Wednesday 30 May 2012

PERSOALAN HADIS GHUROBA....bhg 1



Siapakah golongan ghuroba…?

Sesungguhnya Islam dimulai dengan keterasingan dan akan kembali asing sebagaimana awalnya, maka beruntunglah orang-orang yang asing (al-ghuroba)” (HR. Muslim).


Dalam riwayat lain disebutkan, al-ghuroba adalah orang-orang yang berbuat kebajikan ketika manusia rusak. Rasulullah bersabda: Beruntunglah orang-orang yang asing. Ditanya Rasulullah, siapakah Al-Ghuroba itu ? Beliau menjawab: Orang-orang shalih di antara banyaknya orang-orang yang buruk, orang yang menyelisihi mereka lebih banyak daripada mentaatinya (Hadits Shahih).


Mutakhir ini ramai golongan yang mengklimkan diri sebagai jemaah islam dan dalam masa yang sama mengwar-warkan sebagai ghuroba dengan hujjah-hujjah yang agak longgar dan rapuh.Hanya kerana jemaah mereka melakukan amalan yang tidak di lakukan oleh jemaah yang lain lalu dengan perasaan bangga menyangka merekalah golongan ghuroba itu.


Saya secara peribadi mengajak kita semua untuk memahami hakikat sebenarnya pengertian ghuroba itu supaya kekeliruan dapat hapuskan dalam benak fikiran sebahagian umat islam.
Secara umumnya Ghuroba adalah mereka yang tidak ikut arus kesesatan. Mereka tetap amanah ketika sekelilingnya khianat. Mereka jujur dan tidak korup ketika di sekelilingnya pendusta dan korup. Mereka tetap idealis berdasarkan Syariat ketika yang lain terseret pragmatisme dan hedonisme duniawi.


Di tengah masyarakat yang kurang mengenal dan memahami Islam, terlebih sama sekali tidak mengenal dan mengamalkan Islam, maka orang yang mengamalkan Islam pastinya dianggap asing atau aneh. Namun, bukan semata dari segi penampilan, tapi lebih kepada cara berfikir dan bersikap.


Sebagai contoh dalam kontek negara kita kerajaan UMNO telah memperkenalkan berbagai amanah saham (ASN,ASB,ASW,ASD) dan 1001 macam lagi.Begitu juga menyimpan,membuat loan rumah,kenderaan,peribadi dll memilih bank konvensional dengan alasan ”bank islam sama je amalkan riba juga tapi ditutup dengan istilah arab”,”bank islam mahal sangat” dan 1001 macam lagi alasan.


Dalam bidang insuran pun begitu juga,lebih rela memilih yang tidak islamic(non Takaful) dengan alasan murah dan senang dapat claim.
Sedangkan hukum asal kepada semua amanah saham yang diperkenalkan itu telah di fatwakan HARAM oleh jabatan mufti Selangor (al Marhum Datuk Ishak Baharom) beberapa tahun selepas ia di perkenalkan pada 22 Mei 1979(boleh rujuk website zaharudin.net) bahkan beliau juga meragui fatwa terbaru yang mengharuskan itu.


Begitu juga dalam kontek pemakanan makanan JUNK FOOD(baca MC D,KFC,Burger King dll)yang telah di ketahui umum adalah produk musuh islam(yahudi & kristian) untuk merosakkan umat manusia khususnya orang islam dengan kandungan bahan kimia yang tinggi.


Berbalik kepada persoalan Ghuroba...apa kena mengena dengan contoh-contoh yang saya tulis di atas??


Kepada yang tidak mengerti (kefahaman islam yang cetek)tidak akan nampak kaitan hal tersebut.Sebaliknya bagi mereka yang di beri taufik oleh ALLAH mengakui hakikat tersebut mempunyai pertalian dengan erti ghuroba.


Untuk memudahkan faham bolehlah dikatakan orang yang tidak melabur dalam semua amanah saham tersebut adalah GHUROBA.
Orang islam yang tidak mahu@enggan membuat pelbagai loan dengan bank konvensional adalah GHUROBA dan mematuhi fatwa ijtimak ulama fiqh sedunia bahawa perbankan islam adalah halal walaupun nampak mahal.


Orang islam yang enggan makan pelbagai JUNK FOOD (MC DONALD ,KFC dll) adalah GHUROBA kerana tidak mahu menyokong Yahudi yang membunuh umat islam di Palestin dengan membeli barangan mereka yang di import ke negara umat islam secara sistem francias itu.


Orang islam yang istiqamah dengan insuran TAKAFUL adalah GHUROBA walaupun mahal sedikit daripada yang konvensional.
Begitu juga dalam soal politik islam telah di jelaskan dalam hadith yang mafhumnya:
"Akan ada segolongan umatku yang tetap atas Kebenaran sampai Hari Kiamat dan mereka tetap atas Kebenaran itu."

(Hadis Sahih riwayat Bukhari, lihat Fathul Bari juzuk17, muka surat 56)


Dari Mua'wiyah Radhiyallahu ‘anhu berkata,aku pernah mendengar Rasul saw bersabda mafhum:



Dikalangan umatku akan tetap ada segolongan kecil nan terus berpegang pada ajaran Allah ; mereka tak akan dapat dicelakakan oleh orang nan berusaha menyakiti mereka & berusaha menyelisihi mereka, sehingga datang keputusan Allah sementara mereka masih tetap bertahan pada kebenaran itu di hadapan manusia”

Diriwayatkan oleh Al-Bukhari & Muslim. Diriwayatkan oleh Al-Bukhari dlm kitab Al-Manaqib


Dan banyak lagi hadith-hadith yang senada dengannya yang mengupas persolan perjuangan dalam bidang politik.Golongan yang memperjuangkan islam dalam arena politik adalah termasuk dalam maksud GHUROBA tersebut.

Dan yang paling penting adalah dalam soal iktiqad dan pegangan dalam beragama menurut ijmak ulama muktabar dan salafus solleh dalam beribadah dan bermuamalat berdasarkan al quran dan as sunnah.

bersambung..........




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...