khalifah Ali dan Muawiyah..tidak sokong dua kelompok sahabat yang bersengketa tetapi merasa lebih Islam(menetapi sunnah kununnya)dgn mencipta slogan baru atau kaedah baru..

      Pada awalnya nampak sokong kebenaran tetapi akhirnya bila terdedah penipuan mereka maka keluar dari kelompok kebenaran.(sydina Ali).

      Delete
    8. kami tidak akan siarkan lagi tulisan karkun hafiz kerana

      1. tidak beradab dengan 'tuan rumah'dengan memanggil nama untuk tujuan menghina.Memang begitulah perangai dan akhlak majoriti orang tabligh yang hanya hormat puak mereka sahaja sebijik dengan puak khawarij dahulu.

      2. masih ulang isu yang sama iaitu melihat kebenaran berdasarkan ramainya orang yang suka,tokoh tertentu sebaliknya tidak berdalilkan dalil al quran san hadith.

      3. tidak menjawab soalan yang diberi.

      sebagai kesimpulan suka kami melampirkan link http://misabah.blogspot.com/2012/09/debat-dalam-facebook-antara-pas-dan-umno.html

      baca pada tulisan tarikh 31 Agustus pukul 16:51

      Misbah Munir ; PAS tidak setuju dgn tabligh bkn bermakna PAS benci pdnya. PAS tidak pernah keji Tabligh, PAS pertikai pemikiran tabligh yg menolak adanya politik dlm Islam dan tidak mengundi dlm PRU. Anwar TPM dulu kita lawan dia bukan sebab batang tubuh Anwar, tapi kerana UMNO, dari dulu PAS lawan UMNO, siapapun UMNO PAS lawan, krn umno musuh politik tradisi PAS, dlm masa yg sama umno jg mad'u kpd PAS. Skrg anwar tidak lagi umno, dia menjadi mangsa kerakusan politik jahat orang UMNO yg gila kuasa, UMNO lakukan fitnah yg sgt jahat dan jijik pd Anwar, dan kini Anwar lawan umno dan bn balek kerana amalan rasuah, salah guna kuasa, tanya hati kecilmu dan hati kecil Zahid, benarkah anwar berakhlak yg sedemikian. Ana pernah ke rumah zahid di kajang dulu, 3 jam dirumah dia, tanya pendirian dia tntang Anwar, Zahid tetap percaya yg anwar bersih dari amalan liwat dan zina, tapi..... dia bg mcm alasan unt tidak bersama anwar. Bukan yusuf qardhawi shj yg berpendirian demikian tentang hukum demontrasi, ramai lg para ulama di selurih dunia yg sependirian dgn qardhawi. Saya kemukakan qardhawi sebab dia ketua ulama seluruh dunia yg sgt dihormati dan disegani. Di syria keganasan berpunca dari kerajaan, polis dan askar yg menghalang hak rakyat, sama mcm negara kita, demontrasi aman jd tidak aman angkara polis dan provokasi jahat umno bn.

      Delete
  49. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Utz fahmi zam zam boleh dihubungi melalui blog dan kami boleh tanya soalan itu dalam blog beliau insyaAllah.

      tapi apa pun secara prinsipnya seorang ulama akan menulis perkara yang paling penting itu dalam kitab beliau.dan kitab itu mesti yang paling utama dan diketahui ramai.contoh kitab Ihya Ulumiddin yang paling masyhur dari sekian banyak kitab imam Ghazali.

      kami bimbang hal itu(mimpi) disembunyikan dari pengetahuan An Nadwi sahaja.

      Wallahu'alam

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  50. Saya tampil komen di sini atas dasar untuk bersatu..

    saya hormat fikrah PAS dan saya x ada niat pun nak jatuhkan saudara atas sebab fikrah PAS yg saudara pegang apatah lagi menimbulkan isu yg menyebabkan kita umat islam berpecah belah..jadi kenapa pula saudara x mahu berlapang dada terhadap jemaah lain spt tabligh?

    boleh saja jika saya nak menuduh perjuangan PAS lari drpd perjuangan aswj..kerana x mahu bersatu dgn parti islam lain spt UMNO sdgkn mereka juga islam..tambah pula sanggup bersatu dgn org kafir yg terang-terang menolak islam utk menawan putrajaya..ramai saja ulamak aswj lain yg mengatakan PAS byk menimbulkan pertelingkahan umat islam di malaysia..cthnya isu BERSIH ditegur oleh syeikh fuad..isu ahli majlis fatwa mengatakan BERSIH haram dsb..

    boleh saja jika saya nak mengatakan PAS sendiri ada pemimpin yg dituduh wahabi..spt isu hina nabi saw..saya x kata saya tuduh..tapi ulamak aswj yg lain mengatakan sedemikian..

    TAPI saya hanya husnu dzon dan saya x nak bincangkan kerana akan menimbulkan perpecahan..

    sampai bila2 pun kita x akan bersatu jika kita asyik menyalahkan org lain ini x betul dsb..org kafir yahudi yg wujudkan sistem demokrasi tu pun suka tengok kita umat islam saling bergaduh..

    yg saya nak tekankan di sini..

    BERSATULAH..

    wassalam..

    ReplyDelete
  51. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  52. Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh,

    Hidup kita hanya sekali di dunia ni... jika kita tersalah memilih maka penyesalan di akhirat sana tidak berguna lagi. Ramai yg mengikut secara membuta tuli tanpa ilmu sesuatu kumpulan, merasakan kumpulan mereka menyebar kebaikan tanpa mengetahui bahawa amalan mereka adalah sia-sia di sisi Allah.
    Mengenai JT, anggota keluarga kami yg bersusur galur dr Keturunan Tok Ku Paloh Terengganu, seorang Sayyid keturunan Rasulullah SAW, kami telah memohon kpd Allah berkenaan siapakah kumpulan JT, dan jawapan yg di terima (Dgn izin Allah) ialah JT sebuah Jemaah yg "menuju kesesatan" manakala Maulana Ilyas adalah "seorang penipu", dan juga di perlihatkan bentuk Syaitan yg tugasnya menipu Jemaah ini. Subhanallah. Nasihat kami sebagai ahli Bayt Rasulullah SAW, kajilah kumpulan yg ingin/telah di sertai dgn ilmu yg Haq dr Al-Quran, Hadith, Ijmak Ulama dan Qias.

    Kebenaran itu bukanlah dgn ramainya, atau byknya markas yg ada di seluruh dunia... Dari Abu Hurairah, r.a., dari Nabi s.a.w., bahawa Baginda bersabda: “Aku tinggalkan dalam kalangan kamu dua perkara yang kamu tidak sekali-kali akan sesat selagi kamu berpegang teguh kepada keduanya, iaitu kitab Allah dan sunnah Rasulullah,” (s.a.w.).(Imam Malik) Jadi neraca untuk mengenal Kebenaran ialah Kitab Allah dan Sunnah Rasulullah SAW bukan dgn bersandarkan hujah2/dalil2 yg lain sepertimana yg selalu di hujahkan oleh karkun2 JT. Jadi, kenallah Kebenaran terlebih dahulu. Wallahu a'lam. Wassalam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jazakallahu khair atas maklumat ini...

      salam Idul fitri 1433h dan salam ukhwah

      Delete
  53. Assalamualaikum..

    Aqidah org tabligh : Lailahaillallah. Tiada tuhan(yang dapat memberi manfaat, mudarat,sakit sembuh, senang susah dan sbgainya) melainkan Allah..Allah berkuasa, makhluk langsung tiada kuasa (duit, kereta, pangkat,harta, pemerintahan,perniagaan, raja, polis, pokok, bomb, pistol, dan segala jenis makhluk).. dan Kejayaan hanya dalam agama, taat perintah Allah, ikut Sunnah Nabi Saw.
    Sebagaimana yang ditulis oleh ahlibait sorang kat atas ni
    " Dari Abu Hurairah, r.a., dari Nabi s.a.w., bahawa Baginda bersabda: “Aku tinggalkan dalam kalangan kamu dua perkara yang kamu tidak sekali-kali akan sesat selagi kamu berpegang teguh kepada keduanya, iaitu kitab Allah dan sunnah Rasulullah,” (s.a.w.).(Imam Malik) "

    Aqidah ni salah ke tuan Jundullah? Aqidah JT apa yang dicanang2kan oleh tuan? Saya kurang pasti la.. Kalau bab 4 bulan,40hari utk faham agama, itu bukan aqidah, itu kaedah.. tak semestinya seorang yang balik dari 4bulan, 40hari, iman dia sempurna..namun, itu usaha beliau utk kuatkan iman beliau,islah diri dari semasa ke semasa.. Kalau tuan rasa anak2 muda yang ikut Pas boleh kuat iman dgn pacak bendera tepi2 jalan,tampal poster ada gambar tuan, tuan teruskanlah. itu kaedah pihak tuan.. Ada orang tabligh cakap tuan sesat ke? Kalau ada, saya mohon maaf bagi pihak mereka..

    Semoga Allah bagi hidayah pada saya dan tuan, untuk dapat kefahaman agama..
    Wallahualam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa'alaikum salam

      terima kasih atas respon anda cuma sanak perbetulkan takrif iman yang sebenar ialah:

      Erti Iman (الإيمان) secara harafiah dalam Islam adalah bererti percaya kepada Allah. Dengan itu orang yang beriman adalah ditakrifkan sebagai orang yang percaya (mukmin). Siapa yang percaya maka dia dikatakan beriman. Perkataan Iman (إيمان) diambil dari kata kerja 'aamana' (أمن) -- yukminu' (يوءمن) yang bererti 'percaya' atau 'membenarkan'. Perkataan Iman yang bererti 'membenarkan' itu disebutkan dalam al-Quran, di antaranya dalam Surah At-Taubah ayat 62 yang bermaksud:
      "Dia (Muhammad) itu membenarkan (mempercayai) kepada Allah dan membenarkan kepada para orang yang beriman."

      Takrif Iman menurut istilah syariat Islam ialah seperti diucapkan oleh Ali bin Abi Talib r.a. yang bermaksud: "Iman itu ucapan dengan lidah dan kepercayaan yang benar dengan hati dan perbuatan dengan anggota."

      Aisyah r.a. pula berkata: "Iman kepada Allah itu mengakui dengan lisan dan membenarkan dengan hati dan mengerjakan dengan anggota."
      Imam al-Ghazali menghuraikan makna Iman adalah: "Pengakuan dengan lidah (lisan) membenarkan pengakuan itu dengan hati dan mengamalkannya dengan rukun-rukun (anggota-anggota)."

      Iman ialah membenarkan dengan hati, menyatakan dengan lisan, dan melakukan dengan anggota badan. Ringkasnya orang yang beriman ialah orang yang percaya, mengaku dan beramal. Tanpa tiga syarat ini, seseorang itu belumlah dikatakan beriman yang sempurna. Ketiadaan satu sahaja dari yang tiga itu, sudah lainlah nama yang Islam berikan pada seseorang itu, iaitu fasik, munafik atau kafir.

      Takrif Aqidah.

      Bahasa : berasal daripada ‘aqada’yang bermakna ‘menyimpulkan’ atau dari perkataan ýa’qidu’yang bermakna ‘mempercayai’. Manakala perkataan ‘aqidah’ ialah mufrad dan jamaknya (plural) ialah áqaid’ yang membawa maksud simpulan.

      Istilah: Aqidah Islam dapat ditakrifkan sebagai kepercayaan atau keimanan kepada hakikat-hakikat dan nilai-nilai yang mutlak, yang tetap dan kekal, yang pasti dan hakiki lagi kudus dan suci seperti yang diwajibkan oleh Islam, iaitu kepercayaan yang tersimpul dengan teguh dalam jiwa yang tidak mungkin terurai dalam apa jua keadaan dan suasana.

      Berdasarkan definisi kedua-dua di atas,terdapat perbezaan antara keduanya:
      1)Iman tidak hanya terbatas kepada keyakinan di hati seperti mana akidah.
      2)Iman menuntut amalan seseorang.
      3)seseorang muslim (akidah) berbeza dengan seorang mukmin(iman).

      Delete
    2. Makna sebenar kalimah Lailaha illallah ialah TIADA TUHAN YANG BERHAK DISEMBAH MELAINKAN ALLAH.

      mcm mana ajaran tabligh boleh tukar@ seleweng/ubah kepada makna yg lain??

      Delete
    3. Saya kurang pandai bab takrif bahasa,makna,dsbgainya. Kalau orang tanya pada saya, apa itu iman, itulah jawapan saya. Apa yang tuan tuliskan diatas, ada dalam buku teks pendidikan islam sekolah men/ren rasanya. Cuma yang saya ingat ayat2nya berbunyi begini: Apa itu iman? " percaya dengan hati, mengaku dengan lidah dan mengamalkan dengan anggota badan akan kewujudan dan keeasaan Allah" lebihkurang bunyinya.. dulu saya hafal ayat2 ni utk pass exam dgn cemerlang. Alhamdulillah, Allah bagi cemerlang.

      Saya yakin makna 'berhak disembah' itu besar. Saya mohon tuan kembangkan lagi.. dan saya yakin, sembah itu bukan hanya bermaksud perbuatan seperti sembahyang.jika ya, maknanya, tuhan kita hanya ketika sembahyang sahaja..di luar solat?

      Lagi satu, apa makna tuhan(ilah) mengikut kamus tuan? Saya mohon tuan perjelaskan supaya dpt betulkan pemahaman iman saya yang cetek ni.. Jazakallah khair..

      Delete
    4. Beginilah majoriti orang tabligh jahil(tidak tahu)ilmu asas yang paling penting iaitu AQIDAH tetapi berani bercakap hal agama hanya berdasarkan keyakinan yang rapuh.

      Untuk berdakwah wajib terlebih dahulu mempelajari ilmu asas iaitu ilmu AQIDAH.ITU SEBAB AYAT AL QURAN PERTAMA YANG DITURUNKAN KEPADA BAGINDA RASUL IALAH IQRA YANG BERMAKSUD PELAJARI ILMU DAHULU.

      Selepas itu baru turun surah Muddatsir iaitu perintah berdakwah.Itu sebab para ulama muktabar dahulu mengembara beratus batu untuk menuntut ilmu BUKAN berdakwah macam orang tabligh.

      Kesilapan jemaah tabligh ialah menyamakan situasi kini sama dengan situasi zaman awal islam.inilah KESILAPAN TERBESAR TABLIGH YANG PERLU DIPERBETULKAN.

      Sebabnya ialah ilmu islam ketika itu sahabat dapat secara terus(direct)bertanya dengan Rasul saw sebaliknya zaman kini kesemua ilmu islam telah ditulis dalam kitab-kitab oleh para ulama yang berguru dengan para sahabat.Jadi untuk memperolehi ilmu2 itu perlu pelajarinya dengan berguru samada di sekolah,pondok,madrasah dll.

      Berdakwah tidak cukup hanya bermodalkan iman semata-mata.untuk pelajaran awal elok anda membaca artikel pada blog ini:
      http://jamaluddinab.blogspot.com/2011/02/kenali-jemaah-tabligh.html

      baca dan fahami betul2 pengakuan bekas ustaz tabligh ini sebanyak 12 siri itu.

      selamat berjaya...

      Delete
  54. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cerita anda ni macam tak logik pun ada.Kalau anda menipu maka andalah tanggung dosanya ye..

      orang tabligh terkenal dengan suka menipu.buktinya:
      http://murabi6.wordpress.com/2012/03/06/nasihat-emas-shaykh-sharif-hatim-aarif-al-awni/

      Berkenaan dengan soalan anda tu adalah bukti anda tak pernah duduk dalam pengajian ilmu aqidah samada di masjid/surau/pondok dll.

      Sekiranya anda sudah mengaji bab tersebut sudah pasti kefahaman anda dan kami sama akan makna 'ILLAH' atau 'DISEMBAH' ITU.

      Sebaliknya anda menafsirkan makna LA ILAHA ILLALLAH SEPERTI YANG TELAH ANDA TULIS DIATAS.

      Itu sebeb kami suruh anda baca blog ustaz Jamaludin tu sebab jawapan yang anda cari ada disitu dan tulisan ustaz tersebut juga adalah pendirian kami.

      Delete
  55. Saya duduk sama2 ustaz PAS belajar Alquran lepas subuh. Saya dengar ceramah Ustaz Azhar di Youtube disebabkan jauh. Saya teliti komen Dr Asri, Zaharuddin berkenaan isu2 terkini. Saya baca pandangan Tuan Guru Nik Aziz berkenaan hukum hudud, negara, dsbgainya. Saya keluar dengan pemuda Pas tangkap ikan sama2.

    Takpelah tuan. Tuan je yang betul. Dalam dunia ni, tuan paling berilmu.. org lain dusta, orang lain hina. Org lain sesat. Puak tuan sahaja yang mulia disisi Allah. Teruskan memandang rendah org lain..Teruskan usaha tuan. Doakan untuk saya yang hina ni yer. Doa org berilmu macam tuan ni makbul. Tolong doa hidayah utk saya. Jazakallahukhair.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang menghukum tabligh sesat bukan kami tapi para ulama aswj dulu .kami hanya quote (lampirkan ) fatwa itu sahaja.kalau anda nak marah,hentamlah ulama tu,jgn marah Kami.

      Analogynya anda kena saman dgn polis,posman hanya hantar surat tu je,jadi jgn marah kat posman tu pulak sbb kerjanya hanya hantar surat Jr...

      Delete
  56. Aslmkm .... saya bukan jemaah tabligh tp saya nak tahu laa dimana yg dikatakan sesat tu ...? Saya x nampak apa 2 pun yg sesat .... Kalau nk kata dari segi makna,,bila 2 makna boleh berubah dari segi bahasa nya .... Kalau dari bhasa indon,,mmg xde sape la faham ... dan kitab 2 tu asalnya dari org lama,,kulitnya shja yg dibarukan ... dan usaha TABLIGH ni kenapa boleh bertahan selama mungkin tanpa ada yg mengkafirkan dan menyesatkan nya ? kenapa Pihak jabatan x tangkap macam arqam dan ayah pin dan mcm 2 jemaah lain yg JELAS mngatakan ia nya SESAT ekk?? ada jemaah TABLIGH ajak buat AMALAN 2 KHUSUS ke? atau sape 2 yg x baca KITAB yg dua tu akan BERDOSA? JT ajar mcm tu ? saya hairan ni ... saya bukan tabligh pun saya boleh nampak dimana sesat dan tidak .... kenapa lebih ramai yg kata ianya TIDAK SESAT berbanding awak dan kuncu 2 awak sahaja mengatakan ia nya SESAT? nik aziz,ustaz azhar dan us. harun din x pernah cakap pun ia nya sesat dan dari mna pula awak cakap ia nya sesat? dh kaji dah smpai lubang cacing kalau nk mnghukum org? awak sedar x,,berpuluh juta org bca blog awak ni dan kalau mereka percaya sesuatu yg salah,,ia nya akan mnghukum diri awak sendiri ke NERAKA ... x takut ke sebarkan bnda yg x pasti ....?? cuba jelaskan apa lagi yg dikatakan sesat dalam jemaah tabligh ni ,,saya x nak la baca ayat copy paste awak ... boleh x nak tahu /..? confuse ni ...saya org awam,,plz sy nak tahu

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih atas soalan.

      Untuk menjawab sebagai mukadimmahnya sila baca link ini dan fahami betul2 penjelasan ustaz bekas karkun tabligh tu:

      http://jamaluddinab.blogspot.com/2011/02/kenali-jemaah-tabligh.html

      Delete
  57. Semoga Allah bg hidayat pd awak atas usaha ni ... Kalau sesat,usaha xkan pupus dek masa ..... Ternyata Allah melindungi usaha ini sehingga ianya bertahan sampai akhir zaman ... Ya nabi,,kami mencintaimu dan yakin pada janjimu ... Allah,lindungi mereka yg melindungi usaha nabimu dan hidayatkan mereka yg mengkafirkan usaha nabimu .....

    ReplyDelete
    Replies
    1. golongan sesat khawarij telah wujud zaman Rasullullah lagi sehingga sekarang masih ada dan tetap ada hingga hari qiamat.Begitu juga syiah,muktazilah,qadiani dll.

      Keberadaan golongan sesat itu sebagai ujian kepada umat islam khususnya ahli sunnah wal jamaah.

      didalam al quran tidak ada perintah berdakwah secara khususnya sebaliknya ia bersifat UMUM.HUKUM BERDAKWAH JUGA MENJADI KHILAF PARA ULAMA ANTARA FARDHU AIN DAN FARDHU KIFAYAH.

      Setakat ini kami tidak jumpa dalil baik al quran mahupun hadis yang menyuruh berdakwah wajib ikut cara nabi sebijik-sebijik.Sekiranya ada PASTI ULAMA TABIEN YANG TERAWAL SEPERTI IMAM ABU HANIFAH,HASSAN BASRI DLL TELAH MENUBUHKAN JEMAAH ALA TABLIGH dan kita akan jumpa bukti tersebut dalam kitab-kitab mereka.

      masalahnya tidak ada!!!!

      hanya yang ada perintah dari nabi yang sahih ialah:

      "Sesungguhnya aku tinggalkan kepada kamu dua perkara yang sekiranya kamu berpegang teguh dan mengikuti kedua-duanya nescaya kamu tidak akan tersesat selama-lamanya. Itulah Al-Quran dan Sunnahku.”

      Delete
    2. Firman Allah swt:


      قُلْ هَذِهِ سَبِيلِي ادْعُوا اِلَى اللَّهِ عَلَى بَصِيرَةٍ انَا وَمَنْ اتَّبَعَنِي وَسُبْحَنَ اللَّهِ وَمَا انَا مِنْ الْمُشْرِكِينَ

      Katakanlah: Inilah JALANKU, aku menyeru kepada agama Allah atas bukti yang nyata. Aku dan orang yang mengikutiku; Maha Suci Allah, dan bukanlah aku dari golongan yang mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang lain. (Yusuf: 108)

      Jalan Nabi saw dan org yang mengikut Nabi Saw..

      Delete
    3. Jemaah tabligh secara zahir nampak macam ikut 'jalan' nabi tetapi pada hakikatnya mereka ikut jalan maulana ilyas sebab nabi berdakwah berdasarkan wahyu dari Allah (surah Mudatsir)sebaliknya jemaah tabligh berdakwah berdasarkan mimpi maulana ilyas (mathod khuruj).

      Delete
  58. dakwah cara itu juga x salah ... selagi mereka x kluar dr agama,,jgn la mnghukum sesat ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan kami tapi para ulama yg hukum mereka sesat.dan bekas org tabligh yg dedah kesesatan mereka.anda hanya nampak kulit shj yg indah

      Delete
  59. Assalamualaikum,
    Tuan, mohon laluan beri pendapat..

    Kitab Muntakhab Ahadith yang tuan nukilkan itu adalah terjemahan Arab-Melayu oleh seorang Maulana di Selangor. Semoga Allah terima niat dan usaha beliau, amin.

    Namun memang tidak dinafikan bahawa mungkin wujud kelemahan dalam terjemahan tersebut. Ini kerana kitab tersebut adalah yang pertama (setakat yang saya tahu) terjemahan Muntakhab Ahadith ke dalam Bahasa Melayu. Ia juga mungkin tidak disemak oleh alim lain. Maka kesalahan yang ada tidak diperbetulkan. Terjemahan ayat al-Qur'an pun mungkin mengikut pemahaman penterjemah dan dibuat secara makna, bukannya dari segi perkataan demi perkataan. Apapun usaha beliau amat dihargai, dan kitab tersebut digunapakai oleh para pengusaha agama sebab kitab terjemahan itu saja yang ada pada masa itu. Dan kesalahan dalam terbitan pertama adalah lumrah bagi para penulis dan penerbit, dan tentunya boleh dan akan diperbetulkan pada terbitan seterusnya.

    Namun sekarang pihak markas Sri Petaling telah mengeluarkan terjemahan yang telah disemak oleh pakar-pakar bahasa dan agama. Harap tuan dapat memperoleh kitab yang terbaru tersebut.

    Teguran dan nasihat seperti yang tuan buat adalah sangat dihargai. Cuma sendikanlah dengan teguran yang lemah lembut dan sangka baik, kerana itu lebih manis dan lebih mendekatkan hati-hati kita.

    ReplyDelete
  60. Jenayah wahaby terhadap kitab ulama' muktabar...
    http://jundumuhammad.wordpress.com/2011/03/04/pemalsuan-kitab-al-ibanah-imam-abu-hasan-al-asyariy/

    ReplyDelete
  61. Salam Tn Saiful Nizam;

    Marilah kita terus bergerak untuk sedarkan ummat ini tentang tanggung jawab. Kita 'tanggung' di dunia dan di akhirat kelak Allah akan soal, dan kita kena 'jawab'...

    Salam Tn Jundullah;

    Ayat tuan tu dibimbangi membawa kepada syirik khofi (tersembunyi)..dibimbangi kepada para pembaca yang imannya lemah...

    'UMMAT SEMAKIN MENDEKATI AGAMA BERKAT USAHA JEMAAH TABLIGH TERBUKTI DENGAN BANYAKNYA MARKAZ YANG DIDIRIKAN'.

    Agama ISLAM ini tersebar bukan kerana adanya jemaah TABLIGH atau PAS, tetapi semuanya ALLAH yang buat.

    Wallahu a'lam..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa yang syirik khafinye ...wahai karkun Dzulcar9??

      Kalau tak belajar ilmu aqidah jangan melulu menghukum sesuatu.Anda kena belajar ilmu aqidah yang merupakan perincian kepada rukun iman.

      Apakah anda menyangka iman itu memadai hanya DENGAN melafazkan syahadah semata-mata otomatik datang YAKIN????

      Ayat anda akhir sekali itu lagi bahaya...(sesat).Kalau semua Allah yang buat,abis tabligh buat apa??

      Kalau semua Allah yang buat,buat apa di utuskan Nabi dan rasul??

      Sebenarnya ayat itu tidak mengadungi apa-apa masalah berkaitan aqidah.Ia sama juga seperti kita katakan "sejak adanya sekolah tersebut,penduduk kampung itu sudah tidak buta huruf lagi". atau 'Berkat ulama tersebut mengajar di masjid tersebut,ramai penduduk kampung telah berubah menjadi baik kerana mendapat tunjuk ajar dan didikan agama yang sebenar".

      Tang mana yang syirik khafinya??
      boleh bagi pencerahan??

      Anda wajib belajar ilmu aqidah terlebih dahulu sebelum nak berdakwah sebab nanti anda sesat dan menyesatkan orang lain.

      Apa yang anda faham tentang ayat ini??

      “Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah apa apa yang pada diri mereka ” QS 13:11

      Delete
    2. Anda kena membezakan apa itu ilmu syariat dengan ilmu hakikat.

      contoh seperti ibubapa yang melahirkan kita,mengasuh,mendidik,memberi pakaian,menghantar ke sekolah dan segala macam yang lain,TIBA-TIBA DAH BESAR KITA 'SOUND' IBUBAPA KITA DENGAN BERKATA "SEBENARNYA YANG MENDIDIK DAN MENGASUH SAYA IALAH ALLAH" ATAU BILA GURU SUDAH SELESAI MENGAJAR SUBJEK AGAMA KITA DI SEKOLAH,KITA PUN 'SOUND' GURU TERSEBUT "BUKAN CIKGU YANG AJAR SAYA TAPI ALLAHLAH YANG AJAR SAYA"

      BOLEH KE KITA CAKAP BEGITU..?? ATAU ADA KE ORANG KELUARKAN PERKATAAN seperti itu??

      Dalam hubungan kita dengan manusia (hablumminannas)maka kita kena zahirkan syariat dengan mengucap terima kasih atau yang seumpama dengannya sebagai membalas jasa orang yang telah berjasa dengan kita.

      Sebaliknya perkara hakikat,di simpan dalam hati sebagai iktiqad(kepercayaan) yang tak perlu di zahirkan ketika bermuamalah sesama manusia.

      Itulah kaedah yang diajar oleh islam.

      Delete
  62. demokrasi tu dah terang2 jln yahudi.. xyah le citer byk.. kalau mencuri dan sabit kesalahan kena potong tangan.. yakin! kalau zina dan sabit kesalahan kena sebat atau rejam.. yakin! tiba2 nak tegak hudud kena demokrasi.. mana yakin?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Isu yang sdr bangkitkan ini memerlukan satu perbahasan yang panjang lebar sebab dalilnya bersifat UMUM (ZANNI)bermakna ia bukan qatie(dharuri)atau muktamad.

      Kalau sdr betul2 nak bebas dari jalan atau sistem yahudi,sdr kena buang atau derma semua duit kertas yang sdr ada dalam bank atau komisyen sebagai agen takaful.Zaman nabi mana ada guna duit kertas kan.semua guna duit syiling emas dan perak sahaja.BOLEH BUAT??

      Kita sekarang berada di zaman yang tidak ada khilafah islam yang membolehkan wujudnya sistem syura,pelaksanaan hukum hudud,matawang emas dan perak dll.Atau dengan bahasa lain 'DARURAT'.

      DARURAT BUKAN DALAM BAB MAKAN SAHAJA TETAPI LEBIH LUAS DARI ITU.DALAM BAB POLITIK PUN ADA DARURATNYA.Dr. Wahbah Az-Zahili di dalam Nazariah Ad-Darurah As-Syariyah merumuskan:

      Darurat ialah keadaan yang menimpa ke atas seseorang insan atau masyarakat di dalam bentuk keberbahayaan ataupun kesusahan yang mendesak sehingga ditakuti berlakunya kemudaratan ataupun kesakitan ke atas diri, anggota badan, kehormatan, akal, harta benda dan yang sehubungan dengannya. Diharuskan ketika itu mengambil benda-benda yang haram ataupun meninggalkan yang wajib ataupun menangguhkan kewajipan daripada waktunya, semata-mata untuk menolak kemudaratan..

      DALILNYA:

      Anas bin Malik ra meriwayatkan: Rasulullah memberi kelonggaran kepada Abdul Rahman ibn Auf dan Zubair ibn Awwam memakai sutera kerana penyakit gatal yang menimpa mereka. (Riwayat Bukhari dan Muslim) Walaupun sutera pada asalnya diharamkan ke atas kaum lelaki, namun ia diharuskan apabila diperlukan untuk kesembuhan dari sesuatu penyakit selepas penggunaan benda-benda yang halal (di sudut sebab musabab) gagal menyembuhkannya. Riwayat ini menunjukkan tentang keharusan berubat dengan bahan-bahan yang haram di saat kecemasan atau darurat.

      Delete
  63. Salam Tn Jundullah;

    Sebab itu saya ada quote 'kepada pembaca yang lemah imannya' di bimbangi tercalar iman mereka yakin yang TABLIGH ada banyak markas, maka semakin berkembang agama tersebar seluruh alam. Saya yakin tuan dan pembaca yang belajar akidah tidak tergugat...


    Kepada ayat yang tuan quotes itu...

    “Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah apa apa yang pada diri mereka ” QS 13:11

    Apapun yang kita lakukan kita kena sandarkan kepada Allah. Dari ayat tuan quotes begini

    "'UMMAT SEMAKIN MENDEKATI AGAMA BERKAT USAHA JEMAAH TABLIGH TERBUKTI DENGAN BANYAKNYA MARKAZ YANG DIDIRIKAN"

    Alangkah indahnya jika kita mulakan dengan

    'ALHAMDULILLAH, DENGAN IZIN ALLAH, UMMAT SEMAKIN MENDEKATI AGAMA ASBAB BERKAT USAHA JEMAAH TABLIGH TERBUKTI DENGAN BANYAKNYA MARKAZ YANG DIDIRIKAN"

    Ayat2 tuan yang quotes begini...

    1) "SEBENARNYA YANG MENDIDIK DAN MENGASUH SAYA IALAH ALLAH"

    Kan bagus begini bunyinya dengan (hablumminannas)

    "ALHAMDULILLAH, SAYA BERSYUKUR KEPADA ALLAH DAN BERTERIMA KASIH KEPADA MAK DAN AYAH DALAM MENDIDIK SAYA. KEPADA ALLAH JUGA KITA BERSERAH DAN BERHARAP"

    2) "BUKAN CIKGU YANG AJAR SAYA TAPI ALLAHLAH YANG AJAR SAYA"

    "ALHAMDULILLAH, SAYA BERSYUKUR KEPADA ALLAH DAN BERTERIMA KASIH KEPADA CIKGU DALAM MENDIDIK SAYA. KEPADA ALLAH JUGA KITA BERSERAH DAN BERHARAP"

    Ayat2 kita jangan lupakan Allah. Kerana DIA Pencipta dan Pemelihara kita...


    Satu Hadith Dari Malik r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW telah bersabda "Dua serigala kelaparan yang dilepaskan pada satu kumpulan kambing tidak mampu memudaratkannya lebih dari kemudharatan pada agama yang dilakukan oleh sifat tamakkan harta dan keinginan untuk menjadi orang yang berpengaruh (HR Tirmizi)

    Wallahu a'lam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dalam kita menyampaikan dakwah adalah penting kita mengambil kira tahap pemikiran sasaran dakwah kita.Kita tidak boleh 'main borong' atau 'pukul rata'.

      kita tidak boleh menganggap semua orang sama tahap keimanan atau cara berfikir.Itu sebab kita lihat dalam sirah nabi,satu soalan yang sama tetapi dijawab dengan berbagai jawapan berdasarkan tahap keimanan dan keadaan seseorang.

      Contoh Nabi di tanya oleh seorang pemuda "apakah amal yang paling utama?".Lalu Baginda menjawab: "solat di awal waktu". tetapi apabila soalan itu di tanya oleh orang yang lain,Nabi memberi jawapan yang berbeza.

      Ini menunjukkan sunnah nabi ialah mengambil kira tahap kefahaman dan pemikiran seseorang dalam menyampaikan dakwah.Tulisan anda sesuai untuk ORANG YANG BARU MASUK ISLAM(SAUDARA BARU)tetapi untuk mereka yang telah ada basic agama kerana belajar sistem pondok,sekolah agama,al azhar dll pendekatan sebegini tidak sesuai.

      Anda kena banyak lagi belajar selok belok dakwah....

      Delete
    2. Nampaknya anda semakin lari dari topik asal perbincangan.banyak soalan kami yang anda BELUM JAWAB..

      Topik asal kami ialah FATWA SESAT KE ATAS JEMAAH TABLIGH..kami belum tahu lagi pendirian anda ..

      BOLEH JELASKAN PENDIRIAN ANDA TU??

      Delete
  64. Salam Tn Jundullah;

    Bukan saya tidak mahu komen, kerana bagi saya tidak cukup hanya bersandarkan kepada sumber2 yang ada dalam internet (melainkan ianya merujuk kepada Al Quran dan Al Hadis, syariat dan sunnah). Bak kata tn jundullah, kita perlu dapatkan kitab2 asal.

    Cuma saya begitu takut untuk menghukum sesuatu sehingga saya mendapat penjelasan sebenar. Saya begitu gerun merenungkan Firman Allah SWT dalam Surah Al-Ahzab ayat 58 yang maksudnya

    "Dan orang-orang yang menyakiti orang-orang mukmin dan mukminat (dengan perkataan atau perbuatan) tanpa kesalahan yang mereka perbuat, maka sesungguhnya mereka telah memikul kebohongan dan dosa yang nyata"

    Insha Allah saya azam untuk bersafar ke India secepat mungkin untuk mendengarkan sendiri penjelasan dari Ulama2' ikram di sana.

    Apapun terima kasih atas soalan2 yang tuan utarakan. Doakan saya untuk dimudahkan urusan untuk ke sana...

    Wallahu a'lam

    ReplyDelete
    Replies
    1. maknanya anda tidak sependapat dgn karkun Musafir (rakan seusaha).beliau mengiktiraf maklumat yang ada dalam internet.buktinya dlm blog beliau ada posting fatwa yang ditulis oleh Manzur Nu'mani menggunakan versi computer sedangkan kami melampirkan link kitab asal yang discan.

      anda boleh baca pada posting ASWJ vs Deobandi tabligh wahabi.Kami juga ada kitab asal karangan maulana khaled saharanpuri yang bertajuk al muhannad wal mufannad itu dalam bahasa urdu.

      Fatwa dari NU itu pun bukan versi taip computer tapi kandungan kitab asal yang discan.Semua bukti yang kami lampirkan yg mendedahkan kesesatan tabligh adalah kitab asal yang discan bukan tulisan taip computer.

      tak anda tak reti beza??

      Delete
    2. anda tulis:

      "Bukan saya tidak mahu komen, kerana bagi saya tidak cukup hanya bersandarkan kepada sumber2 yang ada dalam internet (melainkan ianya merujuk kepada Al Quran dan Al Hadis, syariat dan sunnah). Bak kata tn jundullah, kita perlu dapatkan kitab2 asal."

      kami jawab:

      anda begitu sangat hati-hati dan teliti dalam mengambil sumber rujukan maklumat TETAPI ANDA TERLUPA BAHAWA MAJORITI KARKUN TABLIGH DALAM MENULIS SALASILAH 2 ORANG AMIR BESAR MEREKA(ANAK-BERANAK)LANGSUNG TIDAK MENYATAKAN SUMBER MAKLUMAT(kitab).

      malah dengan bangga menceritakan salasilah keturunan mereka sampai ke Saidina Abu Bakar kononnya tetapi bila di minta sumber rujukan kitab,sehingga sekarang gagal dikemukakan.

      Buktinya :http://duniatabligh.blogspot.com/2010/03/silsilah-keturunan-maulana-muhammad.html?showComment=1350375885814#c2480355597781383965

      dan banyak lagi blog2 karkun yang lain.DIMANA SIKAP HATI-HATI ORANG TABLIGH KUNUNYA SANGAT 'TAKUT' MENGHUKUM BERDASARKAN SUMBER YANG TIDAK PASTI???

      Kalau anda boleh lampirkan kitab asal yang ada catatan salasilah keturunan 2 org maulana tu ,baru ayat anda diatas boleh kami terima....

      Delete
  65. Tn Jundullah;

    Sekali lagi saya tekankan, adalah tidak mencukupi dan bukan tidak mengiktiraf link2 dalam internet ni. Mungkin satu2 fatwa telah terbatal dengan fatwa yang terbaru cuma mungkin fatwa itu tidak didatangkan dalam internet untuk rujukan kerana disebabkan oleh perkara2 tertentu.

    Adalah tidak adil jika pesalah dihukum tanpa sempat mendapat ruang untuk perbicaraan. Itu dah kira Ikut Suka Aku (ISA) tu.

    Datangkan Ulama' dakwah untuk mereka memberi penjelasan. Dan saya kira safarnya saya ke sana adalah untuk mendapat penjelasan. Insha Allah saya suka untuk mengajak tuan jundullah untuk ke sana sama2.

    Adalah tidak adil kiranya saya hukum PAS sesat kerana asal aspirasi perjuangan PAS adalah semasa wujudnya revolusi iran. Tn Hj Shukby Latif menulis dalam ruangnya di harakah satu masa dahulu
    "disebabkan keghairahan ulama2 PAS, ramai yang menghantar anak2 mereka ke iran tp umum masa itu belum tahu iran pegangannya adalah syiah. Akhirnya bila ramai ulama' PAS tahu hal ehwal sebenar, baru mereka hantar anak2 mereka untuk belajar agama ke al azhar (mesir)" Alhamdulillah

    Wallahu a'lam...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wahai karkun zul,

      Dalam hal ini karkun musafir telah mendahului anda.beliau mengakui adanya fatwa itu tetapi gagal mendatang lampiran kitab sebagai bukti.bahkan walaupun beliau telah mengutus 'surat' kpd ulamak deobandi tetap sehingga kini tiada keputusan .

      Ada 2 kemungkinan iaitu samada tiada fatwa tarik balik spt yg didakwa atau sedang mencari helah lain.utk pengetahuan anda,Kami telah pun baca kontroversi kitab al muhannad itu dan kitab makatib muhamad ilyas.

      Kami telah tahu isi kandungannya.itulah manfaatnya ada internet yg mendekatkan yg jauh.tak perlu nak safar kesana cukup buat sidang video dah boleh dpt info.

      Isu yg dibangkitkan ialah 3 fatwa yg telah Di gazetkan secara resmi bahawa tabligh sesat oleh sekumpulan ulama besar sedangkan anda cuba nak hukum pas sesat atas pandangan peribadi.apakah kelayakan anda??
      Adakah berautoriti??

      Setakat ini tidak ada fatwa yg kata pas sesat oleh mana2 Negara tetapi fatwa jt ada.kalau ada pun hanya pandangan individu bukan bertitle fatwa resmi.

      Delete
  66. Oleh kerana tajuk posting ini 'BONGKAR' saya nak share kepada sidang pembaca satu 'berita panas' yang sedang hangat dalam facebook

    sebab tak ada akuan facebook,saya dedahkan di sini.ini link nya:
    http://mforum3.cari.com.my/forum.php?mod=viewthread&tid=680111

    seorang ustaz kasanova ini telah memalukan title ustaz yang lain dengan perangainya...

    Yang malangnya ramai wanita yang baik2 menjadi mangsa.Sebenarnya ini isu lama sebab beliau pernah datang ke tempat kami pada jamuan hari raya beberapa tahun lalu.

    Pernah muka keluar surat khabar kerana menipu deposit umrah.Kepada yang belum tahu harap tidak menjadi mangsa beliau selepas membaca blog itu.

    http://darulnurfaizin.blogspot.com/2011/01/seminar-perubatan-islam.html

    ***BACA KOMEN DI BAWAH SEKALI***

    DAN INI: http://www.carigold.com/portal/forums/showthread.php?p=14832568

    ReplyDelete
  67. Wahai Tn Jundullah;

    Seorang yang lapar dan datang mintak makanan, lalu kita datangkan buku menu masakan dan resipi2 dari helaian2 internet, asbab itu tidak akan memenuhi kelaparan seorang yang lapar kerana dengan izin Allah itu bukan hakikat..

    Sorang yang rindukan jalan hidayah/kebenaran lalu kita bawa contoh2 dalam internet, dengan izin Allah, asbab itupun tidak memenuhi jiwa seorang yang rindukan hidayat Allah. Janganlah pula salah faham, saya bukan saya nak menolak mashaf2 Al-Qur'an/ Al Hadis yang ada dalam internet.

    Wallahu a'lam


    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa maksud tulisan anda ni??
      kalau anda tak pernah mengaji kitab aqidah jangan bercerita bab HAKIKAT NANTI ANDA AKAN SESAT DAN MENYESATKAN ORANG LAIN.

      kami syorkan anda baca link ini supaya anda akan faham masalah aqidah jemaah tabligh.la ni dah page 590.anda baca dari mula.anggaran kena ambil masa 48 jam uantuk dihadamkan.

      http://carigold.com/portal/forums/showthread.php?threadid=35083&page=590

      Delete
  68. Tuan Jundullah;

    Sebesar/setinggi mana pun ilmu kita, HAKIKATNYA kita tetap Hamba Allah dan kepadaNYA juga kita dikembalikan.

    Dari Abdullah bin Umar r.huma meriwayatkan Rasulullah SAW telah bersabda

    "Sesiapa yang belajar ilmu untuk maksud selain dari redha Allah SWT (umpamanya untuk mencari kemulian,kemasyhuran harta dll) maka hendaklah dia menempah tempatnya di neraka (HR Tirmizi)"

    Jazakallahu Khairan dalam memberi galakan untuk orang lain belajar...

    Wallahua'lam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. anda jangan lupa Nabi juga ada beri AMARAN;

      DARI ABI HURAIRAH, IA BERKATA. TELAH BERSABDA RASULULLAH SAW: "BARANGSIAPA YANG MEMBUAT-BUAT PERKATAAN ATAS (NAMA) KU YANG (SAMA SEKALI) TIDAK PERNAH AKU UCAPKAN, MAKA HENDAKLAH IA MENGAMBIL TEMPAT DUDUKNYA DI NERAKA".

      (HADIS SAHIH DIKELUARKAN OLEH IBNU MAJAH (NO. 34) DAN IMAM AHMAD BIN HAMBAL (2/321))

      ORANG TABLIGH TERKENAL SUKA MENIPU,SUKA MEREKA-REKA CERITA SUPAYA ORANG TERTARIK DENGAN KUMPULAN MEREKA DENGAN CERITA AGAMA KUNUNNYA NABI CAKAP MACAM TU LA,MACAM NI LA...tapi bila ditanya mana sumber kitabnya ?..KANTOI TAK BOLEH JAWAB.Dia hanya berdalilkan cakap eldest2 mereka sahaja.

      Delete
  69. Tuan Jundullah quotes

    "Apa maksud tulisan anda ni??"

    Tidak ada apa2 cuma bagi saya tidak cukup hanya bersandarkan sumber2 link dalam internet/buku. Kita perlu belajar/bertanyakan kepada Ulama' yang bersanad dan tidak hanya bersandarkan kepada rujukan2 internet.

    Tuan Jundullah sendiri yang membahaskan perkara ini dalam entry tuan da saya rasa tuan lebih tahu dari saya...

    Antaranya yang sempat saya petik dalam entry tuan...

    Oleh sebab itulah, hatta pembukuan sumber-sumber agama sudah selesai oleh para ulama’ hadith seperti Imam Al-Bukhari, Imam Muslim dan sebagainya, namun untuk memahami sumber-sumber agama juga perlu merujuk kepada para ulama’ (Ahl Az-Zikr) yang mempunyai sanad keilmuan yang jelas. Iaitu, para ulama’ yang dirujuk juga perlulah pernah mempelajari kefahaman agama yang sahih berteraskan sumber agama yang sahih, daripada para ulama’ yang juga mempunyai sanad keilmuan yang jelas. Begitulah bersambungnya silsilah ini sampai kepada para ulama’ dari kalangan para sahabat r.a..

    Saidina Ibn Umar r.a. turut berkata:

    “Ilmu itu adalah agama dan solat itu adalah agama. Maka, lihatlah dari mana kamu mengambil ilmu ini dan bagaimana kamu solat dengan solat ini kerana kamu akan dipertanyakan di hari Akhirat” [riwayat Imam Ad-Dailami]

    Perkataan Saidina Ibn Umar r.a. ini menunjukkan kepentingan Sanad keilmuan secara umum samada dari sudut Riwayah mahupun Dirayah.

    Adapun budaya mendalami ilmu-ilmu agama dengan bergurukan buku semata-mata, tanpa bertalaqqi (bertemu) dengan para ulama’ muktabar untuk mengambil kefahaman ilmu-ilmu agama, atau sekadar merujuk beberapa individu yang berbicara tentang agama tanpa latar belakang keilmuan (Sanad keilmuan) yang jelas (apatah lagi memiliki Ijazah Tadris/izin mengajar daripada mana-mana ulama’ muktabar), maka mereka akan terpisah daripada tradisi keilmuan Islam yang asal.

    Mereka yang cuba memahami agama sekadar memperbanyakkan bahan bacaan tanpa memperbanyakkan rujukan dari kalangan para ulama’ tidak dinilai sebagai penuntut ilmu atau ahli ilmu sebagaimana dalam tradisi As-Salaf terdahulu.

    Sheikh Ibn Jama’ah berkata:

    “Sebesar-besar musibah adalah dengan bergurukan sahifah (lembaran-lembaran atau buku)”

    [Ibn Al-Jama’ah: 87 dan dinukilkan dalam Muqoddimah Syarh Al-Maqawif 1/90]

    Imam Malik r.a. berkata:

    ويجب ان يكون حفظه مأخوذا عن العلماء لا عن الصحف

    Maksudnya: “Hendaklah seseorang penuntut itu hafazannya (matan hadith dan ilmu) daripada ulama, bukan daripada Suhuf (lembaran)”. [Al-Kifayah oleh Imam Al-Khatib m/s 108]

    Imam As-Syafi’e r.a. juga berkata:

    “Sesiapa yang bertafaqquh (cuba memahami agama) melalui isi kandungan buku-buku, maka dia akan mensia-siakan hukum (kefahaman sebenar)”. [Tazkirah As-Sami’e: 87]

    Imam Badruddin ibn Jama’ah menyimpulkan hal ini dengan berkata:

    وليجتهد على أن يكون الشيخ ممن له على العلوم الشرعية تمام الإطلاع، وله مع من يوثق به من مشايخ عصره كثرة بحث وطول اجتماع، لا ممن أخذ عن بطون الأوراق ولم يعرف بصحبة المشايخ الحذاق.

    Maksudnya:

    “Hendaklah seseorang penuntut ilmu itu berusaha mendapatkan Sheikh yang mana dia seorang yang menguasai ilmu-ilmu Syariah secara sempurna, yang mana dia melazimi para sheikh yang terpercaya di zamannya yang banyak mengkaji dan dia lama bersahabat dengan para ulama’, bukan berguru dengan orang yang mengambil ilmu hanya dari dada-dada kertas dan tidak pula bersahabat dengan para sheikh (ulama’) yang agung.” [Tazkirah As-Sami’ wa Al-Mutakallim 1/38]

    Wallahu a'lam

    ReplyDelete
  70. Salam Tn Jundullah;

    Saya sedia membawa ustaz2 dari masjid jame' bandar baru sri petaling untuk menjawab persoalan-persoalan tuan dari segi akidah ahli jemaah Tabligh. Cumanya ustaz2 ini lebih suka jika dapat hadir ke rumah tuan sendiri supaya dapat diadakan salam dan berukhwah dalam berhujah. Demi mencari kebenaran, bolehkah tuan jundullah memberi alamat atau di mana-mana tempat untuk kita bersua dan bertemu dalam menjawab satu persatu persoalan yang timbul terutamanya dari segi akidah ahli jemaah tabligh. Mintak kerjasama dari ustaz jundullah untuk aturkan masa dan tempat. Insha Allah saya akan carikan masa yang sesuai untuk kita semua bertemu dan mencari penyelesaian kepada soalan yang dilontarkan...

    Wallahu a'lam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kasihan kami baca komen terakhir anda....
      Sebenarnya modus operandi hujjah kebanyakan karkun tabligh adalah sama belaka iaitu ajak jumpa nak muzakarah kununya bila gagal mendatangkan bukti.

      Sebelum ni anda kata nak safar ke India nak amik kitab fatwa tu.mana janji2 anda tu??...jgn cakap tak serupa bikin.pergi cari kitab tu dulu lepas tu baru boleh cerita lain.buktikan kpd semua pelawat blog ini bahawa anda bukan seorang PENIPU.

      Posting terbaru kami tu sebenarnya menghentam jemaah tabligh tapi oleh kerana anda lambat pick up,tak apelah mungkin orang lain lebih faham..kenapa anda tak baca link yg Kami beri tu??

      Disana ADA semua jawapan yg anda mahu.ahli syura karkun hambali pun kantoi tak boleh jawab mcm mana nak hujjah face to face??

      Kasihan sungguh kami lihat anda terkial-kial nak tegak benang basah dlm keadaan syura anda sendiri gagal menjawab hujjah dlm link tu

      Delete
    2. sidang pembaca yang budiman

      saya nak tunjukkan kekeliruan orang tabligh dalam memahami ayat :

      Imam Malik r.a. berkata:

      ويجب ان يكون حفظه مأخوذا عن العلماء لا عن الصحف

      Maksudnya: “Hendaklah seseorang penuntut itu hafazannya (matan hadith dan ilmu) daripada ulama, bukan daripada Suhuf (lembaran)”. [Al-Kifayah oleh Imam Al-Khatib m/s 108]

      Imam As-Syafi’e r.a. juga berkata:

      “Sesiapa yang bertafaqquh (cuba memahami agama) melalui isi kandungan buku-buku, maka dia akan mensia-siakan hukum (kefahaman sebenar)”. [Tazkirah As-Sami’e: 87]

      Mereka menafsirkan ayat para ulama muktabar diatas;TAK BOLEH BELAJAR ILMU BERDASARKAN KITAB2/LEMBARAN BUKU SEperti PENGAJIAN ILMU DI SURAU MASJID DLL YANG MENGGUNAKAN KITAB2 ADALAH SALAH/TAK BETUL/TAK ADA ZAMAN NABI DLL.

      INILAH SANGKAAN BATHIL MEREKA.

      Sedangkan maksud ayat tersebut ialah kitab-kitab ilmu itu tak boleh dibaca secara sendirian SEBALIKNYA MESTI SECARA BERTALAQQI DIHADAPAN GURU.CONTOH KITAB MATAN ARBA'IN(HADITH 40)IMAM AN NAWAWI Rah tidak boleh baca sorang2 dalam bilik tetapi mesti mendengar sendiri kupasan hadith2 dari mulut tok guru/ustaz .

      Barulah sah dikatakan menuntut ilmu tapi kalau baca sahaja ia dipanggil mendapat maklumat bukan ilmu.diharap orang tabligh berlapang dada dengan teguran.

      Delete
  71. Salam Kepada Jundullah2 (saya rasa ramai dan bukan hanya seorang yang pakai spec hitam tu).

    Saya pasti ramai yang tertanya-tanya kenapa sampai sekarang tuan2 masih belum mahu bersemuka dengan Ustaz2 dari Sri Petaling (ni dah kira jadi mcm debat belanjawan ajer, satu pihak aje nak debat, satu lagi tak sudi pulak)...

    Untuk pengetahuan Tuan2 Jundullah dan sidang pembaca sekalian, Ulama'2 di Sri Petaling sangat2 mengharapkan segala salah faham tentang jemaah Tabligh dengan izin Allah dapat diperbetulkan. Saya boleh katakan ustaz2 Sri Petaling bukannya blogger kerana Allah telah sibukkan mereka dengan urusan madrasah dan urusan penghantaran jemaah seluruh negara dan dunia.

    Dan izinkan saya nak betulkan quotes tuan

    "Sebenarnya modus operandi hujjah kebanyakan karkun tabligh adalah sama belaka iaitu ajak jumpa nak muzakarah kununya bila gagal mendatangkan bukti"

    Ini bukannya tertib karkun tabligh tapi jika kita telusuri jalan cerita Ulama' dahulu untuk belajar satu Hadis sahaja pun sanggup bersafar beribu-ribu batu jauhnya. Mujahadah dalam menuntut ilmu. Ini baru nak jumpa (jumpa pun di rumah tuan jika tuan sudi)- tak sampai satu batu pun.

    Dengan izin Allah azam saya ke Nizamuddin masih kuat (selalunya saya akan keluar 4 bulan sekali), dan selama itu juga saya tak dapat lagi melawat blog tn2 ini. terima kasih atas ingatan itu...wpun agak kasar bunyinya...

    Tn2 sekalian, apa sudi tuan2 kiranya saya letakkan tarikh untuk hari khamis hadapan 25/10/12 untuk kita (Tuan2 Jundullah bersama Ulama' Seri Petaling) bersua insha Allah? Insha Allah, kita berjumpa jam 9.00 pagi di mana tuan sendiri yang aturkan. (Nak buat di masjid Seri Petaling pun boleh, di Masjid Hulu Langat pun boleh). Dengan izin Allah, segala bukti2/fakta2 yang tuan2 kehendaki akan terjawab dalam pertemuan itu. Sekali lagi saya tegaskan, ustaz2 di sana bukannya blogger untuk datangkan bukti2 melalui internet. Lagipun hulu langat dengan sri petaling tak jauh pun...sekarang dah terbentang di depan tuan jalan untuk mencari kebenaran Insha Allah, tunggu apa lagi?

    Saya dapat rasakan semua pembaca bersetuju dan sangat2 menantikan perjumpaan dan pertemuan kita...Insha Allah.

    Semuga Allah mudahkan perjumpaan kita.


    Minta tuan aturkan tempat ya...


    ReplyDelete
    Replies
    1. he..he...he...

      bijaknya anda beretorik menyusun kata-kata indah untuk menyembuyikan kesesatan tabligh.Untuk pengetahuan anda kami dah ada pengalaman bermuzakarah dengan syura tabligh di sri petaling.Jadi kami dah masak dengan tipu daya orang tabligh ni.Buktinya boleh baca link ni:

      http://urusanulama-hl.blogspot.com/2012/04/satu-dialog-yang-menarik.html

      apa yang dialami oleh ulama wahabi sama dengan apa yang kami alami.JADI HENTIKANLAH LAKONAN HIPOKRIT ANDA TU....

      BUKTI2 YANG TELAH KAMI PAPARKAN DISINI SUDAH JELAS TERANG LAGI BERSULUH BAHAWA TABLIGH ADALAH JEMAAH SESAT DAN TERMASUK DALAM 72 FIRQAH YANG AKAN DIHUMBAN DALAM NERAKA....

      Delete
  72. Salam Tn2 Jundullah;

    Saya tersenyum sendirian bila mengenangkan tuan jundullah berangan2 nak Tabligh difatwakan sesat oleh Tuan Mufti. Jika nak jelas terus tanya lah tuan, ni main2 teka2 dalam hati pula. Kan Tuan Mufti duduk sebelah tuan, tanya biar sejelas-jelasnya. Bahaya tuan buat agak2 ni...

    Bukan apa selama ni tuan2 juga yang katakan karkun tabligh asyik bagi fakta tanpa ada bukti tapi bila tuan kata tuan pernah berhujah dengan ustaz2 sri petaling rupanya link tu bukan fakta yang tuan berhujah dengan ustaz sri petaling ...kami pun pening dengan tuan2.

    Allah yang lebih mengetahui tentang keturunan Sheikh Hazrat Maulana Ilyas rah dengan Banu Tamim kerana cerita2 yang mcm ini belum pernah saya dengar dari bayan2 di Masjid Nizamuddin.
    Insha Allah doakn saya untuk ke sana secepat mungkin (agak lama juga kerana terus bersafar 4 bulan) dan jika tuan sudi macam mana dengan perjumpaan kita 25/10 ni?
    Tuan tanyalah setiap persoalan yang tersimpan dalam kepala tuan. Ulama' di sri petaling insha Allah akan menjawab setiap persoalan tuan2. Agaknya tuan2 belum bersedia berjumpa dengan ustaz2 sri petaling. Ustaz2 sri petaling amat berlapang dada menerima tuan2 kerana tuan2 semua adalah saudara2 kami yang satu kalimah. Kami memuliakan tuan2 jundullah.

    Wallahu a'lam

    ReplyDelete
    Replies
    1. cetek sungguh pemikiran anda...tabligh telah lama difatwakan sesat tahun 1900,1965 dan 2005 itu bukan fatwa ke??

      kami bukan macam orang tabligh tak beradab dengan ulama.nak main sergah semacam.masa tu tengah makan tentulah tidak sesuai.orang tabligh mana reti semua ini.tu sebab tahun 80 dan 90an dulu bila datang masjid lepas imam bagi salam terus sergah tengah orang wirid bangun cakap 'tuan2 yang mulia,di harap dapat mendengar majlis bayan...bla...bla...(langsung tak jaga adab).

      dalm blog ini dah berlambak bukti kami lampirkan dari link sampai scan kitab ulama anda tapi anda kami minta satu bukti sahaja pun tak mampu...tak adil la..

      kami dah bagi link bukti tabligh anak didik wahabi.
      kami dah bagi link bukti fatwa sesat tabligh oleh para ulama aswj.
      kami dah bagi link bukti kitab2 penipu ulama tabligh.
      kami dah bagi link bukti ayat-ayat kufur/sesat ulama deobandi tabligh.dll

      tapi anda satu bukti pun tak ada ...so kami ulang sekali lagi sekiranya anda bukan seorang PENIPU SILA LAMPIRKAN KITAB DAN PERKARA 2 DIATAS.

      HUJJAH MESTI DENGAN DALIL DAN BUKTI BUKAN MENGGUNAKAN AYAT"HANYA ALLAH YANG TAHU SALASILAH BLA...BLA..."

      kalau benda ghaib bolahlah cakap macam tu tapi ini benda zahir.setiap sejarah mesti ada catatan.Kita mengenal salasilah semua para nabi dan rasul,para sahabat dan alim ulama dahulu berdasarkan catatan dalam kitab2 TIBA-TIBA ULAMA TABLIGH TAK CATATAN ??

      PELIK SUNGGUH...

      ANDA DAN KAMI SATU KALIMAH TAPI LAIN-LAIN AQIDAH.KAMI BERAQIDAH ASWJ TAPI ANDA AQIDAH WAHABI/MUKTAZILAH/KHAWARIJ DLL.

      lagi bukti jemaah tabligh adalah jemaah bid'ah dan wahabi:

      http://www.spiritualfoundation.net/shaykhalislam.htm#96455315

      dari blog:

      http://sejuta-muslim.blogspot.com/search/label/KEBANGKITAN%20UMMAT%20AKHIR

      kalau tak faham bahasa english sila tanya kawan yang tahu. baca pada tajuk 'Europe Visit & Wahhabism '

      Delete
  73. SubhanaAllah;

    Bukan ke tuan sendiri yang bertanya semasa jamuan makan Tuan Mufti?

    Buktinya tuan sendiri yang quotes
    "pada sessi jamuan makan,saya yang duduk disebelahnya sempat bertanya "ada tak lagi ajaran sesat yang belum difatwakan(masih dalam siasatan)??

    beliau jawab;"ada"
    saya tanya lagi ;"ada berapa pula?"
    beliau jawab;" ada 60 kempulan ajaran sesat lagi yang masih dalam siasatan"

    Nah...Sekarang tuan bagitau tak berakhlak pula bila kita tanya masa itu...
    Agak2 siapa tak berakhlak ni? Agak berdolak dalih tuan ni. Sekarang baru saya nampak gambaran sebenar tuan blogger. Mcam perjumpaan 25/10 pun masih berdolak dalih juga...

    Sekiranya saya memberitahu yang di sri petaling ada emas yang hendak dibahagi-bahagikan secara percuma mungkin ramai yang akan ke sana termasuk tuan, tapi sekarang ni persoalan2 tuan blogger dengan izin Allah ada jawabannya di sana tp tn blogger masih berdolak dalih lagi?
    Insha Allah saya masih juga menunggu jawaban dari pihak tuan atas ajakan ini. Insha Allah semua persoalan tuan2 akan terjawab semasa perjumpaan itu nanti termasuk persoalan nasab keturunan Maulana Ilyas rah. Apa lagi yang tuan hendak berdolak dalih lagi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. sidang pembaca yang budiman

      lihatlah perangai orang tabligh ni,dia bukan nak jawab soalan tapi konar sana,konar sini.beginilah cara mereka untuk mengelak dari menjawab soalan.

      dia main pulak isu adab.walhal yang kami cerita itu sedikit kronologi sahaja bukan keseluruhannya tapi oleh kerana nak spin punya pasal,dia merepek melalut.

      baik!!!

      kalau anda nak cerita bab adab maka anda sebagai 'tetamu' kena ikut syarat 'tuan rumah'(kami).tuan rumah boleh sahaja halau tetamu jika tak jaga adab dan nak tunjuk keras kepala.

      syaratnya sila jawab soalan kami sebelum ini tentang salasilah tu.sekiranya anda masih nak spin maka tuan rumah layak mengusir tetamu yang kurang ajar.malah dapat pahala lagi.


      Delete
    2. sidang pembaca yang budiman

      dalam kaedah memberi dan menjawab salam,ada berbagai cara dan kaedah.sekiranya ucapan salam secara lisan maka wajib dijawab secara lisan juga BUKAN DALAM HATI.

      Jika ucapan salam dalam bentuk tulisan maka jawapannya hendaklah dalam bentuk tulisan juga bukan jawab dengan mulut.

      Begitulah juga perdebatan kami dengan group tabligh dalam blog.Kami mencabar mereka menjawab soalan kami dengan di lampirkan bukti dan fakta tetapi tidak ada satu pun bukti ditampilkan untuk menguat hujjah mereka.

      Kami lampirkan bukti dalam internet supaya ramai manusia boleh lihat dan baca bukti tersebut supaya dapat menilai hujjah siapa yang lebih kuat dan kukuh.sepatutnya mereka juga perlu lakukan perkara yang sama tapi itulah perangai orang tabligh.

      mereka sebenarnya takliq buta sahaja tanpa tahu asal usul jemaah tabligh yang sebenar.Yang paling malang mereka langsung tak guna akal yang Allah beri untuk muhasabah bukti2 tersebut.

      Cuba kita lihat bagaimana majlis fatwa menyelesaikan isu al arqam dahulu.
      ADAKAH MAJLIS FATWA PANGGIL PEMIMPIN ARQAM TU BERMUZAKARAH DENGAN CARA SEMBUNYI2??

      OLEH KERANA IA MELIBAT RAMAI MANUSIA MAKA MEREKA DIPANGGIL DAN DIBUAT MUZAKARAH SECARA LIVE DALAM TV SUPAYA SATU DUNIA BOLEH MENDAPAT PENDEDAHAN KESESATAN MEREKA.

      Tapi orang tabligh ni berfikiran kolot.Masih lagi nak main sorok-sorok macam budak-budak.KALAU BETUL GROUP ANDA BETUL KENAPA TAKUT BERHUJJAH DIKHALAYAK RAMAI SEPERTI DALAM BLOG INI SUPAYA RAMAI MANUSIA SELURUH DUNIA BOLEH TAHU HAL SEBENAR??

      KENAPA NAK BERDEBAT DI TEMPAT TERTUTUP??
      TAKUT PENIPUAN TERDEDAH??
      mungkin ramai tak tahu perangai sebenar orang tabligh lalu terpesona dengan gaya dan tingkah laku mereka yang nampak zuhud itu tapi sebenarnya tersembunyi berbagai penipuan yang dibungkus.

      contoh seperti kisah dalam link ini:

      http://www.malaysiakini.com/news/33686

      walaupun ini cerita lama tapi pointnya pentingnya ialah budaya menipu telah sebati dalam pengikut tabligh sebab ketua2 mereka kat sri petaling pun kuat menipu. 'bapak borek anak rintik' la katakan.kalau dalam hal ehwal urus 'rumah Allah' pun mereka sanggup menipu apatah lagi hal ehwal sesama manusia.

      kasihan kepada mereka yang tertipu dengan orang tabligh

      Delete
  74. Assalamualaikum sahabat sahabiah.... Tak payahlah layan Tuan2 Jundullah ni... Insyallah Allah Taala yg Maha Berkuasa ke atas diri dia dan kita, akan beri dia faham... Kita tak ada kuasa, Hanya Allah Yang Maha Berkuasa. Dah memang fahaman Tuan2 Jundullah ni macam ni, Hanya Allah je yg boleh beri Hidayah, sptmana peristiwa kematian bapa saudara Rasulullah saw. Kita cakap macammana pun, dia akan putar2 lagi sampailah kita mengaku yang mereka ni benar. Semakin dilayan semakin merapek2, saje je cari publisiti nak popularkan blog dia. Kita buat kerja kita, KHURUJ FI SABILILLAH.... Mudah2an Allah bersihkan hati Jundullah, hati kita semua hamba dan umat Islam sepertimana Allah membersihkan hati rasul2Nya. Insyallah... KHURUJ FI SABILILLAH! MOHON HIDAYAH SELURUH ALAM! BANGKITTT!!!!

    ReplyDelete
  75. Salam,

    Mari kita periksa satu persatu masalah yang timbul.

    1-Masalah pada penterjemahan.Itu point dalam artikel ini.Terjemahan dalam kitab Muntakhab Hadis.Masalahnya tuan quote pada versi lama,padahal sekarang sudah ada versi baru yang diperkemaskan.Buat makluman,setiap penerbitan kitab Muntakhab Hadis sentiasa akan diperkemaskini setiap masa jika ada kesalahan.Jadi sila kondem Tabligh menggunakan versi baru.Baru anda nampak smart.Baru geng tabligh ternganga.Jadi dakwaan anda itu sudah klise.

    Banyak persoalan lain yang menarik untuk difikirkan tetapi saya tertarik perihal masalah murtad.

    2-Masalah murtad dan nipisnya amalan agama,contoh di Sabah/Sarawak akibat missionari Kristian yang bergiat cergas,tidak boleh pakai teori politik anda untuk attack mereka balik.Takkan nak tunggu tukar kerajaan negeri baru nak bendung masalah.Saya syorkan PAS sebagai 'sebuah badan dakwah yang ikut cara nabi s.a.w' supaya buat gerakan sendiri untuk turun padang (jika pesimis dengan Tabligh).Sebabnya,Nabi s.a.w tak tunggu tukar 'Raja Mekah' baru mula dakwah.Nabi terus buat kerja,turun padang.Sebenarnya PAS kena deal dengan Tabligh bukan bercakaran sesama sendiri.Missionari Kristian tak perlu tukar orang Kristian pimpin Malaysia,mereka terus jalan buat kerja,ketika Malaysia dipimpin oleh orang Islam dan wujudnya PAS sebagai sebuah 'badan dakwah'.Ketika kita saling menyalah sesama sendiri,ramai orang Islam makin jauh dari agama.

    Saya syorkan tuan muzakarah dengan Ustaz Hamid di Masjid Seri Petaling.Bila PAS dan Tabligh saling faham memahami,kita boleh bersatu membangunkan ummah.

    -M.O

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih atas sikap profesional anda dalam memberi ulasan.

      untuk soalan pertama,kami jawab:

      pandangan anda bersifat umum sedang kami lebih khusus.Maksud kami ialah group tabligh di tempat kami masih lagi membaca kitab tersebut versi lama(salah) tu.Sejak posting diatas di terbitkan hingga kini kitab tersebut masih dibaca oleh karkun tabligh belah sini.

      So harap anda dapat beza antara umum dan khusus...

      soalan kedua ;kami jawab

      isu murtad tidak di sentuh dalam blog ini tapi oleh kerana anda persoalkan maka kami sudi menjawab.

      Isu murtad membabitkan masalah aqidah bukan masalah tak beramal atau tak solat jemaah atau tak join tabligh dll.Contohnya pengikut ajaran Qadiani yang telah difatwa Murtad pun masih bersolat jemaah bahkan ada masjid lagi di Gombak.Mereka juga berpakaian jubah,kopiah,telekung dll.

      Golongan anti hadith pun begitu juga.mereka tetap solat jemaah,puasa,zikir dll.Ini menunjukkan bahawa masalah murtad itu cara menyelesaikannya ialah memberi pemahaman aqidah yang betul(ASWJ)bukan ajak join tabligh lepas keluar 40 hari berdakwah.

      Itu sebab kita lihat kerajaan menubuhkan pusat pemulihan aqidah untuk pengikut kumpulan al arqam mempelajari aqidah yang benar(aswj).Kerajaan tak panggil orang tabligh bawa pengikut arqam keluar 40 hari.

      Penyelesaian masalah murtad ialah dengan ilmu(ilmu aqidah).Ia mesti dipelajari berdasarkan silibus sekolah pondok(kalau di malaysia dan Indonesia).Mathod tabligh tidak sesuai untuk orang yang murtad sebab tiadanya pengajian ilmu aqidah.

      Anda salah dalam mengambil contoh.Saya nak buat satu ANALOGI SUPAYA ANDA FAHAM.

      En Honda adalah pencipta enjin kereta Honda.Dalam masa yang sama pereka disign(reka bentuk)model.dengan lain perkataan pengasas jenama Honda.Setelah 23 tahun empayarnya tersebar luas dengan jayanya maka beliau pun mati.tempatnya di ambil alih oleh warisnya.

      SOALAN SAYA...ADAKAH PENGGANTINYA PERLU U TURN KEBELAKANG BALIK DENGAN MECIPTA SEMULA ENJIN VERSI LAMA IAITU MODEL PERTAMA SEDANGKAN MODEL TERBARU TELAH TERSEBAR LUAS KE SELURUH DUNIA???

      Maka begitulah yang dilakukan oleh para sahabat.mereka tidak u turn ke belakang seperti yang dialami di Mekkah sebaliknya mereka terus maju kehadapan dengan membuat banyak perubahan antaranya membukukan al quran,solat tarawih 20 rakaat berjemaah,azan jumaat 2 kali dan berbagai pembaharuan yang tidak dibuat zaman nabi.

      Bahkan sebaik nabi saw wafat,perkara pertama yang mereka lakukan ialah membentuk kerajaan baru walhal ketika itu telah wujud nabi2 palsu dan orang islam yang murtad.

      Para sahabat tak hantar jemaah dakwah tetapi mereka hantar batalion tentera untuk membenteras masalah tersebut.Itu pun setelah kerajaan baru dibentuk yang diketuai oleh khalifah Abu Bakar ra.

      Diharap anda dapat merujuk atau mengambil contoh yang relevan dengan isu yang dibangkitkan

      Delete
  76. Salam,

    Terima kasih.Sebenarnya untuk soalan pertama,jika bercakap soal 'umum' dan 'khusus',tuan telah meng'umum'kan penyelewengan kepada sekumpulan orang tertentu dalam masalah penterjemahan kitab Muntakhab Hadis,sebagai contoh:

    "Kali ini saya akan mendedahkan penyelewengan mereka yang sangat dashyat dalam kitab-kitab rujukan mereka seperti Fadhail Amal,Muntakhab Hadist dan lain-lainnya"

    Ini diambil dari artikel di atas.Jadi ini seolah-olah mereka (Tabligh) adalah menyeleweng secara umum.Sekiranya tuan mengkhususkan kepada 'kitab Muntakhab Hadis' sahaja,bukan maulana mereka itu tidak mengapa,sebabnya ulama mereka sentiasa mengemaskini dan meminta orangramai memperbaiki mutu penterjemahan kitab ini.Jadi cara yang terbaik untuk membersihkan fitnah,adalah berjumpa dengan Ustaz Hamid di Seri Petaling.Bertanya dengan beliau.Berdebat dengan karkun-karkun biasa sangat tidak digalakkan.

    Kesilapan penterjemahan bukan tiket untuk menghukum seluruh ulama Tabligh adalah menyeleweng.Berat fitnah ini.Fikirkan.

    Tentang terjemahan,baik bincang perkara ini dengan ulama terjemahan,sama ada dari mereka (Tabligh) atau dari ulama tafsir.Sebabnya kita tidak boleh memikirkan semua terjemahan di dunia kena ikut terjemahan JAKIM sepatah-sepatah contohnya,jika terjemahan tidak lari dari konteks maksud ayat itu tidak mengapa,mengikut kepakaran ulama masing-masing.

    Soalan kedua:

    Saya sentuh persoalan ini berdasarkan pandangan anda dalam reply komen seorang dari Sabah.Ia memang bukan dalam artikel.

    Sebenarnya tuan tidak faham senario (dengan maaf).Ia bukan tentang teori.Ia adalah tentang strategi.Isu murtad memang masalah akidah TETAPI PENDEKATAN BAGAIMANA UNTUK MEMBETULKAN BALIK AKIDAH ITU.Saya tak kata kena join jemaah Tabligh.Tetapi pendekatan yang dibuat oleh Tabligh itulah pendekatan yang 99% penyelesaiannya,bukan nak tunggu kerajaan tubuh itu tubuh ini.Dan pendekatan ini juga yang dilakukan oleh Misionari Kristian.Mereka datang kepada 'orang yang sakit',bukan nak harap 'orang sakit' datang kepada kita.Dalam 10 orang sakit,dan doktor datang rawat,agak2 berapa yang boleh semakin sihat berbanding doktor yang duduk dalam pejabat dan tunggu 10 orang sakit tadi datang pada dia?Ini bab strategi,bukan lagi main teori.Memang kebenaran,bahawa hanya ada dua jemaah yang ISTIQAMAH jenguk orang-orang kampung di pedalaman di Sabah Sarawak,mahupun orang-orang asli iaitu jemaah pendakwah Kristian dan mereka (Tabligh).Jemaah lain tunggu pilihanraya baru konfiden buat kerja (dengan maaf).

    Contoh Honda itu tak kena.Sebabnya Islam tidak dicipta oleh Nabi s.a.w.Islam disampaikan,didakwahkan oleh Nabi s.a.w.Dan Islam tidak ada versi baru.Apabila Nabi s.a.w wafat,para Sahabat sambung tugas baginda.

    Benda yang sama diulang-ulang.

    Pendekatan tidak mengapa berbeza.Namun pendekatan dakwah adalah pendekatan paling cepat dapat hasil.Dalam marketing pun,konsep leverage dan empowerment adalah paling cepat buat sale.Sebab itu ada salesman.Sebab itu masa pilihanraya,bakal YB turun padang,jenguk pintu ke pintu (macam Tabligh buat masa buat kerja dakwah).Nak raih undi.Ada pula kumpulan peraih undi.Jika bakal YB itu duduk rumah,tak 'mendekati' pengundi,bagaimana?Boleh menang?

    Rujuk kembali kisah Sahabat.Nabi tidak dihantar ke dunia atas maksud berperang.Nabi dihantar untuk ajak manusia kepada Allah s.w.t.Jadi batalion tentera itu dihantar bukan atas maksud membunuh manusia.Setiap tentera yang dihantar Nabi dan Sahabat akan menawarkan masuk Islam atau bayar cukai.Jika tidak,maka barulah berperang.Bukan datang2 terus pancung kepala.

    Jadi ini soal strategi.Strategi tunggu kerajaan tukar atau tubuh ini tubuh itu adalah lambat.Strategi dakwah adalah paling cepat.Dalam strategi sudah tentu ada teori.Teorinya adalah akidah.

    Terima kasih kerana berbincang dengan baik.

    -M.O

    ReplyDelete
    Replies
    1. Inilah pertama kali kami jumpa orang tabligh yang boleh berhujjah secara matang dan rasional.Tahniah !!!di ucapkan.

      jawapan kami untuk isu umum dan khusus:

      Adakah anda nak samakan makna pengumuman dengan pendedahan??

      isu kitab muntakhab hadis adalah dalam kategori 'pendedahan' bukan pengumuman.Contohnya "wanita itu telah 'mendedahkan auratnya".BOLEHKAH KITA TUKAR AYAT MENDEDAHKAN KEPADA PENGUMUMAN??

      'wanita itu telah "mengumumkan" auratnya'

      Kami mengkhususkan hanya kitab munthakab hadis itu sahaja seperti posting di atas.Adakah foto kitab fadhail amal dalam posting tersebut??

      Dalam manhaj aswj,HARUS menghukum secara UMUM seperti mana para ulama menghukum fahaman khawarij,muktazilah,jabariyah dll sebagai sesat.Dalilnya:

      Rasulullah saw pernah melaknat secara umum golongan yang terlibat dengan arak,

      لعن النبي (ص) في الخمر عشرة : عاصرها ومعتصرها وشاربها وساقيها وحاملها والمحمولة إليه وبائعها ومبتاعها وواهبها و أكل ثمنها

      Maksudnya : Daripada Anas r.a telah berkata : Nabi saw telah melaknat sepuluh orang yang terlibat dengan arak : Orang yang memerahnya, orang yang meminta supaya dibuatkannya, orang yang meminumnya, orang yang memberikan minuman, orang yang membawanya, orang yang dibawakan kepadanya, orang yang menjualnya, orang yang membelinya, orang yang menghadiahkannya dan orang yang memakan harganya."

      Atas sebab itu kami menghukum atas nama jamaah tabligh.Kami tidak menyebut nama mana-mana individu kerana kami faham manhaj aswj dalam bab tersebut.MAKNANYA TAK TIMBUL KAMI MENGHUKUM SELURUH ULAMA TABLIGH SEBAB MEMANG KAEDAH DALAM ISLAM ITU HARUS MENGHUKUM SECARA UMUM.Kalau nak menghukum secara khusus,hanya selepas ditegakkan hujjah keatas individu berkenaan.

      Tentang isu terjemahan,kami dah minta karkun tabligh (termasuk karkun hambali) untuk melampirkan mana-mana kitab tafsir yang ada persamaan dengan terjemahan kitab tabligh itu tapi sehingga kini soalan itu tidak dijawab...

      Cadangan anda agar kami berdebat dengan Utz hamid adalah tidak relevan buat masa ini.Sepatutnya group anda kena menggunakan teknologi internet ini agar maklumat dapat disebarkan dengan cepat.Kalau nak berdebat kena disiarkan secara live dalam youtube supaya berjuta manusia lain tahu isi perdebatan.

      Dalam isu murtad sepatutnya anda tak boleh kaitkan dengan pilihanraya.Sepatutnya anda kena SALAHKAN KERAJAAN BN kerana mereka boleh menghalang@membenteras murtad itu berlaku dengan berbagai agensi kerajaan yang ditubuhkan.Bukan salahkan pihak lain.

      Anda tulis:"Namun pendekatan dakwah adalah pendekatan paling cepat dapat hasil."

      kami jawab:

      jemaah tabligh telah wujud di malaysia sejak tahun 70an(rujuk blog alorstari.blogspot).Kalau pandangan anda itu benar,sudah tentu malaysia sudah laksana hukum hudud,kes murtad semakin berkurangan,kes buang bayi menurun dan gejala maksiat yang lain berjaya diatasi kerana 'pendekatan dakwah adalah pendekatan paling cepat dapat hasil.'

      Tapi malangnya semakin meningkat dari tahun ke tahun walaupun jumlah pengikut tabligh semakin ramai(digembar-gemburkan) berdasarkan kehadiran dalam ijtimak tahunan di Tongi,Reiwind,Nilai dll.

      Kami berpendirian penguatkuasaan undang-undang(hudud)hendaklah serentak dengan pendekatan dakwah.bukan ambik dakwah semata tapi buang hukum macam orang tabligh.Itu sebab khalifah Abu Bakar ra hantar tentera yang merupakan SIMBOL PENGUATKUASAAN UNDANG-UNDANG serentak dengan dakwah sebelum memulakan perang.

      Zaman Sahabat,mereka tentera dan dalam masa yang sama pendakwah(2 dalam 1)kerana mereka bertaraf alim ulama.Tak relevan nak compare dengan orang tabligh.

      Berbanding dengan Pas yang berdakwah dan dalam masa yang sama berpolitik sebagai ganti kepada perang zaman sahabat.Ini kerana hakikat perang ialah sanggup menghadapi risiko bahaya maka begitu juga dunia politik zaman kini juga terdedah kepada risiko bahaya(dibunuh-memali,ditangkap ISA,disembur gas pemedih mata dll)






      Delete
  77. "Cadangan anda agar kami berdebat dengan Utz hamid adalah tidak relevan buat masa ini.Sepatutnya group anda kena menggunakan teknologi internet ini agar maklumat dapat disebarkan dengan cepat.Kalau nak berdebat kena disiarkan secara live dalam youtube supaya berjuta manusia lain tahu isi perdebatan."

    "Dalam isu murtad sepatutnya anda tak boleh kaitkan dengan pilihanraya.Sepatutnya anda kena SALAHKAN KERAJAAN BN kerana mereka boleh menghalang@membenteras murtad itu berlaku dengan berbagai agensi kerajaan yang ditubuhkan.Bukan salahkan pihak lain."

    Bila la nak selesai macam ni.Ada ketika kita kena ikut balik cara ulama dulu menyelesaikan masalah. Berjumpa dan berbincang itulah yang terbaik....demi umat Islam sedunia.

    ReplyDelete
  78. Assalamualaikum.

    Allahuakbar! Saya faham apa yang saudara Jundullah cuba utarakan dalam artikel ini namun mungkin ada pembaca yang tak baca habis, tengok sepintas lalu dan kurang fokus.

    Dalam banyak2 perbincangan komen pula, saya pilih komen "soalan maut" daripada Mistis Organization dan "jawapan cepu emas" daripada saudara penulis, Jundullah. Kepada para pengkomen2 lain, kalau nak komen tu biarlah berilmiah, nampak cerdik, berpaksikan fakta, jangan emosi terlebih pula. Belum apa2 dah tuduh penulis blog ni macam2.

    Hujah yang dikemukan oleh kedua-dua pihak sangat "umph". Kita sebagai pendokong PAS tidak kata cara tabligh itu salah, cuma kurang tepat kerana hanya menggunakan term "dakwah" dalam menegakkan syiar Islam. Kita tak boleh nafi kerana ianya memanglah salah satu daripada method manhaj kenabian Nabi Muhammad saw menegakkan Islam namun entah di mana silapnya mereka tidak menggunakan term "kuasa" pula dalam salah satu lagi method dalam manhaj kenabian Nabi Muhammad saw dalam menegakkan syiar Islam. Dengan KUASA, DAKWAH dapat diperkasakan dalam masa yang sama dengan DAKWAH, KUASA dapat digapai. Ianya seiring dan sejalan, itulah cara PAS dan gerakan2 Islam yang lain di seleruh dunia seperti Ikhwanul Muslimin, Hamas, dan lain2.

    Thumbs Up! Terbaik! Follow sini!
    http://hijabulcrewz.blogspot.com/

    ReplyDelete
  79. amboi sedap kata cakap jemaah tabligh sesat,

    syiah tak sesat pulak?

    Mat Sabu itu penyokong kuat Syiah & Regim Basyar tak ada pula dikatakan sesat? Mat Sabu tu pemimpin kanan no 2 PAS. Bukti berlambak dalam youtube.

    sebelum nak kata orang lain sesat, tengok dulu dalam jemaah sendiri. Ok?

    ReplyDelete
    Replies
    1. sdr ezmin,

      sebelum anda menulis komen,sila baca dulu fatwa ini;

      http://urusanulama-hl.blogspot.com/2012/01/tabligh-penjelasan-tuntas.html

      http://urusanulama-hl.blogspot.com/2012/08/pembongkaran-aqidahkepercayaan-sesat.html

      http://urusanulama-hl.blogspot.com/2012/05/fatwa-kafir-ulama-aswj-ke-atas-guru.html

      dan

      http://urusanulama-hl.blogspot.com/2012/09/aswj-vs-deobandi-wahabitabligh.html

      YANG MENGHUKUM SESAT BUKAN KAMI TAPI FATWA PARA ULAMA TERDAHULU.SEMUA FATWA TU TELAH DI GAZETKAN. HARAP MAKLUM

      berkaitan isu mat sabu kami dah jawab dalam debat dengan karkun abu nafis,musafir dan fuad akmal.di harap anda membaca sebelum nak ulang soalan yang sama ye.....

      Delete
    2. Ada ka pulak youtube diguna sebagai paksi bukti??? Astaghfirullahhal aziiiiimmmmm.!

      Delete
  80. Assalamualaikum,

    Mungkin link ini bermanfaat untuk menjawab persoalan yang mungkin ada kaitan, http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=RR866mfbMt8

    Assalamualaikum,

    ReplyDelete
  81. Assalamualaikum wrt. wbt.

    Satu perkongsian yang mungkin memberi manfaat bersama, http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=F78yviCmVMs

    Assalamualaikum wrt. wbt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. syeikh ini standard fathul bari,ceramah tanpa membawa sumber rujukan.alangkah baiknya jika dia menunjukkan kitab2 karangan ulama deobandi yang sesat itu....

      Delete
  82. Assalamualaikum Tuan Syeikh Jundullah,
    Mohon diterjemahkan kandungan di bawah ini.

    خطاب من سماحة الشيخ عبد العزيز بن عبد اللهبن باز رحمه الله إلى فضيلة الشيخ / فالح بن نافع الحربي برقم 889/خ المؤرخ 12/8/1406هـ
    بسم الله الرحمن الرحيم من عبد العزيز بن عبد الله بن بازإلى حضرة الأخ المكرم فضيلة الشيخ فالح بن نافع الحربي أمدّه الله البصيرة, وشرحصدره لما يرضى رب العالمين, آمين. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته، وبعد: فقدوصلني كتابك المؤرخ 26/2/1406هـ , وفهمتُ ما تضمّنه من النيل من جماعة التبليغ,واستنكارك لما كتبتُ بشأنهم، وما كتبه قبلي شيخنا العلامة الشيخ محمد بن إبراهيم آل الشيخ مفتي الديار السعودية في زمانه قدّس الله روحه, ونور ضريحه من الثناء عليهم. ولقد ساءني كثيراً تنقُّصُك وحطُّك من قدره بقولك: "ابن إبراهيم", وأنالأشخاص الذين أشرتَ إليهم يخالفونه في الرأي فيهم. ولقد عجبتُ مما ذكرتَ فأين يقع علم هؤلاء ورأيهم من علم شيخنا, وبصيرته, وبُعد نظره, وسعة اطلاعه, وتأنّيه, وحكمته . ونحن بحمد الله على بصيرة من ديننا, ونوازن بين المصالح والمضار، ونُرجحما تطمئن إليه قلوبنا, وقد تأكّدنا من أخبارهم ما يطمئننا إلى الوقوف بجانبهم, معمناصحتهم فيما يحصل من بعضهم من النقص الذي هو من لوازم البشر كلهم إلا من شاء الله. ولو أنّ إخواننا من المشايخ وطلبة العلم الذين أشرتَ إليهم خالطوهموشاركوهم في الدعوة إلى الله، ووجّهوهم وكملوا ما يحصل منهم من النقص, وأرشدوهم فيمايخطئون فيه، لحصل بذلك خير كثير, ونفع عظيم للإسلام والمسلمين. أما النُّفرة منهموالتخلّي عنهم والتحذير من مخالطتهم فهذا غلط كبير وضررُه أكبر من نفعه . فاتهمالرأي يا أخي, واضرع إلى ربك أن يشرح صدرك لما هو الأحب إليه والأنفع لعباده, وأن يهديك لما اختلف فيه من الحق بإذنه, وأسأل الله عز وجل أن يُرينا وإياكم الحق حقاً ويمنّ علينا باتباعه، والباطل باطلاً ويمنّ علينا باجتنابه, ولا يجعله ملتبْساًعلينا فنضل, إنه ولي ذلك والقادر عليه, والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته .


    الرئيس العام لإدارات البحوث العلمية والإفتاء والدعوة والإرشاد


    تكميل أنا بعد ما نسبت إلى فضيلة الشيخ محمد أمان من رجوعه عن الثناء على الجماعة المذكورة, وإنه يقول خرافيون ومبتدعة, فقد أنكر ذلك, واستغربه جداً, وأخبر أنه لا زال على ما كتب عنهم, لأنه كتبه عن مشاهدة ويقين, وأنه يحيل كل من سأله عنهم الى ما كتبه في ذلك .

    ReplyDelete
  83. Assalamualaikum Tuan Sheikh Jundullah,
    Saya sempat meneliti link di bawah ini.
    http://urusanulama-hl.blogspot.com/2012/05/fatwa-kafir-ulama-aswj-ke-atas-guru.html

    Ternyata fatwa yg tertulis adalah yg dikeluarkan oleh pengikut barelwi/penyembah kubur.Di laman di atas tuan juga pautkan http://www.noorenabi.net/book/aqaid-section/deoband-kufriyaat-in-book/15/ yg merupakan laman barelwi. Soalan saya, adakah tuan pernah baca kitab yg dimaksudkan samada urdu atau inggeris?

    Saya harap jika tuan nak berhujjah berdasarkan maklumat internet dan fatwa dari kumpulan spt barelwi, sebaiknya tuan faham dulu keadaan kumpulan2 wahabi, barelwi,ahmadi, maududi, dll. Kena belajar sejarah Islam di India selepas 1857.

    Dulu2 geng2 salafi/wahabi juga bagi link yg sama dlm laman mereka. Apa pun saya harap tuan dapat baca dengan teliti dan merujuk kepada sumber asal sebelum menyebarkannya.Almarhum Syeikh Syed Abul Hasan Ali An Nadwi rah. berpesan kepada saya dalam suratnya, berdampinglah dengan Jemaah Tabligh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wa'alaikum salam,

      tuan mengulang soalan yang sama dan kami telah pun menjawabnya pada muzakarah dengan karkun musafir sebelum ini.tuan boleh cari jawapan tersebut pada label 'tabligh,politik dan video.

      prinsip kami ialah apa yang pernah diucapkan oleh Syaidina Ali bin Abi Talib:"JANGAN KAMU LIHAT SIAPA YANG BERKATA TAPI LIHAT APA YANG DIA KATA"

      maknanya walaupun pihak deoband menuduh barelwi penyembah kubur tapi mereka boleh mendatangkan hujah dan bukti yang kuat maka kita boleh terima sebagaimana Imam al Ghazali menggunakan kitab Muktazilah(sesat) ketika berhadapan dengan golongan falsafah di zaman beliau.

      tuduhan deoband kepada barelwi telah dijawab pada link paling latest

      http://sunninews.wordpress.com/2011/11/

      tuan baca ini:

      The encroachment from the Waqf land must be removed and it should be ensured that recruitments must be done as per the Waqf deeds. The govt. must not appoint any wahabi(Deobandi/Nadwi/Salafi/AhleHadith) as a Chairman/CEO/Waqf member/Mutawalli/Manager of the Sunni Waqf,who are utilising the waqf properties to propagate the Wahabism, which preaches hate and intolerance and now has become threat to the secular fabric of the nation.

      kita boleh nilai siapa yang berada di pihak yang benar....

      Delete
  84. Salam Tuan Sheikh Jundullah,
    1. berkenaan kitab Muntakhab Ahaadith tu mmg tak da Alquran dalam senarai kitab rujukan sbb ia senarai kitab rujukan oleh Maulana Muhammad Saad Al-Kandahlawi (cucu Maulana Muhammad Yusuf rah.)dr kitab asal berbahasa arab ke bahasa urdu.tapi dalam terjemahan baru oleh lujnah tarjumah madrasah miftahul ulum SP yg diketuai oleh Maulana Abdul Hamid disertakan senarai kitab rujukan penterjemah dari Urdu ke Melayu dan English-Melayu. terjemahan ini disertakan ijazah sanad ammah utk pembacaan kitab.
    2.Kalau tuan tak dapat bezakan antara barelwi,wahabi, salafi, ahle hadith serta deobandi/nadwi/mazahiri maka jadilah copy & paste saja. buatlah kajian sikit berkenaan Islam di India sbb ia mempunyai hubungan yg sangat dengan Islam di Tanah Melayu serta hubungan deobandi dengan madrasah saulatiyyah,darul ulum addiniah di Makkah dan Madrasah Assyarif di Madinah.
    3. Jemaah dakwah & tabligh yg pertama datang ke tanah melayu ialah pd tahun 1948 dan kedua pd 1954.Melakukan usaha ke atas pedagang India Muslim yg berbahasa Urdu.
    4. Kenapa surat dalam bahasa arab tuan belum terjemah lagi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. anda tulis:

      1. berkenaan kitab Muntakhab Ahaadith tu mmg tak da Alquran dalam senarai kitab rujukan sbb ia senarai kitab rujukan oleh Maulana Muhammad Saad Al-Kandahlawi (cucu Maulana Muhammad Yusuf rah.)dr kitab asal berbahasa arab ke bahasa urdu.tapi dalam terjemahan baru oleh lujnah tarjumah madrasah miftahul ulum SP yg diketuai oleh Maulana Abdul Hamid disertakan senarai kitab rujukan penterjemah dari Urdu ke Melayu dan English-Melayu. terjemahan ini disertakan ijazah sanad ammah utk pembacaan kitab.

      kami jawab:

      kalau macam tu ini kitab ini hanya standard copy paste je la..
      bukan hasil tulisan ilmiah maulana tabligh tu berdasarkan penguasaan ilmu hadith sebagaimana kitab matan arbain imam nawawi dll.PATUTLAH JEMAAH TABLIGH DI ARAB SAUDI TAK BACA KITAB FADHAIL AMAL SEBALIKNYA MEREKA TUKAR KEPADA KITAB RIADHUS SOLEHIN.

      Anda tulis;

      2.Kalau tuan tak dapat bezakan antara barelwi,wahabi, salafi, ahle hadith serta deobandi/nadwi/mazahiri maka jadilah copy & paste saja. buatlah kajian sikit berkenaan Islam di India sbb ia mempunyai hubungan yg sangat dengan Islam di Tanah Melayu serta hubungan deobandi dengan madrasah saulatiyyah,darul ulum addiniah di Makkah dan Madrasah Assyarif di Madinah.

      kami jawab:

      link yang kami beri itu sudah menjawab persoalan anda.apakah anda tak faham bahasa inggeris?? laman tersebut memberitakan sebuah persidangan telah di anjurkan oleh All India Ulama and Mashaikh Board (AIUMB) pada tahun 2011 itu dan telah mengeluarkan memorendum kepada kerajaan India antara lain agar menghalang institusi yang berfahaman WAHABI ( (Deobandi/Nadwi/Salafi/AhleHadith).........

      MAKNANYA AIUMB ITU MEWAKILI ULAMA SUNNI INDIA SEBALIKNYA DEOBAND MEWAKILI WAHABI.PERSOALAN PENTING YANG HENDAK DI HIGHLIGHTKAN IALAH IA BERLAKU PADA TAHUN 2011...IA BUKAN BERLAKU PADA TAHUN 40AN ATAU 50AN...

      kalau anda tuduh kami tak buat kajian..tak kan semua ulama dalam Lembaga tersebut tak buat kajian jugak ?? walhal mereka sebangsa dan senegara!!!

      surat dari mufti Bin Baz itu hanya menyokong kerja dakwah tabligh itu sahaja TETAPI SOAL AQIDAH TIDAK DISENTUH SEDANG KAMI DALAM BLOG INI DAN BLOG BEKAS KARKUN TABLIGH (JAMALUDIN)ITU PUN PERSOALKAN BAB AQIDAH.

      anda kena reti beza antara AQIDAH DAN IMAN.Itu sebab ada kelompok syiah dihukum sebagai sesat bukan sebab IMAN TAPI SEBAB AQIDAH.



      Delete
    2. AIUMB tu bukan wakil ulama sunni India tuan syeikh. Sunni @ ASWJ kat sini dimaksudkan ialah barelwi. Yg mewakili ulama india ialah Jami'ul Ulema Hind. Wakil mereka boleh bertanding dalam pilihanraya dan juga dilantik ke dewan senat serta penasihat parti congress dlm hal ehwal islam. Ambik tau sikit pasai politik.

      Delete
    3. "kalau macam tu ini kitab ini hanya standard copy paste je la..
      bukan hasil tulisan ilmiah maulana tabligh tu berdasarkan penguasaan ilmu hadith sebagaimana kitab matan arbain imam nawawi dll.PATUTLAH JEMAAH TABLIGH DI ARAB SAUDI TAK BACA KITAB FADHAIL AMAL SEBALIKNYA MEREKA TUKAR KEPADA KITAB RIADHUS SOLEHIN"
      Yg Copy & Paste tu method anta bukan method penulisan ulama khalaf dan akademia.hatta menulis risalah sekalipun mesti disertakan sumber rujukan.saya rasa anta pun tak mampu meneliti setiap kitab rujukan yg berjumlah 90 kitab. sbb tu Maulana Muhammad Saad dah tahqiqkan dan letakkan dobit bagi perkataan gharib. Muntakhab Ahaadith telah dikarang oleh Maulana Muhammad Yusuf rah. dalam bahasa arab seperti juga kitab hayaatus sahaabah tapi kitab ini telah ditahqiq oleh Syeikh Abd Fattah Abu Ghuddah dan lujnah tahqiq AlAzhar, dobitnya ditulis oleh Maulana In'aamul Hassan rah.

      "anda kena reti beza antara AQIDAH DAN IMAN.Itu sebab ada kelompok syiah dihukum sebagai sesat bukan sebab IMAN TAPI SEBAB AQIDAH"
      Tuan yg arif, tolong jelaskan perbezaan antara aqidah dan iman. ana kurang arif.

      Saya nak tanya satu perkara. Adakah Ustaz Syakirin maklum atas tulisan anta ini? Saya juga ingin memanjangkan blog anta kpd pengetahuan Ustaz Nik Adli kerana mencela Ulama Ikraam.

      Delete
    4. kami lihat anda dan all karkun begitu alergic dengan nama barelwi.Pantang jumpa nama itu anda spesifikkan tanpa dikaitkan dengan apa-apa kebaikan.Walhal terang dan jelas mereka itu di iktiraf ulama ASWJ berdasarkan banyak bukti antaranya:

      http://en.wikipedia.org/wiki/Barelvi

      anda mengatakan Jami'ul Ulema Hind mewakili ulama india tetapi mereka tidak diclare sebagai ulama sunni.buktinya sejarah mereka disini:

      http://india.indymedia.org/en/2003/01/2816.shtml

      juga disini: http://sunnimuslimsnews.blogspot.com/2010/04/deobandi-and-ahle-hadith-rivalry-and.html

      banyak sumber yang di petik dinegara mereka sendiri melabelkan mereka berfahaman wahabi.hanya orang tabligh sahaja yang degil tak mahu terima hakikat ini.



      Delete
    5. kami tidak tahu apa status anda dalam jemaah tabligh tapi kalau anda sama level dengan dr nasoha maka amat malanglah jemaah tabligh punya pengikut seperti anda.Cara anda menulis dan berfikir sama taraf seperti azhar jaafar313.

      kalau anda mendakwa kami buta sejarah india,sila nyatakan sumber sejarah yang sahih samada dalam bentuk pdf,ebook,dokumen dll.mendakwa itu dan ini tanpa disertakan lampiran,budak tadika pun pandai.

      kalau anda nak forword blog ini..maka anda juga kena lampirkan sekali blog ini

      http://jamaluddinab.blogspot.com/2011/02/taubat-si-jemaah-tabligh-6-fitnah-atas.html

      http://www.youtube.com/watch?v=i5GtySwF3xk

      karkun fuad akmal masih mengiktiraf dr nasoha sebagai syura tabligh malaysia walaupun beliau menghina ulama tabligh di india sana dalam ceramah beliau di ;

      http://www.youtube.com/watch?v=KWj6ZcWv8cA

      begitu juga ustaz abdul hamid sulaiman bekas karkun tabligh sejak belajar di Mesir lagi tapi telah mufarakah ketika ijtimak tabligh di Thailand beberapa tahun dahulu.

      berlakulah adil kerana ia lebih hampir kepada taqwa...

      Delete
    6. Salam Ya Akhie fillah
      Saya bukan Dr Nasoha yg telah banyak korban. Semoga Allah terima pengorbanan beliau.Kerja dakwah & tabligh ni takda gaji.Jadi syura ka, jemaah tasykil ka, amir jemaah ke, semuanya sama, gelaran itu adalah tanggungjawab dan amanah.Tiada seorang pun jemaah yg ada niat nak jadi syura dan amir jemaah.
      Saya pun dah lawati blog Jamaluddin Abu Bakar tu.dah lama tak update sbb dia kerja offshore. Apa yg dia letak dlm tu pun dia copy drp laman lain juga mcm anta la. Rujukan kitabnya betul cuma dia tak faham antara riwayat yg ikhtilaf dan muafaqat.Adab tidur yg muafaqat adalah tidur dilambung kanan mengadap qiblat. boleh juga dirujuk Kitab Shamaail Tarmizi hadith riwayat imam bukhari drp A'aishah r.ha. Yg dinyatakan mubah itu melunjurkan kaki ke arah kiblat. Rawi menyatakan dia melihat Rasulullah pernah melunjurkan kakinya di dalam Masjid Nabawi tetapi tidak ingat arahnya. Di Malaysia bila jemaah tabligh keluar 3 hari, pertama adab tidur akan diberikan oleh org yg baru keluar sebagai latihan.keduanya bila i'tikaf dlm masjid, alquran diletakkan dibahagian depan masjid, jadi kalau melunjurkan kaki ke arah qiblat maka menghalakan kaki ke arah alquran.uruf di tanah melayu memang tak suka melunjur kaki ke arah kiblat walaupun di rumah, boleh semak dengan org2 yg belajar di pondok. Saya terangkan sikit sbb tuan tak pernah keluar.Hulu Langat masa 80an jemaah tabligh susah juga nak buat usaha, sampai kena angkut dengan polis masuk lokap.
      Saya harap tuan semak la dulu latarbelakang org yg tulis bukan2 pasai jemaah tabligh, yg mengaku ustaz ikut jemaah tabligh, yg mengaku org lama.kalau perawinya adil boleh terima.

      Delete
  85. Kesian orang Melayu kat Malaysia (islam)nak pangkah BN tak tahan dengan rasuah, nak pangkat PAS....hai entahlah, kalau ada 10 orang ulamak pas macan ni lagi teruk nampaknya.... Hancurlah PKR cam ni!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. kami nak tanya,adakah anda faham maksud ayat ini:

      Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji org2 yg sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui org2 yg benar dan sesungguhnya Dia mengetahui org2 yg dusta."
      (Al-Ankabut: 2-3)

      Anggaplah teguran ini satu ujian yang Allah datangkan kepada jemaah tabligh untuk menguji IMAN mereka samada tetap istiqamah menyokong PAS (perjuangan islam) atau lari berpaling (samada sokong parti asobiyah ) atau jadi khawarij(menentang Saydina Ali tapi tak sokong Muawiyah).

      dan juga firman Allah mafhumNYA:

      Dan Muhammad itu tidak lain hanyalah seorang Rasul yang sudahpun didahului oleh beberapa orang Rasul (yang telah mati atau terbunuh). Jika demikian, kalau ia pula mati atau terbunuh, (patutkah) kamu berbalik (berpaling tadah menjadi kafir)? Dan (ingatlah), sesiapa yang berbalik (menjadi kafir) maka ia tidak akan mendatangkan mudarat kepada Allah sedikitpun; dan (sebaliknya) Allah akan memberi balasan pahala kepada orang-orang yang bersyukur (akan nikmat Islam yang tidak ada bandingannya itu).-ali imran-144

      perbandingan lain berdasarkan ayat ini ialah ADAKAH JEMAAH TABLIGH MERASA TERHINA DENGAN TEGURAN INI (tak mahu muhasabah) lalu atas sebab tersebut mereka BERPALING dari kebenaran(menyokong parti yang memperjuangkan islam) sebaliknya menjadi penentang?

      ingatlah janji Allah iaitu akan memenangkan perjuangan islam walaupun ramai manusia memusuhi dan ingatlah bahawa Allah berkuasa membolak-balikkan hati manusia.Sekiranya umat islam bersatu tidak mahu menyokong pejuangan islam (PAS) maka Allah akan gantikan orang bukan islam sebagaimana PRU 12 (2008) yang lalu bilamana ramai orang kafir yang mengundi Pakatan Rakyat berbanding melayu islam.

      siapa yang rugi??
      mereka yang berpaling itu.....

      Delete
  86. Bagus lah tuan dapat memahami tuntutab agama masa kini !!
    Wassalam

    ReplyDelete
  87. PAS ADALAH SESAT DAN MENYESATKAN...

    Demokrasi adalah satu sistem untuk mentadbir rakyat dengan undang-undang buatan manusia bukan oleh undang-undang Allah.
    Golongan atasan boleh membuat sesuatu yang halal tentang apa yang telah Allah haramkan dan begitulah sebaliknya.

    Kerajaan demokrasi mana mungkin mengharamkan yang haram kerana apabila mereka memilih pemimpin dengan jalan kafir..
    maka mereka akan memerintah menurut cara kafir..
    walaupun BARISAN NASIONAL atau PAS yang menang...

    BARISAN NASIONAL dan PAS yang dikatakan memperjuangkan islam ini akan terpaksa mengundi Parti bukan islam untuk memenangkan pakatan mereka dan ini bererti BN dan PAS juga mengangkat parti bukan islam untuk menjadi pemimpin dan sikafir juga mengundi Parti BN dan PAS untuk sama sama menang...
    Ini bererti parti sikafir juga bertanggungjawab mengangkat pemimpin umat Islam..
    Sebab itu syariat Islam akan menemui kegagalan untuk berdiri bangkit dengan sistem kafir sebab BN dan Parti PAS yang dikatakan memperjuangkan islam ini juga terpaksa memenuhi apa yang diminta oleh sikafir untuk memenuhi keperluan kekafiran mereka seperti membuat pub, kedai arak, rumah judi halal (berlesen) Homoseksual, lesbian, gay, transeksual dan sebagainya..
    Jika permintaan mereka tidak di tunaikan..
    maka 5 tahun lagi mereka tidak akan mengundi untuk Parti2 untuk menang lagi.

    Dan cuba Saudara fikir apabila saudara membawa hukum Allah untuk diluluskan/tidak diluluskan oleh parlimen yang terdapat juga orang-orang kafir untuk melaksanakan hukum Allah...
    ini adalah sesuatu perbuatan yang dilakukan oleh parti PAS yang telah merendahkan hukum Allah itu sendiri yang dilakukan oleh mereka yang mengaku memperjuangkan Islam.

    Hukum Allah bukan untuk diundi oleh siapa yang suka dan siapa yang tidak suka, siapa yang mahu dan siapa yang tidak mahu.
    Hukum Allah adalah untuk dilaksanakan...
    tetapi inilah hakikat yang terjadi dalam perlembagaan demokrasi ciptaan musuh musuh islam kerana yang menentukan undang undang adalah parlimen..
    hukum Allah terpaksa diputuskan oleh majoriti ahli parlimen..

    Inilah perjuang syirik halus dalam PAS yang mereka tidak sedari..
    Perjuangan bathil..
    124000 nabi dan rasul tidak seorang pun dikalangan mereka yang berjalan diatas landasan seperti apa yang puak puak sesat PAS yakini..

    SYIRIK adalah perbuatan menyekutukan Allah dalam apa juga bentuk sama ada perkataan, pegangan, perbuatan dan iktiqad iaitu dengan menjadikan suatu yang lain iaitu makhluk bernyawa atau tidak bernyawa sebagai sekutu Allah atau menyekutukan hukum Allah.

    Menyekutukan Allah adalah syirik apatah lagi perbuatan membawa hukum Allah untuk diluluskan/tidak diluluskan oleh makhluk dalam parlimen dalam sistem demokrasi kuffar.

    Dan inilah persoalan pokok segala pokok,
    adakah wajar bagi umat Islam membuat pengundian atau pemilihan antara sistem Islam dengan sistem ciptaan manusia seperti yang diwajibkan oleh puak puak PAS?
    Wajarkah kita menghina sistem Allah dengan sistem ciptaan sedemikian rupa seperti yang ingin dibawa oleh puak puak PAS ke parlimen?
    Wajarkah sistem Allah s.w.t dicabar hebat dengan sistem ciptaan manusia yang mana keputusannya sistem ciptaan manusia mengalahkan sistem ciptaan Allah seperti yang di perjuangkan oleh puak puak PAS didalam dewan parlimen yang mengamalkan sistem demokrasi?

    Naauzubillah...!!!

    inilah pemimpin sesat PAS

    http://www.youtube.com/watch?v=B1NUoWGAynk

    ReplyDelete
    Replies
    1. anda tulis:--PAS ADALAH SESAT DAN MENYESATKAN...

      kami jawab:>>>kalau macam tu siapa kat malaysia ni yang berada di jalan yang (benar)??
      >>>boleh nyatakan siapa??

      anda tulis-----

      Demokrasi adalah satu sistem untuk mentadbir rakyat dengan undang-undang buatan manusia bukan oleh undang-undang Allah. Golongan atasan boleh membuat sesuatu yang halal tentang apa yang telah Allah haramkan dan begitulah sebaliknya.

      kami jawab>>>BETUL !!!!! jika demokrasi itu di kuasai oleh parti yang ANTI ISLAM @kafir harbi seperi USA,Belanda,UMNO dll.TETAPI SEBALIKNYA KALAU PARTI ISLAM YANG KUASAI IA AKAN MASUKKAN SYARIAT ISLAM DI DALAMNYA.Buktinya kita tengok bila PAS kuasai Kelantan kita boleh tarik balik lesen penjualan minuman keras,kedai judi dan maksiat lainnya secara berperingkat.

      anda tulis:

      Kerajaan demokrasi mana mungkin mengharamkan yang haram kerana apabila mereka memilih pemimpin dengan jalan kafir..
      maka mereka akan memerintah menurut cara kafir..
      walaupun BARISAN NASIONAL atau PAS yang menang...

      kami jawab:

      anda berfantasi agaknya atau anda refer demokrasi negara mana??
      kat Malaysia kan kerajaan dah tubuhkan majlis fatwa kebangsaan,JAKIM,jabatan mufti dll...
      apa fungsi jabatan itu kalau tak mengharamkan apa yang islam haramkan dan sebaliknya...?
      Contoh :majlis fatwa mengharamkan insuran konvensional dan menghalalkan Takaful.

      anda tulis:

      BARISAN NASIONAL dan PAS yang dikatakan memperjuangkan islam ini akan terpaksa mengundi Parti bukan islam untuk memenangkan pakatan mereka dan ini bererti BN dan PAS juga mengangkat parti bukan islam untuk menjadi pemimpin dan sikafir juga mengundi Parti BN dan PAS untuk sama sama menang...
      Ini bererti parti sikafir juga bertanggungjawab mengangkat pemimpin umat Islam..

      kami jawab:

      apa masalahnya orang kafir undi orang islam??
      anda masih bermimpi atau tak faham realiti sebenar kerusi dalam parlimen berdasarkan kaum???
      dalam parlimen ada 222 kerusi.pada PRU12 UMNO yang mewakili melayu islam menang 79 kerusi berbanding parti bukan islam dalam kompenan BN sebanyak 61 kerusi sahaja.beza 18 kerusi.

      Manakala dalam Pakatan Rakyat PKR +PAS= 54 kerusi berbanding DAP 28 kerusi.Kalau berdasarkan kepada bilangan kerusi NYATALAH KALAU PAS + UMNO SAHAJA ADA 102 KERUSI ORANG ISLAM( belum campur sebahagian kerusi PKR),SUDAH TENTU IKUT LOGIKNYA BILA ADA CADANGAN NAK LAKSANA HUKUM ISLAM ,102 KERUSI ADALAH MAJORITI(MENANG).

      Tapi kenapa bila ada cadangan nak laksana hukum hudud di kelantan tidak berjaya??
      Sebab 79 kerusi UMNO yang kununnya perjuang islam TIDAK SOKONG cadangan tersebut!!!

      Anda kena faham realiti semasa sebelum nak hukum haram ke,syirik dll.

      Konsep demokrasi tak salah sebab ia buatan manusia danSUDAH TENTU boleh diubah sebagaimana anda boleh ubah suai rumah yang anda beli sendiri.

      TAPI BOLEHKAH ANDA UBAHSUAI RUMAH YANG ANDA SEWA??

      SEKARANG SISTEM DEMOKRASI ITU ADA DITANGAN UMNO SEBAGAI PEMILIK DAN PAS PULA SEBAGAI PENYEWA.

      KALAU ANDA NAK TENGOK DEMOKRASI ITU BOLEH DIUBAHSUAI ATAU TIDAK,SILALAH PAKAT RAMAI-RAMAI PANGKAH PAKATAN RAKYAT DALAM PRU13 NANTI....ALLAHU AKBAR!!!!


      Delete
    2. anda tulis:

      Hukum Allah bukan untuk diundi oleh siapa yang suka dan siapa yang tidak suka, siapa yang mahu dan siapa yang tidak mahu.
      Hukum Allah adalah untuk dilaksanakan...
      tetapi inilah hakikat yang terjadi dalam perlembagaan demokrasi ciptaan musuh musuh islam kerana yang menentukan undang undang adalah parlimen..
      hukum Allah terpaksa diputuskan oleh majoriti ahli parlimen..

      kami jawab:

      ayat ini sesuai kalau seluruh penduduk malaysia beragama islam dan PAS yang menjadi kerajaan.TAPI hakikatnya kita masyarakat majmuk.Tugas kita umat islamlah perlu mempamirkan keadilan dan kehebatan islam kepada bukan islam supaya dalam parlimen mereka akan undi perlaksanaan hukum islam tersebut.

      sebenarnya kaedah undi ada dalam islam.buktinya pemilihan khulafa ar rasyidin adalah berdasarkan undian. jangan ambik contoh para nabi dan rasul dalam soal memilih pemimpin SEBAB KETAATAN KEPADA MEREKA ADALAH MUTLAK.(TAAT MUKMIN BANTAH MURTAD)

      SEBALIKNYA SELAIN NABI KAEDAH UNDI ADALAH RELEVAN.BUKTINYA DALAM SOAL MEMILIH IMAM SOLAT HENDAKLAH DIPILIH YANG PALING FAQEH.TAPI JIKA ADA 2 ORANG YANG ALIM MAKA PILIH YANG PALING TUA.

      Parlimen itu adalah tempat untuk membentang cadangan,bahas usul,undi dan terakhir meluluskannya.Parlimen tidak salah TAPI yang salah ialah orang yang menguasai parlimen itu.HUKUM ISLAM TIDAK AKAN DI HINA DI PARLIMEN SEKIRANYA KITA SEBAGAI PENGUNDI TIDAK MEMILIH ORANG YANG ANTI HUKUM ISLAM DUDUK DALAM PARLIMEN.

      Delete
    3. jawapan untuk isu video tu ada kat link ini:

      http://al-hajari.blogspot.com/2012/03/nik-aziz-hina-nabi-menjawab-soalan.html

      ada 4 part....

      Delete
    4. pengamal syirik halus bertanya:>>>
      kalau macam tu siapa kat malaysia ni yang berada di jalan yang (benar)??
      >>>boleh nyatakan siapa??

      saya katakan>>>
      Kerajaan Islam (Politik Islam) bukan impian,
      bukan matlamat dan juga bukan perbualan harian Nabi s.a.w dan Para Sahabat ra.
      PAS yang meyakini perjuangnya adalah perjuangan yang benar,
      meyakini sesiapa yang mengundi PAS akan masuk syurga termasuk orang kafir seperti Lim Guan Eng, Karpal singh, dan konco konconya.
      membawa hukum Allah keparlimen untuk direndah rendahkan dan diperkotak katikkan..
      apa yang pasti PAS bukan berada diatas jalan yang benar tetapi berada diatas jalan menuju kelubang biawak..



      GOLONGAN PAS MENULIS>>>
      BETUL !!!!! jika demokrasi itu di kuasai oleh parti yang ANTI ISLAM @kafir harbi seperi USA,
      Belanda,UMNO dll.TETAPI SEBALIKNYA KALAU PARTI ISLAM YANG KUASAI IA AKAN MASUKKAN SYARIAT ISLAM DI DALAMNYA.
      Buktinya kita tengok bila PAS kuasai Kelantan kita boleh tarik balik lesen penjualan minuman keras,
      kedai judi dan maksiat lainnya secara berperingkat.


      saya katakan:::
      Sesetengah orang berfikir (SEBAHAGIAN BESAR PUAK PAS) bahawa demokrasi adalah satu bentuk amalan dalam sistem Syura Islam.
      Ini adalah anggapan yang salah, terpesong dan melencong..
      perbezaan antara keduanya bagaikan timur dan barat, ataupun antara sunnah PAS dan sunnah nabi s.a.w.
      Di antara perbezaannya adalah:

      Sistem Syura berasal dari Allah dan selalu berlandaskan di atas syariat sedangkan Sistem Demokrasi Kepartian yang PAS amalkan dan perjuangkan berlandaskan sokongan majoriti walaupun juga disokong oleh orang-orang fasiq bahkan kafir.
      Sistem Syura dilakukan pada perkara yang belum jelas ketentuannya dalam syariat,
      dan jika ada ketentuan syariat maka itulah yang ditetapkan.
      Adapun dalam Sistem Demokrasi Kepartian perkara yang sudah jelas dalam syariat pun dapat diubah jika suara majoritinya menghendakinya berbuat demikian,
      sehingga dapat menghalalkan yang haram dan sebaliknya.
      Anggota Majlis Syura kebanyakannya adalah para ulama dan yang memiliki sifat-sifat tertentu.
      Sedang Anggota Dewan Parlimen / Negeri dalam Sistem Demokrasi Kepartian tidak ada ciri-ciri berkenaan.
      Ada yang berilmu agama, ada yang jahil,
      ada yang bijak ada yang tidak, ada yang menginginkan kebaikan rakyat,
      dan ada yang mementingkan diri sendiri, mereka inilah yang menentukan semua perancangan sama ada dalam sudut agama atau pun dunia.
      Dalam Sistem Syura, kebenaran tidak ditentukan dengan majoriti tapi dengan kesesuaian terhadap sumber hukum syariat.
      Sedangkan dalam Sistem Demokrasi Kepartian, kebenaran adalah suara majoriti walaupun menentang syariat Allah yang jelas.
      Sistem Syura adalah salah satu ciri-ciri keimanan,
      kerana dengan Sistem Syura kita mengamalkan ajaran Islam.
      Sedangkan Sistem Demokrasi Kepartian adalah salah satu bentuk kekufuran kepada Allah,
      kerana jika majoriti memutuskan perkara kekufuran maka itulah keputusan yang perlu diikuti dan dituruti semua dan inilah apa yang diperjuangkan PAS.
      Sistem Syura menghargai para ulama, sedangkan Sistem Demokrasi Kepartian menghargai orang-orang kafir seperti PAS yang menghargai Lim guan eng, Karpal singh.
      Sistem Syura membezakan antara orang yang soleh dan yang jahat,
      sedangkan demokrasi menyamakan antara keduanya.
      Sistem Syura bukan merupakan kewajiban di setiap masa,
      bahkan hukumnya berbeza bersesuaian dengan keadaan.
      Sebaliknya Sistem Demokrasi Kepartian merupakan sesuatu yang diwajibkan oleh Barat kepada pengamalnya dengan kewajipan yang melebihi kewajipan solat lima waktu dan tidak mungkin keluar darinya.
      Sistem Demokrasi Kepartian jelas menolak Islam dan menuduh bahawa Islam lemah serta tidak mempunyai maslahat,
      sedangkan Sistem Syura tidak demikian.

      Jadi kesimpulannya PAS dan sistem islam yang sebenarnya jauh bagaikan timur dan barat..

      Delete
    5. PAS MENULIS:
      anda berfantasi agaknya atau anda refer demokrasi negara mana??
      kat Malaysia kan kerajaan dah tubuhkan majlis fatwa kebangsaan,JAKIM,jabatan mufti dll...
      apa fungsi jabatan itu kalau tak mengharamkan apa yang islam haramkan dan sebaliknya...?
      Contoh :majlis fatwa mengharamkan insuran konvensional dan menghalalkan Takaful.


      SAYA katakan>>>>
      Sama saja, anda yang berfantasi sebenarnya,
      bercita cita besar untuk mendapat kuasa..
      jika PAS menang perkara yang sama tetap akan berlaku,
      sudah saya katakan bahawa syariat ALLAH tidak akan dapat ditegakkan dengan berjalan masuk ke lubang biawak yahudi...


      GOLONGAN PAS MENULIS:

      apa masalahnya orang kafir undi orang islam??
      anda masih bermimpi atau tak faham realiti sebenar kerusi dalam parlimen berdasarkan kaum???
      dalam parlimen ada 222 kerusi.pada PRU12 UMNO yang mewakili melayu islam menang 79 kerusi berbanding parti bukan islam dalam kompenan BN sebanyak 61 kerusi sahaja.beza 18 kerusi.

      Manakala dalam Pakatan Rakyat PKR +PAS= 54 kerusi berbanding DAP 28 kerusi.
      Kalau berdasarkan kepada bilangan kerusi NYATALAH KALAU PAS + UMNO SAHAJA ADA 102 KERUSI ORANG ISLAM( belum campur sebahagian kerusi PKR),
      SUDAH TENTU IKUT LOGIKNYA BILA ADA CADANGAN NAK LAKSANA HUKUM ISLAM ,
      102 KERUSI ADALAH MAJORITI(MENANG).

      Tapi kenapa bila ada cadangan nak laksana hukum hudud di kelantan tidak berjaya??
      Sebab 79 kerusi UMNO yang kununnya perjuang islam TIDAK SOKONG cadangan tersebut!!!

      Anda kena faham realiti semasa sebelum nak hukum haram ke,syirik dll.

      Konsep demokrasi tak salah sebab ia buatan manusia danSUDAH TENTU boleh diubah sebagaimana anda boleh ubah suai rumah yang anda beli sendiri.

      TAPI BOLEHKAH ANDA UBAHSUAI RUMAH YANG ANDA SEWA??

      SEKARANG SISTEM DEMOKRASI ITU ADA DITANGAN UMNO SEBAGAI PEMILIK DAN PAS PULA SEBAGAI PENYEWA.

      KALAU ANDA NAK TENGOK DEMOKRASI ITU BOLEH DIUBAHSUAI ATAU TIDAK,
      SILALAH PAKAT RAMAI-RAMAI PANGKAH PAKATAN RAKYAT DALAM PRU13 NANTI....ALLAHU AKBAR!!!!



      SAYA KATAKAN>>>

      Inilah PAS, demi untuk mendapat kedudukan dan kuasa sanggup bergelut dan bergelumang dalam sistem yahudi,
      sanggup menempuh jalan yang berasingan untuk memenuhi keinginan dalam mentadbir kerajaan dengan sistem yahudi..
      sedangkan dalam Al quran dan hadis nabi s.a.w jelas menerangkannya..

      Katakanlah: "Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah,
      ikutilah aku, niscaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu."
      Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.
      Ali 'Imran : 31

      “Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepada kamu hingga kamu mengikuti agama mereka.
      Katakanlah: “Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang benar)”.
      Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti kemauan mereka setelah pengetahuan datang kepadamu,
      maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu. ”
      [Al Baqarah 120]

      Dari Abu Sa‘id Al Khudri, ia berkata: “Rasululah bersabda:
      ‘Sungguh kalian akan mengikuti jejak umat-umat sebelum kalian, sejengkal demi sejengkal,
      sehingga kalau mereka masuk ke dalam lubang biawak, niscaya kalianpun akan masuk ke dalamnya.’
      Mereka (para sahabat) bertanya: ‘Wahai Rasulullah, apakah kaum Yahudi dan Nasrani?’
      Sabda beliau: “Siapa lagi.”
      (HR. Bukhari dan Muslim)


      kamu mengajak saya menyertai demokrasi yang jelas mensyirikkan Allah,
      merendah rendahkan hukum Allah seperti yang kamu perjuangkan diparlimen?
      maaf, tidak sama sekali...
      perjuangan kamu hanya bertopengkan islam tapi hakikatnya kamu tidak ada apa apa,
      kamu hanya berani bersorak dinegara sendiri tetapi kamu adalah pergerakan paling pemalas dalam memberi pengorbanan atas agama..
      kamu di malaysia saja, tak akan kemana mana pun, PAS bukan saja berada di bawah tempurung tetapi juga berada dalam lubang biawak..

      Delete
  88. SAYA KATAKAN>>>
    Undi memang tidak salah,
    Tapi jangan sesekali samakan memilih imam dalam solat dengan mengundi dalam demokrasi yahudi YA..
    Solat tu datang dari siapa dan demokrasi tu datang dari siapa?
    Pemilihan khulafa ar rasyidin pengundian di atas apa, demokrasi atau sistem syura?
    agak agak la...
    Jangan mencampur adukkan perkara yang HAK dan yang jelas BATHIL..

    PAS KATAKAN>>>
    "JANGAN AMBIL CONTOH PARA NABI DAN RASUL DALAM SOAL MEMILIH PEMIMPIN"..?

    SAYA KATAKAN>>>
    AYAT INI DAH TERPESONG NI,
    kenapa perlu nyatakan jika benar ia mutlak?
    apa PAS ikut jalan para nabi dan rasul a.s atau jalan para sahabat r.a?
    tidak, jalan kamu terpesong dari sunnah...
    jalan yahudi yang kamu ambil dan kamu berbangga diatas jalannya..
    JALAN KESESATAN...


    PAS MENULIS>>>
    Parlimen itu adalah tempat untuk membentang cadangan,bahas usul,undi dan terakhir meluluskannya.
    Parlimen tidak salah TAPI yang salah ialah orang yang menguasai parlimen itu.
    HUKUM ISLAM TIDAK AKAN DI HINA DI PARLIMEN SEKIRANYA KITA SEBAGAI PENGUNDI TIDAK MEMILIH ORANG YANG ANTI HUKUM ISLAM DUDUK DALAM PARLIMEN.

    SAYA KATAKAN>>.
    Macam mana PAS boleh yakin jika hukum Allah tidak dihina di parlimen?
    jangan mengarutlah, selagi perjuang itu tertakluk dalam perlembagaan demokrasi,
    selagi itulah hukum hukum Allah akan dipermain mainkan,
    diperkotak katikkan bahkan dihina..
    seperti yang saya katakan,
    didalam parlimen ada orang kafir, ada yang jujur dan berilmu,
    ada yang fasiq dan sebagainya..
    jadi bagaimana kamu boleh yakin bahawa hukum Allah tidak akan dihina...


    Ambillah contoh perjuangan rasulullah s.a.w dari permulaan (awal islam),
    jangan ambil perjuangan di permulaan yang dibawa oleh orang orang kafir ke tanah orang orang islam yang gila menjajah suatu masa dahulu (DEMOKRASI)..



    atau kamu ini berfahaman seperti syiah?

    http://www.youtube.com/watch?v=8ZERBfMcBN8

    ReplyDelete
    Replies
    1. kami tahu anda karkun tabligh(berdasarkan cara berfikir) dapat dilihat dari tulisan anda.spisis fuad akmal,hafiz kilau,azharjaafar dll.

      kami malas nak ulang isu yang telah dijawab banyak kali dalam blog ini.kalau anda masih berkeras dengan dakwaan anda itu sila anda hentam ustaz hambali(ahli syura tabligh) dalam blog ini:

      http://hambalialorstari.blogspot.com/2009/03/politik-vs-syura.html

      juga sila hantar komen anda ini pada mufti Taqi Usmani (ulama deoband-tabligh) di link:

      http://ihyaaturaathina.blogspot.com/2012/06/nasihat-ttg-mengundi.html

      sebagai orang awam(jahil) setiap hujjah(al quran/hadith) yang kita kemukakan sebagai dalil mesti disertakan pandangan ulamak tentangnya sebab teks-teks ilmu islam itu hanya difahami maksud sebenarnya oleh para ulama sahaja.

      Mufti Taqi Usmani adalah ulama tersohor deoband ketika ini.BAGAIMANA PENGIKUT BOLEH LEBIH ALIM(PAKAR ) DARI GURU??

      Delete
    2. ADAKAH ULAMA /AHLI SYURA TABLIGH MENGAJAR PENGIKUTNYA BUAT FITNAH??

      ADAKAH MENGADAKAN DIALOG DENGAN ULAMA SYIAH OTOMATIK MASUK SYIAH??
      AMARAN..!!!!!!!!!!!JANGAN TONJOLKAN KEJAHILAN ANDA....

      PENCERAHAN VIDEO TERSEBUT IALAH:

      Muktamar Wehdatul Islamiyah :
      Muktamar Penyatuan Islam Antarabangsa kali ke 23 yang berlangsung di Kota Tehran menyaksikan sekitar 200 orang ulama' dari seluruh dunia dari PELBAGAI ALIRAN PEMIKIRAN DAN MAZHAB bersidang mencari nokhtah pertemuan dan meminimakan perbedaan yang boleh dielakkan agar ummat Islam kembali bangkit menjadi suatu kuasa besar dunia.

      Delete
  89. Maaf, Saya bukan Tabligh dan tidak pernah menyertai kumpulan Tabligh..

    dan Kalau kamu malas nak kemukakan hujjah apa yang menghalalkan perjuang sesat Pas,
    tak apa la..

    >>>
    Kalau begitu kenyataan sesat (ulama') nik aziz menyuruh kamu menyertainya masuk ke lubang biawak pun kamu nak ikut jugak?
    kalau nik aziz suruh kamu masuk dalam api kamu pun nak turuti jugak...
    kalau nik aziz hina nabi kamu pun mengiyakan saja?
    bongok la kamu kalau kamu nak ikut!!!

    Kamu sedar tak kesesatan yang kamu buat ni?
    fikir fikirkanlah, zaman nabi mana ada PAS,
    Apa yang nabi buat untuk menyampaikan Islam?
    Surah apa yang pertama Turun di wahyukan kepada nabi?

    mana ada muncul pangkah pangkah dalam demokrasi ni di zaman nabi..
    Jadi jangan nak berlagak menjadi pejuang islam,
    tetapi hakikat sebenarnya kamulah pencemar islam,
    memaki hamun orang sana sini, bersekutu pula dengan orang kafir,
    tetapi orang yang ada kalimah di kafirkan pula,
    orang kafir yang memang jelas menolak hukum islam dijadikan anak kesayangan pulak..
    Bongok...
    kamu sebenarnya melalui jalan lain yang tidak sama dari jalan kenabian, itulah kesesatan namanya..


    >>>
    Berlagak saja PAS ni,
    kalau kamu yakin usaha yang kamu buat itu adalah usaha yang HAQ?
    hantarlah jemaah PAS ke israel atau republic of congo atau di mana mana negara..
    Angkatlah bendera hijau putih tu disana dan lawan kerajaan mereka kalau benar perjuangan kamu adalah perjuangan yang hak.
    Ada berani?
    mana ada, PAS semua pengecut, penakut, penyesat, dan yang sewaktu dengannya...
    sebab PAS dah bertelur dan dah beranak pinak dalam lubang biawak dan menjaga kemegahan yahudi...
    Mana ada PAS di israel...
    anda sedar tidak bagaimana islam boleh tersebar?
    apakah islam tersebar melalui demokrasi kepartian?
    kalaulah para sahabat nabi dahulu berjuang seperti PAS di madinah dan mekah dahulu,
    saya rasa kamu ni tentu masih lagi menyembah matahari paling tidak pun masih menyembah pokok..
    sebab sampai bila islam nak tersebar kalau asyik nak menagih undi, gantung bendera sana sini setiap 5 tahun sekali,
    berapa tahun sudah PAS ditubuhkan untuk merampas kuasa? nak tubuh negara sendiri pun susah,
    itu di malaysia, kalau di negara Kafir kamu berjuang begitu, bongoklah kamu jadiknya..

    >>>
    link video tu saya maksudkan kamu, bukan kesemua puak puak PAS..
    dan saya yakin yang kamu ini diantara puak puak Syiah dalam PAS atau paling kurang pun berfahaman SYIAH dari cara kamu mengkritik, menghina, memfitnah dan sebagainya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. semua soalan anda itu telah dijawab dalam link ini:

      http://www.rakanmasjid.com/artikel/27-karya/612-mengapa-umat-islam-perlu-berpolitik.html

      ustaz azhar idrus pun dah sebut mengundi dalam PRU itu wajib.soal berpolitik adalah perkara ijtihadi sebab tidak ada nas baik dari al quran atau hadith yang menyebut secara qati'e.Maknanya bila ulama ijtihad maka KALAU BETUL DAPAT 2 PAHALA TAPI KALAU SALAH DAPAT SATU PAHALA.MANA ANDA BELAJAR IJTIHAD ULAMA SALAH HUKUMNYA HARAM,SYIRIK,SESAT DAN BERDOSA???

      Anda kena banyak belajar lagi...

      tak apa lah kalau tak nak mengaku orang tabligh tapi orang al arqam dan hizbur tahrir pun sama 2x 5 tolak pilihanraya.tapi ayat ini adalah bukti jelas anda orang tabligh:

      [Mana ada PAS di israel...
      anda sedar tidak bagaimana islam boleh tersebar?
      apakah islam tersebar melalui demokrasi kepartian?]

      anda tuduh kami syiah tapi tunjuk bukti orang lain??
      tunjukkanlah bukti konkrit bahawa kami ni syiah dengan video.Kalau tidak Anda sama macam yahudi yang langgar bangunan WTC kat USA.tunjuk bukti kapalterbang hentam bangunan lepas tu sedap-sedap tuduh orang lain(islam) yang buat hanya dengan foto muka orang islam.

      Delete
  90. http://www.youtube.com/watch?v=9doNZ5VrU54&playnext=1&list=PLAB90C754F26F428C&feature=results_main

    ReplyDelete
  91. syiah.. syiah.. x pun wahabi..

    ReplyDelete
  92. jawapan untuk isu video itu ada kat link ini:

    http://syiahmalaysia.blogspot.com/2011/04/syiah-jangan-cuba-sabotaj-pas.html

    Modus operandi anda dan golongan sepertii anda berhujjah dalam isu demokrasi mencipta satu kaedah yang tidak ada dalam islam iaitu "zaman nabi tak ada sistem demokrasi,nabi tak buat pilihanraya,nabi tak ikut sistem kafir dll.

    modus operandi yang sama juga dari golongan wahabi extreme bila mereka membid'ahkan baca yassin malam jumaat,talqin,maulid nabi dll.Mereka juga menggunakan alasan yang sama iaitu zaman nabi tak ada,nabi tak buat dll.

    BETULKAH ALASAN ITU BOLEH DITERIMA PAKAI??

    BAIK!!!

    Kalau anda rasa hujjah itu betul/benar maka kami juga boleh menggunakan hujjah yang sama ...ok

    sebelum Nabi Muhammad saw dilantik menjadi rasul,Nabi yang terdahulu ialah Nabi Isa as yang juga membawa syariat daripada Allah.Kalau ikut hujjah anda "nabi tak buat kita haram buat" maka secara logiknya "nabi Isa a.s tak buat maka Nabi saw juga haram buat"...betul tak??

    Atau dengan kata lain Nabi Muhammad saw kena ikut sebijik macam Nabi Isa as buat.antaranya:

    1. pengikut nabi Isa as di gelar 'hawariyun' maka Nabi saw kena panggil para sahabat sebagai hawariyun juga.

    2. Dakwah Nabi Isa tak pernah buat perjanjian dengan raja nasrani tapi nabi saw telah buat banyak perjanjian dengan musyrikin mekkah(aqabah 1 & 2/Hudaibiyah dll).ADAKAH NABI TELAH BUAT PERKARA YANG HARAM (tak ikut sunnah nabi terdahulu)????????

    PERSOALANNYA BETULKAH NABI TAK BUAT KITA UMAT ISLAM HARAM BUAT??

    1.NABI TAK TULIS AL QURAN ATAS KERTAS TAPI PARA SAHABAT TULIS AL QURAN DALAM MUSHAF
    2.NABI MENJADI PERDANA MENTERI MADINAH TANPA MENGUNDI TAPI KHULAFA AR RASYIDIN DILANTIK SECARA UNDIAN.
    3. AL QURAN ZAMAN NABI TAK ADA TANDA DAN BARIS TAPI PARA SAHABAT BUAT TANDA DAN BARIS.

    dan banyak lagi yang tak ada zaman nabi tapi zaman sahabat ada.

    Memang istilah Demokrasi tak wujud zaman nabi dan sahabat tapi praktiknya telah wujud sebelum itu.Secara umumnya Demokrasi bermaksud kebebasan memilih,mengkritik,menegur dan mengeluarkan pendapat .Amalan mengkritik dan menegur itu telah berlaku sebaik sahaja saidina Umar dilantik menjadi khalifah bangun seorang lelaki badwi dengan mengangkat sebilah pedang(boleh rujuk kisahnya dalam kitab sirah).

    Saidina Umar telah mempraktik demokrasi itu dengan tidak menangkap atau penggal kepala badwi tersebut.Kalau Saidina Umar seorang diktator sudah tentu lelaki itu akan dibunuhnya.itulah konsep demokrasi menurut kacamata islam yang telah dihuraikan oleh para ulama moden dalam kitab-kitab mereka.

    PERSOLANNYA KENAPA GOLONGAN YANG ANTI DEMOKRASI MENTAKRIFKAN DEMOKRASI MENURUT KACAMATA BARAT SEDANGKAN ISLAM TELAH ADA TAKRIFAN SENDIRI??

    Contohnya takrif ADIL DAN ZALIM.KITA SEBAGAI SEBAGAI ORANG ISLAM PASTI AKAN BERIMAN DENGAN TAKRIF MENGIKUT KACAMATA ISLAM IAITU ADIL=MELETAKKAN SESUATU PADA TEMPATNYA.

    ADAKAH ISLAM YANG TELAH ADA TAKRIFNYA SENDIRI KITA MASIH NAK BERIMAN DENGAN TAKRIF BARAT ATAU MELAYU IAITU ADIL=SAMA RATA????????

    Kesimpulannya islam mengajar jangan melihat kepada kulit(istilah) semata tapi yang penting ialah isi(konsep)

    ReplyDelete
    Replies
    1. oohhh kami terlupa pulak tabligh berfirkah wahabi .tabligh =wahabi.link video yang anda lampirkan:
      http://www.youtube.com/watch?v=EdNbld95E5o
      adalah saluran media ulama mudo UMNO berfahaman salafi wahabi yang kata TAK ADA JIHAD KAT PALESTIN TU...

      PATUTLAH ANDA MARAH SANGAT KAMI HENTAM TABLIGH.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...