Tuesday 1 May 2012

PERSAMAAN TABLIGH DENGAN KHAWARIJ??



Sidang pembaca yang dirahmati Allah

 Pasti ada yang terkejut beruk,merah muka menahan marah,mengetap bibir dan lain-lain apabila membaca tajuk di atas.Mana tidaknya ,selama hidup tidak pernah ada orang yang memperlekehkan gerakan dakwah Tabligh sebegitu rupa.Apatah lagi menyamakan Tabligh dengan kelompok sesat yang bernama Khawarij.

 Sabar dulu....jangan cepat melenting.sila baca kajian yang telah di buat oleh seorang pengkaji yang khusus dalam bidang tersebut.Di bawah adalah tulisan beliau yang meminta kita semua untuk meneliti dan memahami ciri-ciri Khawarij ini yang telah bertukar corak kepada corak gaya baru (moden).Rasul saw bersabda:


يَخْرُجُ قَوْمٌ مِنْ أُمَّتِي يَقْرَءُونَ الْقُرْآنَ لَيْسَتْ قِرَاءَتُكُمْ إِلَى قِرَاءَتِهِمْ شَيْئًا وَلَا صَلَاتُكُمْ إِلَى صَلَاتِهِمْ شَيْئًا وَلَا صِيَامُكُمْ إِلَى صِيَامِهِمْ شَيْئًا يَقْرَءُونَ الْقُرْآنَ يَحْسِبُونَ أَنَّهُ
 لَهُمْ وَهُوَ عَلَيْهِمْ لَا تُجَاوِزُ صَلَاتُهُمْ تَرَاقِيَهُمْ يَمْرُقُونَ مِنْ الْإِسْلَامِ كَمَا يَمْرُقُ السَّهْمُ مِنْ الرَّمِيَّةِ


Akan keluar suatu kaum dari umatku, mereka membaca Alquran, bacaan kamu dibandingkan dengan bacaan mereka tidak ada apa-apanya, demikian pula shalat dan puasa kamu dibandingkan dengan shalat dan puasa mereka tidak ada apa-apanya. Mereka membaca Alquran dan mengiranya sebagai pembela mereka, padahal ia adalah hujjah yang menghancurkan alasan mereka. Shalat mereka tidak sampai ke tenggorokan, mereka lepas dari Islam sebagaimana melesatnya anak panah dari buruannya.” (HR. Abu Dawud)

Dan yang dimaksud dengan “tidak sampai ke tenggorokannya” adalah memahaminya dengan pemahaman yang tidak benar. Ia mengira bahwa itu adalah dalil yang menguatkan alasannya, namun sebenarnya tidak demikian, sangat dangkalnya pemahaman mereka, sebagaimana yang ditunjukkan dalam riwayat lain,
Bahkan merekapun membawakan hadis-hadis Nabi shallalahu ‘alaihi wa sallam, namun dipahami dengan pemahaman yang tidak benar, sabda Nabi,

يَأْتِي فِي آخِرِ الزَّمَانِ قَوْمٌ حُدَثَاءُ الْأَسْنَانِ سُفَهَاءُ الْأَحْلَامِ يَقُولُونَ مِنْ خَيْرِ قَوْلِ الْبَرِيَّةِ يَمْرُقُونَ مِنْ الْإِسْلَامِ كَمَا يَمْرُقُ السَّهْمُ مِنْ الرَّمِيَّةِ لَا يُجَاوِزُ إِيمَانُهُمْ حَنَاجِرَهُمْ


Akan ada di akhir zaman suatu kaum yang usianya muda, dan pemahamannya dangkal, mereka mengucapkan perkataan manusia yang paling baik (Rasulullah), mereka lepas dari Islam sebagaimana lepasnya anak panah dari busurnya, iman mereka tidak sampai ke tenggorokan..” (HR Bukhari)


Sifat-Sifat Khawarij


            Nabi shalallahu ‘alaihi wa sallam telah mengabarkan sifat-sifat mereka, sebagiannya telah kita sebutkan di atas, diantara sifat mereka adalah:

1.      Dangkal Pemahamannya

Telah kita sebutkan di atas, bahwa kaum Khawarij suka membawa dalil dari Alquran dan hadis, namun dipahami dengan pemahaman sendiri, tidak sesuai dengan apa yang dipahami oleh para ulama salafusshalih, walaupun mereka membawakan perkataan ulama, mereka bawakan yang sesuai dengan keinginan mereka saja, atau mengeditnya sedemikian rupa agar terlihat cocok dengan selera mereka sehingga mengelabui orang-orang awam. 

Di antara contoh kedangkalan pemahaman mereka adalah sebuah kisah dialog Ibnu Abbas dengan kaum Khawarij, dikeluarkan oleh Al Hakim dalam Mustadraknya (2:164 no.2656) dengan sanad yang shahih sesuai dengan syarat Muslim, Ibnu Abbas berkata,

Ketika kaum Haruriyah (Khawarij) keluar dan berkumpul di suatu tempat, jumlah mereka sekitar enam ribu. Aku mendatangi Ali seraya berkata, “Wahai Amirul Mukminin, akhirkanlah shalat zuhur, barangkali aku dapat berbicara dengan mereka.” Ali berkata, “Aku mengkhawatirkan keselamatanmu.” Aku berkata, “Tidak perlu khawatir.” Aku pun pergi menemui mereka dan aku memakai pakaian Yaman yang paling bagus kemudian aku mengucapkan salam kepada mereka.
Mereka berkata, “Selamat datang wahai Ibnu Abbas, pakaian apa yang engkau pakai?!! Aku menjawab, “Apa yang kalian cerca dariku, padahal aku pernah melihat Rasulullahshalallahu ‘alaihi wa sallam pernah memakai pakaian yang paling bagus, dan telah turun ayat,

قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللهِ الَّتِى أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَالطَّيِّبَاتِ مِنَ الرِّزْقِ

Katakan (Muhammad), siapakah yang berani mengharamkan perhiasan dari Allah dan rezeki yang baik yang Allah keluarkan untuk hamba-hambaNya ?” (QS. Al-A’raaf: 32).
Mereka berkata, “Lalu ada apa engkau datang kemari?”

Aku menjawab, “Aku mendatangi kamu dari sisi para shahabat Nabi shalallahu ‘alaihi wa sallam dari kalangan Muhajirin dan Anshar untuk menyampaikan apa yang mereka katakan dan apa yang mereka kabarkan, kepada mereka Alquran diturunkan, dan merekalah yang paling memahaminya, dan tidak ada di antara kalian yang menjadi shahabat Nabi shalallahu ‘alaihi wa sallam.
Sebagian mereka berkata, “Jangan berdialog dengan kaum Quraisy, karena Allah Ta’alaberfirman,

 بَلْ هُمْ قَوْمٌ خَصِمُونَ

Sebenarnya mereka adalah kaum yang suka bertengkar.” (QS. Az-Zukhruf: 58)[1]
Ibnu Abbas berkata, “Aku belum pernah melihat suatu kaum yang sangat bersungguh-sungguh beribadah dari mereka, wajah-wajahnya mereka pucat karena begadang malam (untuk shalat), dan tangan serta lutut mereka menjadi hitam (kapalan).”
[1] Lihat bagaimana mereka membawakan ayat tersebut untuk Ibnu Abbas seorang ulama shahabat, betapa dangkalnya pemahaman mereka!!

Sebagian mereka berkata, “Demi Allah, kami akan berbicara dengannya dan mendengarkan apa yang ia katakan.”
Ibnu Abbas berkata, “Kabarkan kepadaku, apa alasan kalian memerangi anak paman Rasulullah shalallahu ‘alaihi wa sallam (Ali bin Abi Thalib), serta kaum Muhajirin dan Anshar?”
Mereka berkata, “Tiga perkara.”
Ibnu Abbas berkata, “Apa itu?”
Mereka berkata, “Ia telah berhukum kepada manusia dalam urusan Allah[, padahal Allah berfirman,

إِنِ الْحُكْمُ إِلاَّ للهِ

“Sesungguhnya hukum itu hanyalah milik Allah.” (QS. Al An’am: 57).
Ibnu Abbas berkata, “Ini yang pertama.”
Mereka berkata, “Ia telah memerangi namun tidak menawan tidak juga mengambilghanimah (harta rampasan perang), jika yang ia perangi itu orang-orang kafir, maka mereka halal ditawan dan dirampas hartanya. Dan jika yang ia perangi adalah kaum mukminin, maka tidak halal memerangi mereka.”
Ibnu Abbas berkata, “Ini yang kedua, lalu apa yang ketiga?”
Mereka berkata, “Ia telah menghapus nama amirul mukiminin dari dirinya, jika dia bukan amirul mukminin berarti ia adalah amirul kafirin.”
Ibnu Abbas berkata, “Apa ada alasan lain?”

Mereka berkata, “Cukup itu saja”
Ibnu Abbas berkata, “Bagaimana pendapat kalian, jika aku membacakan kitabullah dan sunah nabi-Nya yang dapat meluruskan pemahaman kalian, apakah kalian ridha?”
Mereka berkata, “Ya”
Ibnu Abbas berkata, “Adapun perkataan kalian bahwa Ali berhukum kepada manusia dalam urusan Allah, bukankah Allah menyuruh mengembalikan kepada hukum manusia dalam seperdelapan seperempat dirham, tentang masalah kelinci dan hewan buruan lainnya?” Allah berfirman,

يَاأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا لاَ تَقْتُلُوا الصَّيْدَ وَأَنتُمْ حُرُمٌ وَمَن قَتَلَهُ مِنكُمْ مُّتَعَمِّدًا فَجَزَآءٌ مِّثْلُ مَا قَتَلَ مِنَ النَّعَمِ يَحْكُمُ بِهِ ذَوَا عَدْلٍ مِّنكُمْ

Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu membunuh hewan buruan dalam keadaan berihram. Barang siapa yang membunuhnya diantara kamu secara sengaja, maka dendanya adalah mengantinya dengan hewan yang seimbang dengannya, menurut putusan hukum dua orang yang adil diantara kamu..” (QS. Al-Maidah: 95).

Maka saya bertanya kepada kalian dengan nama Allah, apakah hukum manusia untuk kelinci dan binatang buruan lainnya lebih utama, ataukah hukum manusia untuk menjaga darah dan perdamaian di antara mereka?”
Dalam ayat lain, Allah menyuruh mengembalikan hukum kepada manusia mengenai pertikaian suami istri, Allah berfirman,


وَإِنْ خِفْتُمْ شِقَاقَ بَيْنِهِمَا فَابْعَثُوا حَكَمًا مِّنْ أَهْلِهِ وَحَكَمًا مِّنْ أَهْلِهَآإِن يُرِيدَآإِصْلاَحًا يُوَفِّقِ اللهُ بَيْنَهُمَآإِنَّ اللهَ كَانَ عَلِيمًا خَبِيرًا


Dan bila kamu mengkhawatirkan perceraian antara keduanya, maka kirimlah seorang hakam (orang yang akan menghukumi) dari keluarga laki-laki dan seorang hakam dari keluarga wanita. Jika kedua orang hakam ini bermaksud mengadakan perbaikan, niscaya Allah memberi taufik kepada suami istri itu.” (QS. An Nisaa: 35)

Allah menjadikan manusia sebagai hukum yang dipercaya. Apakah aku telah selesai menjawab alasan pertama ini?
Mereka berkata, “Ya”
Ibnu Abbas berkata, “Adapun perkataan kalian bahwa Ali memerangi namun tidak menawan dan tidak mengambil ghanimah, apakah kamu mau menawan ibumu Aisyah kemudian halal disetubuhi sebagaimana tawanan lainnya?? Jika kamu melakukan itu, maka kamu telah kafir. Dan jika kamu berkata bahwa Aisyah bukan ibu kita (kaum muslimin), maka kamu pun telah kafir, jadi kamu berada diantara dua kesesatan, mana saja yang kamu pilih, maka kamu tetap sesat.”
Maka sebagian mereka melihat kepada sebagian lainnya. Lalu aku berkata, “Apakah aku telah selesai menjawab alasan ini?
Mereka menjawab, “Ya”

Ibnu Abbas berkata, “Adapun perkataan kalian bahwa Ali menghapus nama amirul muminin darinya, maka aku akan bawakan apa yang kalian ridhai. Bukankah kalian telah mendengar bahwa Nabi shalallahu ‘alaihi wa sallam pada hari perdamaian Hudaibiyah, menulis surat kepada Suhail bin Amru dan Abu Sufyan bin Harb, Rasulullah shalallahu ‘alaihi wa sallamberkata kepada Ali bin Abi Thalib, “Tulislah hai Ali, ini adalah isi perdamaian yang dinyatakan oleh Muhammad Rasulullah.”

Namun kaum Musyrikin berkata, “Tidak! Demi Allah kami tidak meyakinimu sebagai rasulullah, jika kami meyakinimu sebagai rasulullah, tentu kami tidak akan memerangimu.” Maka Rasulullah shalallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Ya Allah, Engkau yang mengetahui bahwa aku adalah rasul-Mu. Tulislah hai Ali, Ini adalah isi perdamaian yang dinyatakan oleh Muhammad bin Abdillah.”
Demi Allah, bukankah Rasulullah lebih baik dari Ali ketika menghapus nama rasul darinya?” Ibnu Abbas berkata, “Maka bertaubatlah sekitar dua ribu orang di antara mereka, dan sisanya terbunuh di atas kesesatan.”

2. .      Tidak Menghormati Ulama

Pendahulu mereka tidak menghormati Rasulullah shalallahu ‘alaihi wa sallam, bahkan menganggap Rasulullah tidak berbuat adil, Abu Sa’id Al Khudri berkata,


بَيْنَا النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقْسِمُ ذَاتَ يَوْمٍ قِسْمًا فَقَالَ ذُو الْخُوَيْصِرَةِ رَجُلٌ مِنْ بَنِي تَمِيمٍ يَا رَسُولَ اللَّهِ اعْدِلْ قَالَ وَيْلَكَ مَنْ يَعْدِلُ إِذَا لَمْ أَعْدِلْ فَقَالَ عُمَرُ ائْذَنْ لِي فَلْأَضْرِبْ عُنُقَهُ قَالَ لَا إِنَّ لَهُ أَصْحَابًا يَحْقِرُ أَحَدُكُمْ صَلَاتَهُ مَعَ صَلَاتِهِمْ وَصِيَامَهُ مَعَ صِيَامِهِمْ يَمْرُقُونَ مِنْ الدِّينِ كَمُرُوقِ السَّهْمِ مِنْ الرَّمِيَّةِ



Ketika Nabi shalallahu ‘alaihi wa sallam membagi-bagikan harta (dari Yaman), Dzul Khuwaishirah seorang laki-laki dari bani Tamim berkata, “Wahai Rasulullah berbuat adillah! Beliau bersabda, “Celaka kamu, siapa yang dapat berbuat adil jika aku tidak berbuat adil.” Umar berkata, “Izinkan saya menebas lehernya.” Baginda saw bersabda, “Jangan, sesungguhnya dia akan mempunyai teman-teman yang shalat dan puasa kalian, kalian rasa kerdil dibandingkan dengan shalat dan puasa mereka, mereka lepas dari Islam seperti lepasnya anak panak dari busurnya.(HR. Bukhari)

Setelah Rasulullah shalallahu ‘alaihi wa sallam wafat, di zaman Ali bin Abi Thalib kaum Khawarij muncul, dan mereka tidak menghormati para ulama dari kalangan shahabat seperti Ibnu Abbas dan shahabat-shahabat lainnya. Sebagaimana dalam kisah dialog Ibnu Abbas dengan Khawarij yang telah disebutkan di atas. 
      

3       Sangat Hebat Dalam Ibadah

Nabi shalallahu ‘alaihi wa sallam menyifati bahwa mereka adalah kaum yang amat hebat ibadahnya, beliau bersabda,


يَخْرُجُ قَوْمٌ مِنْ أُمَّتِي يَقْرَءُونَ الْقُرْآنَ لَيْسَتْ قِرَاءَتُكُمْ إِلَى قِرَاءَتِهِمْ شَيْئًا وَلَا صَلَاتُكُمْ إِلَى صَلَاتِهِمْ شَيْئًا وَلَا صِيَامُكُمْ إِلَى صِيَامِهِمْ شَيْئًا يَقْرَءُونَ الْقُرْآنَ يَحْسِبُونَ أَنَّهُ لَهُمْ وَهُوَ عَلَيْهِمْ لَا تُجَاوِزُ صَلَاتُهُمْ تَرَاقِيَهُمْ يَمْرُقُونَ مِنْ الْإِسْلَامِ كَمَا يَمْرُقُ السَّهْمُ مِنْ الرَّمِيَّةِ


Akan keluar suatu kaum dari umatku, mereka membaca Alquran, bacaan kamu dibandingkan dengan bacaan mereka tidak ada apa-apanya, demikian pula shalat dan puasa kamu dibandingkan dengan shalat dan puasa mereka tidak ada apa-apanya. Mereka mengira bahwa Alquran itu hujjah yang membela mereka, padahal ia adalah hujah yang menghancurkan alasan mereka. Shalat mereka tidak sampai ke tenggorokan, mereka lepas dari islam sebagaimana melesatnya anak panah dari buruannya.” (HR. Abu Dawud)

Oleh karena itu, ini adalah pelajaran untuk kita agar jangan tertipu dengan hebatnya ibadah seseorang bila ternyata akidahnya menyimpang dari petunjuk Rasulullah shalallahu ‘alaihi wa sallam .


Dr. Umar Abdullah Kamil dalam kitab ”Al Mutatharrifun : Khawarij al-judud” menyatakan bahwa  diantara ciri Khawarij kontemporer ini adalah :
1.       Fanatik atas pendapat sendiri (ta’assub)  dan tidak mengakui kebenaran pendapat yang lain, walaupun pendapat yang lain berdasarkan dalil syar’i, sehingga seakan akan mereka menyatakan: ”pendapatku benar tidak ada salah sedikitpun, dan pendapat yang lain adalah salah dan tidak memiliki kebenaran walau sedikit. ”  
2.      Memuliakan ulama dari  kelompok mereka dan berbangga dengan kelompok mereka sahaja serta menghina, merendahkan, kelompok lain, dan mencari kekurangan dan kelemahan ulama atau pemimpin dari kelompok yang lain.
3.      Taqlid kepada pemimpin, kelompok dan kitab-kitab mereka dengan taqlid buta tetapi pada saat yang sama mereka mencela kelompok madzhab yang bertaqlid dengan imam mazhab fiqih sebab tidak sesuai dengan pendapat mereka.
4.      Menutup pikiran daripada kebenaran yang disampaikan oleh pihak lain walaupun pihak lain mempunyai dalil yang jelas.
5.      Menutup diri daripada mendalami ilmu pengetahuan dan memperluas wawasan keagamaan, dan membatasi diri dengan pengajian kelompok, kitab-kitab tertentu, dengan rujukan ulama kelompok serta menamakan kelompok mereka dengan kelompok yang selamat (firqah najiyah).
6.      Kekurangan ilmu dan memahami agama dengan tidak seimbang, dan melebihkan satu ilmu dan memandang rendah ilmu yang lain.
7.      Mudah memberikan fatwa terhadap suatu hukum halal dan haram, kafir dan syirik, sesat dan bidah tanpa memiliki kemampuan untuk memahami nash-nash Al-Quran dan hadis dan tidak memiliki kemampuan untuk menarik kesimpulan dari suatu hukum.
8.      Menuduh ulama terdahulu dengan tuduhan jahil dan sesat sebab mereka tidak memahami metodologi ushul fiqah (ushul fikih), tidak memahami nash qathi dandzanni, tidak memahami perbedaan ulama mujtahid dalam mengambil hukum.
9.      Kaku kepada kelompok lain, sehingga mereka tidak akan memberi salam jika berjumpa dengan kelompok yang lain, tetapi akan berpelukan jika berjumpa dengan kelompoknya sendiri. Mereka tidak peduli dengan keadaan kelompok lain tetapi sibuk membantu kelompoknya sendiri.
10.   Pemahaman yang salah terhadap salaf, sehingga mereka menyangka hanya kelompok mereka sahaja yang mengikut ulama salaf, sedangkan ulama lain tidak mengikuti salaf. Padahal mengikuti salaf adalah mengikuti akan kaedah memahami nash yang berkaitan dengan akidah, hukum dan akhlak dengan mengikuti metodologi penafsiran nash, dan merujuk kepada cara salaf dalam berijtihad dan memutuskan hukum.
11.    Bersikap keras dan memberatkan, sehingga mereka tidak mengenal adanya keringanan (rukhsah), kemudahan  di dalam hukum. (Umar Abd. Kamil, al Mutatharrifun, 1998, hal.111-124).

Kesalahan khawarij dalam metodologi keilmuan
Dr. Umar Abd Kamil juga menyatakan bahwa kelompok Khawarij bersikap demikian karena mereka salah dalam metodologi keilmuan seperti :
a.      Kesalahan dalam metode berfikir tanpa membedakan antara kulliyah dan juziyyah, muhkamat dan mutasyabih, dzanniyat dan qath’iyyat, kaidah memadukan antarata’arudh dan tarjih, perbedaan antara hadis daif dan maudhu’, dan lain sebagainya.
b.      Memakai metode ”Dhahiriy” dan ”harfiyah”, dan menolak qiyas, maslahaat, ihtihsan dan tidak melihat kepada maqasid syariah dan illat hukum.
c.       Memakai  Mutasyabih menjadi  Muhkamat. Maksud Mutasyabih adalah sesuatu yang mempunyai berbagai tafsiran, tetapi mereka menetapkan tafsiran mereka tanpa melihat tafsiran yang lain.
d.      Kekeliruan dalam istilah antara Iman, Islam, Kafir, Syirik, Fasik, Dzalim, Munafiq, Jahiliyah, dan lain sebagainya, disebabkan tidak memahami makna bahasa antara makna Majaz dan Hakikat, antara iman dan iman yang sempurna, antara kafir maksiyat, dan kafir i’tikad, antara syirik besar dan syirik kecil, antara munafik akidah dan munafik amal, antara bid’ah yang sesat dan bid’ah yang hasanah.
e.      Berlebih-lebihan dalam mengharamkan sesuatu, tanpa membedakan antara haram dan makruh, antara makruh lit tahrim dan makruh lit tanzih.
f.        Mengambil ilmu hanya berdasarkan bacaan atas kitab, akhbar , atau majalah tanpa mengkaji lebih lanjut atau bertanya dan merujuk kepada ulama yang pakar dalam bidang tersebut.
g.      Lemah dalam sejarah rasul, sejarah sahabat, dan sejarah Islam, dan sunatullah dalam kehidupan, serta fiqh keadaan dan keutamaan (fiqhul waqi/fiqhul awlawiyat) dan strategi dakwah (fiqh dakwah).
h.      Metode berlawanan, sebagian-sebagian dan tidak menyeluruh. Pada waktu umat Islam tertinggal dalam kehidupan dunia, segera mereka meninggalkan kehidupan spiritual sibuk mengejar dunia, sedangkan di pihak yang lain meninggalkan dunia dan hidup zuhud, padahal Islam mengajarkan perpaduan antara kehidupan dunia dan akhirat, antara ilmu dan agama, antara kerja dan amal, antara material dan spiritual, dan lain sebagainya. (Umar Abd.Kamil, al Mutatharifun, 1998, hal.143-154).
Dari tulisan diatas dapat dilihat bahwa tidak setiap gerakan aliran keras dalam arti yang tidak setuju dengan pemerintah dapat dinamakan kelompok khawarij, apalagi jika gerakan tersebut untuk menegakkan kebenaran dan keadilan, sebab Khawarij memiliki metodologi pemikiran tersendiri yang menyimpang dari pemikiran ahlussunnah wal jamaah. Semoga dengan tulisan ini kita dapat menilai apakah sesuatu gerakan tersebut dapat dinamakan khawarij atau bukan, sehingga tidak menimbulkan kekeliruan di tengah umat.


Terkadang suatu kelompok itu tidak mengklimkan (menamakan) diri mereka sebagai Khawarij secara terang-terangan,bahkan mereka menggunakan nama yang lain tetapi bak kata pepatah "HANYA JAUHARI MENGENAL MANIKAM".


Ia hanya boleh dikenali pasti setelah dibuat kajian dan penelitian bedasarkan ucapan-ucapan pemimpin-pemimpin mereka,kitab-kitab karangan kelompok mereka dan berdialog (berhujjah).
Penulis adalah mahasiswa Pasca Sarjana Sejarah dan Tamadun Islam, Universiti Malaya, Kuala Lumpur 

ULASAN SAYA:

Walaupun bukan semua ciri-ciri Khawarij tersebut ada pada Jemaah Tabligh tetapi cuma sebahagian sahaja, itu sudah memadai untuk di katakan sebagai ”Neo Khawarij” khususnya ciri-ciri seperti :

-Ahli Ibadah yang zuhud (kuat beribadah) hingga hitam dahinya.
-Memakai pakaian (kartu) yang kurang berqualiti untuk menampak kezuhudan.Ia seperti satu ’uniform’ untuk mudah dikenali sebagai satu kelompok yang berbeza daripada kelompok lain.
-Susah untuk memulakan salam untuk kelompok selain mereka.
-Penafsiran (nas al quran dan hadith) mereka tidak mengikut penafsiran ulamak muktabar ASWJ.Buktinya kitab Muntakab Hadith yang penafsiran berlainan dengan Kitab-kitab tafsir yang lain.Walaupun kami telah mendedahkan kesalahan terjemahan tersebut dan ia telahpun diakui sendiri oleh ‘orang lama’ tabligh sendiri tetapi mereka masih keras kepala dan pekakkan telinga untuk menerima teguran daripada “orang luar”.
Mereka tetap mendakwa bahawa mereka kelompok yang benar ikut sunnah.

Wallahu’alam 

106 comments:

  1. salam tuan,
    terima kasih krn berkunjung ke blog saya tempoh hari. maafkan saya kerana baru sekarang berkesempatan memberikan komen.
    sejuk mata memandang tuan guru nik aziz (TGNA) dan tuan guru Hadi Awang (TGHA) yang mengamalkan sunnah nabi s.a.w seperti serban, berjanggut dan sebagainya di blog tuan.
    Semoga tuan, keluarga tuan dan saudara seIslam kita sama ada dalam Pas atau di luar Pas mendapat rahmat dan keberkatan daripada Allah. Dan mendapat taufik dan petunjuk daripada-Nya.
    Saya mempunyai ramai rakan yg merupakan ahli Pas, mereka orang baik2 dan kami saling menghormati.
    Mungkin anta boleh baca kisah Presiden Pas, TGHA dalam blog bawah ni:
    http://hambalialorstari.blogspot.com/2009/07/cerita-mimpi-nabi-tghh.html

    jazakumullah khair

    ReplyDelete
    Replies
    1. Untuk makluman sdr saya telah membaca artikel tersebut lama sebelum sdr masuk sini.Cuma saya tidak mahu komen ketika itu kerana belum dapat sumber yang sahih.

      Tetapi tak lama selepas itu saya mengetahui kisah sebenar.Maknanya kisah dlm blog OTAI Tabligh tu adalah versi tabligh yang bersifat Taksub yang melampau.

      kisah sebenar ialah satu rombongan jemaah drp India yang di ketuai oleh Syeikh Abul Hasan Ali an Nadwi seorang ulama hadith terkenal yang juga merupakan keturunan Ahlul Baits.

      Rasul saw dlm mimpi beliau telah diminta untuk menyambut(meraikan) rombongan tersebut kerana di dalamnya ada ulama keturunan Rasul saw.

      Peristiwa itu berlaku pada tahun 1986.Ulama tersebut telah disambut dengan meriah sekali dan sempat memberi kuthbah jumaat.

      Sekiranya sdr mengatakan ia jemaah tabligh,sejak bila ulama tersebut menyertai khuruj tabligh??

      Beliau adalah ulama yg hidup sezaman dgn Maulana Ilyas tetapi tidak ada catatan menyebut beliau terlibat secara aktif dlm tabligh.Tapi beliau banyak menulis tentang Maulana Ilyas dan jemaahnya.

      Persoalannya siapa yang menyampai cerita bohong??

      Delete
  2. Salam tuan, saya rasa sepatutnya kita tidak perlu bertelingkah sebaliknya meraikan titik persamaan di antara kita. Jika tuan mahu bertelingkah, tuan hanya cuba membanyakkan musuh terhadap Pas. Ini tidak menguntungkan Pas tapi menguntungkan musuh Pas.

    Kisah Hadi Awang bertemu Nadwi itu saya pun ada mendengarnya, tetapi ia bukan kes yang jemaah pertama tadi. Ia ada dua kisah berbeza. Wallahu a'lam

    Bagaimanapun, jika boleh, tuan nukilan sendiri pandangan Nik Aziz atau Hadi Awang terhadap jemaah tabligh pada posting akan datang.

    Setakat yg saya dengar daripada rakan2 Pas, sikap kedua-dua pemimpin itu amat positif. Seorang anak Nik Aziz yang berkelulusan India juga positif terhadap jemaah dakwah ini.

    Jika tuan tidak suka kepada Tabligh, itu terserah lah, usaha kita bukan hendak orang suka kpd Tabligh tapi mahu agar orang suka kpd perintah Allah dan Rasul. Apa yang diharap ialah Allah suka kepada kita. Pas pun banyak yg bagus jugak.

    Ya betul, nadwi banyak menulis tentang Maulana Ilyas dan jemaahnya, dan kesemua tulisannya mengenai Tabligh adalah baik-baik belaka. Seorang rakan saya pernah khuruj ke India dan berpeluang bertemu Nadwi di mana maulana itu memang terlibat dengan aktiviti jemaah tabligh.

    Antara bayan ad-nadwi yang terdapat di internet ialah bayan beliau di markaz tabligh Dewsbury in 1982.
    http://engagersindawah.blogspot.com/2009/02/maulana-syed-abul-hasan-ali-nadwi.html

    Dalam laman web rasmi nadwi http://nadwi.net.in/e/main.htm dinyatakan:
    * Undertook a journey in 1939 in order to acquaint himself with the religious and Islamic Missionary centres, and was introduced to Shaikh Abdul Qadir Raipuri and eminent religious reformer Maulana Mohammad Ilyas Kandhalwi. This contact continued with the former's spritiual training and enlightenment and started missionary and reformation work inaccordance with the latter's methods. Undertook many journies in this connection and this continued -with as light difference of opinion in the method of working- till his mortal sickness in Zilhijja 1419 Hijri corresponding to March, 1999
    * Visited Sirilanka in 1982, and Malaysia in 1987.

    http://www.sunniforum.com/forum/showthread.php?10601-Sayyid-Abul-Hasan-Ali-Nadwi
    Then he turned to the Tablighi Jamaat founded by Maulana Ilyas’s

    wallahu a'lam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekiranya sdr baca dan teliti semua artikel kami tentang tabligh,pasti sdr akan tahu bahawa tujuan kami bukan nak cari musuh atau mencari perbezaan kerana marah atau dendam tetapi tidak lain hanya menjalankan perintah Allah iaitu menegur dan menasihati kesalahan yang telah dilakukan oleh orang islam yang lain (tabligh)

      Adakah sdr merasakan para ulama NU dan ASWJ India yang keluarkan fatwa tersebut tidak berfikir
      sebagaimana sdr berfikir??

      Kalau anda diberi pilihan samada membela maruah diri vs membela agama,mana satu yang sdr pilih??

      Inilah sikap kami iaitu membela islam lebih utama drp membela tokoh atau parti.Kami kritik Tabligh BUKAN atas kapisiti sebagai ahli PAS tetapi sebagai seorang muslim untuk selamatkan muslim yang lain drp terus tersesat sebagaimana Pas menegur dan membantah UMNO juga bukan kerana dendam atau benci.

      Sdr kena FAHAM HAKIKAT ITU....

      Kami dah dedahkan penyelewengan terjemahan kitab Muntakab Ahadis ,salah satu kitab utama JT yang masih dibaca di masjid/surau seluruh negara walaupun ada kesalahan.

      adakah anda tidak mengakui kesalahan itu??

      Tak perlu sdr menampal nama-nama ulama utk menyokong JT jika kesalahan yang telah jelas di depan mata tidak diperbetulkan.

      Apakah Maulana an Nadwi akan bersetuju dgn tabligh sekiranya kitab yang salah itu di bentang dihadapan beliau??

      Delete
  3. salam,ye akhi ..

    Pertama sekali,terima kasih di atas kritikan saudara ke atas Jamiatul Tabligh.Bukan senang nak mencari mereka2 yg benar2 ikhlas dlm mengkritik JT..lagi skali syabas,tahniah dan terima kasih di atas pengurbanan akhi dlm mengkritik JT..

    tetapi,apabila diteliti,keseluruhan artikel saudara di atas label "tabligh",saya yang jahil,faqhir ini mendapati ada beberapa2 kesilapan fakta yang saudara bawa utk dlm menjalankan kritikan ke atas JT.

    Adakah dgn hanya berbekalkan pengalaman dgn JT,saudara diizinkan utk mengkritik jt...dan apabila saudara memberikan kritikan,maka saudara bawakan hujah2 dr mereka yg sudah meninggalkan dakwah manhaj JT..

    Memang di akui kitab Muntakhab Al Hadith itu terdapat beberapa kesalahan,hal ini mereka di akui para asatizah JT sendiri,dan skrg,penerbitan baru dgn tahqid oleh asatizah ahlul hadith dr Darul Hadith,Mifathul Ulum,sedg berada di peringkat akhir penerbitannya.

    Tentang kritikan terhdp Fadhilat Amal,saya berangapan bahawa saudara ini berpegang dgn fahaman wahabi/salafi yang selalu kedepan dlm mengkritik kitab FA...yg mana hujah syubhat mereka telah di jawab oleh saya di dlm blog peribadi saya..kalo saudara rajin,boleh bersilaturahim di blog saya..

    Saudara juga silap dlm mengkritik tentang kaedah pembahagian ilmu di dlm JT,saudara melempar tuduhan bahawa JT itu membahagikan ilmu kpd dua,ilmu masail dan fadhail..ini tuduhan liar ?? barangkali saudara mendengar perkara ini dlm di dlm muzakrah ketika saudara khuruj bersama jt,namun pencerahan yg diberikan kpd muzakarah itu tidak lengkap,maka menimbulkan syubhat dlm hati saudara akan perkara ini..(perkara yg sama pernah terjadi kpd saya).

    Tuduhan saudara bahawa ahli JT tidak mementing ilmu Fardhu ain adalah merupakan satu tuduhan dangkal,dan tidak berasas sma skali,memng di akui,bahawa segelintir ahli jt tidak memnting perkara ini,ttp ini tidk mengambarkan keseluruhan pergerakan jemaah itu sndri..

    tentg masalah dakwah sama ada ianya perkara fardhu ain atau fardhu kifayah...rasa saya jika saudara berpegang kpd dua tokoh ulama ini ,(Dr Yusof Qardhawi hafizahullah dan Dr Wahbah Zuhayli hafizahullah) tntg pendapat mereka dlm dakwah itu..saya tidk mahu menyatakan di sini...
    saya cadangkan bahawa saudara khatam dahulu dua kitab nukilan Dr Yusof Qardhawi iatu "Figh Aulawiyat dan Fiqh Jihad"...

    syabas dan tahniah lg sekali kerna mengkritik JT..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Syukran kerana telah membaca semua artikel di bawah label tabligh.Tapi sdr mungkin terlupa utk membaca dan menyemak pengakuan bekas karkun dlm blog:

      http://jamaluddinab.blogspot.com/2011/02/peringatan-sebelum-membaca-artikel.html

      Pengakuan beliau yang sangat ilmiah itu membuktikan selama dlm Tabligh,beliau tidak didedahkan dgn ilmu fardhu ain dan ilmu-ilmu fiqh yang lain berdasarkan kitab-kitab turath.Sehinggalah apabila beliau mengaji dan mendalami (mengadap guru stail pondok),akhirnya beliau mengetahui banyak penyimpangan dalam ucapan-ucapan majlis bayan,taklim dll.

      Pengakuan beliau sebanyak 12 siri itu sudah cukup menjadi dalil@bukti kerana beliau termasuk org penting yg sentiasa menyampai bayan dan taklim.Kebanyakkan karkun bila ada org luar yg kritik tabligh maka mereka akan katakan:”selagi tuan tak keluar 3,7,40 hari ,tuan tak akan faham ttg tabligh.”

      Persoalannya sekarang ini ialah org yg dah terlibat lama dlm tabligh bahkan org alim lagi(sebagai penceramah) itu sendiri yg dedahkan penyimpangan tersebut dlm blog.

      Jadi apalagi alasan sdr utk menafikan bahawa dlm tabligh tiada apa yang salah dan tidak ada fahaman-fahaman yang sesat??...perkara itu berlaku bukan kpd org yang baru masuk tetapi kepada Otai tabligh!
      Tuan punya blog itu telah mengucapkan ayat-ayat yg boleh menyebabkan iman terbatal itu selama ia memberi bayan dan taklimnya kpd ramai manusia dlm tabligh maka sudah tentu ia telah mempengaruhi karkun yg telah mendengar dan dijadikan iktikad.

      Kalaulah yg telah mendengar itu mewakili 60% tabligh dlm Malaysia,apakah ia tidak mewakili seluruh tabligh dlm Negara ini??
      Satu lagi ilmu ttg perkara-perkara yang membatalkan iman tidak diajar dlm Tabligh.

      Adakah ini benar??

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. http://jamaluddinab.blogspot.com/2011/02/peringatan-sebelum-membaca-artikel.html
      - kesemua siri beliau sudah saya baca,saudara perlu ingat,bukan dia sorang yg talaqqi kitab ala pondok,saya juga punyai didikan berasaskan pondok,dan para asatizah saya juga merupakan tenaga pengajar pondok di Penanti dan bergitu bergiat aktif di dalam jt..

      Untuk penambahan maklumat saudara,kalo saudara ada kesempatan,saudara dtg la ziarah ke pondok kami di Penanti dan pondok rujukan utama kami iaitu di selatan Thailand,yang paling terkenal dlm melahirkan tenaga pengajar lepasan pondok di seluruh malaysia iaitu Pondok Kerasak,pondok ini merupakan kawasan milik JT di selatan Thailand.Mudirnya iaitu as-syeikh Pak Ndak Eil karasak,sangat aktif di dlam JT..

      Barangkali kalo saudara daripada aliran pondok,bila di tanya,siapakah pak Ndak Eil,barangkali saudara akan kenal kredibilti asatizah di belakang JT.

      PERSOALAN,KENAPA JT SERING DI KRITIK,??DI MANAKAH ULAMA2 JT??

      Sebenarnya asatizah/ulama di belakang JT adlah ulama2 besar di dunia,baik di nusantara mahupun di seantero alam,tetapi di manakah mereka?? sebenarnya mereka ini wujud akan tetapi mereka memilik untuk bergerak di belakang tabir di atas manhaj JT..barangkali mereka punyai alasan kenapa mereka memilih jalan belakang tabir..

      Buat tuan blog http://jamaluddinab.blogspot.com/2011/02/peringatan-sebelum-membaca-artikel.html..ini,barangkali,beliau tidak mendapat pencerahan dr muzakarah2 sepanjang bergiat aktif di dlm JT..

      Saudara berkata di dlm JT,tiada tajdid/pembeharuan?? di manakah saudra dapatkan fakta ini?? sebenarnya di dlm JT,sudah berlaku pembaharuan yg saudara kurang perasan..saya tidak berniat utk sebutkan di sini...

      Namun,sekiranya perubahan yg di capai,namun perubahn tersebut tidak tersasar dr perjuangan asal...Hujjah saudara amat dangkal??

      Saudara bawa isu JT 100% di Sri Langka,tetapi hindi masih lagi memerintah negara tersebut??Hujjah apa yg saudara bawa ini???
      adakah saudara tidak baca karya Fiqh Aulawiyyat??
      dan tidakkah saudara baca pandangan Dr Yusof Qardhawi hafizahullah,ketika regim Taliban meruntuhkan patung besar Buddha di Afghanistan????
      saudara yang budiman???

      Ramai yang mencerca Barat dan mereka yang tinggal di Barat, tetapi tidak memahami latar budaya dan falsafah mereka dalam kehidupan. Lebih buruk lagi, ada yang ingin mengenakan fatwa sempit di negaranya kepada umat di Barat ini. Lebih buruk ada yang ingin mengenakan hukum-hakam syarak yang dirumuskan oleh ulama untuk umat yang hidup di kurun-kurun yang lalu kepada umat yang hidup di kurun teknogi dan segala kecanggihan dan perubahan cara fikir dan budaya hari ini. Maka, penting untuk memahami realiti sebelum berpandangan, jika tidak kita akan menjadikan pandangan itu literal yang sempit dan memundurkan umat Islam itu sendiri.

      Delete
    4. Kami tidak diajar melihat kebenaran berdasarkan tokoh atau individu tertentu tapi berdasarkan kitabullah dan sunnah nabi saw.kalau Sdr hendak bela tabligh berdasarkan tokoh itu dan ini maka Kami berlepas diri dari fahaman khurafat itu.

      Kami kritik tabligh berdasarkan perkara yg telah berlaku kpd si jamaludin itu sbaliknya Sdr tidak menjawab soalan saya tapi melencong ke lain.

      Sekiranya dlm tabligh ada pengajian feqah bab perkara yg membatalkan iman pasti 100% karkun tabligh adalah ahli Pas.tapi realitinya tidak begitu.kalau tidak ahli Pas pun,sekurangnya ia tidak akan undi Umno.

      Berbalik kpd Isu jamaludin,ketika beliau masih dlm tabligh dan mengucap ayat-ayat kufur itu,Di mana ulama tabligh ??...adakah mereka hanya boneka atau syaitan bisu??

      Tabligh hanya mementing tertib dakwah tapi mengabaikan ISI dakwah.mengutamakan jasad tapi abaikan roh.

      Delete
    5. saudara yg budiman,apakah individu tersebut tidak berpegang kpd kitabullah dan sunnah rasulnya..??Fahaman khurafat apa yg saudara cuba ketengahkan ini??? Kalau cerita2 yg di katakan khurafat yg terdapat di dlm kitab Fadhilat Amal,maka ianya telah di jawab...fahaman apa lagi yg dikatkan khurafat??

      Memang di akui,dlam JT di dominasi oleh mereka2 yang"awamun naas"..saya beranggapan bahawa si ust Jamalldudin itu mendapat pencerahan yg tidak jelas dr muzakarah2 para asatizah JT..itu pengalaman lampau,sudah saya katakan bahawa JT itu telah melakukan pembaharuan/tajdid,perkara2 yg di timbulkan oleh ust Jamldin itu kebanyakan sudah di banteras di dlm JT,jika ada sekalipun,ianya hanya lah sekumit dr segengam...

      erm???kesimpulan yg dangkal di buat oleh saudara,kene undi PAS,berdasarkan pengalaman saya,banyak lagi ulama2 yg besar di Malaysia ini,mereka tidak mengundi PAS,maka apakah status mereka pada pandangan tuan???Dibawa ini saya bawakan kenyataan :

      Nasihat untuk umat islam semua menyentuh isu perpecahan??

      Berkata Syeikh Fuad al-Maliki dlm. kuliahnya:"Pergaduhan sesama Islam di antara UMNO & PAS adalah peperangan ke atas Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم kerana telah mengingkari wasiat Nabi صلى الله عليه وآله وسلم. Yg tidak mahu bersatu adalah pengkhianat kpd. Islam".

      Syeikh Fuad telah mengijazahkan semua ilkwan2 yg hadir di Darul Maliki dgn bacaan Ya Latif 129 kali utk. diamalkan setiap hari.Syeikh Fuad juga merayu agar UMNO & PAS duduk bersila kerana kedua2nya adalah Islam yg mengucap dua kalimah syahadat.Berkata Syeikh Fuad,"Tidak halal jika kita bersatu dgn orang2 kafir & meminta agar UMNO tidak mempercayai MCA & PAS tidak mempercayai DAP kerana mereka ternyata adalah orang2 kafir.

      Syeikh Fuad memberi contoh apa yg berlaku di Mesir,Syam & Yaman di mana yg menetak melaungkan kalimah "Allah Hu Akbar" dan yg kena tetak juga melaungkan kalimah "Allah Hu Akbar".Inilah yg disebut dalam wasiat Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم dan ianya telahpun berlaku.

      Syeikh Fuad bertanya kpd semua ikhwan2 yg hadir pada malam ini yang mana lebih baik di antara PAS dgn MCA dan di antara UMNO & DAP.Tidak ada sesiapa yg memberikan jawapan, maka Syeikh Fuad membacakan doa agar dibuka pintu hati2 umat Islam terutamanya orang2 Melayu utk. bersatu kerana kesannya adalah keretakan pada umat Islam itu sendiri.

      bagaimana pandangan saudara bahawa jika saya katakan Pas itu khawarij kerana melawan pemerintah..dan Pas itu syiah kerana membenarkan pengikut syiah dlm keahliannya??adil x bg saya utk berkata sedemikian???

      Delete
    6. Wahai sdr,apakah anda tidak tahu@kenal siapa dia Syeikh Ali Abdul Raziq??

      Beliau adalah ulama besar AL Azhar tetapi telah di pecat drp barisan ulama Al Azhar. Keputusan pemecatan itu dikeluarkan dalam persidangan terhadap Syeikh Ali Abdul Raziq yang dipimpin Abul Fadhal Al-Jizawi dengan anggota 24 ulama Al-Azhar pada 22 Muharram1344H/ 12 Agos 1925M.

      Kenapa beliau di pecat wahai sdr??
      Berapa ramai umat islam yg telah disesatkan oleh ulama berkenaan melalui buku yg ditulisnya??
      nasihat saya banyakkan membaca lagi ye...

      Wahai sdr,anda tidak pernah jumpa ke hadis Nabi ttg perpecahan umat kpd 73 fiqrah itu??
      Perpecahan itu pasti berlaku dan akan terus berlaku sehingga kiamat.

      Jadi slogan Tabligh utk menyatukan umat adalah satu slogan yg pelik lagi aneh!!ajaran yg entah dari mana ye??

      Sdr sering menggunakan kalimah 'dangkal' kpd saya sedangkan fatwa ulama dlm artikel "Tabligh:penjelasan tuntas " itu pun sdr nak tuduh sebagai fatwa dangkal jugak ke??

      Sdr kena belajar hormati Fatwa ulama walau dari aliran lain kerana mereka berfatwa berdasarkan kajian yg mendalam.Bukan hari ini kaji besok keluar fatwa!!

      Contoh paling dekat Fatwa ttg 'sure heboh" mengambil 2 tahun kajian.

      Kalau sdr bersetuju dgn tuduhan itu bermakna sdr berfirqah UMNO dan ttg Syiah adakah semua syiah sesat??

      bagaimana sdr boleh pasti bahawa dlm PAS ada syiah yg sesat??

      Delete
    7. so,saudara sperti menyatakan bahawa Pengarang Kitab Fadhilat Amal itu sesat lah?? begitu???

      ye,saya tahu akan hadith tersebut..???dan apakah kaitan JT dgn hadith itu??Utk penambahan dan pencerahan hadith itu,saudara baca la kita "al Firqah An Najiyah Hia Al Ummatul Islamiyah Kulluha"oleh ulama ASWJ Dr Muhammad Adil Azizah Al Kayali dari Dubai.

      hasrat JT utk menyatupadukan org Islam bukan hasrat yg aneh,sekurang2nya,mereka ada niat ke arah itu??? mereka tidak menyesatkan kn org,mereka tidak melabelkan org sbgai khawarij,???
      sebab itu,dr awal lagi saudara kene berkunjung ke selatan Thailand,tengok sendiri bagaimana JT telah berjaya menyatupadukan umat Islam di selatan Thailand.

      ye,memang saya menghormati pandangan fatwa ulama,tetapi bagaimana dgn sikap[ saudara??? adakah saudara menghormati pandangan /fatwa ulama??sy nk tanya?? adakah saudara bersetuju dgn fatwa ini??

      http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-negeri/laporan-kajian-mengenai-kumpulan-jemaah-tabligh-0

      Dalam family saya,banyak ahli keluarga saya background PAS,dan apabila saya ajukan kpd mereka tntg artikel yg di tulis oleh saudara,mereka begitu sedih dan kecewa???begitu keras dan tergopoh gapah di dlm mengkritik???

      Syiah di dalam Pas ialah syiah imamiyah/syiah Imamiyah Asyariyyah yg di hukum sesat oleh ulama2 ASWJ/ ...

      Delete
    8. Wahai sdr,

      adakah ini fatwa yg sdr maksudkan:

      Tarikh Keputusan: 1 Dec, 2006

      Keputusan:
      Setelah meneliti dan mendengar pembentangan Kertas Kerja berkenaan, Mesyuarat bersetuju mengambil keputusan bahawa :
      "Kegiatan Jemaah Tabligh adalah tidak haram dan tidak perlu dibendung. Pihak Berkuasa Agama Negeri adalah disyor untuk membekalkan garis panduan kepada pihak berkenaan ( Jemaah Tabligh)"

      kenapa sdr masih nak menegakkan benang yg basah lagi? cuba sdr baca ayat:"meneliti dan mendengar pembentangan Kertas Kerja " dan "kegiatan".

      Lepas tu sdr bandingkan fatwa NU(BUKAN MUI ye..)yg merujuk kpd sejarah pengasas,ucapan2 dan kitab2 yg di tulis.2 fatwa yg berbeza,satu ttg kegiatan amali dan satu lagi ttg iktiqad dan aqidah.

      Dah banyak kali kami tulis pd posting sebelum ini bahawa yg kami pertikai bukan amalan,kegiatan amali JT tetapi masalah aqidah dan iktiqad.

      apakah sdr masih belum faham??
      Itu sebab kami bawa isu khawarij utk perbandingan sebab khawarij juga bersyahadah dan bersolat...

      Ya memang aneh sebab al quran membahagikan manusia kpd 3 golongan(al baqarah) dan hadith kpd 73 golongan.So atas dasar apa sdr hendak satukan??

      kalau sekali faham tabligh mcm hendak meniadakan 72 puak itu.atau dgn lain perkataan TIADA syiah,muktazilah,khawarij,jabariah dll melainkan semua muslim yg selamat.adakah begitu??

      Kalau begitu seruan tabligh utk apa perintah nabi saw agar menjahui 72 golongan yg sesat itu??

      Utk apa para ulama muktabar ASWJ menulis berjilid2 kitab menerangkan kesesatan 72 puak itu utk di jauhi??

      Nampaknya anda begitu konfiden dgn tuduhan jenis syiah itu....boleh bagi bukti??

      Delete
    9. Iktikad apa yg saudara cuba sampaikan???bagaimana asztizah2 Jt tidak menyedari akan kebathilan iktikad ini??saudara dtg la ke tempat di Penanti,lihatlah kelas2 pengajian kami,pengajian Turath,Sunnan Sittah dan tallaqqi pondok..

      Masalahnya,pihak saudara mengambil dr qaul awamun naas,ini yg salah,tidak mengambil dr alimnya...dan saudara jadikan hujjah utk mengkritik JT..

      Mcm mana saya tidak katakan "dangkal" kerana saudara tidak memahami kalimat "ummatan Wahidan"...dlm erti kata lain ASWJ bersatu...membentuk satu umat..sebab itusaya cdgkan saudara buat kajian di atas "al Firqah An Najiyah Hia Al Ummatul Islamiyah Kulluha"...kemudian bahaskan di sini...

      Bagaimana dgn isu saudara Khalid Ismath yg berfahaman Syiah Imamiah itna asyariah...
      dlm youtube ada video si Khalid Ismath mengkritik Yazid Abu Sufyan..sedang yazid abu sufyan adalah org yg di jamin syurga oleh Nabi Saw..lihat Fathul Bari...

      Delete
    10. Kami tak salahkan pengajian pondok tu Dan ia tak kena mengena dgn jemaah tabligh ipb.analoginya seorang doktor sertai tabligh,kerjaya kedoktoran tak salah dan tiada kaitan langsung dgn Jt.

      Yang salah ialah manhaj yg ditempuh oleh Jt Dan penafsiran agama mereka.sila baca artikel terbaru saya utk pencerahan.

      Delete
    11. Pemahaman agama apa telah di lakukan oleh JT..
      Saya(alhamdulillah) mempunyai hubungan yg baik dengan Sohibul Somahah,Dato Syiekh Badaruddin Hj Ahmad,Mufti Kerajaan Negeri Kedah.Jika ada pahaman yg menyempang dlm JT,saya telah bertahu kpdnya,tegurlah kami...tetapi sehinggalah artikel ini di tulis,beliau tidak membuat komentar apa di dalam masalah ini...

      Sebab itu,saya cadangkan,selalu lah mendampingi ahli ulama yang mursyid (yang tidak literalist)..Jadikan amalan mengunjungi ulama2 sebagai satu kewajipan...

      Saudara boleh baca di sini ,dan di dalam artikel ini ada jawapan kpd persoalan yg dikemukakan oleh saudara sendiri.

      http://usahadawah.com/tag/usaha-dakwah/

      Delete
  4. "MELABELKAN GELARAN"SUATU TEKNIK ‘JAHAT’ MENJATUHKAN PIHAK LAIN

    saya mengambil contoh, bagaimana hanya disebabkan seseorang itu berwatakan lain,berbeza pandangan, lalu di cuba dinamakan dan dilabelkan sebagai khawarij.Khawarij juga mendakwa dosa-dosa besar menyebabkan kekafiran lalu mengkafirkan individu yang melakukan dosa besar dan menghalalkan darah mereka. ( Rujuk Fiqh Al-Jihad, Al-Qaradawi, 1/200 dan 2/1030)

    Justeru mengapakah dengan mudah cuba untuk melabel dengan label seburuk Khawarij?

    Sedangkan mungkin sekali mereka yang dilabel itu sama sekali tidak faham seluruh rukun, polisi dan asas gerakan khawarij yang dikatakan itu. Malangnya disebabkan sangka buruk dan teknik ‘tidak sihat’ dikalangan sebahagian ahli agama, setiap kali apabila mereka berbeza pandangan, mereka kerap mencari nama-nama dan label-label buruk serta diketahui jahat agar boleh dinisbahkan kepada pihak yang berbeza dengannya. Mungkin harapannya agar boleh ‘mematikan’ hujah dan sokongan terhadap pihak sebelah sana.

    ReplyDelete
  5. Sdr yang budiman,

    Namun pun kajian,jadi jgn melenting...


    Sabda Nabi s.a.w. yang bermaksud :
    “Empat sifat, siapa yang bersifat dengannya bererti ia seorang munafiq yang nyata, dan siapa yang mempunyai salah satu dari sifat-sifat itu bererti ia mempunyai satu sifat munafiq sehingga ia meninggalkan sifat itu iaitu : Apabila bercakap ia dusta, apabila berjanji ia mungkiri, apabila ia mematerikan perjanjian ia cabuli perjanjian itu dan apabila berbalah (bertengkar) ia sentiasa ingin menang.”
    (Riwayat oleh al’Syaikhan dari Ibn ‘Amr)

    Berdasarkan hadith di atas dpt di qiaskan bahawa mempunyai salah satu drp sifat khawarij juga boleh dilabel sbg khawarij?

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih kerana berhujjah menggunakan nash hadith..cuma yg salahnya adalah tidak memahaminya tesktualnya berdasarkan fahaman salafus as-sholleh...??

      ye,nama pun kajian,benar,tetapi saudara telah menimbul sikap prejudis yg melampau dalam menghakimi dan mngkritik JT,saya hairan,bagaimana saudara begitu lantang mengkritik,sedangkan apa yg saya dapati rujukan saudara ada unsur2 syubhat...???

      Delete
    2. apa maksud sdr 'ada unsur syubhat'?

      Adakah jika saya nak berhujjah menggunakan buku yg ditulis oleh maulana Abul Hasan Ali Nadwi dan pengasas tabligh sendiri yg didalamnya terkadung ucapan 2 tokoh penting tabligh itu ,sdr tuduh sebagai syubhat??

      Kalau sdr katakan TIDAK!! maka saya akan mulakan hujjah saya selepas ini berdasarkan tulisan 2 tokoh tersebut...amacam,boleh??

      Delete
    3. syubhat pd rujukan saudara???
      seelok2nya saudara berjumpa dgn mufti ditempat saudara bermukim...maka natijahnya,boleh lah saudara coretkan di sini???

      Ini keputusan majlis fatwa kebangsaan :
      http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-negeri/laporan-kajian-mengenai-kumpulan-jemaah-tabligh-0

      Sebenarnya,MUI )Majlis Ulama Indonesia bahawa jemaah tabligh itu di benarkan beroperasi di sana.
      banyak aktiviti JT di Indonesia yg berskala besar di benarkan di Indonesia,dan smestinya telah mendapat keizinan dr (MUI)...(yg mana kebanyakannya telah saya hadiri)

      saya cadangkan supaya saudara banyakkan lagi kajian/pembacaan dan paling penting pergi lah bersilaturrahim sendiri ke sana...

      Delete
    4. Mengikut bacaan politik saya ,tindakan atasan tabligh menjemput Pm Najib dlm ijtimak Di sepang yg lalu,adalah mirip dgn tindakan 40 ulama wahabi sertai umno.
      Demi menjaga survival kegiatan tabligh agar tidak diganggu gugat oleh pihak kerajaan atau ada segelintir pimpinan atasan tabligh yg terima dana drp pihak kerajaan.Wallahu'alam.

      Berdasarkan tinjauan ramai rakan2 ramai karkun tabligh diresapi fahaman wahabi berdasarkan dari cara mereka bersolat.

      Delete
    5. tg...betapa jumudnya pemikiran saudara...dhoif dlm memahami survival akan konsep kenegaraan..apabila saya membaca komentar saudara,menampakkan pemikiran saudra yg jumud yg perlu kpd pembaharuan..

      Isu DS Najid dijemput ke Ijtimak adalah kerana kapasiti beliau sebagai PM Malaysia kerna ijtimak tersebut bertaraf antarabangsa,xkan la ketua negara tidak di jemput,sedang,ada program berskala besar berlangsung di negaranya.

      Inshallah,pada penghunjung bulan Mei nanti,akan diadakan Ijtimak di Masjid Daerah Pokok Sena,Kedah,tetamu jemputan adalah YAB DS Ustaz Azizan Abd Razak,barangkali selepas ini saudara akan beranggapan Ust Azizan sama seperti kes DS Najid.

      Sudah kita fahami,barangkali itu golongan awam,adakah saudara melihat alimnya di dlm JT yg kuat berpegang kpd imam mazhab..

      Delete
  6. perkara yang sama juga berlaku di negara luar...sila baca link ini:

    http://www.sufi.co.za/article%20tauba%20nama.htm

    ReplyDelete
  7. Sdr,

    Kerosakan atau penyakit manusia(sbg contoh) ada berbagai jenis.setiap jenis penyakit@kerosakan akan melahirkan natijah berbeza.

    contoh spt sakit lumpuh,maka ia melibatkan sebahagian anggota tapi anggota yg lain masih berfungsi.begitu juga spt sakit mata,telinga dll.

    Apa juga penyakit selagi tidak melibatkan hati atau jantung maka org tersebut masih boleh bernafas.Sebaliknya bila ia melibatkan jantung maka tiada harapan utk pulih secara sunnahtullahnya.

    Begitulah juga penyakit yg ada dlm tabligh.Ia melibatkan basic agama yg natijahnya adalah haq atau batil,jalan yg lurus atau jalan yg sesat dan iman atau kufur.

    kalau berdasarkan buku yg di tulis oleh Maulana Abul Hasan ali Nadwi ttg Maulana Ilyas ada catatan mengatakan "JEMAAH TABLIGH DI ASASKAN BERDASARKAN MIMPI pendirinya akan tafsiran ayat Ali Imran ayat 110.

    SEJAK BILA DALAM FAHAMAN ASWJ,TAFSIR AYAT AL QURAN BOLEH DIDAPATI BEDASARKAN MIMPI??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh baca di sini tenang tafsiran mimpi Syiekh Ilyaas rah:
      1.http://usahadawah.com/asal-muasal-adzan-dan-iqomat-melalui-mimpi-shahabat-dan-perihal-mimpi-maulana-ilyas/
      2.http://usahadawah.com/pandangan-berimbang-untuk-analisa-kritis-kaum-salafi-wahabi-terhadap-mimpi-maulana-ilyas-1/
      3.http://usahadawah.com/pandangan-berimbang-untuk-analisa-kritis-kaum-salafi-wahabi-terhadap-mimpi-maulana-ilyas-2/
      4.http://usahadawah.com/pandangan-berimbang-untuk-analisa-kritis-kaum-salafi-wahabi-terhadap-mimpi-maulana-ilyas-3/

      Delete
    2. Pertama sekali saya ucapkan syabas 'spring' kepada sdr kerana menambahkan lagi koleksi membuka pekung tabligh yang bathil dan sesat itu.

      Telah terbukti benarlah Fatwa ulama yg telah saya nukilkan itu apabila semakin lama berhujjah dgn sdr,semakin jelas fahaman sesat Tabligh dlm menafsirkan agama.

      Saya hairan melihat sdr tak habis-habis menemplak ulama wahabi yg kononnya mengkritik Tabligh secara sembrono sedangkan telah tercatat dalam kitab yg di tulis oleh Maulana Ilyas sendiri bahawa 3 orang gurunya adalah tokoh terkemuka Wahabi di India.

      Ini sudah kes anak murid derhaka kpd guru,
      alamatnya tak berkatlah ilmu yg di pelajari.... ..hu..hu..hu

      Baiklah,bagi menjawab hujjah drp blog tersebut sila baca posting terbaru saya pada tajuk "menjawab mimpi Maulana Ilyas"

      **saya transfer dlm bentuk posting kerana terlampau panjang.

      Delete
  8. bagaimana pulok ulama2 wahabi yg mengkhawarijkan PAS kerana melawan pemerintah ....

    saudara tidak respon kpd persoalan yg dikemukan oleh saya kpd saudara..
    saudara,adakah saudara kenai ketua dewan ulama Pas kedah sekarang??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Beginilah,saya cadangkan sdr cari kitab malfudat karangan maulana Ilyas dan buku pujian an nadwi kpd pengasas tabligh utk disemak oleh mufti kedah.lepas tu jgn minta jawapan masa tu juga tapi bagi dia masa setahun paling lama utk dikaji.

      Lepas tu baru tanya...amacam,boleh??

      Delete
    2. itu la tuan,jumud dlm mengkritik,sebenarnya,para asatizah dr JT sudah lama bermuzakarah ngn dato Mufti Kedah akan perkara ini...sebenarnya ,semua perkara telah selesai..dijawab...

      banyak soalan2 saya dalam ruang komen ini tidak di jawab...sila respond...jgn melalut ke tempat lain???

      Delete
    3. Sdr

      Mendakwa hormat fatwa ulama yg memutuskan tabligh sesat tapi tidak mahu patuh.apakah erti hormat itu??
      Kalau hormat patuh Dan ikutlah.jgnlah konar baring.mereka hukum kpd aqidah bukan kegiatan.kalau dari segi kegiatan bagus lagi mother. Tharesa tapi tak bernilai Di Sisi Allah sbb aqidah kufur.

      Tabligh pun kegiatan bagus pun tapi aqidah rosak samalah mcm mother Tharesa.cuba sdr bandingkan hujjah kami yg bersandarkan hujjah ulama Aswj dgn hujjah yg guna logik akal dan tafsir ayat al quran ikut kepala lutut.

      Jgnlah jadi munafik yg berpura-pura.hati kecil akui kedangkalan hujjah tapi kerana ego tak mau mengaku.

      Delete
    4. soalan saya tidak di jawab dengn teliti dan betul

      Delete
    5. Isunya ialah membetulkan aqidah doktrin tabligh tapi anda melecong melencong dgn mengaitkan individu yg bukan pimpinan atasan pun,Kami Di ajar siasat dulu berita yg Di sampaikan oleh org fasiq w/pun ada rakaman video sekalipun.

      Kami dimaklumkan yg si Khalid itu telah jadi ahli PSM dan bukan ahli pas lagi.w/pun ibunya org kuat Pas .yg lain next time kami jawab sbb sibuk

      Delete
  9. Ulama kami telah jawab isu itu,sila buat research.apa tujuan soalan tu??

    ReplyDelete
  10. PAS
    penyakit angkuh sombong

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takrif sombong ialah menolak kebenaran.Terbukti org tabligh menolak kebenaran bila mereka memekak telinga dan membutakan mata dgn fatwa para ulama terdahulu yg mengkafirkan tokoh-tokoh tabligh di India sejak tahun 1900 lagi.

      kata-kata hikmah"menasihati org yg rasa diri mulia dan maksum lebih sukar dan payah drp menasihati org yg merasa diri jahat dan berdosa.

      Delete
    2. dgn fatwa para ulama terdahulu yg mengkafirkan tokoh-tokoh tabligh di India sejak tahun 1900 lagi.-----uih dah lama le...saye hidup tahun 2012, tapi sekarang nak berpegang fatwa tahun berapa? fatwa takleh mansuh ke? kalau mcm tu mcm mane imam syafie?

      (sila betulkan n tegur saya ust, ilmu saya cetek esp mengenai sejarah)

      fatwa2 - yg dikeluarkan oleh imam syafie rah ketika di bagdad dinamai al qaulul qadim (fatwa lama). tapi ketika di mesir beliau meninjau kembali fatwa2 yg dikeluarkan beliau di bagdad dulu, ada diantaranya ditetapkan, dan ada diantaranya DIBATALKAN.

      persoalannya, betul atau salah perbuatan imam syafie membatalkan fatwa lama beliau tu?

      kalau betul perbuatan imam syafie membatalkan fatwa dan memansuhkannya, maka fatwa bkenaan dgn tabligh 100 tahun yg lalu (yg lama) yg dimansuhkan oleh ulama kini dan memberi berikan fatwa positif mengenai tabligh tu, ulama tu betul ke salah? nak ikut ke tak fatwa ulama zaman skrang? memandangkan saya ni sangat jahil ape jawapannye ust?

      (ust terer kan? saya yakin ilmu ust cukup)

      Delete
    3. wahai sdr ibn Hatari,

      Nabi melarang kita taksub buta.itu perkara basic.kerana taksub buta anda tidak membaca keseluruhan artikel saya pada label tabligh lalu anda komen "separuh masak" dgn sangkaan telah berjaya membalas hujjah saya.ish...ish...

      dlm artikel saya ada 3 fatwa yang dikeluarkan ttg kesesatan tabligh dlm 3 zaman yg berbeza iaitu tahun 19000 oleh 300 ulama ASWJ(267 drp benua India dan 33 ulama drp mekkah & madinah),tahun 1965 oleh juga ulama ASWJ benua India dan yang terbaru tahun 2007 oleh Nahdatul Ulama Indonesia.

      Fatwa ini dikeluar dlm bentuk organisasi bukan individu.Adalah satu kejahilan bila fatwa secara jama'ie nak di compare dgn fatwa secara individu.

      Isu imam Syafie itu adalah ijtihad dlm bidang fiqh bukan fatwa antara haq dan bathil.

      jadi harap sdr Ibn Hatari faham ye

      Delete
  11. 3 jenis org yg usaha mengajak manusia kpd agama;

    1. TALIB - suka belajar n niat baiki diri, biarpun dirinya banyak ilmu tetapi masih tunduk diri (mcm sahabat ranhum) - berjaya

    2. QANIK - rasa cukup, tiada niat utk belajar (kisah nabi musa btemu nabi khidir) - tidak akan kemana2

    3. NAQIB - suka mengkritik (mcm azazil kritik adam as)- dalam bahaya



    semoga ust digolongan TALIB. assalamualaikum ust

    ReplyDelete
    Replies
    1. Astagfirullah al Azim!!!
      Anda menghina nabi??.....tahukah anda hukum menghina/merendah-rendahkn rasul??

      Bertaubatlah sebelum terlambat

      Delete
    2. Penghinaan orang tabligh keatas peribadi para nabi bukan perkara baru bahkan di warisi turun-temurun sejak kurun ke 18 lagi oleh tokoh2 awal ulama deoband.

      Berikut adalah buku dan pengarang yang telah menghina nabi Muhammad s.a.w. berkali-kali.

      1. Hifzul Imaan oleh Ashraf Ali Thanvi
      2. Fataawa Rasheediyah oleh Rasheed Ahmad Gangohi
      3. Tazkiratur Rasheed oleh Rasheed Ahmad Gangohi
      4. Aabe Hayaat oleh Muhammed Qassim Nanontvi
      5. Tahzeer un Naas oleh Muhammed Qassim Nanontvi
      6. Baraaheen-e-Qaati'ah oleh Ahmed Ambethvi Khaleel
      7. Taqwiyatul Imaan oleh Isma'iel Dehlvi
      8. Aqaa'id oleh Qassim Nanontvi Muhammed tasfiyatul '
      9. Risaalah Al Imdaad oleh Ashraf Ali Thanvi
      10. Tafsir Bulghatul Hairaan oleh Husain Ali Wan Bhachrani

      Tradisi ini diteruskan sehingga sekarang tapi ramai orang luar tidak menyedari hal ini kerana ia tidak pernah di dokumentasikan secara bertulis.

      Penghinaan secara halus ini menjadi iktiqad sebahagian besar org tabligh khususnya di Malaysia.

      Delete
    3. assalamuaikum ust yg berilmu..apa kaba?

      ape ni ust....

      lambat tangkap atau takdpt tangkap apa yg ingin saya kongsikan? ust cakap mcm otai tasauf peminat setia tok kenali rah so n so, tapi kesimpulan mengenai kisah tazkiah nabi musa bertemu dgn nabi khidir pun ust salah ertikan saya sbg merendah2kan rasul? takpe ust ... biarpun saya berpegangn dgn furu' syariat ber mazhab syafie, menganut akidah mazhab al asy'ari, mencintai jemaah sunnah waljamaah, dan BERTABLIGH, tetapi pada pandangan ust saya tetap tak betul n sesat...takpe saye terima n nak blaja balas cemuhan manusia dgn senyuman ust..sedekah ye :)

      nak cemuh kami org tabligh yg awam nih takpe kami terima..nak buat kitab dalil tabligh sesat n akhlak buruk org tabligh sampai berjilid2 tu saya tak kisah, mmg saya buruk n jahiliah..

      tapi ust je sangka buruk n selalu saja bagi reply comment berupa su'uz zhon, tanqees, tanqeed, tardeed, taqabbul, tahqeer, takrar, tajassus, ghibah, lebih2 kpd ulama tasauf hindustan. padahal tuan guru nik aziz tu merupakan pelajar darul ulum deoband, anak2 beliau banyak menimba ilmu agama di bumi hindustan, bukan dgn ust google n ust youtube blogger.. mcm saye nila kan.. bukan ust.. ust blaja bersama ulama..ehem..

      ust, saya ni watak kecil je, tapi saya nak jugak bagi nasihat kpd ust. kalau terasa terbakar akan nasihat saya ni, mintak maaf ye.. tapi saya yakin ust berpegang dgn kisah org2 ahlullah mcm kisah hazrat yazid bustami bertemu anjing..ust kan ulama kan? ulama haq tu akhlaknya akhlak azimah, macam nabi saw bagi makan yahudi buta ye...

      nasihat saya nih takde la banyak mcm ust yg berjela2 ...

      well, ust jadi lah org yg selalu

      salam,
      kalam,
      ikram,
      hadiah,
      doa,
      tareef.

      2 perkara kena ingat banyak2..
      1 - ingat kebaikan org kpd kita
      2 - ingat keburukan kita kpd org

      2 perkara kena lupa banyak2
      1 - kebaikan kita kpd org
      2 - kejahatan org kpd kita..

      krn org awam mcm saya (macam hindun isteri abu sufyan kot?) ni terkesan hanya dgn sifat akhlak yg baik, akhlak yg baik je akan menyatukan umat n ahli jemaah.

      maaf ust kalau salah budi bicara. nak belajar ikhlas krn ALLAH swt, wel apa yg nak saya nasihat kpd ust tu HAKIKATnya utk diri saya sebenarnya...

      ok lah ust! baik2 n semoga sihat selalu ye..jumpe lagi :D

      Delete
    4. mendakwa diri berfahaman ASWJ tanpa memahami hakikat fikrah ASWJ adalah satu dakwaan palsu.

      FAHAMAN ASWJ dlm bab politik tidak mengharamkan sistem demokrasi tetapi tabligh mengharamkannya.

      FAHAMAN ASWJ dlm bab amar makruf nahi mungkar ialah dua perkara yg berbeza iaitu satu mengajak org solat dan satu lagi mencegah dgn kuatkuasa undang2 siapa yg tak solat jumaat akan ditangkap dll.(sekadar contoh)

      Sebaliknya fahaman tabligh mengajak makruf otomatik cegah mungkar(boleh rujuk dlm kitab2 ulama mereka).itu sebab mereka tak cegah mungkar yg berlaku depan mata.

      Mereka meletakan semua masalah berpunca drp iman dan tak yakin kuasa Allah.Walhal dlm fahaman ASWJ semua masalah adalah berpunca kerana meninggalkan ajaran al quran dan hadith dan mengikut ajaran selain islam sebagai cara hidup walaupun mereka masih solat,puasa,haji dll.

      sebagaimana golongan yg enggan bayar zakat zaman khalifah Abu Bakar bukan kerana lemah iman atau tak yakin kuasa Allah buktinya mereka masih solat,puasa dll cuma tolak bayar zakat.

      Ini menunjukkan bukan lemah iman atau tak yakin kuasa Allah sebagai punca utama tetapi adalah kerana tafsiran agama yg salah itulah punca masalah umat zaman kini.

      Delete
    5. nasihat saya nih takde la banyak mcm ust yg berjela2 ...

      Ibn Hatari menulis:
      [well, ust jadi lah org yg selalu]

      salam,
      kalam,
      ikram,
      hadiah,
      doa,
      tareef.]

      sungguh melucukan tulisan di atas.agak-agak kalau Imam Ahmad bin Hanbal yg gigih membongkar kesesatan firqah Muktazilah di ajukan tulisan ibn Hatari diatas adakah Ulama tersebut akan berhenti serta-merta lalu berbuat apa yg dicadangkan Ibn Hatari tu??

      Delete
    6. akum ust! apakabar? smeuga sehat disamping keluarga yg disayangi..

      ala, langsung tak terfikir pun nak suruh ust berenti tulis...selain dpd tabligh, artikel2 yg lain yg ust postkan tu, sungguh manfaat. serious.

      ust ade satu advantage lebih dpd kami, yakni org yg sungguh berilmu. adalah perintah Allah utk menghormati n memuliakan org yg berilmu.


      tapi

      pada penelitian saye, ust banyak shut down keras n buat 1 way communication dgn org2 yg ikhlas nak bermuzakarah dgn ust, buktinye ust terus je hentam n menghina talibhg yg diyakini ust itu sesat, padahal mereka n saya ni masih juga saudara seislam mcm ust,

      jadi,

      mcmmane nak jalinkan sifat hormat menghormati, sayang menyanyangi kalau comment ust seakan2 "rasa hebat" memperkecilkan golongan2 org2 yg ust rasakan sesat n tertolak. lebih sedih lagi, ust pun tak menghormati org yg berilmu yg tak sehaluan dgn ust, spt ust fuad akmal. mana tertib disiplin n akhlak org berilmu dlm menghormati org yg sependapat dgn ust? menghormati pendapat org lain itu kan sunnah n ajuran nabi saw?tak penah sy dgr imam malik kondem imam hanafi kondem imam syafie kondem hanbali terbuka.so naturally kalau dah seseorang dimalukan umum atau dikurang ajarkan, mestila org tu marah n merespon seperti dgn perkataan "JUMUD".. itu lah ust dah buat kat ust fuad, jadi tak heran la...

      ust buat posting cut n paste, terang lagi nyata kondem artikel n pendapat dia, merendahkan dia, tak tutup pun aib n aurat peribadi beliau. .sepatutnya rahsiakan sahaja nama, kerana yg utama adalah kupasan ilmu n pendapat yg mahu dibaca! serious jijik jiwa ni bila tengok org bukak aib saudaranya sendiri.. ini berlaku dlm politik kebanyakkannya! jijik tahap skandal mat sabu betul..

      n ust fuad tak pun buat posting anti artikel ust jundullah yg mulia.

      saye teringat dgn kisah saidina ali n muawiyah, pada siang hari mereka seakan2 berperang sesama sendiri, tetapi di malam hari mereka mengmbil berat n merawati antara satu sama lain. inilah hakikat org yg berilmu, biarpun ditindas tapi tetap membalas dgn kelembutan akhlak biarpun dgn org yg tak sependapat!..

      satu kisah arab badwi kencing tiang masjid nabawi, nabi saw tak bagi fatwa si badwi akan dihumban dlm neraka. sebaliknya nabi saw penuh kasih sayang n lemah lembut tanpa prejudis membersihkan kencing si badwi tadi. sekejab je lps tu arab badwi terus peluk islam...kerana akhlak nabi saw yg agung.

      ust, utk datangkan org2 awam seperti saya n lebih2 lagi yg masih jauh dpd agama utk menghormati n memnyanjungi ulama, adalah dgn pertamanya sekali ulama itu sendiri kene berakhlak mulia kpd org2 awam mcm kami. nabi saw mempunyai peribadi agung n dicintai manusia sehingga hari kiamat adalah kerana baginda bersifat khadam kpd umat.

      jadi,

      org yg berilmu belum tentu beradab,
      tapi org yg beradab sudah tentu berilmu.

      Delete
    7. nasihat saye bukan berniat nak jatuhkan ust, atau nak suruh ust berhenti mencurahkan ilmu. kalau dlm diri tu merasa hebat n mengatakan selain dia adalah lemah dan hina, org2 mcm ni takkan ke mana.

      ulama tawaduk n ulama yg alim tak sama ust.

      ulama alim ramai MERATA dah wujud lagi sblm kelahiran nabi saw lagi.

      ilmu yg ada pada ahli kitab n pendita yahudi zaman sebelum kelahiran nabi saw pun tinggi n hebat dari ust, tahu benar akan tanda2 kenabian yg ada pada nabi saw melebihi daripada mereka kenal dgn anak mereka sendiri....sehingga sebahagian dpd mereka sanggup tinggalkan palestin yg subur, mesir n syam kemudian pindah ke madinah yg tandus, ratusan tahun awal sblm kelahiran nabi saw, kerana mereka tahu nabi akhir zaman akan tiba di sana, mahu menjadi org yg pertama mendukung baginda saw. setelah lama menetap mereka jadi yahudi bani kaibar n quraizah. tapi last2 yg berlumba2 mengikut nabi saw adalah kaum ansar, kerana rendah diri n tawaduk serta ingin belajar, yakin akan kata2 mutiara ilmu dpd pendita yahudi mengenai kenabian nabi saw.. kaum ansar
      yg mana sebelum zaman kenabian muhammad saw, dikenali sbg kaum jahiliyyah n sering di senda gurau n dpermainkan oleh org2 yahudi berilmu tu. last2 kaum ansar yg kaki rompak, kaki maksiat, kaki jahat2 suka berperang antara satu sama lain bertukar jadi manusia paling agung n mukmin yg haq.

      kengkadang, org yg paling mencintai dan mengetahui tu, bertukar menjadi org yg paling memusuhi dan membenci!

      pengorbanan keturunan yahudi utk jadi pengikut nabi saw menjadi sia2 pasal bersarang sangat sifat su'uz zhon, tanqees, tanqeed, tardeed, taqabbul, tahqeer, takrar, tajassus, ghibah

      tapi org yg jauh dpd hidayat mnjadi mulia dlm diri sahabat kerana dlm mereka terbina sifat
      salam,
      kalam,
      ikram,
      hadiah,
      doa,
      tareef

      ok kool ust....sekian dpd saya...saya niat nasihat. ust kena tengok n baca nasihat saya mcm mana yazid bustami boleh tunduk kat anjing bila anjing bagi nasihat kat dia..
      si anjing; memang saya ni kotor n kalauawak sentuh kene samak. tapi hati awak yg kotor tu cuci dgn 7 lautan pun tak hilang kibir awak.
      ust kene rasa semua ini dtg dpd Allah.
      ust..ahlullah pun boleh terima sound nasihat dpd anjing..

      oh ye jazakallah dgn jawapan ust mengenai previous comment ttg hal fatwa. dpd ust saye dpt sket ilmu...alhamdulillah

      satu lagi, mintak maaf krn tuduh ust penyakit angkuh sombong k.. mintak maaf hujung rambut sampai hujung kaki...


      last skali kim salam saya dgn tuan guru nik aziz n tuan guru hadi ok!

      Delete
    8. Terima kasih kerana teguran yg panjang lebar
      Sdr mengatakan saya kasar tidak berakhlak dan tiada hikmah.cuba sdr lawati link carigold forum-perbincangan ilmiah aqidah jemaah tabligh..

      Antara beliau dgn saya siapa yg lebih kasar??
      Saya tak guna pun ayat maki hamun mcm blogger tu.jadi tang mana yg kasarnya??

      Sdr tak dpt bezakan antara kasar dan tegas membela kebenaran.apabila kami berhadapan dgn manusia yg suka tipu dan berdolak-dalik dlm perkara agama maka kewajipan kami bertegas supaya org lain mengetahui bahawa kebathilan itu sbg kebathilan walaupun dibungkus dgn corak yg cantik.tiada kompromi.

      Contohnya Sdr fuad akmal dlm menukilkn ayat al Quran dlm blognya,selewengkan makna Dan tafsir ayat tersebut.


      Org yg ada iman amat sensitif dgn perkara yg salah.membandingkan layanan Islam kpd org yg baru masuk (badwi) dgn org yg dh lama Islam adalah berbeza.

      Lihat bagaimana khalifah Abu Bakar layan org Islam yg enggan bayar zakat.adakah beliau layan mereka sebagaimana nabi layan org badwi tu??

      Nabi layan lembut badwi tu sbb dia saudara baru,sebaliknya khalifah Abu Bakar layan org yg enggan bayar zakat sbb dia menyeleweng.mcm org tablighlah.

      Delete
    9. Surat terbuka untuk Ibn Hatari

      Menjelang beberapa jam lagi kita akan memasuki gerbang Ramadhan (waktu maghrib),kami ingin membuat satu post mortem terhadap sessi soal jawab kami dengan sahabat dari kalangan karkun tabligh yg memberi komen mereka di sini.Mereka memberi respon berdasarkan posting-posting kami perihal ehwal jemaah tabligh.

      Sebelum itu ingin di jelaskan bahwa kami telah melawat dan membaca tulisan-tulisan dalam blog2 mereka.Kami mendapati bahwa banyak antara tulisan tersebut yang mengupas sesuatu isu secara tidak tepat khususnya yang membicara bab politik.Contohnya blog jejakaberiman.blogspot dan beberapa blog yang lain.Jadi tugas kami untuk ‘ counter back’ yakni membetulkan semula kesalahan yg telah pun tersebar dan di baca oleh ramai orang berdasarkan komen –komen yang diberi.

      Apa yang lebih menjengkelkan ialah mereka siap memaparkan gambar pimpinan kami seolah-olah mereka (PAS) di pihak yang salah.Sekiranya kami menulis komen dalam blog mereka bagi menjawab tohmahan tersebut pasti mereka akan delete.buktinya anda boleh lihat dalam blog azharjaafar313.blogspot,hafizkilau.blogspot, ghostridermujahid dll.

      Jadi kami tidak ada pilihan melainkan membela pemimpin kami dengan cara ‘copy n paste’ tulisan mereka ke dalam blog kami untuk dijawab.Sekiranya kami tidak berbuat demikian apakah ada cara lain untuk kami membersihkan nama pemimpin kami daripada tuduhan-tuduhan tersebut??

      Kami melihat bahawa apabila ada komen daripada pengunjung yang secara ‘borong’ menyalah jemaah tabligh maka akan ada jawapan: “ Tabligh tak salah ,yang salah adalah individu”.Hujjah ini biasa bermain dibibir karkun tabligh bila ada orang yang menghentam mereka.Oleh itu kami mengambil pendekatan untuk menyalahkan individu sebagai memenuhi permintaan mereka.

      Mereka marah bila kami dikatakan mengaibkan mereka secara terbuka tetapi mereka LUPA yang mereka telah lama mengaibkan pemimpin kami secara terbuka dalam blog-blog mereka.Ramai orang tertipu dengan penampilan zuhud mereka seolah-olah mereka maksum(tak buat salah).Ditambah pula dengan ayat-ayat yang lemah lembut menyembunyikan sikap mereka yang sebenar.

      Kalau kita melihat siaran DEBAT PEMUDA ANTARA UTZ NASARUDIN TANTAWI (PAS) DAN UTZ FATHUL BARI(UMNO) MALAM TADI DI ASTRO AWANI,NAMPAK JELAS HUJJAH-HUJJAH FATHUL BARI MIRIP(SALING TAK TUMPAH) DENGAN HUJJAH-HUJJAH ORANG TABLIGH.Maka tidak hairan bila kebanyakan orang tabligh adalah ahli UMNO.

      Fahaman orang UMNO yang semua rakyat Malaysia tahu ialah SEKULAR(MEMISAH AGAMA DENGAN POLITIK).Ini bermakna berhujjah,berdebat dan menentang Jemaah Tabligh sama dengan menentang UMNO.

      Delete
    10. salam,salam ramadhan karim kpd pemilik blog,semoga senantiasa di bawah afiat Allah swt..

      Kebanyakan pemilik2 blog di atas adalah terdiri drp golongan "awamun naas" tabligh dan bukan pendirian ulama2 kami...so,ianya kemungkinan terdapat kesilapan itu memang ada.Kebanyakan mereka menulis berdasarkan pengalaman mereka.
      So,ianya bercampur dengan perasaan dan emosi.

      Kalo saudara hendak pandangan daripada Masyaikh Tabligh berkaitan politik.Saudara boleh merujuk kpd satu karya milik Imam Hadith iaitu Syiekh Zakaria ansari al-Kandhalawi rah berjudul "AlEtidaal FiMaratib".Satu sesi diskusi Syiekh dengan muridnya.

      tentang ayat yg di slah tafsir oleh saya dlm tulisan saya? boleh saudara nyatakan ayat apa??
      saya minta maaf kalo saya terkasar bahasa dgn saudara.Salam ramadhan karim.

      Delete
    11. Orang tabligh dalam memahami politik merujuk kepada politik Rasul saw dalam berdakwah (tiada pilihanraya,undi,kempen dll)

      Sedang kami(aswj) memahami politik berdasarkan ibrah drp politik nabi saw dan praktik semasa ikut peredaran zaman.

      orang tabligh meyakini sistem politik bersifat qati'e iaitu statik(tidak boleh berubah).atau dengan lain perkataan kena tiru bulat-bulat zaman nabi.

      Sedangkan kami(aswj) meyakini bahawa sistem politik itu bersifat zanni iaitu boleh berubah-rubah(anjal) ikut uruf zaman.Dalilnya ialah sistem politik zaman khulafa ar rasyidin tidak sama dengan sistem politik yang bermula zaman bani Umayyah dan seterusnya.

      Orang tabligh masih berteori dalam berpolitik sebalik kami(ASWJ)telah terjun secara praktikal dan menyelesaikan banyak masalah umat islam dalam berpolitik.

      orang tabligh berpegang kpd pandangan manoriti ulama dalam soal politik sebaliknya kami(aswj)berpegang kepada pandangan majoriti ulama yang mengharuskan politik demokrasi.

      orang tabligh menyempitkan makna politik sebaliknya kami(aswj) memahami makna politik sebagaimana yang difahami oleh para sahabat nabi(syumul).

      Delete
    12. salam,benarkah demokrasi itu ijmak kalangan para fuqaha ???

      Bagaimana pendapat Dr Mustafa Al-Sibaie tentang tentang demokrasi?

      Teori politik Islam di perincian oleh Al-Imam al Mawardi dalam ahkam al-sultaniyyah.

      Delete
    13. anda sudah baca buku bertajuk 'Mesir:sebelum dan selepas Dr Mursi" dalam posting terbaru kami di muka surat 193 dinyatakan KESATUAN ULAMA SEDUNIA YANG DIANGGOTAI OLEH 40,000 ULAMA DISELURUH DUNIA TELAH MENGELUARKAN FATWA MENGHARAMKAN RASUAH DAN MEMBOIKOT PILIHANRAYA.

      apakah maknanya itu wahai sdr Ahmad Fuad akmal??

      Delete
    14. golongan habib/baalawi tidak mengambil bahagian dlam demokrasi....

      Delete
    15. sebagai jawapan sila baca link ini:
      http://bicarathtl.forumms.net/t389-mohon-pandangan-sheikh-th-tentang-al-habib-umar-bin-hafidz-ni

      Delete
    16. saudara berhujjah berlandas forum di atas,amat malang sekali,ketika di seluruh dunia memulia gerakan mereka,tetapi minoriti umat islam memandang mereka dgn sepi.

      Allahu robbi....

      Delete
    17. Nampaknya sdr tak pernah belajar drp sejarah.sekali lagi sdr menyandarkan kebenaran berdasarkan tokoh(manusia).Sdr langsung tidak faham akan ungkapan MASYHUR Khalifah Ali bin Abi Talib ra yang pernah berkata: "JANGAN DILIHAT SIAPA YANG BERKATA TAPI LIHATLAH APA YANG IA KATA"

      Maksud drp ungkapan itu ialah KEBENARAN ITU MESTI BERDASARKAN SUMBER YANG MAKSUM IAITU AL QURAN DAN HADITH serta yang dijamin kebenarannya iaitu IJMAK ULAMA & QIAS WALAUPUN IA DIUCAPKAN OLEH LELAKI NEGRO BERKULIT HITAM.

      Ketokohan seseorang hatta berketurunan nabi sekalipun tidak boleh mendahului 4 sumber kebenaran diatas.SEJARAH TELAH MEMBUKTIKAN KETOKOHAN TIDAK BOLEH DIJADI HUJJAH MEMBUKTIKAN KEBENARAN.

      anda tahu sejarah Imam Ahmad bin Hanbal VS Muktazilah dalam isu "AL QURAN MAKHLUK VS ALQURAN KALAMULLAH??

      Khalifah yang memerintah ketika itu ialah dari Bani Abbas(bapa saudara Nabi)yang menganut faham Muktazilah 'bertempur' dengan Imam Ahmad bin Hanbal yang berfahaman ahli sunnah wal jamaah.

      Inilah bukti menunjukkan ungkapan Saidina Ali itu benar.Orang yang berketurunan rasul tak menjaminkan ia dipihak yang benar.

      Saya rasa seandainya Sdr ahmad fuad akmal hidup di zaman itu pasti anda juga akan memusuhi Imam Ahmad bin Hanbal sebab anda beriktiqad kebenaran itu berdasarkan tokoh.

      Delete
    18. SALAM SAHABAT
      SAYA DIDEWASAKAN DALAM JEMAAH TABLIGH....
      DULU KINI DAN SELAMANYA AKAN TETAP MENGUNDI PAS...
      DAN RAMAI JUGA ORANG2 TABLIGH YANG UNDI PAS..
      RASANYA STATEMENT INI BOLE SELESAIKAN PERTELINGKAHAN INI...
      HIHI

      Delete
    19. Alhamdulillah jika benar perkataan anda bermakna anda seorang karkun yang berilmu Dan mengikuti sunnah nabi dlm kontek yang sebenar.ini bermakna anda ada satu tugas tambahan utk memberi kefahaman kpd karkun tabligh lain yang masih jahil tentang ilmu politik supaya mereka juga akan mempunyai prinsip yang sama seperti anda.

      Harapan kami berkat dari usaha anda itu 100% org tabligh Di Malaysia akan undi Pas pada PRU13 nanti. InsyaAllah...

      Delete
  12. assalamualaikum ust!

    oh for your info ust, one more thing,

    Tazkiratur Rasheed oleh Rasheed Ahmad Gangohi, imdadus sulook oleh syaikh aashyiq ilahi meerathi

    are my fav kitabs on tasauf .. :D

    ReplyDelete
  13. jangan layan sangat...
    biar si dia pening dgn tulisan...
    nampak sangat berfikiran jumud...
    ulama2 yg di tuduh menghina nabi saw ialah ulama pembela sunnah kabir di benua hindustan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. fuad akmal seperti org yg telah berputus asa.

      kita tengok siapa yg jumud??
      beliau dlm posting http://wirapendang.blogspot.com/2011/04/krisis-lapangan-ilmu.html

      beliau mengupas persoalan ilmu hanya mengambil pendapat ulama kelompok mereka shj seoalah-olah sumber agama hanya dimonopoli oleh ulama tabligh shj.

      beliau tak pernah merujuk pendapat ulama lain yg lebih aula sejak zaman salafus soleh hingga sekarang khususnya dlm tajuk itu.

      BUKANKAH ITU JUMUD NAMANYA??

      SEPATUTNYA DIA TANYALAH JUGA PERSOALAN ITU KPD ULAMA LAIN SPT UTZ ZAHARUDIN ATAU DATO ABU HASAN DIN AL HAFIZ ATAU DR YUSOF QARDHAWI DAN RAMAI LAGI YG BUKAN SATU ALIRAN SHJ SUPAYA KITA BOLEH BUAT PERBANDINGAN.

      SEBAGAIMANA IMAM SYAFIE YG ADA 2 IJTIHAD KERANA IA TERHASIL SEBAB RAMAINYA GURU DRP BERBAGAI ALIRAN.

      saya nak perbetulkan perkataan "TUDUH" ITU TIDAK BETUL SEBAB FATWA PARA ULAMA ITU DI KELUARKAN SETELAH DIBUAT KAJIAN DAN BERMUZAKARAH DGN ULAMA DEOBOND TABLIGH KETIKA ITU.

      INILAH AKIBATNYA KALAU MALAS MEMBACA,LINK TELAH KAMI BERI YG MENCERITAKAN DETAIL PERISTIWA TERSEBUT TAPI OLEH KERANA TAKSUB BUTA DAN SOMBONG KARKUN TABLIGH MELAYU NI TAK PEDULI KEBENARAN DEPAN MATA.

      Firman Allah dalam surah al-zukhruf ayat 36 maksudnya:

      " Sesiapa yang berpaling daripada pengajaran (al-quran yang diturunkan oleh Allah)Yang Maha Pemurah, maka kami akan jadikan baginya syaitan (yang menyesatkan), dan syaitan itulah yang menjadi pendampingnya yang tidak pernah berpisah daripadanya."

      Para ulama itu menfatwa sesatnya tabligh berdasarkan al quran & al hadith bukan atas tuduhan seperti dakwaan fuad akmal.Tetapi org tabligh enggan terima maka termasuk mereka itu dlm golongan ayat di atas.

      wallahu'alam

      Delete
    2. jangan layan sangat...
      biar si dia pening dgn tulisan...
      nampak sangat berfikiran jumud...
      ulama2 yg di tuduh menghina nabi saw ialah ulama pembela sunnah kabir di benua hindustan...

      takpe pening ust fuad....
      panadol kan ade...
      kat atas saprah hijau tu...
      ust boleh mintak dpd "karkun panadol"

      Delete
    3. eh ust, kalau sakit lambat tangkap aka slow tu,
      nak makan pill apa? jazakallah khair

      Delete
    4. hairan juga saya ,baru2 sebahagian ulama2 Nahdlatul Ulama dan kiyai Arifin hadir majlis ijtimak tabligh di Indonesia...bahkan kiyai Arifin telah postkan statusnya di Fb beliau...???

      Kalo sesat ,bermakna mereka bersama ahli yg sesat....???

      Delete
    5. sdr,

      adakah seluruh Indonesia tu hanya ada seorang yg namanya kiyai Arifin??

      bagaimanan kalau di Muhamadiyah pun ada nama serupa??

      Delete
    6. Ini status dr FB beliau:

      Alhamdulillah, bahagia sekali duduk bersama ulama di Mujtama' juru dakwah di Dawuan Cikampek, ayahanda Muslih, ayahanda KH Udzairon, pimpinan pesantren al Fatah & bang DR Ahmad Andi. Banyak nasehat hikmah yg ku dapat...jazaakumullah.

      Delete
  14. Ini gambar beliau bersama dgn ulama besar Indonesia juga syura dakwah Tabligh Indonesia (kiyai Uzairon )

    http://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151074769159739&set=a.435861909738.221420.56922759738&type=1&relevant_count=1

    ReplyDelete
    Replies
    1. la....ulama tabligh Indonesia rupanya.bukan dari NU

      Delete
  15. lagi status FB beliau:

    SubhanAllah walhamdulillah puluhan ribu jamaah hadir dalam Mujtama' para Duaat, juru dakwah di Dabuwan Cikampek. Tidak terasa air mataku terus menetes, duduk ditengah mereka menyimak tawsiyyah syech Hakim Akram. Semua menyimak dg semangat u menerima & mengamalkan. Diantara yg beliau sampaikan, "Siapa yg rindu berjumpa ALLAH dg kesungguhan ibadah & dakwah, ALLAH juga rindu berjumpa dgnya", "Ketika suaminya keluar u berdakwah, istrinya keberatan ditinggalkan dakwah, "Bagaimana engkau pergi meninggalkanku mencari rizki", suaminya menjawab, "Aku berdakwah u Penguasa atas rizki seluruh alam", "tiada penyesalan yg paling hebat selain penyesalan di akhirat nanti, jangan kalian bunuh diri kalian dg ma'siyat kecuali kesungguhan TAAT, Allahu Akbar". "Allahumma ya Allah jadikanlah kami hamba2 yg ISTIQOMAH dalam ibadah & da'wah...aamiin".

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selama ini saya ingat tinggilah ilmu Fuad Akmal ni bila baca artikel dlm blog beliau persis ilmuan hebat siap dalil dan rujukan kitab2 muktabar tapi sayang sekali apabila beliau menulis di sini barulah kita tahu tahap keilmuan beliau.

      BELUM PERNAH BERLAKU DLM SEJARAH KEILMUAN ISLAM SUATU FATWA ITU BOLEH TERBATAL HANYA DENGAN FOTO BEBERAPA KEPING.

      Kalau kita semak background KH Arifin jelas beliau adalah dari MUHAMMADIYAH.Tapi oleh kerana terlalu gelojoh sdr fuad akmal terlupa perkara itu.

      Tak apalah,.. kami buat-buat tak nampak je....

      Setahu kami fatwa hanya boleh terbatal apabila yg mengeluarkan fatwa itu menarik balik fatwanya tapi setakat ini perkara itu tidak berlaku.

      Kalau kita baca dgn teliti fatwa NU di bawah tajuk Tabligh:penjelasan tuntas jelas menunjukkan fatwa itu telah di gazetkan dan di cetak sebanyak 3 kali.

      Selagi tidak ada fatwa terbaru maka fatwa itu masih SAH dan terpakai.

      Kalau hanya dgn foto boleh membuktikan segala-galanya maka tak perlulah islam memerintahkan saksi dlm kes-kes mahkamah.

      Delete
    2. Saya ajukan lagi pertanyaan saya "adakah saudara sudah membuat kunjungan ke Benua Hindustan (INdia,Pakistan dan Bangladesh) maksud saya menziarah gedung2 Ilmu milik ketiga2 negara ini,menziarahi (bermusafa)berdiskusi(bermuzakarah) dgn mereka.Adakah anda sudah berbuat demikian???

      Delete
    3. ini pun belum di jawab lagi...
      hal ini bermakna pandangan berkaitan tabligh dlm blog ini tertolak.Sekadar membaca beberapa kitab secara literal,maka terus di catit dlm blog ini.

      Pertanyaan saya bukan dlm bentuk khuruj bersma jemaah tabligh tetapi dtg sendiri,berumpa ,berdiskusi.Menghayati segala pengamalan mereka.

      saya kira ramai tokoh2 ilmuan Islam di tanah melayu dan di seluruh dunia telah di sesatkan kerana mereka belajar di Deoband...

      Biarlah saudara menyesatkan mereka,sedangkan mereka mendahului kita semua dlm hal melakukan kebaikan demi agama.

      Delete
    4. [Pertanyaan saya bukan dlm bentuk khuruj bersma jemaah tabligh tetapi dtg sendiri,berumpa ,berdiskusi.Menghayati segala pengamalan mereka.]

      adakah nak menghukum berzina itu satu perbuatan keji perlu terlebih dahulu melakukan zina baru tahu ia keji??

      adakah nak hukum arak itu haram perlu kena minum arak itu baru boleh hukum haram??

      adakah nak tahu dadah itu memudaratkan perlu kena hisap dadah baru boleh hukum ia haram??

      pelik sungguh cara anda memahami agama..

      Delete
  16. salam ramadan tuan blog

    sy heran dgn org2 tablig ni.
    dah banyak bukti sesat tablig di dedahkan masih tak mahu mengaku,pelik pelik..

    sy jumpa satu link lagi bukti tablig sesat
    http://www.allaahuakbar.net/tableegi_jamaat/exposition.htm

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam

      tengok laman web pun dh tahu...
      tuan Sniper muslim pun mcm jahil sejarah dan fakta.
      nk ketawa besar aku bila dia kasi link tu.

      Saya ajukan satu soalann "adakah saudara sudah membuat kunjungan ke Benua Hindustan (INdia,Pakistan dan Bangladesh) maksud saya menziarah gedung2 Ilmu milik ketiga2 negara ini,menziarahi (bermusafa)berdiskusi(bermuzakarah) dgn mereka.Adakah anda sudah berbuat demikian???

      Delete
    2. sy rasa soalan tuan telah dijawab tuan jundullah bwh tajuk nak faham tablig mesti keluar 40 hari?

      apa yg sy faham maksud tulisan itu ialah tak perlu pergi ke india,pakistan dan bangladesh utk faham tabligh tapi cukup dgn mengkaji dan baca kitab2 mereka yg leh dibaca dlm carian google.

      apa yg sy dpt kesan tabligh dan wahabi sama perangainya suka mengedit dan memalsukan kitab.kalo wahabi palsukan kitab al ibanah imam abu hasan asy ashaari.

      kalo tabligh palsukan kitab2 ulama mereka yg disahkan sesat oleh ulama sezaman.abis tu utk apa nak gi sana kalo dihidangkan dgn kitab2 palsu.

      sy ada bukti tu

      Delete
    3. salam,sya x faham mengapa saudra tidak memahami maksud dr pertayaan saya,saya tanya,adakah tuan telah melawat pusat2 pengajian tinggi mereka di benya hindustan(bukan khuruj 40 hari or 4 bulan ) disna??

      Menziarahi ulama2 mereka...
      bila saya tgk komen tuan,sebenarnya fakta tuan ini boleh di iktiraf sebagai maudhuk/palsu tertolak,dgn hanya membaca buku2 dr google,inilah kejahilan yg bermaharajalela kalangan masyarakat Islam,halqah para ulama di tinggalkan,mereka mencedok ilmu agama dr Internet,naauzibillah...

      Saudara pernah membaca kitab2 karangan Syiekh Abul Hassan Ali ad-Nadwi(saya alhamdulillah,beberapa kitab beliau sudah saya khatam),beliau merupakan guru kpd guru saya,iaitu Dato Mufti Negeri Kedah.

      Boleh lihat,kehebatan beliau sehingga Dr Yusof Qardhawi memuji beliau dlm kitabnya Fiqh Aulawiyat.

      Delete
  17. Tgk pd waktu komen tuan mcm tak solat isyak je
    Kalo sy kata semua kitab ulama tuan leh d baca dlm internet,tuan tak caya ke?
    Kalo kitab nadwi leh sy baca dlm google ,ape masalah kitab ulama tabligh yg lain?
    Ade masalah ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tuan fitnah saya ke?(masih bersangka baik,disebabkan kejahilan tuan).

      Kenapa perlu baca kitab dr google.Bertallaqi la di hadapan guru.Kalo x faham boleh tanya guru.
      Saya berkira2 untuk malas komen dr org jahil mcm tuan nie...nampak sangat kejahilan.Marilah kita duduk dlm halqah para ulama,menyelusuri pengajian turath.

      Delete
    2. saya minta anda semua hormatilah malam-malam ramadhan yang barakah ini dengan amal-amal ibadah yang dituntut agama.tinggalkan dulu berjidal di bulan yang mulia ini.

      kepada sdr sniper dan fuad...saya yakin anda berdua faham pantang larang ramadhan agar puasa anda berdua tidak sia-sia bagai debu ditiup angin.

      Delete
    3. salam,terima kasih kerana menegur,saya akui agak beremosi,kerana si penuduh telah berdusta.Maka saya rasa bertanggungjawab untuk memperbetulkannya.

      Delete
  18. Assalamualaikum,
    Tuan punya blog,

    Semoga Allah mengampuni tuan. Berhati-hatilah dalam mendakwa kesesatan atau kekafiran seseorang atau satu golongan. Sebab jika dakwaan tuan tidak benar, ia akan kembali kepada diri tuan sendiri.

    Ciri-ciri khawarij yang dinyatakan lebih mendekati golongan salafi / wahabi, dan niat penyusunan artikel diatas oleh penulisnya nampak menjurus ke arah itu. Sebahagian sifat-sifat khawarij yang disebutkan tuan ada pada ahli usaha dakwah tabligh ini, nampak dangkal dan tiada kaitan langsung.

    1. Ahli ibadah yang zuhud, dan
    2. memakai pakaian zuhud.

    Bukankah ini ciri-ciri orang beriman? dan bukankah ajaran agama untuk bersifat sederhana dalam perkara keduniaan dan bersungguhan dalam perkara keakhiratan? Adakah tuan dapat menilik hati orang-orang yang beramal sebegini sama ada mereka ikhlas atau munafiq? Sedangkan kita diperintah untuk menilai yang zahir dan urusan batin diserahkan kepada Allah. Uniform ialah pakaian sunnah Rasulullah, dan jika tuan pernah pergi ke mana-mana ijtima', tuan akan nampak isu uniform ini sebenarnya tidak timbul kerana jubah afrika yang dipakai tabligh afrika tak sama dengan kurta pakistan, misalnya.

    3. Susah untuk memulakan salam

    Ini kelemahan individu, dan bukan sahaja pengusaha tabligh, orang lain pun ada kelemahan ini. Sedangkan seringkali dalam bayan dan targhib, dianjur untuk memberi salam, taam, kalam, akan datang ikram, dan galakan seumpamanya.

    4. Tafsiran yang salah terhadap Qur'an dan hadith

    Jika tuan merujuk kepada terjemahan Muntakhab Ahadith yang tuan nukilkan, saya terima teguran tuan. Terima kasih. Dan Muntakhab Ahadith terjemahan Sri Petaling telah diterbitkan. Sila rujuk kepadanya. Kritikan tuan dialu-alukan.

    Tapi jika tuan merujuk kepada tafsir Ulama' Deobandi seperti Maarif al-Qur'an atau kitab syarah hadith Aujazul Masalik syarah Muwattho' Imam Malik, maka harap tuan dapat fikir kembali dakwaan tuan tersebut.

    5. Dakwaan kelompok Sunnah

    Sememangnya pendukung usaha dakwah dan tabligh ini terdiri dari para ulama' ASWJ dari 4 mazhab yang berada di seluruh dunia. Takkan ummat ini bersatu didalam kesesatan, sedangkan usaha ini dapat terus berkembang ke seluruh duni dan semakin ra,ai alim ulama' haq yang mendokong dan bersama-sama dengannya.

    Tuan, dengan ikhlas hati saya berharap agar tuan berhati-hati didalam mengeluarkan pendapat sesat dan kafir ke atas pengusaha agama ini. Janganlah kerana marahkan nyamuk, kelambu dibakar. Marahkan satu dua orang tabligh, habis satu usaha ini tuan sesatkan.
    Moga Allah ampunkan tuan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa'alaikum salam

      Kami menuduh berdasarkan bukti bukan tuduhan rambang atau serkap jarang.kami pun tahu hadith tersebut tetapi kami juga berpegang kepada kaedah usu fiqh iaitu: 'redha kepada kufur itu hukumnya kufur' & ;redha kepada fasik itu hukumnya fasiq'.

      bukti kami ialah:http://jamaluddinab.blogspot.com/2011/02/kenali-jemaah-tabligh.html

      Delete
  19. Tuan,
    Saya telah jelaskan bahawa sifat-sifat khawarij yang tuan dakwa sebahagiannya ada pada jamaah tabligh, tidaklah benar. Ini hanyalah sangkaan, sedangkan kita harus mendahului sangka baik sesama ummat.

    Kekufuran yang tuan dakwa ada pada usaha dakwah ini yang berdasarkan fitnah Brelwi itu telah saya jawab sebelum ini. Harap tuan dapat membetulkan kesalahan tuan ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Syarat UTAMA suatu amal ibadah itu akan diterima Allah ialah:

      1. Ikhlas semata-mata kerana Allah
      2. Al-Ittiba’ (Mengikuti Tuntunan Nabi Muhammad saw)

      Salah satu dari makna syahadat bahwa Muhammad salallahu alaihi wasallam adalah utusan Allah (أَنَّمُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِ), yaitu agar di dalam beribadah harus sesuai dengan ajaran yang dibawa oleh Nabi Muhammad saw . Setiap ibadah yang diadakan secara baru yang tidak pernah diajarkan atau dilakukan oleh Nabi Muhammad saw maka ibadah itu tertolak, walaupun pelakunya tadi seorang muslim yang mukhlis (niatnya ikhlas karena Allah dalam beribadah). Karena sesungguhnya Allah telah memerintahkan kepada kita semua untuk senantiasa mengikuti tuntunan Nabi Muhammad saw dalam segala hal sebagaimana sabda Baginda:

      مَنْ عَمِلَ عَمَلاً لَيْسَ عَلَيْهِ أَمْرُنَا فَهُوَ رَدٌّ

      “Barang siapa mengamalkan suatu amalan yang tidak ada asalnya dari kami maka amal itu tertolak(tidak diterima)”. [HR. Muslim]

      Berkata Ibnu Katsir : “Inilah 2 landasan amal yang diterima (dan diberi pahala oleh Allah), yaitu harus ikhlas karena Allah dan benar / sesuai dengan syari’at Rasulullah .”

      Jadi kedua syarat ini haruslah ada pada setiap amal ibadah yang kita kerjakan dan tidak boleh terpisahkan antara yang satu dan yang lainnya. Mengenai hal ini berkata Al Fudhoil bin ‘Iyadh :

      “Sesungguhnya andaikata suatu amalan itu dilakukan dengan ikhlas namun tidak benar (tidak sesuai dengan tuntunan Nabi Muhammad ), maka amalan itu tidak diterima. Dan andaikata amalan itu dilakukan dengan benar (sesuai dengan tuntunan Nabi ) tapi tidak ikhlas, juga tidak diterima, hingga ia melakukannya dengan ikhlas dan benar. Ikhlas semata karena Allah, dan benar apabila sesuai dengan tuntunan Nabi ”.

      Maka barang siapa mengerjakan suatu amal dengan didasari ikhlas karena Allah semata dan cocok dengan tuntunan Rasulullah niscaya amal itu akan diterima dan diberi pahala oleh Allah. Akan tetapi kalau hilang salah satu dari dua syarat tersebut, maka amal ibadah itu akan tertolak dan tidak diterima oleh Allah I. Hal inilah yang sering luput dari perhatian orang banyak karena hanya memperhatikan satu sisi saja dan tidak memperdulikan yang lainnya. Oleh karena itu sering kita dengar mereka mengucapkan : “yang penting niatnya, kalau niatnya baik maka amalnya akan baik”.

      Delete
    2. Sebagaimana bukti bertulis dan fakta yang telah kami bentangkan sebelum ini jelas bahwa ASAS mathod dakwah jemaah tabligh adalah berdasarkan mimpi Maulana ilyas surah ali imran:110 yang JELAS-JELAS terpesong daripada manhaj Rasul saw (ASWJ).

      Dakwaan ramai karkun bahwa dakwah mereka ikut sunnah nabi adalah dakwaan kosong dan PENIPUAN SEMATA-MATA.SEKIRANYA BENAR tabligh ikut sunnah nabi,PASTI dalil yang menjadi asas mathod dakwah mereka diperolehi dari kitab-kitab tafsir muktabar(exp:tafsir Jamiul Bayan,Ibn Kastir dll)atau hadith mutawatir yang diperolehi dari kitab hadith muktabar(exp:sahih Bukhari dll).

      Perumpamaan asas berdirinya jemaah tabligh adalah seperti satu pasangan yang telah berzina hingga hamil anak luar nikah lalu untuk menutup malu disegerakan majlis pernikahan sebelum perut wanita itu membesar.

      Setelah genap 9 bulan lahirlah anak tersebut.Yang mengetahui status(asal)anak itu hanyalah pasangan tersebut dan keluarga terdekat sahaja.Walaupun anak itu dibesarkan dengan sempurna dan dididik dengan ajaran islam serta suasana agama yang baik namun ia tidak boleh mengubah(kekal) asal-usul status anak tersebut sehingga ia mati.

      Maka begitulah juga asal(status) Jemaah tabligh yang diperolehi berdasarkan mimpi pengasasnya yang JELAS-JELAS SALAH DAN TERPESONG DARI MANHAJ RASUL SAW (ASWJ) seperti yang telah kami buktikan dari fakta bertulis dan fatwa para ulama silam dan terkini.

      Walaupun kemudiannya gerakan ini 'DISOLEK' dan 'DIHIASKAN' dengan penampilan yang baik dan nampak mulia NAMUN ia tidak mampu mengubah status asalnya yang SALAH DAN LARI DARIPADA SUNNAH RASUL ITU.

      Dakwah adalah merupakan amal ibadah yang terpenting bagi para nabi dan rasul khasnya dan kepada umat islam secara umumnya yang mana akan mendapat ganjaran pahala dari Allah tetapi ia akan menjadi DOSA DAN HARAM sekiranya asas kepada dakwah tersebut tidak menepati syarat utama ibadah seperti yang telah di terangkan oleh para ulama iaitu ikhlas dan Al-Ittiba’ (Mengikuti Tuntunan Nabi Muhammad saw).

      Allah tidak menilai hasil kerja kita samada berjaya atau tidak tetapi yang dinilai ialah 2 syarat utama diatas.kebanyakan karkun tabligh BERBANGGA DENGAN HASIL DAKWAH MEREKA YANG BERJAYA 'MENUKAR ORANG JAHAT MENJADI BAIK'Sebagaimana jemaah khawarij berbangga kerana HITAM DAHI MEREKA HASIL RAJIN SOLAT DAN BERIBADAH tetapi mereka terlupa syarat utama tersebut.

      Kerana pengabaian dan tidak ambil berat 2 syarat utama itulah yang menyebabkan mereka tergolong dalam 72 puak yang sesat...Nauzubillahi min zalik..

      Delete
    3. http://www.hafizfirdaus.com/ebook/BidahHasanah/index.htm

      Delete
    4. http://www.youtube.com/watch?v=6WuSIqsWuKI

      Delete
    5. hafiz firdaus seorang yang befahaman salafi wahabi tegar.juga tiada kelulusan takhassus agama.Jadi lebih baik merujuk kepada mereka yang lebih berautori.Kami syorkan anda baca pandangan ustaz Mahfuz bin Muhammad al-Khalil tentang isu bid'ah.

      Delete
    6. ustaz salafi jelmaan wahabi...linknya
      http://salafiyunpad.wordpress.com/2011/11/16/cintasunnahcom-website-pribadi-ustadz-badrusalam/

      dalam soal bid'ah sumber salafi wahabi tak terpakai dan tertolak ....harap maklum

      Delete
  20. sia2 je berhujah dalam blog ni. aku 6 tahun duduk sarawak,mana sempat ko nak main internet2 ni. orang islam pedalaman sarawak elektrik pun takda, apa lagi nak main internet macam kita ni. jumpa terus bagi penerangan, ceritakan kebesaran Allah, kehebatan sunnah Rasululullah, kehidupan akhirat. apa susah nak berhujah dalam blog. ziarah je ustaz jundullah ni di ulu langat, bukan jauh pun..... baru gentleman...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau nak diumpamakan sebuah kereta maka orang tabligh menceritakan kehebatan,kemasyuran dan kelebihan kereta tersebut.tak lebih dari itu.mereka tak boleh cerita lebih dari itu sebab kekurangan ilmu kereta.

      Sebalik seorang ustaz yang mengajar ilmu berdasarkan kitab menceritakan manfaat,cara guna,sistem,cara membaiki serta kebaikan dan keburukan kereta tersebut.

      Delete
  21. Maap... dari Muhammadiyah pun sudah terjun dalam dakwah wa tabligh... anak keturunan langsung daripada KH.AHMAD DAHLAN

    ReplyDelete
    Replies
    1. silakan sukses dengan praktis dakwah tabligh tapi pokoknya jangan lupa dalam PEMILU nanti undi partai islamik yang mau laksana hukum islam ya....

      teringat lagu 'iman mutiara ' group Raihan

      Delete
  22. Tuan Sheikh Jundullah ni kalau Allah taala buka hijab bagi dia nampak,dan diberi Hidayat mesti beliau akan menangis tak berlagu. . . . .Semoga Allah ampuni saya dan kalian,kpd yg tengah buat usaha tingkatkan pengorbanan dlm masa yg sama memperdalamkan ilmu dgn selalu bertalaqqi dan rujuk kpd Alim ulama yg Haq.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah...Allah telah buka hijab itu pada tahun 1996 dahulu akan kesesatan jemaah tabligh.Peristiwa itu berlaku dalam masjid pakistan Chow kit KL.

      Wallahu'alam

      Delete
    2. Skrg ada tuan sheikh pergi masjid sri petaling bertanyakan kpd mereka yg arif dlm usaha ni?setakat tengok dan tak bertanya tak boleh buat alasan yang kukuh la,lepas tengok pergi betanya kpd mereka siapa yg buat,amaln apa yg dbuat?asal usul org tu dtg dri mna sedap sedap nak mncemarkan usaha yg haq ni?saya mohon tuan sheikh yg mulia bertanya kpd mereka yg haq,bkn main tankgap muat tanya org awam yg duk lalu lalang.

      Delete
    3. Tn Karaakun..

      Kami bukan sekadar tanya sahaja tapi buat siasatan dan kajian sampai ke India dan pakistan.Kami rujuk kitab-kitab tulisan ulama tabligh deobandi selain dari 3 kitab yang jadi silibus tabligh kat malaysia.

      semua tu kami dah dedahkan dalam blog ini so rajinkanlah diri untuk mencarinya..

      Delete
  23. Tuan, saya sedia korban masa, harta dan diri untuk islah diri dan dekat dengan Rabb. 4 bulan insyaAllah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. lebih baik anda pergi syiria .itulah jihad(korban masa, harta dan diri) yang lebih afdhal dan utama ketika dan saat ini.Bila anda mati syahid di sana maka anda akan dekat dengan Rabb.

      Delete
    2. maksud jihad di syiria ialah angkat senjata menentang basar assad dan kuncu-kuncunya.

      Delete
  24. kawan kawan,

    Sedang korang semua berbalah Tabligh tu sesat ke tidak....beribu anak muda islam telah disesatkan kan oleh musuh islam melalui pelbagai cara sama ada secara terang atau halus.

    yg bengong adalah kalian semua.

    babai....kawe nak nengok astro.....citer hindi heheheheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. la...ingat nak berdakwah on the spot...
      rupanya layan astro....ish...ish

      bagaimana dengan umat islam syiria yang berjuang/berjihad menentang kuffar...
      tak nak tolong ke?

      Delete
  25. nak tanye dakwah tu perlu ke tak ????

    ReplyDelete
  26. Minta maaf saudara seislamku sekelian. Setelah membaca komen-komen di atas tadi, ada banyak perkara yang amat dikesali.

    Pertama kenapa harus pergi ke India untuk mengetahui apa itu JT? Adakah Islam itu lahir dari sana?

    Kedua, sebagai seorang muslim kita harus bertanya apakah ikutan kita lurus pada jalannya?

    Di sini ingin saya kongsikan keratan buku yang saya baca bertajuk "Siapa Munafiq?" Tulisan Muhammad Al Hamid. Salah satu seorang munafik, diam-diam ia membenci seorang muslim, terutama muslim yang taat. Di belakang, ia akan mencaci dan mengumpatnya. Walaupun nampaknya ia sendiri sebagai seorang muslim, tetapi muslim yang munafik.

    Semoga dengan keratan buku yang saya kongsikan tadi akan membuka hati kita untuk menerima hidayah seluas-luasnya.

    Terima kasih ustaz di atas penjelasan mengenai ilmu yang Tuan share untuk perkongsian sesama kita orang muslim. Semoga Allah akan memberi rahmat ke atas mu.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...