Thursday 17 May 2012

FATWA KAFIR ULAMA ASWJ KE ATAS GURU MAULANA ILYAS


Sidang pembaca yang dirahmati Allah

Sebelum ini telah kami bentangkan beberapa kecelaruan perkataan yang di ucapkan oleh eldest-eldest jemaah Tabligh yang masih hidup maka kali ini kami akan bentangkan pula sejarah pemimpin mereka sedari awal lagi sebelum jemaah Tabligh di tubuhkan.

Mungkin ada yang terkejut besar atau kurang percaya dengan pendedahan yang mengejutkan ini.Pada posting yang lalu telah kami bentangkan Fatwa ulama ASWJ yang di keluarkan pada  tahun 1965 dan 2007.Tetapi kali ini adalah Fatwa yang terlebih awal daripada itu iaitu tahun 1900 lagi oleh para ulama ASWJ di Mekah dan Madinah sebelum ia di kuasai oleh golongan Wahabi.

Sila baca dan fahami Fatwa di bawah dengan hati yang terbuka dan lepas itu tanya pada sendiri dengan berkata :"tak sangka aku bahawa Jemaah Tabligh ini telah di fatwa sesat oleh para ulama yang ramai (33 orang) sejak dahulu lagi rupanya (aku masa tu belum hidup lagi).Itu belum lagi fatwa tahun 1965 dan 2007..."

Mustahil para ulama itu bersekongkol untuk mengeluarkan fatwa yang salah dan tidak betul.Ini kerana Rasul saw telah bersabda:"Sesungguhnya umatku(para ulama) tidak akan bersatu dalam kesesatan” (Maksud Hadith Riwayat Anas bin Malik)

kalau tak faham English boleh translate da............


FATWA OF KUFR ON DEOBANDI MAULVIS BY
'ULAMAA OF MAKKAH AND MADEENA SHAREEF

The Fatwa of Kufr was issued on the insolent Deobandi Maulvis by the 'Ulamaa of Harmain Tayyibain: Makkah Madeena Shareef.

This fatwa was issued in 1320 A.H (1900 AD) by the Saliheen 'Ulamaa of Haram Shareef and the great holy places before the Saudi Wahaabi Najdi forced themselves into power.

The subject that has been given the Islamic Sentence of Kufr are those insolent and degrading statements written by the Deobandi Maulvis who have clearly insulted the Holy Prophet's (sallalahu alaihi wasallam) dignity and character.
The following statements have been thoroughly investigated and issued with the Fatwa of Kufr.
1. Statement from the book 'Hifzul Imaan' stating that the Holy Prophet's knowledge of the unseen (Ilme-e-Ghaib) is the same as Zain or Amar or children, madmen, animals and four-legged beasts, written by Ashraf Ali Thanvi.

2. Statements from the book 'Bahrain-e-Qatia' stating that Saram and Malikul Maut's knowledge is more than the Holy Prophet's, and proof exists for this for Satan but not for the Holy Prophet. Also it is not Shirk to believe this for Satan but it is Shirk to believe the same for the Holy Prophet (sallalahu alaihi wasallam) written by Khalil Ahmed Ambethwi and certified and embossed by Rashid Ahmed Gangohi, also the same agreement in his book 'Fatawa-e-Rashidia'.

3. Statement from the book 'Tahzeerun Naaz' stating that there is possibility of there being another Prophet after the Holy Prophet (sallalahu alaihi wasallam), written by Qassim Nanotwi.
The above mentioned books were very carefully scrutinized involving years of investigation, this being 30 years for 'Tahzeerun', 16 years for 'Baharain-e-Qatia' and over 1 year for 'Hifzul Imaan'. During this time letters were written and messages were sent asking the Deobani Maulvis to either give valid reasons or renounce their statements and perform Tauba (ask for forgiveness). But no answers were ever given and so, therefore, Imam Ahmed Raza Khan had but no other alternative but to issue Ashraf Ali Thanvi, Rashid Ahmed Gangohi, Khalil Ahmed Ambethwi, and Qassim Nanotwi with the Fatwa of Kufr (Sentence of Disbelief) clearly defining that these Maulvis are Kafirs.
This Fatwa was presented to the great 'Ulamaa and Islamic Jurists of Harmain Tayyibain to ask for their opinion. Thirty three 'Ulamaa of Makkah and Madeena Shareef have their verdict that these Deobandi Maulvis had definitely performed Kufr.
FATWA BY 'ULAMAA OF MAKKAH SHAREEF
The names and status of 'Ulamaa of Harmain Tayyibain that issued the Fatwa are as follows:
1. Fatwa from Ustaad-e-Harmain Saeed Shafeii.
2. Sayedul 'Ulamaa – Maulana Mufti Sheikh Ahmed Abdul Khair Mirdad.
3. Mufti Hanafia – Allama Sheikh Saleh Kamaal.
4. Mufti Sheikh Ali Bin Siddiq Kamaal.
5. Sheikhul Dalail – Mufti Muhammad Abdul Haq Mujahir Al-Babadi.
6. Mufti Sayed Ismail Khaleel – Librarian of Makkah.
7. Maulana Mufti Sheikh Umar Bin Abibakr Ba Junaid.
8. Allama Mufti Saeed Ablu Hussain Al-Mazruki.
9. Mufti Sheikh Abid bin Hussain Maaliki.
10. Mufti Ali bin Hussain Maaliki.
11. Mufti Muhammad Jamaal bin Muhammad Hussain.
12. Mufti Sheikh Asad bin Ahmad Dahan – Teacher in Haram Shareef, Makkah.
13. Mufti Shaikh Abdul Rehmaan Dahan.
14. Mufti Sheikh Muhammad Yusuf Afghani.
15. Mufti Sheikh Ahmed Maaliki Al Imdadi – Teacher at Haram and Madrassa Ahmadia in Makkah and Khalifa of Haji Imdadullah Muhaajir Makki.
16. Mufti Muhammad Yusuf Al-Khayaat.
17. Sheikh Muhammad Saleh bin Muhammad Ba-Fazi.
18. Sheikh Abdul Karim Naji Dagistani.
19. Sheikh Muhammad Saeed bin Muhammad Al-Yamani.
20. Mufti Sheikh Haamid Muhammad Al-Jadawi
FATWA BY 'ULAMAA OF MADEENA MUNAWWARA
1. Mufti Hanafia – Tajoodeen Ilyas.
2. Former Mufti of Madeena – Allama Osman bin Abdus Salaam Dagistani.
3. Sheikh-e-Maalikia – Mufti Sayed Ahmad of Algeria.
4. Mufti Khaleel bin Ibrahim Karbooti.
5. Sheikud Dalail – Mufti Sayed Muhammad Saeed.
6. Mufti Sheikh Mehboob bin Ahmad Omari.
7. Sheikhul Dalail – Mufti Sayed Abbas bin Sayed Jaleel.
8. Mufti Sheikh Omar bin Hamdaan Al-Maharasee.
9. Mufti Sayeed Hakeen Muhammad bin Muhammad Madani.
10. Mufti Shaaeiya0Allam Sayed Shareef Ahmad Barzanji.
11. Mufti Muhammad Aziz Maaliki – formerly of Tunisia.
12. Mufti Sheikh Muhammad Kiyari – Teacher at the Haram Shareef Madeena.
13. Mufti Sheikh Abdul Qadeer Taufeew – Teacher of Masjid-e-Nabawi Shareef.


Readers who are interested in looking at the complete Fatawa should read the book 'Hussamul Harmain Ala Manhar Al-Kufr Wal Main', where the original Arabic Text and its Urdu translations are given. Extracts from views of some of the above 'Ulamaa are given below.


'Ulamaa of Masjid-e-Nabwi, Mufti Sheikh Umar bin Hamdaan Al-Maharasee states:




"After studying the issues written by Ahmad Raza Khan in his fatwa to which the mentioned people have been refereed to and rejected, I have found this absolutely correct. Who are these people? Evil and apostate Gulam Ahmad Qadyani who is a dajjal of the last era and Khalil Ahmed Ambethwi and Ashraf Ali Thanvi and to these where the subject has been proven as mentioned by this great Aalim Ahmed Raza Khan. Qadyani's claim to be a prophet and Rashid Ahmed, Khalil Ahmed and Ashraf Ali's insulting statements which has lowered the dignity of the Holy Prophet (sallalahu alaihi wasallam), then there is no doubt that they are Kafirs and those who perform the act of ex ecution, it is necessary for them to give these men the sentence of death."

[Hussamul Harmain. Pages 125/126]



Mufti Sayed Ismail Khaleel – Librarian of Mecca writes:


After Salaam I hereby say that after investigation on this subject, of course Gulam Ahmad Qadyani and Rashid Ahmed Gangohi and his partners like Khalil Ahmed Ambethwi and Ashraf Ali Thanvi etc., there is no hesitation in their Kufr nor is there any question of doubt, in fact, whoever doubts their Kufr or tries to avoid calling them as Kafirs, they themselves become Kafir, and there is no hesitation in this as there is someone who tries to overthrow the religion and are rejecting the compulsory aspects of Islam to which all Muslims are united. So in Islam their names and presence sho uld not exist as it should be made clear to all illiterate and completely illiterate persons."



[Hussaamul Harmain. Pages 49/50]
Mufti Muhammad Jamaal bin Muhammad Hussain states:


"After Hamd and Salaat, I have read these wicked wanderers' statements who are now present in Jind (India) and that text is proof of these people being apostates, which has completely disgraced them and may Allah disgrace Gulam ahmed Qadyani and Rashid Ahmed Gangohi and Khalil Ahmed Ambethwi and Ashraf Ali Thanvi etc. who are open infidels and apostates. May Allah bless and honour Hazrat Maulvi Ahmed raza Khan and be pleased with him who has performed Farz-e-Kifaya (collective Compulsory act).


[Hussaamul Harmain. Pages 77/78]


Allama Mufti Saeed Abul Hussain Marzuki states:
"… and of course Tibrani reports that Hazrat Anas (radiAllahu anhu) has narrated that "RasoolAllah (Sallalahu alaihi wasallam) has said that Allah Ta'aala keeps all Bud Mazhab people from performing Tauba until they leave their Bud Mazhab (wrong sect)" and Ibne Majah reports that Hazrat Abdullah ibne Abbas (radiAllahu anhu) narrates that the Holy Prophet (Sallalahu alaihi wasallam) has said that "Allah does not accept any deed performed by a Bud Mazhabi until he leaves his Bud Mazhab." Ibne Majah also reports that Hazrat Hufaiza (RadiAllahu Anhu) narrates a Hadith that the Holy Prophet (Sallalahu alaihi wasallam) has said that Allah Ta'a ala does not accept anything from a Bud-Mazhabi, not their Roza, not Namaaz, nor Zakaat, nor Hajj nor Umrah nor Kihad nor any compulsory act ot voluntary act and they come out of Islam like a haid is pulled out of some flour."




[Hassaamul Harmain. Pages 59/60]


The Teacher of Masjid-e-Nabwi Shareef, Sheikh Abdul Qadar Taufeeq states:
"All praise to the one Allah and Durood and Salaam to he who there is no Prophet after and to his family and followers and their Hamd and Salat as to which has been proven that relates to him (Holy Prophet sallalahu alaihi wasallam) that Gulam Ahmed Qadyani and Qassim Nanotwi and Rashid Ahmed Gangohi and Khalil Ahmed Ambethwi and Ashraf Ali Thanvi and those who are with them and all those who have been mentioned in the question, then of course this is an order of KUFR to them and the order which is given to all apostates, meaning to give them the sentence of death the go ahead and if this cannot be performed there, then it is necessary for Muslims to stay away from them and look at them with hatred on mimbars in mosques and in books and in groups etc. so that in the hope their intentions are burnt and their Kufr is openly known in the fear that their deceit does not com into the Islamic world."

[Hassaamul Harmain. Pages 157/158]

WARNING!

Readers are requested to note that, in view of the Fatwa, by not only leading Imaams and Islamic Jurists of Harmain Shareef, they MUST NOT DOUBT THE KUFR of these Maulvis of Deoband, otherwise they are exposing THEIR OWN IMAAN TO DANGER! Similar fatwa have been given by 'Ulamaa through the ages in similar cases together with the danger of disbelief in Islam for those doubting the fatwa. People are aware and accept Kufr fatwa on Gulan Ahmed Qadyani. It must be remembered that he is only one of the five named in the Fatwa. The other four are Deobandi/Tableeghi leaders and founders. Therefore anybody who still has beliefs in these Maulvis is risking his own Imaan. Any person with a neutral attitude, after reading this fatwa and what thes e Maulvis have written would definately have to accept that these Jamaats are wrong and the only correct and proper religion of Islam is that followed by the Ahle Sunnat wal Jamaat, who have unconditional love for Allah and his beloved Prophet Muhammad Sallalahu alaihi wasallam. May Allah guide us on the right path. Aameen.




62 comments:

  1. kepada sdr Fuad Akmal dengan blog 'anak pendang' nya..

    masih lagi anda nak degil dan keras kepala untuk tidak terima fatwa yang kami nukilkan ini??

    Adakah anda masih lagi dengan EGO dan Bongkak untuk tidak mahu tunduk kepada kebenaran ini??

    Adakah anda masih nak membandingkan fatwa minoriti dengan fatwa ijmak para ulama yang lebih hebat daripada mufti Kedah itu??

    Adakah anda masih nak pusing dan 'konar baring' dgn isu-isu 'ikan bilis'??

    Segeralah bertaubat sebelum ajal datang menjemput.....

    Wallahu'alam

    ReplyDelete
  2. kesian..moga Allah swt beri saya taufiq dan hidayah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum,
      Tuan punya blog,
      Saya minta izin memberi pandangan.

      Semoga Allah ampunkan tuan. Jika tuan tidak tahu duduk perkara sebenar, maka semoga Allah ampunkan tuan. Tapi jika tuan tahu tapi menyembunyikan kebenaran, maka saya berdoa agar Allah menghancurkan para pemfitnah.

      Sila rujuk http://barelwism.wordpress.com/category/ahmad-raza-khan/ dan artikel didalamnya http://ukkhuddam.files.wordpress.com/2012/03/fayslah-kun-munazarah-updated-translation.pdf

      Harap dapat baca sampai habis.

      Ringkasannya, Ahmad Reda Khan telah memfitnah Ulama' Deoband dengan mereka cerita kebatilan aqidah deobandi, membukukan tulisan fitnahnya didalam Husam al-Haramayn dan membawanya ke haramain. Dia menceritakan 'kesesatan' ulama' deoband kepada alim ulama' mekah dan madinah. Percaya atas 'kealiman' dan dakwaan Reda Khan, maka fatwa dikeluarkan oleh ulama' Hijaz mengenai Ulama' Deoband. Kemudian Reda Khan mencanang fatwa ini balik ke India.

      Menyedari bahaya fitnah ini, Ulama' Deoband menghantar wakil ke Hijaz bagi menerangkan aqidah mereka yang sebenar. Ulama' Hijaz kemudiannya meminta Ulama' deoband menjawab 28 soalan yg mereka utarakan, dan jawapan yang diberikan adalah bertepatan dengan aqidah ASWJ. Akhirnya fatwa baru dikeluarkan menyatakn kebenaran aqidah Deobandi didalam kitab al-Tasdiqat li Daf‘ al-Talbisat.

      Saya mohon agar tuan memohon ampun kepada Allah atas keterlanjuran tuan memfitnah Ulama' Deoband dan usaha dakwah tabligh ini, dan memohon maaf secara terbuka di blog ini.

      Delete
  3. Tuan,

    Adakah tuan menyedari bahawa tuan memetik artikel diatas dari blog pihak Brelwi yang ekstrim yang tidak pernah berputus asa memfitnah ulama' Deoband dan berhasrat untuk memecah-belahkan ummah?

    Adakah tuan menyedari bahawa tuan telah cuba mengheret masyarakat nusantara didalam mengkafirkan satu kelompok Islam yang benar dengan susunan fitnah yang dahsyat?

    Adakah tuan menyedari implikasi penulisan tuan ini kepada diri tuan sendiri dan ummat nusantara yang boleh membaca tulisan tuan tetapi tidak tahu menahu duduk perkara sebenar?

    Ya Allah! Hanya kepada-Mu aku mengadu dan memohon perlindungan dari fitnah para pemfitnah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wahai sdr Musafir..

      Makna fitnah ialah perkara yang tiada tapi diada-adakan.Fatwa yang kami nukilkan dalam blog ini adalah berdasarkan kajian dan muzakarah BUKAN tuduhan atau syak wasangka.

      300 ulama yang keluarkan fatwa tahun 1900 itu bukan fitnah sebaliknya berdasarkan fakta dan bukti tetapi tuduhan orang tabligh kepada para ulama seperti dalam link:

      http://jamaluddinab.blogspot.com/2011/02/taubat-si-jemaah-tabligh-6-fitnah-atas.html

      JELAS ADALAH FITNAH YANG SANGAT DASYAT!!!!

      YA ALLAH!! kami mohon perlindunganMu dari kejahatan dan kesesatan jemaah tabligh yang memfitnah para ulama

      Delete
  4. Tuan,
    Jelas bahawa fatwa yang dikeluarkan itu atas kesalahfahaman alim ulama' disebabkan fitnah yang diada-adakan oleh Ahmad Reda Khan. Dan perkara fitnah ini tuan telah lanjutkan ke alam melayu ini yang tidak dibicarakan sebelum ini. Tidakkah itu fitnah yang nyata?

    ReplyDelete
    Replies
    1. jika ia fitnah sila nyatakan bantahan oleh ulama deoband apabila mengetahui fitnah tersebut.kemukakan kepada kami link bantahan tersebut sama ada dalam bentuk buku,ebook,pdf,video dll.

      jika anda gagal membuktikan ia fitnah semata-mata drp imam Reda Khan maka hendaklah anda istiharkan taubat anda dlm blog ini kerana memfitnah para ulama tersebut.

      Delete
  5. Tuan, saya telah beri link diatas.
    Takpa, saya beri sekali lagi
    http://barelwism.wordpress.com/category/ahmad-raza-khan/
    Didalam link tersebut ada pdf kitab karangan Maulana Manzur Nukmani menerangkan fitnah Brelwi tersebut
    http://ukkhuddam.files.wordpress.com/2012/03/fayslah-kun-munazarah-updated-translation.pdf

    Maaf jika tuan tidak mengerti bahasa Inggeris. Jika saya beri link Urdu, dua-dua kita tak faham :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kami telah jawab pada posting ASWJ vs Deobandi tabligh wahabi

      Delete
  6. Assaamualaikum, kalau saudara tuan punya blogger terus memburuk2kan usaha suci murni ini...nampaknya terpaksalah di adukan perkara ini pada Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat...Tuk Guru pun rilex jer tak da nak melatah macam tuan punya blog...

    Insaf2lah..dah lah tolong pun tak nak..kooooonnnnndeeeeemmmmm saja tau nya....itu lah Melayu Islam..baik dalam perniagaan, agama semua nak kondem saja tahu...

    ReplyDelete
  7. salam.Enta ni syeikh dah tersilap ni...fakta yang enta keluarkan itu semuanya telah lapuk dan basi dan telah diketahui bahawa semuanya itu adalah kecelaruaan yang tak difahami oleh sebahagiaan orang dan juga datang dari ulama brelvi yang sesat. Harap maklum.Jangan malukan diri dengan publisiti murahan.Hadith ini dah jawab dah pasal jemaah tabligh mcm yang enta pakai tu.."Sesungguhnya umatku(para ulama) tidak akan bersatu dalam kesesatan” (Maksud Hadith Riwayat Anas bin Malik).jemaah tabligh dah seratus tahun lebih usianya dan bertebaran seluruh dunia..nape Allah tak hapuskan je mcm jemaah arqam dan lain2?..Itu maksudnya tak sesat faham?.tak faham gak gi jumpa Hazrat Maulana Nik Aziz Nik Mat k..Jgn pandai2 nak buat kenyataan semata-mata kepentingan sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kesian anda kerana tertinggal jauh.isu ini telah kami jawab.boleh semak jawapan kami pada posting yang lain.cuma secara ringkas kami boleh bagi analogi ialah seperti kes saiful fitnah DSAI liwat beliau lalu saiful heret DSAI ke mahkamah dan mencipta bukti palsu tetatpi akhirnya semua kantoi.

      anda menuduh barelvi sesat sedangkan banyak bukti(baik dahulu hingga sekarang) mengata sekolah deobandi adalah berfahaman wahabi ekstrime manakala barelvi adalah sunni India.Buktinya koleksi buku-buku yang di tulis oleh pelbagai pihak di india dan pakistan mengenai fahaman sesat deobandi tabligh wahabi.cuba tengok tarikh post ini.

      http://www.islamimehfil.com/topic/15031-collection-of-books-about-deobandism-wahabism/

      seorang pemerhati politik di pakistan menulis dalam blognya tentang deobandi:
      http://syedzaidzamanhamid.wordpress.com/tag/ulema-e-deoband/

      Anda kena faham definasi fitnah ialah benda yang tiada tapi diadakan-adakan sebaliknya dalam kes ini bukti ada dan dilampirkan sekali dalam blog ini.bukan di sini sahaja bahkan di luar negara pun orang kritik jemaah tabligh dengan fakta dan bukti seperti ini:

      SYED JAMALUDDIN (France) wrote at 2006-08-20 22:45:48
      Tablighi Jamaat was formed by WAHABI Government of Saudi Arabia in order to spread their message in India. History is itself a great witness to this fact
      that certain Ulema from Deoband were invited by the then King of Saudi Arabia who had offered to them money and support to establish a massive campaign to "combat" Sunniism in India. Hence, Maulana Ilyas along with his other supporters agreed to formation of a particular Jamaat to follow a specified agenda of the Saudi Kingdom. The penetration into Indian religious circles was not an easy job, hence, required consistent funds and work. Saudi Kingdom never stopped funding of Tablighi Jamaat till today. The most glaring evidence of this moral and financial support for Tablighi Jamaat is their acceptance on the British, American and Australian soils since the Saudi Kingdom assured these nations that Tablighi Jamaat was working on a specific agenda and had nothing to do with propagating Islam or provoking Christianity.

      dan bukti antara kitab-kitab tulisan ulama deobandi yang menyebabkan fatwa kufur tersebut di keluarkan:

      http://www.noorenabi.net/book/aqaid-section/deoband-kufriyaat-in-book/15/

      sekali lagi di maklumkan FITNAH ialah tuduhan/dakwaan palsu TANPA BUKTI...
      LA NI BUKTI TERPAMPANG....FITNAH APA NYE.......??


      Delete
    2. tak cukup..? kami bagi lagi link perdebatan ulama sunni vs deobandi di benua india:

      www.youtube.com/watch?v=k2KWs9KySyA

      kalau tak faham bahasa urdu boleh baca sinopsisnya dalam BI

      Delete
  8. ... kita kan diajar untuk terus aje buat kerja agama dengan istiqamah ...
    percaya tak percaya, kalau kita biarkan aje lidah dia macam tu sebab dia memang dah gembira kafir mengkafir,satu masa allah akan lantik orang sama ada di kalangan dorang sendiri, ataupun orang kafir yang akan memalukan dia
    akan beritahu kebenaran
    dia akan kekal dalam keadaan dia macam tu ... selagi dia tak bertaubat
    ganjaran kita kat akhirat ... nanti dia akan melutut di akhirat, mintak tlg dengan orang yang dia fitnah
    dan orang yang kate orang lain kafir, walhal orang tu tak kafir (yang mana allah aje yang tahu siapa kafir dan siapa tak), orang tu sendiri akan dikafirkan allah.
    dalam hadis fadhilat amal, saya diajar untuk tidak berlaku jahil terhadap orang jahil
    juhala' ni macam mana? dalam quran semua jenis pesen orang allah beritahu ada dalam umat ni.
    dan usaha bathil yakinlah ... saya bersumpah dengan nama allah, takkan hilang melainkan dengan kebenaran. (dengan izin allah)
    apa yang kita buat adalah cahaya ... cahaya nur
    teruskan aje buat kerja. ... dalam satu bayan, maulana beritahu "kalau malaikat jibril turun muka bumi ni dan beritahu kita usaha kita salah pun, kita tetap mahu yakin yang usaha kita buat ni betul"


    Sent at 12:19 PM on Tuesday
    ahmad:
    utk penjelasan .. rujuk kepada buku "menyingkap salah faham terhadap jemaah tabligh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sila nyatakan dalam posting mana kami secara individu mengkafirkan jemaah tabligh??
      semua isu kafir itu kami quote dari fatwa ulama dalam kitab 'husam haramaian'.fatwa tersebut telah dijawab oleh ulama deobandi dalam kitab 'Muhannad' dan kitab ini:
      http://archive.org/stream/FaislaKunMunazraByShaykhMuhammadManzoorNomanir.a#page/n170/mode/1up

      Tetapi jawapan yang diberi tidak menjawab isu sebenar.Buktinya boleh kita jumpa dalam kitab FATAWA RASHEDIYA,BARAHIN QATIYA,aur-unki-deeni-dawat-syed-abul-hasan-ali-nadvi, Malfoozat maulana Ilyas dan kitab lainya.

      isu-isu ini yang perlu orang tabligh jawab bukan melenting dan naik angin dengan marah kepada orang yang menasihat...

      anda tulis:
      dalam satu bayan, maulana beritahu "kalau malaikat jibril turun muka bumi ni dan beritahu kita usaha kita salah pun, kita tetap mahu yakin yang usaha kita buat ni betul"

      kami jawab:

      AYAT DIATAS MEMBUKTIKAN APA YANG DITULIS OLEH JAMALUDDIN ABU BAKAR ITU ADALAH BENAR BELAKA.Kenapa kami kata begitu??

      Sifat para malaikat khususnya Jibril adalah TAAT 100% segala perintah Allah.Apa jua yang akan dilakukan oleh para malaikat itu adalah berdasarkan perintah Allah.TIDAK PERNAH BERLAKU MALIKAT ITU ENGGAN ATAU MEMBANTAH.

      Ini bermakna jika betullah bayan maulana itu maka sahihlah ayat ini sesat lagi menyesatkan sebab MANA MUNGKIN MALAIKAT AKAN MENGELUARKAN PERKATAAN YANG TIDAK DIPERINTAHKAN OLEH ALLAH??

      DENGAN BAHASA MUDAHNYA "ORANG TABLIGH MENYEBARKAN KEYAKINAN BAHWA MALAIKAT JIBRIL BOLEH MENGHUKUM SESUATU BERCANGGAH DENGAN HUKUM ALLAH"(Allah kata halal malaikat kata haram)...Nauzubillahi min zalik

      Delete
    2. sebenarnya perdebatan yang dipenuhi hawa nafsu tak bawak apa2 kebaikan pun saudara jundullah. Kan karkun2 ni akhlak mereka buruk. akidah pun ntah betul ke idak ntah, budak-budak aje dorang tu. Tuan dah betul dan dah tak perlu dah nak tiau2 deme ni. tapi saya tak sangka pulak dari perkataan

      "kalau malaikat jibril turun muka bumi ni dan beritahu kita usaha kita salah pun, kita tetap mahu yakin yang usaha kita buat ni betul"

      tiba tiba outcome dia

      "ORANG TABLIGH MENYEBARKAN KEYAKINAN BAHWA MALAIKAT JIBRIL BOLEH MENGHUKUM SESUATU BERCANGGAH DENGAN HUKUM ALLAH"

      hehe ...

      sebab setahu saya allah dah sempurnakan dah pun syariat agama nabi muhammad (rujuk surah al maaidah ayat 3).

      pertambahan dalam agama selepas wafatnya baginda adalah ditolak. walaupun agama nabi musa diajar oleh nabi musa sendiri pada zaman selepas nabi muhammad SAW akan dikira sebagai sesat (sila rujuk sunan sittah; saya tak perlu bagi no rujukan sebab tuan orang alim).

      jadi apa yang baginda buat, itu lah agama kita. kesempurnaan agama dah ada pada zaman nabi lagi melalui pengiktirafan allah swt dalam kitabnya. apa yang orang tabligh dok buat?

      keluar masjid kaki kiri
      masuk tandas kaki kanan
      baca doa hidayat seluruh alam
      bersangka baik kalau tuan rumah tak keluar walaupun nampak ada kelibat
      jangan pandang dalam rumah orang, boleh kena cucuk mata hehe
      dan lain- lain (rujuk "menyingkap salah faham terhadap jemaah tabligh" untuk semua tertib2 diorang)

      rasanya semua tu ada dalam kitab dan ust Jundullah dah sedia maklum yang tertib2 tu sunnah baginda SAW.

      Kenapa ulama tabligh cakap macam tu? kalau malaikat turun beritahu salah, kita tetap kena yakin gak usaha kita ni benar? ini satu benda yang bercanggahan dengan fikiran waras kita yang genius! Apakah mungkin memang benar lah diorang ni memang nak sesatkan orang sangat2?!

      saya yakin ust jundullah pernah belajar kitab tauhid memandangkan saudara ust jundullah adalah pemegang urusan ulama'. Macam mana dengan perumpamaan "kalau allah tiada, tiadalah alam ini". Satu kepastian bahawa allah itu wujud, tapi masih lagi bagi perumpamaan dengan perkara yang tak mungkin berlaku. sebab apa? dengan targhib untuk yakin kan hati bahawa ini adalah petunjuk agama yang sebenar-benarnya.

      Jadi, kepada karkun2 yang "poyo sangat beriman" tu, dah lah. cukup2. ini bukan medan kamu. kamu dah dikatakan sesat lagi menyesatkan, kafir ke, iman tak betul ke, dok makan nan mase bayan ke, ni lah masa kamu muhasabah. jangan terjebak dengan perdebatan yang korang dah tau takkan ada kesudahan.

      saya menulis ni pun sebab saya rasa terpanggil bila pendapat saya di copy pastekan ke tempat yang tak sepatutnya dan terpaksa berikan sedikit penerangan. memang saya jahil. jauh jahil saya berbanding dengan semua orang especially kepada Allamah Jundullah kita.

      Korang kena dengar nasihat elders,"Yakin dengan usaha ni, tapi dengan usaha lain tetap kena bersangka baik". dah la iman tak betul, nak betulkan iman orang lain pulak. Allamah Jundullah ni satu masa akan jadi tentera Allah, yang akan memerangi orang-orang yang memerangi agama Allah.

      Kepada Allamah Jundullah, layan aje orang tabligh tu macam orang kapir DAP. Orang DAP dah jelas memerangi hukum Hudud, orang tabligh tak. tapi sekurang-kurangnya, layan lah orang tabligh ni baik sikit dari layan DAP. Insyaallah kejayaan di tangan tuan.

      kalau ada masa lapang, baca2 dengan lapang hati -
      http://pondokhabib.wordpress.com/2011/09/20/menilai-semula-dakwaan-ke-atas-jemaah-tabligh-bah-1/

      saya mintak maaf tersalah bahasa dan terkasar bahasa. sebab ini kali pertama dan insyaallah kali terakhir saya post di ruang komentar tuan.

      Terima kasih kerana bagi saya peluang untuk bersuara. Memang orang pas adil, tak macam umno tak bagi kebebasan bersuara. All da best~

      wassalam.
      kasih sayang ummat.

      Delete
    3. Terima kasih atas tulisan tuan yang bernas dan padat walaupun ringkas.pertamanya kami mohon maaf sekiranya mecopy n paste pandangan dari blog tuan tanpa minta izin tapi kami publish blog tuan disini sebagai rujukan dihujungnya..jadi kami tak 'berhutang' la ye...

      Sebenarnya kami tidak menuduh seluruh tabligh itu kafir atau sesat kerana kami pun tahu implikasi dari tuduhan tersebut.Cumanya kami menghadkan tulisan dalam blog ini hanya berdasarkan tulisan dari karkun ,bekas karkun,organisasi ulama (NU,barelwi dll) serta pengalaman sendiri.

      Jadi tidak adil kami 'diserang' bertubi-tubi hanya kerana menukilkan pandangan pihak lain.Atau dengan kata lain kami sebagai 'posman yang menghantar surat saman polis' kepada orang tabligh.Kalau nak marah dan maki hamunlah polis yang menyaman tu bukan marah posman.....

      Kalau kita lihat blog-blog karkun tabligh yang terang-terang menghentam orang PAS contohnya blog ini http://anakgeriksoleh.blogspot.com/2010/02/kezaliman-pemerintah-dan-dosa-rakyat.html

      tidak ada orang PAS yang 'serang' blog tersebut sebagaimana kami 'diserang'.Kami pun 'budak baru belajar'yang sentiasa berdoa 'wa 'alimna min humma jahilna' dalam solat fardhu.kami hanya memikul amanah yang digalas dibahu kami .tak lebih dari itu.

      semoga tulisan tuan Habib dibaca oleh karkun tabligh dengan lapang dada.

      Wallahu 'alam

      Delete
    4. Tuan-tuan, sebenarnya apa yg tuan2 buat iaitu copy & paste tulisan drp blog barelwi sama macam geng2 wahabi, salafi dan ahle hadith buat. Saya boleh bagi link2 bagi laman wahabi, salafi dan ahle hadith yg memaparkan benda yg sama kalau tuan2 mahu, kemudian tambah sikit lg barelwi sesat. Jauhkan diri drp menjadi penyebar fitnah kerana tuan2 tidak tahu siapakah dalang di belakang yg melaga-lagakan antara kumpulan2 ni. Tuan2 kena ingat apabila berlaku ikhtilaf antara ulama, org awam tidak berhak masuk campur.
      Ustaz Kamal Gerik, seorang guru di Pondok Penanti memberi teguran yg ikhlas, bukan memancung tuan2 dan mmg hakikatnya org PAS terlebih semangat sampai tak berhikmah. PAS, IRC, ABIM, JIM terutamanya kat IPT, bila ada budak kutu keluar 3 hari, kemudian istiqamah solat jemaah kat surau, mereka ajak join usrah. Lepas tu budak2 tu surau takpi, usrah pun tak balik ke asal. Belum dikira lagi yg asyik nak berdebat sifat 20 tapi solat kat rumah.
      Org UMNO pulak kalau kat KL, bila jemaah tabligh sampai je, panggil polis. Pernah masa PRU tahun 99, satu jemaah 1 tahun Pakistan tidak dibenarkan masuk ke Surau tempat saya jadi imam kerana SB kata mereka datang nak tolong kempen utk PAS.

      Kalau kita org beriman, apabila org fasiq datang membawa berita maka selidikilah terlebih dahulu. Jauhkan diri drp Su u Zon, bersangka buruk.

      Delete
    5. tuan ibn hussain..

      Tuduhan yang anda lontarkan kepada blog-blog yang mendedahkan kebatilan jemaah tabligh sebagai satu fitnah adalah satu alasan trademark pemimpin UMNO.Kalau anda mengikuti sinario politik semasa anda akan dapati apa sahaja pendedahan pemimpin Pakatan Rakyat akan penyelewangan,ketirisan,salah guna kuasa,kezaliman dll pemimpin Umno akan segera dinafikan baik di TV,internet,media massa dll.Semuanya akan sebulat suara mengatakan ia fitnah semata walaupun bukti telah terpampang depan mata dan diketahui oleh rakyat.

      begitulah juga sikap anda yang mewakili jemaah tabligh yang tetap meniru sikap pemimpin UMNO.Walhal bukti telah terpampang dalam blog ini.Fatwa Deoband yang berbaur wahabi ada dalam link deoband.org.

      Fatwa kafir 4 ulama awal deoband oleh para ulama ASWJ dahulu ada dalam kitab 'Husam haramain'.fatwa susulan NU untuk isu yang sama pun kami lampirkan dalam bentuk foto kitab serta kitab-kitab yang mengadungi penghinaan kepada Allah dan Rasul juga telah kami paparkan.

      Jadi dari sudut pandang mana anda kata fitnah??
      kalau semua itu fitnah kenapa ada kitab 'Muhannad'yang ditulis oleh khalid ahmad sharanpuri(ulama deoband)??

      Ada kitab "Faysla Munazara" oleh maulana manzur numani yang menjawab isu yang sama??

      ada kitab malfoozat yang yang mencatat perkataan maulana ilyas yang batil itu??

      adakah anda mengatakan semua ulama deoband yang menulis kitab tersebut sebagai orang fasiq??

      Kami cuba jelaskan secara terperinci supaya anda faham....
      katakan kami ini student yang belajar di deoband.satu hari kami mendapat 3 buah kitab seperti diatas.Lalu kami dapati mukadimah kitab itu tercatat sebab kitab itu ditulis.Maka tahulah kami bahawa ia adalah jawapan kepada kitab fatwa husam haramain.

      sebagai orang yang terpelajar sudah pasti kami akan siasat kronologi isu tersebut.Tindakan kami seterusnya ialah mendapat kitab dari barelwi untuk meneliti dan menilai hujjah-hujjah di dalamnya.Dan akhirnya dari situ akan terhasillah keputusan atau kebenaran isu tersebut.

      kami tak faham tang mana anda kata fitnah??

      Delete
    6. Tuan boleh sahaja membela ustaz pondok itu kerana beliau sefikrah dengan tuan.Cumanya tuan kena semak balik niat tuan membela itu atas dasar apa??
      Kalau tuan bela kerana menegak kebenaran ...tafadhal...tapi kalau tuan bela kerana sama-sama dalam jemaah tabligh maka itulah kesilapan besar tuan.

      Kami sempat baca beberapa tulisan beliau dalam blog itu.Apa yang kami dapati kefahaman beliau dalam isu politik sangat teruk.Tulisan beliau tentang demokrasi langsung tidak mengambarkan sebagai ilmuan agama.Kami lebih respect tulisan Alorstari(utz hambali)dalam blog beliau yang mengupas isu politik.

      Alangkah baiknya kalau beliau tidak menulis perkara yang beliau jahil tentangnya supaya orang tak nampak kelemahan beliau.

      solat berjemaah tak semestinya hanya di masjid/surau.Kami ketika buat usrah bila masuk waktu solat terus kami solat berjemaah di tempat usrah itu diadakan.apa masaalahnya??

      isu perangai dan akhlak manusia itu adalah satu ujian kepada orang beriman.tak sepatutnya isu itu dijadikan hujjah untuk mengata kita benar atau salah.Kalau kita menganggap semua orang Pas atau tabligh mesti baik perangai,seolah-olah kita menafikan pengaruh syaitan dan nafsu.

      Yang sepatut dan utama untuk dinilai ialah persoalan akidah,kepercayaan dan pegangan yang mendasari kerja buat sesuatu organisasi atau individu bukan soal perangai(sikap) atau akhlak yang dijadikan ukuran.

      golongan sesat sepanjang sejarah (muktazilah,khawarij,syiah dll) dihukum sesat bukan kerana peranngai atau akhlak tetapi isu akidah dan kepercayaan.

      Delete
  9. Tuan-tuan yg mulia sekelian, adakah saya sokong Ustaz Kamal kerana dia buat tabligh macam saya juga? Habis nanti waktu PRU13 nanti saya nak sokong sapa? Sbb org takde jadi calon.
    Cuba jangan jumud sangat cara berfikir tu. Saya menulis dan Ustaz Kamal menulis atas pengalaman sendiri berhadapan dengan org2 sebegitu tp bukan semua org PAS begitu.

    Tuan tulis"solat berjemaah tak semestinya hanya di masjid/surau.Kami ketika buat usrah bila masuk waktu solat terus kami solat berjemaah di tempat usrah itu diadakan.apa masaalahnya??"

    Bila pula saya kata tuan2 tak boleh solah brjemaah kat tempat Usrah. Tafhaddal nak solat tp jalan, atas kapal, kat padang solat la, tp sebelum solat azan la dulu.Kerana azan itu dakwah yg sempurna dan azan dan solah berjemaah itu drp syiar2 agama (min sya'aa irillah)


    Kenapa tiba2 tuan2 menuduh org2 tabligh macam org UMNO pulak? Adakah diam itu tanda setuju? Diam tanda setuju hanya terpakai kepada anak dara dlm bab nikah bukan dalam bab2 lain dlm agama. Apabila Saidatina A'ishah r.a difitnah adakah beliau menjawab?

    Bagaimana anda katakan anda pelajar deoband tapi tidak memehami bahasa urdu, hanya salin dan tempek kat sini.Dalam bab ikhtilaf antara ulama2 deoband-barelwi-ahle hadith, tuan sahaja kena semak nama kitab,pengarang kitab, pencetak kitab dan menulis kepada musannifnya jika tidak faham atau keliru. dan di setiap kitab mereka terdapat muqaddimah oleh pencetak berserta ijazah mencetak serta kata2 aluan yg kedua2nya ditulis oleh org ulama2 berlainan. Untuk pengetahuan tuan2 nama yg betulnya Maulana Khalil Ahmad Ambetwi Shaharanfuri Madani Ayyubi Alansari (rah)pengarang kitab Bazlal Majhuud fi haal Abi Dawood yg kini berehat di Jannati Baqi'(Jadi Maulana Khalil Ahmad ni seorang Muhaddith bermazhab hanafi).Maulana Manzur Nu'mani (rah) pengarang kitab Ma'riful Hadith merupakan Syaikhul Hadith di Nadwatul Ulama lulusan Darul Ulum Deoband dan murid kpd Allaamah Anwar Shah Kahsmiri (rah) dan khalifah kpd Maulana Abdul Rahim Raipuri (rah).Maulana Manzur Nu'mani merupakan pengasas bersama Jamaat Islami. Beliau dan Maulana Abul Hasan Ali Annadwi kemudian meninggal Jamaat Islami kerana tidak bersetuju dengan tindakan Maududi yg membelakangkan para ulama. Tidak salah bagi tuan2 untuk membaca sejarah Islam di India terutamanya apa yg berlaku selepas tahun 1857. Kerana peristiwa yg berlaku selepas itu berhubung kait dengan negara kita dan apa yg berlaku di hijaaz. Akan bersambung ....

    ReplyDelete
    Replies
    1. anda tulis:

      [Tuan-tuan yg mulia sekelian, adakah saya sokong Ustaz Kamal kerana dia buat tabligh macam saya juga? Habis nanti waktu PRU13 nanti saya nak sokong sapa? Sbb org takde jadi calon.
      Cuba jangan jumud sangat cara berfikir tu. Saya menulis dan Ustaz Kamal menulis atas pengalaman sendiri berhadapan dengan org2 sebegitu tp bukan semua org PAS begitu.]

      kami jawab:

      kami tanya lain tapi tuan jawab lain.Soalan kami "tuan bela kebenaran atau bela jemaah tabligh"??
      isu yang kami bawa bukan soal akhlak atau perangai individu tapi soal kesalahan menafsir nas-nas agama yang berleluasa di kalangan karkun tabligh.

      So fokus kepada isu.

      anda tulis:
      Bagaimana anda katakan anda pelajar deoband tapi tidak memehami bahasa urdu, hanya salin dan tempek kat sini.

      kami jawab:

      sila semak balik tulisan kami tu.ayatnya berbunyi "katakan kami ini student deoband'bermakna kami buat satu contoh sahaja.subject BM (SPM) tuan setakat gred 8 je kot?



      Delete
    2. Salam Tuan-tuan yg Mulia.
      Marah ka? Sampai sebut macam ni"subject BM (SPM) tuan setakat gred 8 je kot?" Antum pejuang2 agama, kena tunjuk akhlaq yg mulia, percakapan, pertuturan, muamalat, mu'asyarat, tingkah laku, bersopan santunlah.
      Adakah tuan-tuan tidak faham apa lalu iaitu tuan2 main post shj fatwa dlm urdu, scanned page kitab dalam urdu dan paling malang lagi semuanya di quote dalam kontek yg salah. Dan tuan2 dah buat pengakuan dengan ayat "katakan kami". Adakah dengan mengaku kami tak tahu itu menjatuhkan darjat? Bahkan Allah akan memberi kefahaman kepada org yg tawaddu' yg mengaku jahil dan tak tahu.

      Delete
  10. Tuan2 yg mulia, berikut adalah link kpd artikel yg menerangkan ikhtilaf deoband-barelwi, adakah ia furuudiyyah atau furu'iyyah? oleh Shaykh (Shaheed) Mufti Yusuf Ludhyanwi (RA)
    http://www.central-mosque.com/fiqh/deobarelwee.htm

    Yg kedua, analisa drp Shaykh Nuh Ha Mim Keller
    http://www.central-mosque.com/aqeedah/imanktak.htm
    Satu pencerahan yg sungguh molek dari seorang ulama yg rapat dengan Barelwi

    Mohon dibaca kedua2 artikel dalam bahasa inggeris walaupun ambil masa lama. Buangkan sangkaan yg buruk pada ulamak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebenarnya pertembungan antara deoband vs barelwi di India adalah pertembungan antara fahaman wahabi dengan ahli sunnah wal jamaah.Sama macam yang berlaku di malaysia antara kaum muda vs kaum tua.

      isu nya pun hampir sama iaitu:

      1- maulid nabi
      2- baca yassin malam jumaat
      3- kenduri arwah dan tahlil
      4- baca talqin dll.

      Isu ini adalah penyebab berlaku perpecahan di kalangan umat islam satu ketika dahulu samada di sini dan di India.Alhamdulillah di Malaysia isu wahabi ini semakin reda dan umat islam semakin memahami setelah mendapat pendedahan sebenar hasil kuliah-kuliah agama di masjid/surau dan peranan blog-blog oleh ustaz-ustaz yang memberi pencerahan.

      Ini perkara asas yang perlu kita fahami dahulu supaya kita tidak terkeliru dengan melampirkan link-link ulama tertentu untuk membela atau menentang sesuatu isu.

      Tuan melampirkan statement Shaykh (Shaheed) Mufti Yusuf Ludhyanwi dan Shaykh Nuh Ha Mim Keller untuk menuetralkan isu berbangkit tetapi tuan mengabaikan statement pihak deobandi sendiri seperti mufti Taqi Usmani dan darulifta deoband.org yang mengeluarkan pendapat dan fatwa bahwa barelwi pengamal bid'ah dan penyembah kubur.

      sedangkan hakikatnya mereka tidak begitu.Buktinya adalah kenyataan Shaykh Nuh Ha Mim Keller sendiri yang tuan lampirkan itu.Satu lagi yang menjadi masaalah ialah pengikut tabligh di malaysia kebanyakannya condong kepada pandangan yang mengatakan barelwi itu sesat dan bid'ah.

      Masaalah ini yang patut tuan selesaikan dikalangan ahli tabligh dengan menjelaskan perkara sebenar dalam blog-blog mereka.

      Bukti pihak deoband dalam link ini:

      Moulana Qamruz Zaman: keyakinan dan amaliyah sekte ini didasarkan pada cerita takhayul, dongeng, dan amalan bid'ah
      beberapa diantara mereka menyembah kubur orang sholih, meminta pertolongan pada kuburan, bernazar dan melakukan penyembelihan hewan (berkurban) untuk kuburan tersebut
      http://www.muftisays.com/qa/question/2459/who-are-the-barelvi.html

      Mufti Deoband: Sah Sholat dibelakang Imam Brelwi jika dia tidak musyrik, tetapi hukumnya makruh tahrim (mendekati Haram)
      http://darulifta-deoband.org/showuserview.do?function=answerView&all=en&id=29012

      Ust. Hambali: Belebih lagi yang berfahaman ajaran “Brelwi” atau juga dikenali sebagai “Grave Worshiper”. (penyembah kuburan)
      http://hambalialorstari.blogspot.com/2009/02/tak-salah-jadi-tabligh-tapi-jawapan-ii.html

      Delete
    2. Salam Tuan-tuan Yg Mulia,
      Tuan2 berkata: "Sebenarnya pertembungan antara deoband vs barelwi di India adalah pertembungan antara fahaman wahabi dengan ahli sunnah wal jamaah.Sama macam yang berlaku di malaysia antara kaum muda vs kaum tua"

      Sungguh mudah tuan2 membuat kesimpulan satu puak wahabi satu puak ASWJ. Tuan2 dah baca ke belum sejarah Islam di India selepas 1857 bila dunia menyaksikan India bertukar drp Darul Islam kpd Darul Harb? Empayar Moghul jatuh sepenuhnya, Bahadur Shah Zafar dibutakan dan dibuang ke Rangnoon,Burma, 2 anak lelakinya dipancung didepan matanya. Senaraikan nama2 amir jihad dlm Sepoy Mutiny, dari kalangan ulama & sufi dari Madrasah Rahimiyyah.1866 Darul Ulum Deoband diasaskan.(Kenapa kat profail TGNAA tu tuan2 letak University Deoband?)
      Siapakah Maulana Muhammad Qasim Nanotwi Siddiqqi Qureishi yg mengasaskan Darul Ulum?siapakah guru2nya,siapakah masyaikhnya?
      Tuan2 pun kena kaji juga siapakah Maulana Ahmad Reza Khan?Bagaimana keadaannya sebelum dan selepas belajar di Mekah?Siapakah bapa,datuk dan guru2nya di India?

      Saya juga ingin bertanya, adakah tuan-tuan pernah ke Markaz Barelwi di India atau Pakistan? Adakah semua Barelwi ini menyembah kubur dan sesat?

      Siapakah sebenarnya yg menyebarkan fitnah2 yg mengatakan deoband wahabi, barelwi sembah kubur?

      Tuan2 selepas kalah pada 1857 mereka bangun dengan darul ulum deoband.jika dahulu mereka dijajah inggeris hari ini org inggeris masuk Islam berduyun2 dan jumlah darul ulum di UK lebih banyak drp Malaysia. Darul Ulum Deoband lah yg masih mengekalkan dan memelihara pembelajaran ilmu agama dan ilmu hadith secara tradisional yg mana telah pupus di negara2 arab, kecuali madrasah2 yg diasaskan oleh org2 india dan nusantara serta di tarim yaman.

      Satu lagi tuan "hukumnya makruh tahrim (mendekati Haram)" adakah dalam mazhab Hanafi ini maksudnya?

      Nanti saya sambung lagi bab bidaah tu. Sementara tu baca2 lah biografi ulama2 tu. Beradablah dengan para Ulama. Qutbul Iqtaab AlHafiz Muhammad Zakiriyya AlKandahlawi Assidqi Alqureishi Al Madani (rah) memperuntukan satu bab khas dalam risalah Fadhaail Tabligh "Menghormati Alim Ulama". Begitu Tuan Guru Dr Haron Din dalm menerangkan knp ada ikhtilaf baina ulamak dan beliau juga menekankan perkara yg sama.

      Delete
    3. Nampaknya tuan masih mempertikaikan bukti-bukti yang telah kami pamirkan sebelum ini dengan alasan kami hanya pandai tempek link dan scan kitab semata-mata tanpa mengkaji sejarah islam di India.

      ingin kami tegaskan disini bahawa kalau sekadar mengkaji sejarah dalam teks lama(buku sejarah)tetapi mengabaikan kajian terperinci oleh pengkaji sejarah masa kini akan mengakibat pemahaman kita umpama 'katak bawah tempurung'.

      Buktinya ialah sejarah peristiwa di balai polis Bukit Kepong yang selama ini kita di tipu hidup-hidup oleh Umno melalui buku teks lalu di filemkan peristiwa tersebut untuk tujuan menipu generasi selepas merdeka.

      Untuk tahu apa sebenarnya yang menjadi punca perbalahan antara deobandi dan barelwi cukup dengan kita membaca kitab-kitab tulisan mereka.Antara isu yang menjadi perselisihan ialah

      1. maulid nabi
      2. Tawassul
      3. Nur Muhammad dll.

      Buktinya link ini:http://kitaabosunnat.wordpress.com/category/biddati-barelvi/page/4/

      **CARI KITAB YANG DITULIS OLEH Shaykh Husain Ahmad Madni BERTAJUK 'Ash-Shihab-us-Saqib'>>>(BUKU TERKENAL mendedahkan PEMBOHONGAN DARI Barelvis.)

      ADAKAH TUAN MASIH MENGATAKAN INI FITNAH SEMATA??

      Tidak timbul dakwaan wujud pihak ketiga yang cuba melaga-lagakan deobandi dan barelwi sebab bukti jelas depan mata.Tuan nak nafikan apa lagi??

      Soal siapakah tokoh-tokoh awal deobandi dan guru-gurunya dan jasa deobandi dalam penyebaran islam di India adalah tidak penting dalam kontek perbincangan disini.

      Kami bagi satu analogi mudah:mantan MB selangor Umno(Khair Toyo)ketika menjadi menteri besar telah berkhidmat kepada rakyat selangor dengan menyediakan berbagai kemudahan insfrastruktur pembangunan untuk kemudahan dan keselesaan rakyat.Tetapi apabila kerajaan bertukar tangan maka terdedahlah segala peyelewengan beliau selama menjawat jawatan tersebut.

      Bagaimana kesalahan tersebut diketahui??
      apabila kita menyiasat.
      kenapa mesti disiasat??
      kerana ia melibatkan hak rakyat.

      Maka begitulah isu deobandi yang mungkin ada banyak jasanya kepada umat islam di india tetapi apabila disiasat(berdasarkan kitab-kitab tulisan ulama mereka) maka kita mengetahui kecelaruan aqidah dan fahaman yang mereka anuti boleh mempengaruhi umat islam yang lain kalau tidak didedahkan.

      Adakah tuan sangka kami tidak tahu adab iktilaf dan kitab tulisan maulana zakaria itu??

      bagaimana dengan link ini?

      http://ia700403.us.archive.org/1/items/TheDifferencesOfTheImamsByShaykhAl-hadithMuhammadZakariyyaKandhelvi/TheDifferencesOfTheImamsByShaykhAl-hadithMuhammadZakariyyaKandhelvir.a.pdf

      kebanyakan orang tabligh memandang rendah jemaah lain kerana tidak berdakwah sebagaimana mereka berdakwah.lalu mereka menyangka orang lain tidak tahu apa yang mereka tahu....

      Delete
  11. Salam Tuan,
    Apa yg cuba dibuktikan dengan link ini?
    http://ia700403.us.archive.org/1/items/TheDifferencesOfTheImamsByShaykhAl-hadithMuhammadZakariyyaKandhelvi/TheDifferencesOfTheImamsByShaykhAl-hadithMuhammadZakariyyaKandhelvir.a.pdf

    Adakah tuan2 dah membacanya? Kalau tak baca lagi, saya paste kat sini Isi Kandungan dia untuk tatapan orang yg suka copy, paste, forward.
    AUTHOR’S FOREWORD
    INTRODUCTION
    PART ONE: THE ERA OF THE MESSENGER (pbuh)
    The Primary Reason: VARYING COMMANDS FOR DIFFERENT PEOPLE AND CIRCUMSTANCES
    Reason 2: A SPECIAL CASE IS TAKEN AS A GENERAL ORDER
    Reason 3: A GENERAL ORDER IS TAKEN AS A SPECIAL CASE
    Reason 4: A DIFFERENCE OF PERCEPTION
    Reason 5: INTENTIONAL ACTION VS COINCIDENCE
    Reason 6: UNDERLYING CAUSES
    Reason 7: WORDS HAVE MULTIPLE MEANINGS
    Reason 8: DIFFERENT TYPES OF INJUNCTIONS
    Reason 9: AN INJUNCTION TO SHARPEN THE MIND
    Reason 10: AFFECTIONATE INJUNCTIONS VS CAUTIONARY INJUNCTIONS
    Compelling Interpretations
    TWO CATEGORIES OF LAWS
    FUNDAMENTAL AND SUBSIDIARY DIFFERENCES
    DIFFERENCES: A SOURCE OF MERCY
    Prejudice toward any School
    PART TWO: THE ERA OF THE COMPANIONS & THE FOLLOWERS
    Reason 1: Narration by Meaning
    The Difficulty of Narrating by Memory
    Reason 2: ABROGATION
    Reason 3: THE PROBLEM OF HUMAN ERROR
    Reason 4: LOVE FOR ALLAH’S MESSENGER (PBUH)
    The Advice of Imam Bukhari to the Seeker of Hadith
    Reason 5: EXCESSIVE LINKS BETWEEN NARRATORS
    Reason 6: WEAK NARRATORS
    Reason 7: FABRCATION OF HADITHS
    Reason 8: TAMPERING WITH SOUND NARRATIONS
    Weak Hadiths in the Later Generations
    SUMMARY OF THE DIFFERENCES IN THE SECOND ERA
    PART THREE: THE ERA OF MUJTAHID IMAMS & SOME PRINCIPLES OF HADITH AND JURISPRUDENCE
    THE MAIN REASON FOR THE DIFFEENCES BETWEEN THE IMAMS
    Some Principles of Hadith
    TYPES OF HADITHS
    THE BASIS OF REJECTION AND PREFERENCE
    ASSESSMENT OF A NARRATOR
    THE INDISPNSABILITY OF THE PRINCIPLES OP HADITHS
    Some Principles of Fiqh: PRINCIPLES OF THE JURISTS FOR THE VALIDITY OF HADITHS
    THE MOST BASIC REASON FOR DIFFERENCES
    The Four Schools of Fiqh: THE OPINIONS OF THE IMAMS ARE ALL FROM THE HADTHS
    Examples of the Multi -Faceted Methods of Inference
    The Parable of the Imams of Hadith
    INFERENCE IN OUR TIMES
    THE APPROACH OF THE HANAFI SCHOOL OF THOUGHT
    EPILOGUE
    ABOUT THE AUTHOR
    REFERENCES:

    ReplyDelete
    Replies
    1. tuan telah buat kerja yang tak berfaedah atau nak cover malu??
      apa perlunya tuan copy n paste lagi??

      klik saja link yang kami beri itu untuk membacanya.tanpa kitab maulana zakaria itu pun kita bisa temui bab yang sama dalam kitab ulama silam yang awal.

      atau tuan nak lari dari isu sebenar?
      kami tunjuk link kitab itu dengan tujuan nak bagi tahu kami pun tahu bab adab khilaf ulama.itu saje...

      kembali kepada pokok perbincangan iaitu deobandi berfahaman wahabi dan deobandi menghukum sesat golongan barelwi...teruskan....

      Delete
  12. Salam Tuan2 Yg Mulia,
    Sebenarnya tuan2 yg kena rasa malu sbb suka melampirkan sesuatu yg out of context.Kitab itu cerita pasai benda lain hang pa faham lain. Kalau ya pun baca la dulu. Satu lagi adab fil ikhtilaf bukannay adab khilaf. Saya punya posting tuan tak baca habis sbb tu pakai main sondoi semacam saja. Saya tulis bab ilmu dan menghormati ahli ilmu sbb Ugama itu urusan Ulama dan ulama itu waris/naib nabi. Maka beradablah bila bertutur, menyebut nama mereka dan lain perkara bila berurusan dengan mereka.

    Satu perkara lagi jangan cepat beremosi kerana ia akan menyerlahkan sifat sebenar tuan2 sama macam sifat puak wahabi yg sangat syadiid dalam tindakan mereka.

    Tuan2 tak jawab lagi soalan saya berkenaan malfoozat Maulana Muhammad Ilyas (rah) yg mengatakan Hadrat mengkafirkan umat terdahulu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tidak ada dalam syariat islam istilah malu dalam mencegah kemungkaran
      Kitab apa yang anda maksudkan cerita bab lain tu?
      Bila pula kami tulis maulana ilyas mengkafirkan umat terdahulu??
      Nampak sangat anda pun tak baca dan fokus tulisan kami.
      faham dulu ayat 'sesat tak semestinya kafir tapi kafir confirm sesat'
      ungkapan yang digunakan ialah sesat bukan kafir ...ye..cuba check balik posting aswj vs deobandi ......

      sepatutnya nasihat anda untuk beradab lebih afdhal ditujukan kepada karkun tabligh yang menghina ulamak dan para rasul dalam blog-blog mereka.Jangan jadi manusia yang kuman seberang laut nampak tapi gajah depan mata pura-pura tak nampak.itu ciri-ciri orang munafik.

      Delete
  13. Salam Tuan2 Yg Mulia
    Tak kisah lah antum nak kata kafir atau sesat, yg pentingnya tunjukkan kat bahagian mana dlm malfoozat Maulana Ilyas (rah) tu yg tuan2 kata Hadrat Maulana menuduh org2 terdahulu sesat.
    Kan perkara mudah pun tak boleh buat.
    Disamping tu, tolong bagi juga takrifan Bida'ah sebelum kita berbincang berkenaan sunnah dan bida'ah serta cabang2nya. kemudian baru kita perhalusi fatwa2 ulamak aliran deoband, adakah betul kefahaman antum mengikut waqi' soalan itu ditanya.

    ReplyDelete
  14. Beginilah sikap sebahagian besar orang tabligh yang ambil mudah,enteng,acuh tak acuh kepada perkara yang besar dan serius.Isu kafir dan sesat adalah sangat penting dan sensitif dalam islam.Kalau tidak mana mungkin khalifah Abu Bakar isytihar perang kepada golongan ini!!!

    Tapi itulah realiti cara berfikir orang tabligh.Merek jahil kepada sebuah hadith nabi SAW mafhumnya:
    Daripada Ibnu Masu’d radiallahu anhu berkata : Sesungguhnya orang mukmin itu memandang dosa-dosanya seperti orang yang berdiri di bawah gunung,yang mana dia (sentiasa) rasa takut yang gunung itu nanti akan menghempapnya,dan orang yang keji pula memandang dosa-dosa mereka seperti seekor lalat yang hinggap di atas hidungnya, yang berkata : dengan hanya begini sahaja (iaitu dengan hanya ditepis dengan tangan sahaja) maka dengan mudah sahaja lalat itu terbang » (hadith riwayat Imam Bukhari)"

    Dari hadith ini kita boleh menilai orang tabligh dalam ketegori mana....

    Muhammad Mansur an-nu`many berkata :
    “Muhammad Ilyas berujar dalam Malfudhatnya bahwa ummat Muhammad SAW pada masa sekarang telah ditimpa sebuah bencana, yaitu semua ibadat mereka hanyalah simbul dan tanda saja, sehingga seluruh pondok madrasah tempat yang diharapkan memperbaiki kebobrokan akhlaq sekarang hanyah tinggal simbol saja” (Malfuzat, hal : 11).


    Seorang muballigh dan juga pengikutnya, Muhammad Hasan Khan berkata dalam Muqaddimah Miftahu at-Tabligh, hal : 7 sebagai berikut :
    “Pada masa sekarang di mana seluruh ummat telah sangat jauh dari tuntunan agama dan banyak yang mempraktikkan kemusyrikan dan kekafiran, maka Allah SWT mengutuskan Syaikh Muhammad Ilyas dengan penuh mu`jizat dan menyalahi adat untuk memperbaiki ummat dan untuk mengajari agama yang benar kepada ummat ”.

    Kami nak tanya anda...Apakah maksud ayat ini:" semua ibadat mereka hanyalah simbol dan tanda saja"??
    sebenarnya ucapan maulana ilyas itu adalah itu adalah kesinambungan dari ucapan-ucapan ulama deobandi .Sebelum ini kami dah bagi link kitab-kitab yang ditulis oleh mereka yang sebulat suara menghukum kafir,sesat,musyrik dan bid'ah kepada golongan barelwi di india hanya kerana bertawassul.

    Apakah link tersebut tidak cukup menjadi bukti deobandi ghairah mengkafir umat islam lain khususnya barelwi yang menjadi pegangan majoriti umat islam di benua India??
    buktinya link ini: http://www.globalsecurity.org/military/intro/islam-barelvi.htm
    http://geocurrents.info/cultural-geography/deobandi-islam-vs-barelvi-islam-in-south-asia

    Jelas di buktikan dalam data maklumat link diatas menyatakan barelwi mewakili majoriri umat islam di benua india.

    Anda kenal Anwar Shah kasymiri ??
    beliau adalah antara ulama awal di sekolah deoband.Beliau juga telah menghukum sesat dan kufur kepada umat terdahulu .boleh baca link ini: http://www.central-mosque.com/fiqh/dmawlid1.htm

    ringkasan: [The celebration of the mawlid is an innovation in religion. Neither was it the practice of the Prophet صلى الله عليه و سلم nor did the companions or tabi’een celebrate this occasion. The great scholar, Allamah Anwar Shah Al-Kashmiri (May Allah Ta'ala be pleased with him) has said......

    Sudah terang lagi bersuluh deobandi@tabligh adik beradik dengan salafi wahabi yang suka menyesatkan umat islam lain secara borong tanpa dalil yang benar dan sahih.



    ReplyDelete
    Replies
    1. Macamman antum boleh mengatakan ana org2 besar tabligh, kenal ana pun tidak. Satu perkara lagi, kalau nak quote Malfoozat tu ambillah sepenuhnya drp Kitab Asal@Inggeris@Melayu, bukan capy & paste drp laman Indonesia yg tidak merujuk kepada kitab Inggeris yg menjadi sumber terjemahan.
      "Kami nak tanya anda...Apakah maksud ayat ini:" semua ibadat mereka hanyalah simbol dan tanda saja"??" Maksudnya amalan yg tiada lagi roh/haqiqat. Amalan yg tiada lagi haqiqat amal akan menjadi adat atau ritual dlm bahasa org putih.

      "[The celebration of the mawlid is an innovation in religion. Neither was it the practice of the Prophet صلى الله عليه و سلم nor did the companions or tabi’een celebrate this occasion. The great scholar, Allamah Anwar Shah Al-Kashmiri (May Allah Ta'ala be pleased with him) has said"
      Adakah Hadrat Anwar Shah (rah) seorang shj yg berpendapat begini? Adakah tuan telah merujuk pendapat Ulamak Salaf? Bida'ah adalah bab yg dibincangkan dengan terperinci oleh ulama salaf & khalaf. Ringkasnya rujuk lah Ensiklopedia Bida'ah.

      Antara sifat Wahabi ialah dengan mudah menuduh org lain sesat sama macam antum.

      Delete
    2. Sahlah anda ni fail subjek BM...dan anda masih budak lagi atau student...
      cara berfikir yang tidak matang..

      kami tulis "sebahagian besar orang tabligh" bukan 'orang besar tabligh'...malunya...

      kitab malfoozat tu kan kami bagi link satu buku?...aduhhhh!!!..tak cerdik sungguh anda ni

      Isu ni kami dah bincang dgn karkun lain lama sebelum ini.anda ulang benda yang sama jadi kami malas nak respon secara detail.Kami bagi link dan anda baca dan faham sendiri.

      lepas ni kami malas nak publish komen anda sebab tak ada manfaatnya layan budak-budak.untuk akhirnya baca bukti wahabinya deobandi:

      http://en.wikipedia.org/wiki/Deobandi

      Delete
    3. kepada ibnu hussain

      kami terpaksa block komen anda kerana:

      1. bertanya soalan yang sama yang telah pun dijawab sebelum ini.
      2. menunjukkan sikap kebudak-budakan (tidak matang)
      3. Jawapan telah diberi tapi masih suka spin ayat kami.

      Sepatutnya bila kami dah bagi sumber link jadi kreatiflah sikit untuk mencari maklumat lain tapi masih dok nak provokasi jawapan kami.

      anda bertanya kenapa kami ambil sumber dari ulama wahabi?
      kami dah jawab dulu lagi.kami ikut perintah Saidina Ali ra kata:'jangan tengok siapa yang berkata tapi tengok apa yang dia kata'.

      Maksud ayat itu ialah 'walaupun orang wahabi yang cakap tapi sekiranya ia bertepatan dengan nas al quran dan hadith maka boleh ambil pendapat tersebut'

      Anda tanya kitab al Raheeq al Makhtum muka surat berapa?
      jawapannya kalau kitab dalam bentuk PDF muka surat 280 di bawah tajuk PEPERANGAN PEMBUKAAN KOTA MEKAH.

      Anda tanya tentang sirah Ibn Hisyam muka surat berapa?

      kami jawab: >>>>muka surat 56 versi english seperti dalam link ini:
      http://www.kalamullah.com/Books/Sirat%20Ibn%20Hisham.pdf

      Anda tanya kenapa kami ambil sumber CIA (global security) dan wikipedia?

      kami jawab:

      kenapa orang tabligh boleh percaya PEMBOHONGAN ASKAR YAHUDI SEPERTI DALAM LINK INI:
      http://layarkeinsafan84.blogspot.com/2012/01/kebenaran-usaha-dakwah-tabligh-diakui.html

      KALAU PARA RASUL PUN MEREKA BOLEH MENIPU TIBA-TIBA TABLIGH PULAK LEBIH HEBAT DARI NABI??

      Kalau tabligh boleh percaya cakap yahudi(jahat no 1) maka kenapa nak melenting bila kami percaya cakap nasrani CIA (jahat no 2).Sebenarnya sumber maklumat berkaitan tabligh tak semuanya dari CIA,KGB,mossad dll.Ada maklumat dari pengkaji sejarah muslim yang dedah kebathilan tabligh di India dan pakistan.

      Orang tabligh mendakwa askar yahudi takut dengan orang tabligh lalu membenarkan JT buat markaz kat Israel.ANALOGINYA SEPERTI SEORANG PEROMPAK YANG DATANG KE RUMAH SESEORANG UNTUK MEROMPAK MAKA OLEH KERANA TAKUT KEPADA PEROMPAK TERSEBUT MAKA TUAN RUMAH DENGAN SENANG HATI MEMPELAWA PEROMPAK ITU MASUK KERUMAHNYA....PUNAH RANAH JADINYA.....

      macam cerita kartun.....

      para nabi dan rasul pun di perangi tiba-tiba orang tabligh lebih hebat dari nabi....?????

      hanya karkun musafir yang tak percaya maklumat wikipedia .kami anggap ia macam cerita israeliyat.terima pun tidak..tolak pun tidak...

      Delete
  15. karkun ibn hussain,

    untuk soalan tentang maulid nabi sila rujuk link ini:
    http://www.alkhoirot.net/2012/02/hukum-maulid-nabi.html

    LIHAT ADA BEZA ANTARA ULAMA ASWJ YANG TULIN DENGAN ULAMA WAHABI

    NAK LEBIH DETAIL LINK INI:

    http://salafytobat.wordpress.com/category/bukti-scan-kitab-legalitas-maulid-
    nabi-menurut-imam-sunni/

    APAKAH PERBEZAANNYA???

    ULAMA ASWJ MENGHUKUM HARUS ATAU BID'AH HASANAH(TERPUJI)SEBALIK ANWAR KASHMIRI (ULAMA DEOBANDI) DAN LAINNYA MENGHUKUM MUSYRIK,KAFIR,BID'AH,SESAT KEPADA PENGASAS MAULID NABI IAITU Muzaffar ad-Din ibn Zain al-Din DAN BARELWI KERANA SAMBUT MAULID.

    So masih nak membela deobandi tabligh lagi??
    up to you lah....

    ReplyDelete
  16. Apapun kita lihat nanti di akhirat wahai saudara semua. Saya yakin dengan usaha dakwah dan tabligh ini. Semoga ALLAH terima pengorbanan saya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kami syokan tuan buat solat istikharah(mohon petunjuk)kepada Allah hakikat jemaah tabligh terlebih dahulu lepas tu baru yakin.Jangan yakin hanya berdasarkan 'kulit' sahaja atau jangan tertipu dengan pandangan mata.Fakta dalam kitab malfuzat maulana ilyas sudah anda baca ke belum??
      kitab makatib muhammad ilyas sudah baca ke belum?

      Delete
  17. berelwi pi sujud kat kubur aku nmpak mata ku sndiri yg korang katakan ASWJ. terbaik..
    sesunguhnye pada ada penutup di hati mereka pndengran mereka dan pnglihatan mereka.

    isu telahpun di berikan jwapan kamu masih nk tegakan benang yg basah..

    Jika fatwa itu dia tarik balik dan kamu kekal sebarkan fatwa yg lama mmng sahlah itu namnye Fitnah.. moga Allah balas fitnah kamu dengan apa yg layak baginya dia dunia dan akhirat..

    sama macam Jabatan agama melaka mnyesatkan tabligh dan tarik balik kamu masih nk ambil fatwahlama mmng bodohlah nama dia..

    habib Umar bari tahu antara org yg mula2 terlibat dngan tabligh di yaman adalah ayah sy.. dan beliau sndiri telah melawat Madrsah seri petaling..

    Sikh nurudin Al banjari sndri pernah mngikuti jemaah tabligh selama 4 bulan..

    Tuan Guru Nik Aziz sndir belajar Di deaobond. yg kamu sibuk katakan sesat 2.

    Ustaz Azhar Idrus sndiri katakan belaiu belajar dngan Tuan Gurunye yg giat dalam tabligh...

    jadi klu tabligh sesat atau deobond sesat sesatlah semua mereka itu... mereka adalah ulmak..

    sedang kamu mningii2 kan Aytullah khumaini syiah..
    setiap tahun pemimpin kamu pergi ke negri syiah
    dalam pasa sndri di angotai oleh syiah.. itu kamu kata x sesat.. owh pening kepala..

    apa yg hairanye kamu katakan DAP sebagai kwan dan Org yg beragama Islam sebagai musuh..

    sesat dari segi Aqidah??

    jika sesat Aqidah tabligh ini maka sesatlah Imam Matrudi, dan imam asyaary yg mana itulah asas pgngan Aqidah Tabligh..

    Syiah x sesat tablig pulak yg sesat dan kamu gelar diri kamu sebagai ASWJ...

    bagaiman Dengan Tok guru kamu yg mngatakan Allah duduk di arash???




    ReplyDelete
    Replies
    1. anda tulis:
      berelwi pi sujud kat kubur aku nmpak mata ku sndiri yg korang katakan ASWJ. terbaik..
      sesunguhnye pada ada penutup di hati mereka pndengran mereka dan pnglihatan mereka.

      kami jawab:

      tuduhan tanpa bukti..sila kemukakan bukti kalau tidak anda hanya memfitnah sahaja.

      anda tulis:
      Jika fatwa itu dia tarik balik dan kamu kekal sebarkan fatwa yg lama mmng sahlah itu namnye Fitnah.. moga Allah balas fitnah kamu dengan apa yg layak baginya dia dunia dan akhirat..
      sama macam Jabatan agama melaka mnyesatkan tabligh dan tarik balik kamu masih nk ambil fatwahlama mmng bodohlah nama dia..

      kami jawab:

      Sila buktikan dakwaan anda kata fatwa 1900,1965,2005 itu ditarik balik..
      kalau ada link sila lampirkan disini.

      anda tulis:
      habib Umar bari tahu antara org yg mula2 terlibat dngan tabligh di yaman adalah ayah sy.. dan beliau sndiri telah melawat Madrsah seri petaling..
      Sikh nurudin Al banjari sndri pernah mngikuti jemaah tabligh selama 4 bulan..
      Tuan Guru Nik Aziz sndir belajar Di deaobond. yg kamu sibuk katakan sesat 2.
      Ustaz Azhar Idrus sndiri katakan belaiu belajar dngan Tuan Gurunye yg giat dalam tabligh...
      jadi klu tabligh sesat atau deobond sesat sesatlah semua mereka itu... mereka adalah ulmak.

      kami jawab:

      Kami katakan 'ANDA TIDAK TAHU APA YANG KAMI TAHU'.Kami dedahkan betapa kejinya ulama deobandi.Mereka umpama 'musang berbulu ayam'.Anda kenal ulama keturunan Rasulullah ini:http://en.wikipedia.org/wiki/Muhammad_Alawi_al-Maliki??

      Tahukah anda bahawa beliau ketika mudanya pernah berguru ilmu(pengkajian) hadith dengan maulana zakaria kandahlawi.Tetapi setelah menyedari kepercayaan sebenar mereka.Beliau tidak mengambil jalan sufi daripada mereka.Selepas itu beliau telah menulis satu kitab yang berjudul 'Mafahim Yajibu an Tusahhah'(Kefahaman Yang Wajib DiPerbetulkan).

      Apakah respon dan fatwa yang telah dikeluarkan oleh ulama deobandi terhadap beliau disebabkan tulisan dalam buku itu??
      baca disini:http://www.sunniport.com/masabih/showthread.php?t=10228

      Secara ringkasnya majoriti ulama deobandi menghukum beliau lebih teruk(bid'ah-mubtadi) dari Ahmad Raza Khan Barelwi.Walaupun mufti Taqi usmani kemudiannya memberi pandangan berbeza selepas itu.Tetapi ia tidak menjernih keadaan sebab kita melihat betapa gelojohnya ulama deobandi mengeluarkan hukum tanpa usul periksa.

      Boleh jadi ulama yang anda nyatakan diatas juga mengalami nasib yang sama seperti Sayyid Muhammad ibn Alawi al-Makki tetapi kita tidak mengetahui atau belum terjumpa buktinya.Wallahu'alam.Mungkin sedikit masa lagi kita akan ketemu buktinya.

      topik yang kami bincang sekarang ialah tentang jemaah tabligh maka sudah tentu fokus kami tidak kepada syiah dll sebab semua orang islam sudah tahu status mereka(syiah)dan banyak maklumat mudah di temui sebaliknya isu tabligh agak asing dan kurang sumbernya sebab sumber mereka ditulis dalam bahasa Urdu yang agak asing bagi melayu.So kalau anda nak maklumat yang lebih detail sila baca link ini(http://www.islam786.org/tablighijamaat.htm#127270135) dengan hati terbuka walaupun ambik masa yang agak panjang untuk memahaminya.

      soalan anda yang terakhir telah dijawab oleh ustaz Termizi.carilahlah sendiri jawapannya.





      Delete
  18. kamu ambil dar salafi tobat. salafi tobat pun org tabligh Jundullah oh jundullah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mengambil sumber dari tabligh sendiri untuk kritik tabligh tidak menghairankan sebab para ulama sendiri spt Imam Ghazali pun ambil sumber dari Muktazilah dan fahaman sesat lainnya di zaman beliau ketika menentang golongan zindik.

      Adakah Imam Ghazali bersetuju dengan muktazilah??
      kami BAGI perumpamaan mudah.KAPAK DIGUNAKAN UNTUK MENEBANG POKOK YANG ZATNYA ADALAH KAYU.MATA KAPAK MEMANGLAH DIBUAT DARI BESI TAPI ULU KAPAK DIBUAT DARI KAYU JUGA.MAKNANYA 'KAYU MAKAN KAYU' ATAU 'KAWAN MAKAN KAWAN'.

      Kalau anda tak buta sejarah maka anda akan tahu bahawa kejatuhan kerajaan melaka kepada portugis dulu juga adalah kerana maklumat yang diberi oleh tali barut (orang melayu) menyebabkan melaka berjaya dikalahkan.

      da'e oh da'e....
      Luaskan sedikit pengetahuan anda tu dengan banyak membaca buku yang selain dari 3 buku tabligh tu.

      Delete
  19. pasal Maulid yg apa yg di post hnyalah mngatakan iyenya bidaah adakah mngatakan ianya bidaah Hasana atau dholalah???

    ReplyDelete
    Replies
    1. anda baca balik fatwa darulifta deobandi.org ...
      mereka mengatakan maulid nabi berasal dari ajaran kristian.Cuba anda cari fatwa al Azhar pulak.tengok mereka ada sebut tak maulid nabi dari ajaran kristian?

      Al azhar lebih tua dari deobandi.Maknanya kalau maulid nabi itu amalan kristian,mesti al azhar yang tahu dulu sebab mereka lebih tua(lebih dulu makan garam)....

      Delete
  20. ingat satu perkataan yg membawa kepada perpecahan ummat sangat bahaya...tp 1 perkataan yg membawa kpd persatuan ummat sgt d cintai Allah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Islam datang untuk membezakan antara yang haq dengan yang batil.Oleh kerana aliran faham dalam islam sudah terpecah kepada 73 golongan maka seruan bersatu mestilah atas dasar akidah ASWJ bukan atas dasar mengucap syahadah semata. Kalau tidak kita boleh bersatu dengan syiah,qadiyani,khawarij dll nampak gayanye..

      Maulana Ilyas menafsirkan al quran tidak berdasarkan manhaj ASWJ maka bolehkah kita bersatu??

      Delete
  21. Saya syorkan kepada para karkun semua, eloklah kita tinggalkan perdebatan, walaupun didalam internet ini. Elders bagitau dakwah melalaui internet ibarat minum susu dalam mangkuk tandas, manafaat dapat tapi cara salah. Biarlah dia nak melalak kat blog ini mcm anjing menyalak bukit, jemaah tetap dikeluarkan. Kita buat sahaja dengan istiqomah 5 amal, manafaatnya kita juga yang dapat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dr Yusof Qardhawi pernah berkata:

      “Apa yang diinginkan terhadap persoalan jihad ini bukanlah mereka yang memiliki senjata dan alat-alat peperangan, tetapi yang kami inginkan ialah intelektual yang berjihad dengan ilmu dan tsaqafah semasa”

      “Menggunakan internet untuk menyampaikan maklumat Islam, menyampaikan suara Islam dan memperlihatkan Islam merupakan satu jihad utama”

      Bandingkan antara ucapan ulama tabligh(hanya idola orang tabligh sahaja) dengan ulama yang menjadi rujukan hampir seluruh umat islam didunia tak kira jemaah mana pun(PAS,Umno,ISMA,ABIM,IKRAM,DLL).

      Banyak ucapan ulama tabligh/deobandi janggal semacam bunyinya.Mereka tidak merai perubahan zaman(maqasid syariah).Islam menyuruh kita ambil pandangan yang sahih dan tinggal/abaikan pandangan yang syaz/ganjil.

      Delete
  22. Begini aje lah Jundullah, dari tuan berkokok berdegar2 kat internet. Baik tuan pergi muzakarah dgn ulamak tabligh kat Madrasah Miftahul ulum, Seri Petaling. Itu baru layak bergelar pejuang.

    Tapi kalau tuan takut untuk mencari kebenaran dan masih mengutip sumber2 tidak absah utk menghukum jemaah ini, menandakan saudara tiada sifat taqwa. Lagipun bukannya jauh hulu langat dgn SP tu.

    Kalau tuan masih nak jd pejuang sebenar kt internet pergilah ke SP dgn hati yg ikhlas tapi jika tuan masih nak menjawab atas dasar saudara ada tangan untuk menulis tapi tiada kejantanan sejati untuk berhadapan kebenaran teruslah berkokok kat sini sahaja.

    Sekian.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Begini je lah Admin SAR,tuan kena cakap perkara yang sama kepada blog ini:
      http://tangisanmelayu.blogspot.com/2013/03/dewan-ulamak-pas-yang-tidak-selari.html

      Anda suruh tuan blog tu pergi muzakarah dengan Dewan ulamak PAS daripada melalak dalam blog tu,tulisan merapu tanpa sumber hanya sangkaan buruk belaka.Kalau anda sahut cabaran kami sehingga tuan blog itu memadam tulisan fitnahnya itu,baru kami akan tunaikan hajat anda...amacam boleh buat??

      Tak apalah..kami boleh lupalkan perdebatan yang berlaku antara Tabligh vs PAS di Kg Jawa Klang tahun 80an yang berakhir tabligh kalah dalam berhujjah.Mereka tidak ada hujjah yang konkrit untuk menyokong keberadaan mereka.

      kami akan monitor blog tu nak tengok anda berani buat tak...

      Delete
  23. presiden pas datang markas tabligh... so kenapa anda x tanya dia tentang fatwa tersebut...

    ReplyDelete
  24. Hj Hadi pun dah pergi sri petaling. Tuan bila lagi.???

    ReplyDelete
  25. 80 peratus orang PAS tidak jaga solat berjemaah..mereka tetap masuk syurga sebab mereka memangkah PAS..

    walaupun 80% orang PAS x jaga solat berjemaah..mereka tetap tergolong dalam 1 daripada 73 golongan yang masuk syurga

    walaupun 80% orang PAS x jaga solat berjemaah..mereka tetap ASWJ yang sebenar..

    JANJI PANGKAH PAS

    ReplyDelete
    Replies
    1. Antara tak jaga solat jemaah dengan tak solat langsung...
      Antara sunat muakadah dengan wajib....
      Dalam mazhab Syafie hukumnya sunat muakad(dituntut)-bawah sikit dari wajib.
      Antara perkara yang membatalkan iman(murtad) dengan dosa besar....
      Tidak jaga solat jemaah,tidak ada implikasi samada dosa besar atau iman rosak tetapi menolak politik atau mengatakan politik tak ada dalam islam atau nabi saw tak ambik politik dan seumpamanya maka implikasinya ialah rosak iman/aqidah/murtad.

      ASWJ bukan merujuk kepada tak jaga solat berjemaah atau tidak....

      MEMANGKAHKAH PAS BERMAKNA BERKEYAKINAN BAHAWA POLITIK ADALAH SEBAHAGIAN DARI ISLAM.
      MEMANGKAHKAH PAS BERMAKNA MENYOKONG PERLAKSANAAN HUKUM SYARIAT(hudud,qisas,takzir)
      MEMANGKAHKAH PAS BERMAKNA melaksanakan perintah Nabi saw:Jihad yang paling utama adalah mengucapkan kebenaran di hadapan penguasa zalim.
      (HR Ibn Majah dan an-Nasa’i).

      Sabda Rasulullah s.a.w.:

      Sesungguhnya selepasku ini akan adanya para pemimpin yang melakukan kezaliman dan pembohongan. Sesiapa yang membenarkan pembohongan mereka dan menolong kezaliman mereka maka dia bukan dariku dan aku bukan darinya dan dia tidak akan mendatangi telaga (di syurga) dan sesiapa yang tidak membenar pembohongan mereka dan tidak menolong kezaliman mereka, maka dia dari kalanganku dan akan dari kalangannya dan dia akan mendatangi telaga di syurga.
      (diriwayatkan oleh oleh Ahmad, al-Bazzar dan al-Tabarani)


      MEMANGKAHKAH PAS BERMAKNA melaksanakan perintah Allah berdasarkan ayat:

      “Dan Kami mengutuskan kepada setiap ummat itu Rasul (yang menyeru) hendaklah kamu menyembah Allah dan menjauhi taghut.”(An-Nahl: 38)




      Delete
  26. GURUN 8 April - Para ulama pondok sekali lagi menegaskan haram bagi umat Islam memberikan undi kepada pakatan pembangkang pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) kerana mereka menyokong pluralisme agama yang jelas menyekutukan Allah.
    Ia diputuskan dalam deklarasi Persidangan Ulamak Pondok, Sekolah Agama Rakyat dan Tahfiz yang berlangsung di Hotel Haverd, di sini hari ini.
    Persidangan tersebut yang dianjurkan oleh Yayasan Jiwa Murni disertai oleh kira-kira 200 orang ahli-ahli pertubuhan bukan kerajaan (NGO) seperti Minda Pondok, Ikatan Cendekiawan Islam Kelantan, Yayasan Pondok Malaysia dan serta beberapa pertubuhan lain.
    Deklarasi itu dibuat berdasarkan nas-nas daripada kitab-kitab Ulama Ahlusunnah Waljamaah yang muktabar setelah para peserta mengadakan perbahasan selama tiga hari bermula Sabtu lalu.
    Para peserta persidangan itu mendapati perjuangan parti pembangkang iaitu Parti Keadilan Rakyat (PKR), Pas dan DAP bukan sahaja menyalahi nas-nas tersebut bahkan bertentangan sama sekali dengan Islam serta sesat lagi menyesatkan.

    ReplyDelete
  27. Solat berjemaah (Nabi Dan Sahabat buat) tetapi tidak di ambil kira sebagai ASWJ

    Memangkah PAS (Nabi dan Sahabat tak buat) tetap dikira sebagai ASWJ yang sebenar

    Ahli Sunnah (Nabi Muhammmad SAW) dan Jemaah Sahabat

    Nak masuk syurga PANGKAH la PAS..walaupun 80% ahlinya tidak jaga solat berjemaah

    ReplyDelete
  28. Tuan kata....

    ASWJ bukan merujuk kepada tak jaga solat berjemaah atau tidak....

    Wahai karkun-karkun sekalian..kalau kita semua memangkah PAS...tuan Jundulah tidak akan kata jemaah tabligh sesat..

    Target dia copy n paste panjang-panjang ni supaya kita keluar mengundi je..kalau kita keluar mengundi...dia akan puji kita...walaupun kita masih terus dengan 5 amal masjid
    masih dengan 6 sifat sahabat

    Jadi nak masuk syurga KENA PANGKAH PAS... Takbir

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anggapan anda tu salah!!

      Pertama sekali anda SUDAH BERSETUJU bahawa yang dikatakan ASWJ bukan merujuk kepada tak jaga solat berjemaah atau tidak...OK..selesai.

      kedua 'memangkah PAS' bermakna menyokong perjuangan islam sebalik 'memangkah UMNO(BN)' bermakna menyokong perjuangan Assobiyah/sekular.

      Anda biasa dengar kisah pelacur yang beri anjing minum??
      Mengikut kisah itu,wanita pelacur itu masuk syurga.Ini bermakna dosa-dosanya yang melacur(maksiat) itu diampunkan oleh Allah hanya kerana keikhlasannya berbuat kebajikan kepada binatang.

      Anda biasa dengar kes Abu Lahab yang diringankan seksaannya hanya kerana gembira dengan kelahiran Nabi saw??

      Maka begitulah karkun yang mengundi "memangkah PAS" dalam PRU13 ini mudah-mudahan diampunkan dosanya atau diringankan azabnya kerana menyokong perjuangan islam.

      Wallahu alam.

      Delete
  29. jawapan kami di sini:

    http://satuumat.blogspot.com/2013/04/malaysia-pondok2-di-kelantan-nyatakan.html

    ReplyDelete
  30. Fatwa di zaman Salafi belum menemukan dalilnya DZIKIR PAGI PETANG

    ReplyDelete
  31. BUKU PANDUAN DZIKIR PAGI PETANG BELUM ADA

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...